bestelling te cloen. Dit nu bracht hem, hem dien
men in de kringen van «hoog en laag gemeen» een
doodelijken haat toedraagt, in aanraking met de straf
wet. Hij is tot gevangenisstraf veroordeeld. Ko
ningin Victoria heeft echter den gevangene verlof
gegeven om in den kerker zijne werkzaamheden als
redacteur voort te zetten, en gedurende een gedeelte
van den dag zijne vrienden te ontvangen zonder dat
bij die bezoeken een gevangenbewaarder behoeft
tegenwoordig te zijn. Dit bewijs van koninklijk
eert den heer Stead meer dan eene rid-
en eert niet minder de vrouw, die op En-
gelands troon zit.
L J3e Provinciale Staten van Zeeland hebben f200
Beschikbaar gesteld voor een zoogenaamd pare vac-
Kinogène, eene inrichting om op rundvee koepokstof
te kweeken. Moet die stof er eenmaal zijn,
zij dan goed zijDoch daar alle andere ge
neesmiddelen door particulieren worden gefabriceerd,
vragen we, waarom de overheid voor één soort van
geneesmiddel subsidie verleent, en voor alle andere
niet. Is er vraag naar het artikel, er zal aanbod zijn.
Nu is het te verwachten dat fabrikanten van andere
geneesmiddelen insgelijks eene fooi uit de provinciale
zullen vragen. Op welken grond zal men hen
wij zen?
Op dezen: Inenten is nu eenmaal de liefhebberij
der liberalen" en daarom nemen ze het noodige
daartoe uit de kas der burgerij?
Oostburg. Voor eenige weken kon men in
het Weekblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen een bericht
uit Sluis lezen. Aldaar was een R. C. geestelijke
door eenige jongens uitgescholden en nageschreeuwd.
Volgens den inzender van dat stukje was onder die
jongens ook een leerling van de school met den
Bijbel aldaar. Reden genoeg voor den hoofdopsteller
van genoemd Weekblad om in eene ontboezeming
aan het einde van het berichtje op de verdeeldheid
en haat te wijzen, die noodwendig moeten voort
vloeien uit het onderwijs op de Bijbelscholen»
In het nummer van 15 Nov. 1. 1. las men, hoe
er in een herberg te Aardenburg gevochten was
naar 't schijnt tusschen enkele katholieken en pro
testanten en ook dit geval moet weder dienst doen
tot het uitroepen van een wee over de kerkelijke
scholen, die door het aankweken van godsdiensthaat
oorzaak dier gevechten zijn.
Dit lezende zou men inderdaad vragen: Welke
slechte beginselen worden deu|kinderen op die secte-
scholen toch wel ingepompt?"
Dan zijn de leerlingen van de school met «de
leer van Jezus» toch veel verdraagzamer.
Bijvoorbeeld. Den 30sten October gaf de Zang-
vereeniging te Oostburg hare eerste uitvoering.
Ook van Aarden burg waren belangstellende
hoorders aanwezig. Reeds bij het begin dier uitvoering
gaven deze waaronder leerlingen van de openbare
school te dier plaatse aanleiding tot wanorde
lijkheid en ergernis. Herhaalde vermaningen en waar
schuwingen waren niet bij machte, de jongelui tot
bedaring te brengen. Eindelijd ging men tot hand
tastelijkheden over en 't slot was, dat de aanleggers
.zich niet hadden te beklagen over te weinig ont
vangen slagen.
Dat waren nu, jongelieden, die in huis en school op
gevoed waren in »de leer van Jezus" volgens
de opvatting van het weekblad. In huis en school?
maar hoe weet ge dat? Te huis kunnen immers
de jongelui door slechte voorbeelden, de goede in
drukken der school verloren hebben? 't Is moge
lijk, maar wanneer ge weet, dat een der grootste
belhamels was de zoon van den Heer G. A. V.
vfoei, dat is immers niet waar, anders
zou de gemeente-veld wachter.'bij het geval tegen
woordig, wel proces-verbaal hebben opgemaakt
Hieruit blijkt nu - altijd volgens de redeneering
i van het Weekblad ten duidelijkste dat het on-
derwijs op de openbare school de oorzaak is van
i we zullen maar zeggen
„ZANGUIT VOERINGH A AT.'1
KERKNIEUWS.
Het kiescollege der Ned. Herv. Gemeente te Mid
delburg vormde Woensdagavond het volgende viertal:
Ds. G. Vlug te Nijkerk 47, Ds. P. J. W. Klaar
hamer te Hilversum 46Ds. G. H. van Kasteel te
Kollum 45, en Ds. J. C. de Mol Moncourt te Vrie-
^mveen 45 stemmen.
Hp verigens verkregen:
^^■)s. H. H. Barger te Leusden 43, Dr. L. Heldring
^fcandvoort 41, Ds. C. B. Oorthuijs te Harderwijk
^^n Ds. A. H. Roose te Woudsend 39 stemmen.
Ds. F. Kampstra te Stavoren is beroepen
■Mfc^tbij de N. H. G. te Vlissingen.
«Toch zoek geen leven langs de grachten onzer stad,
«Want ja, die zijn meestal zoo kaal en eenzaam, dat
«Onlangs naar men vertelt de jacht was juist
pas open
«Een haas, zijn drukten moe, kwam door ons Delft
geloopen.»
Bevat een gemengd bericht waarheid, is er niets
van een leugentje onder gemengd, dan geniet Mid
delburg gelijke eer als Delft, een haas moet er op
de Heerengracht wandelende gezien zijn.
Maar de Genestet zei ook
«en booze tongen fluisteren
«Heel Delft is zelf een graf. Gij moet er niet naar
luisteren.
«'t Is laster.»
Aan vele arme kinderen zal te Middelburg door
de zorg van eenige heeren en dames op St.-Nikolaas-
dag een feestje worden bereid.
Uitstekend
Maar waarom moesten de Zondagscholen, op welke
sints vele jaren met Kersttijd de kinderen worden
onthaald, een smeer krijgen van den voorzitter van
't St.-Nikolaasfeest-comité
Worden de zondagschoolkinderen enkel op toe-
snraken getrakteerd? Of speelt op de Zondagschool
der modernen elke week Jan Klaassen
Hij die voor de tweede maal pis een goed werk
gaat doen, moet niet smalen op hetgeen zijne voor
gangers gewoon zijn met onverdroten ijver en toe
wijding te verrichten.
Leerlingen van de school van den lieer de Haas
zullen niet aan 't feest deelnemen. Voor die kin
deren wordt trouwens dan ook genoeg uit de pu
blieke kas bijgedragenbij de gewone hebben ze
geen extra bedeeling noodig.
Zeeuwsche Brieven.
Geachte Redacteur
Mijn vorig schrijven was reeds te lang om er
een paar gedachten betrekkelijk de fatale onder
wijswet aan toe te voegen. Toch moet ik u die
nog mededeelen, opdat het verband duidelijk worde,
waarin die wet blijkbaar staat én tot den kwijnen
den toestand onzer volkswelvaart, èn tot het begin
van revolutie dat zich hier en daaV openbaart. Die
wet toch heeft twee booze zijden over welke beide
de hooge God toornen moet, dewijl Hij rechtvaardig
en heilig is, het recht lief heeft en naijverig is op
de eere zijns Naams.
Aan de eerste booze zijde heb ik in mijn vorigen
brief herinnerd, n. 1. dat ze onrechtvaardig is door
den rijke boven den arme te begunstigen. Dit is
evenwel niet alles. Ze is er bovendien op aange
legd om de kennis van des Heeren Naam ouder de
natie te doen vergaan, en een geslacht te doen kwee
ken, dat van God en zijn gebod niet afweet. Daar
in bereidt ze den ondergang des volks voor, want
ze wordt door hare vruchten de bron der revolutie.
Dit wordt, gelijk bekend is, met verontwaardiging
weersproken. Maar deze weerspraak lijkt onbeschaamd
waar men ze, tegen sprekende feiten in, toch
volhoudt.
Om maar iets te noemen. In den beginne durf
den die wijze heeren aan de onnoozele lui wijs
maken dat de misdaden zouden afnemen wanneer
maar eerst het volk goed onderwezen was in lezen
en schrijven, in natuurkunde en staathuishoudkunde.
Een hunner dreef dat vertelseltje, hetwelk eigenlijk
bij Moeder de Gans thuis hoort, zóó ver aat hij
beweerde, er zouden weldra geen gevangenissen
meer noodig zijn, men zou te knap wezen om kwaad
te doen. En in koor werd dat sprookje nagezon
gen, honderden geloofden het, en gelooven het nog.
En wat zien we daarentegen?
Bij geen menschengeheugenis werden er op elk
denkbaar gebied meer kwaad, zwaarder misdaden
gepleegd dan nu. De meest ontaarde zonden breken
zich baan: men is zijn leven niet meer zeker. Geen
courant kan men in handen nemen zonder het oog
te slaan op berichten van de snoodste wanbedrijven.
Zouden die genoemde wijze heeren dat alles niet
lezen en dus niet weten? En waar blijven ze dan
met hunne zinnelooze Theorie? Of zouden ze durven
aannemen dat er geen verband bestaat tusschen een
stelselmatig God-verzaken en deze vrucht?
Zijn de gevangenissen nu leeg of moeten er aldoor
nieuwe bijgebouwd worden? Nog eens. waar blijven
ze met hunne leugen-profetiën, nu de Heere onze
God er tot beschaming zulke feiten tegenoverstelt?
Maar evenzeer is er een logisch verband tusschen
de opleiding van een volk in de ontkenning van den
levenden God eenerzijdsen het verzet tegen de
overheid als van God gestelde macht. Dit is zoo
duidelijk dat een kind, al kan het niet lezen en
schrijven, het begrijpt. Immers het geval staat,
alzoo
rv~ M\. li--j:_ i
ordend. De overheid ontleent haar recht om te-
gebieden en te regeeren en te straffen uitsluitend
aan den hoogeR God. Daarom moet alle ziele de
Machten over haar gesteld onderworpen zijn. Maar
let nu vooral op dat daarom; eene andere reden
voor onderdanigheid bestaat er voor geen sterveling
buiten God en Zijne inzetting om zijn alle menschen
volkomen gelijk. In abstracto heeft de eene mensch,
hij zij dan keizer of stadhouder, of wat dan ook,
letterlijk niets over den anderen mensch te zeggenj
hem niets te commandeeren.
Met deze stelling zouden een Rousseau en een Vol
taire volkomen gelijk hebben indien er geen God en
geen Godsopenbaring was; dan bleef er rutmte voor een
contract social.
Nu niet. Hoe lang het overigens met zulk een
contract goed blijft gaan, heeft de Heere ons in de
bloedjaren 1789—93 te zien gegeven.
En let hier nu eens op, M. d. Rwat de gevolgen
moeten zijn wanneer van overheidswege door onder
scheidene wetten het bewustzijn bij het volk wordt
gekweekt dat we met Goden Zijne heilige geboden
eigenlijk niet te maken hebben. Wanneer bedekt
of zonder omwegen wordt geloochend dat er een
God is die een sfellig, ja het eerste recht heeft op
onze gehoorzaamheid.
Gaan dan, ik vraag het u, deze en gene niet denken
«Wie ter wereld heeft het recht mij te beletten om
mijne positie, desnoods met kracht en geweld, te
verbetoren?» Ieder wil op zijne beurt wel eens ge
bieden in plaats van -gehoorzamen. En 't zij nog
eens herhaald: volgens de theorie des ongHoofs,
naar de leer welke God buiten sluit heeft ieder die zoo
begeert volkomen gelijk. Ei- zit toch in ieder ge-
'ailen Adamskind een valsch bewustzijn dat hij vrij
is en niemand boven zich behoeft te dulden. De
ongeloovige Duitsche dichter Schiller heeft hier uit
aller naam gesproken waar hij zegt: Der Mensch
ist frei, und ware er in Kelten geboren.-»
(De mensch is vrij al zou hij zelfs geboeid het levens
licht aanschouwen.)
Hieruit trek ik dit gevolg:
Eene overheid die meewerkt, om door de wet
ten die ze geeft het gezag van den hoogen God te
ondei mijnen, ja te loochenen, die delft haar eigen
graf, die vernietigd hare reden van bestaan, die
geeft aan hel volk, ik zeg niet het recht, maar dan
toch onbewust de aanleiding tot revolutie. Heeft
immers de overheid haar mandaat niet van God,
van wien heeft ze het dan Var. het volk? Goed!
maar dan is datzelfde vol.1' volkomen in zijn recht
wanneer het de boel onderst boven keert als het
de meerderheid niet naar den zin gaat. Dan staat de
deur voor de revolutie open.
Hierin nu bestaat M. d. R.de hoogst bedenke
lijke zijde van het staatsonderwijs, dat den kinderen
van het volk geleerd wordt niet meer met God te
rekenen, om de eenvoudige reden dat eensouvereine
God niet zou bestaan. Hier ligt de kiem der revolutie.
Haar te weerstaan vermag alleen Gods Woord, op
voeding van het volk in de vreeze des Heeren. Alle
andere middelen zijn op den duur tegen haar niet
bestand.
Wie ooren heeft om te hooren die hoore!
K.
Korrespondentiè,
Plaatsgebrek noodzaakt ons het Buitenland en
den Burgerlijken Stand alsmede de afvaart der Booten
voor ditmaal achterwege te laten.
Graanmarkten, enz.
Middelburg, 19 Nov. 1885.
De aanbieding van granen was nog maar klein,
en bestond weder hoofdzakelijk uit Witteboonen.
Jarige Tarwe komt weinig meer voor, dezelve is
f7 a f 7,25 te noteeren.
Nieuwe Tarwe was a f7 in puike kwaliteit ge
makkelijk te verkoopen mindere soorten f6.75.
Rogge f 5,75.
Wintergerst f5 a f5.10.
Zomergerst met zeer weinig aanvoer f 4,60 a
f4,75 gekocht.
Haver f 3,50 a f4.
Paardeboonen waren in puike kwaliteit tot f6,50
zeer begeerd.
Platte'boonen f5,50 a f5,75.
Groene Erwten tuim prijshoudend puike kook-
soorten gingen tot f8,50 vlug van de hand, terwijl
voor enkel uitgelezen monsters nog daarboven is
betaald.
Mestingerwten, f7. a f7,25.
Koolzaad zonder handel.
Zomerzaad f 9,50.
Canariezaad f 10,50.
Yersche Boter fl.16 k 1,24 per_