bestelling te cloen. Dit nu bracht hem, hem dien men in de kringen van «hoog en laag gemeen» een doodelijken haat toedraagt, in aanraking met de straf wet. Hij is tot gevangenisstraf veroordeeld. Ko ningin Victoria heeft echter den gevangene verlof gegeven om in den kerker zijne werkzaamheden als redacteur voort te zetten, en gedurende een gedeelte van den dag zijne vrienden te ontvangen zonder dat bij die bezoeken een gevangenbewaarder behoeft tegenwoordig te zijn. Dit bewijs van koninklijk eert den heer Stead meer dan eene rid- en eert niet minder de vrouw, die op En- gelands troon zit. L J3e Provinciale Staten van Zeeland hebben f200 Beschikbaar gesteld voor een zoogenaamd pare vac- Kinogène, eene inrichting om op rundvee koepokstof te kweeken. Moet die stof er eenmaal zijn, zij dan goed zijDoch daar alle andere ge neesmiddelen door particulieren worden gefabriceerd, vragen we, waarom de overheid voor één soort van geneesmiddel subsidie verleent, en voor alle andere niet. Is er vraag naar het artikel, er zal aanbod zijn. Nu is het te verwachten dat fabrikanten van andere geneesmiddelen insgelijks eene fooi uit de provinciale zullen vragen. Op welken grond zal men hen wij zen? Op dezen: Inenten is nu eenmaal de liefhebberij der liberalen" en daarom nemen ze het noodige daartoe uit de kas der burgerij? Oostburg. Voor eenige weken kon men in het Weekblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen een bericht uit Sluis lezen. Aldaar was een R. C. geestelijke door eenige jongens uitgescholden en nageschreeuwd. Volgens den inzender van dat stukje was onder die jongens ook een leerling van de school met den Bijbel aldaar. Reden genoeg voor den hoofdopsteller van genoemd Weekblad om in eene ontboezeming aan het einde van het berichtje op de verdeeldheid en haat te wijzen, die noodwendig moeten voort vloeien uit het onderwijs op de Bijbelscholen» In het nummer van 15 Nov. 1. 1. las men, hoe er in een herberg te Aardenburg gevochten was naar 't schijnt tusschen enkele katholieken en pro testanten en ook dit geval moet weder dienst doen tot het uitroepen van een wee over de kerkelijke scholen, die door het aankweken van godsdiensthaat oorzaak dier gevechten zijn. Dit lezende zou men inderdaad vragen: Welke slechte beginselen worden deu|kinderen op die secte- scholen toch wel ingepompt?" Dan zijn de leerlingen van de school met «de leer van Jezus» toch veel verdraagzamer. Bijvoorbeeld. Den 30sten October gaf de Zang- vereeniging te Oostburg hare eerste uitvoering. Ook van Aarden burg waren belangstellende hoorders aanwezig. Reeds bij het begin dier uitvoering gaven deze waaronder leerlingen van de openbare school te dier plaatse aanleiding tot wanorde lijkheid en ergernis. Herhaalde vermaningen en waar schuwingen waren niet bij machte, de jongelui tot bedaring te brengen. Eindelijd ging men tot hand tastelijkheden over en 't slot was, dat de aanleggers .zich niet hadden te beklagen over te weinig ont vangen slagen. Dat waren nu, jongelieden, die in huis en school op gevoed waren in »de leer van Jezus" volgens de opvatting van het weekblad. In huis en school? maar hoe weet ge dat? Te huis kunnen immers de jongelui door slechte voorbeelden, de goede in drukken der school verloren hebben? 't Is moge lijk, maar wanneer ge weet, dat een der grootste belhamels was de zoon van den Heer G. A. V. vfoei, dat is immers niet waar, anders zou de gemeente-veld wachter.'bij het geval tegen woordig, wel proces-verbaal hebben opgemaakt Hieruit blijkt nu - altijd volgens de redeneering i van het Weekblad ten duidelijkste dat het on- derwijs op de openbare school de oorzaak is van i we zullen maar zeggen „ZANGUIT VOERINGH A AT.'1 KERKNIEUWS. Het kiescollege der Ned. Herv. Gemeente te Mid delburg vormde Woensdagavond het volgende viertal: Ds. G. Vlug te Nijkerk 47, Ds. P. J. W. Klaar hamer te Hilversum 46Ds. G. H. van Kasteel te Kollum 45, en Ds. J. C. de Mol Moncourt te Vrie- ^mveen 45 stemmen. Hp verigens verkregen: ^^■)s. H. H. Barger te Leusden 43, Dr. L. Heldring ^fcandvoort 41, Ds. C. B. Oorthuijs te Harderwijk ^^n Ds. A. H. Roose te Woudsend 39 stemmen. Ds. F. Kampstra te Stavoren is beroepen ■Mfc^tbij de N. H. G. te Vlissingen. «Toch zoek geen leven langs de grachten onzer stad, «Want ja, die zijn meestal zoo kaal en eenzaam, dat «Onlangs naar men vertelt de jacht was juist pas open «Een haas, zijn drukten moe, kwam door ons Delft geloopen.» Bevat een gemengd bericht waarheid, is er niets van een leugentje onder gemengd, dan geniet Mid delburg gelijke eer als Delft, een haas moet er op de Heerengracht wandelende gezien zijn. Maar de Genestet zei ook «en booze tongen fluisteren «Heel Delft is zelf een graf. Gij moet er niet naar luisteren. «'t Is laster.» Aan vele arme kinderen zal te Middelburg door de zorg van eenige heeren en dames op St.-Nikolaas- dag een feestje worden bereid. Uitstekend Maar waarom moesten de Zondagscholen, op welke sints vele jaren met Kersttijd de kinderen worden onthaald, een smeer krijgen van den voorzitter van 't St.-Nikolaasfeest-comité Worden de zondagschoolkinderen enkel op toe- snraken getrakteerd? Of speelt op de Zondagschool der modernen elke week Jan Klaassen Hij die voor de tweede maal pis een goed werk gaat doen, moet niet smalen op hetgeen zijne voor gangers gewoon zijn met onverdroten ijver en toe wijding te verrichten. Leerlingen van de school van den lieer de Haas zullen niet aan 't feest deelnemen. Voor die kin deren wordt trouwens dan ook genoeg uit de pu blieke kas bijgedragenbij de gewone hebben ze geen extra bedeeling noodig. Zeeuwsche Brieven. Geachte Redacteur Mijn vorig schrijven was reeds te lang om er een paar gedachten betrekkelijk de fatale onder wijswet aan toe te voegen. Toch moet ik u die nog mededeelen, opdat het verband duidelijk worde, waarin die wet blijkbaar staat én tot den kwijnen den toestand onzer volkswelvaart, èn tot het begin van revolutie dat zich hier en daaV openbaart. Die wet toch heeft twee booze zijden over welke beide de hooge God toornen moet, dewijl Hij rechtvaardig en heilig is, het recht lief heeft en naijverig is op de eere zijns Naams. Aan de eerste booze zijde heb ik in mijn vorigen brief herinnerd, n. 1. dat ze onrechtvaardig is door den rijke boven den arme te begunstigen. Dit is evenwel niet alles. Ze is er bovendien op aange legd om de kennis van des Heeren Naam ouder de natie te doen vergaan, en een geslacht te doen kwee ken, dat van God en zijn gebod niet afweet. Daar in bereidt ze den ondergang des volks voor, want ze wordt door hare vruchten de bron der revolutie. Dit wordt, gelijk bekend is, met verontwaardiging weersproken. Maar deze weerspraak lijkt onbeschaamd waar men ze, tegen sprekende feiten in, toch volhoudt. Om maar iets te noemen. In den beginne durf den die wijze heeren aan de onnoozele lui wijs maken dat de misdaden zouden afnemen wanneer maar eerst het volk goed onderwezen was in lezen en schrijven, in natuurkunde en staathuishoudkunde. Een hunner dreef dat vertelseltje, hetwelk eigenlijk bij Moeder de Gans thuis hoort, zóó ver aat hij beweerde, er zouden weldra geen gevangenissen meer noodig zijn, men zou te knap wezen om kwaad te doen. En in koor werd dat sprookje nagezon gen, honderden geloofden het, en gelooven het nog. En wat zien we daarentegen? Bij geen menschengeheugenis werden er op elk denkbaar gebied meer kwaad, zwaarder misdaden gepleegd dan nu. De meest ontaarde zonden breken zich baan: men is zijn leven niet meer zeker. Geen courant kan men in handen nemen zonder het oog te slaan op berichten van de snoodste wanbedrijven. Zouden die genoemde wijze heeren dat alles niet lezen en dus niet weten? En waar blijven ze dan met hunne zinnelooze Theorie? Of zouden ze durven aannemen dat er geen verband bestaat tusschen een stelselmatig God-verzaken en deze vrucht? Zijn de gevangenissen nu leeg of moeten er aldoor nieuwe bijgebouwd worden? Nog eens. waar blijven ze met hunne leugen-profetiën, nu de Heere onze God er tot beschaming zulke feiten tegenoverstelt? Maar evenzeer is er een logisch verband tusschen de opleiding van een volk in de ontkenning van den levenden God eenerzijdsen het verzet tegen de overheid als van God gestelde macht. Dit is zoo duidelijk dat een kind, al kan het niet lezen en schrijven, het begrijpt. Immers het geval staat, alzoo rv~ M\. li--j:_ i ordend. De overheid ontleent haar recht om te- gebieden en te regeeren en te straffen uitsluitend aan den hoogeR God. Daarom moet alle ziele de Machten over haar gesteld onderworpen zijn. Maar let nu vooral op dat daarom; eene andere reden voor onderdanigheid bestaat er voor geen sterveling buiten God en Zijne inzetting om zijn alle menschen volkomen gelijk. In abstracto heeft de eene mensch, hij zij dan keizer of stadhouder, of wat dan ook, letterlijk niets over den anderen mensch te zeggenj hem niets te commandeeren. Met deze stelling zouden een Rousseau en een Vol taire volkomen gelijk hebben indien er geen God en geen Godsopenbaring was; dan bleef er rutmte voor een contract social. Nu niet. Hoe lang het overigens met zulk een contract goed blijft gaan, heeft de Heere ons in de bloedjaren 1789—93 te zien gegeven. En let hier nu eens op, M. d. Rwat de gevolgen moeten zijn wanneer van overheidswege door onder scheidene wetten het bewustzijn bij het volk wordt gekweekt dat we met Goden Zijne heilige geboden eigenlijk niet te maken hebben. Wanneer bedekt of zonder omwegen wordt geloochend dat er een God is die een sfellig, ja het eerste recht heeft op onze gehoorzaamheid. Gaan dan, ik vraag het u, deze en gene niet denken «Wie ter wereld heeft het recht mij te beletten om mijne positie, desnoods met kracht en geweld, te verbetoren?» Ieder wil op zijne beurt wel eens ge bieden in plaats van -gehoorzamen. En 't zij nog eens herhaald: volgens de theorie des ongHoofs, naar de leer welke God buiten sluit heeft ieder die zoo begeert volkomen gelijk. Ei- zit toch in ieder ge- 'ailen Adamskind een valsch bewustzijn dat hij vrij is en niemand boven zich behoeft te dulden. De ongeloovige Duitsche dichter Schiller heeft hier uit aller naam gesproken waar hij zegt: Der Mensch ist frei, und ware er in Kelten geboren.-» (De mensch is vrij al zou hij zelfs geboeid het levens licht aanschouwen.) Hieruit trek ik dit gevolg: Eene overheid die meewerkt, om door de wet ten die ze geeft het gezag van den hoogen God te ondei mijnen, ja te loochenen, die delft haar eigen graf, die vernietigd hare reden van bestaan, die geeft aan hel volk, ik zeg niet het recht, maar dan toch onbewust de aanleiding tot revolutie. Heeft immers de overheid haar mandaat niet van God, van wien heeft ze het dan Var. het volk? Goed! maar dan is datzelfde vol.1' volkomen in zijn recht wanneer het de boel onderst boven keert als het de meerderheid niet naar den zin gaat. Dan staat de deur voor de revolutie open. Hierin nu bestaat M. d. R.de hoogst bedenke lijke zijde van het staatsonderwijs, dat den kinderen van het volk geleerd wordt niet meer met God te rekenen, om de eenvoudige reden dat eensouvereine God niet zou bestaan. Hier ligt de kiem der revolutie. Haar te weerstaan vermag alleen Gods Woord, op voeding van het volk in de vreeze des Heeren. Alle andere middelen zijn op den duur tegen haar niet bestand. Wie ooren heeft om te hooren die hoore! K. Korrespondentiè, Plaatsgebrek noodzaakt ons het Buitenland en den Burgerlijken Stand alsmede de afvaart der Booten voor ditmaal achterwege te laten. Graanmarkten, enz. Middelburg, 19 Nov. 1885. De aanbieding van granen was nog maar klein, en bestond weder hoofdzakelijk uit Witteboonen. Jarige Tarwe komt weinig meer voor, dezelve is f7 a f 7,25 te noteeren. Nieuwe Tarwe was a f7 in puike kwaliteit ge makkelijk te verkoopen mindere soorten f6.75. Rogge f 5,75. Wintergerst f5 a f5.10. Zomergerst met zeer weinig aanvoer f 4,60 a f4,75 gekocht. Haver f 3,50 a f4. Paardeboonen waren in puike kwaliteit tot f6,50 zeer begeerd. Platte'boonen f5,50 a f5,75. Groene Erwten tuim prijshoudend puike kook- soorten gingen tot f8,50 vlug van de hand, terwijl voor enkel uitgelezen monsters nog daarboven is betaald. Mestingerwten, f7. a f7,25. Koolzaad zonder handel. Zomerzaad f 9,50. Canariezaad f 10,50. Yersche Boter fl.16 k 1,24 per_

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1885 | | pagina 3