Nieuwe Goesche Courant, Christelijk-historisch blad voor Zeeland 1885. Zaterdag 28 Februari. No. 1292. HET N. Verschijnt eiken Vrijdagavond ten 8 ure. Prijs per drie maanden franco Enkele nomtners f 0,65. -0,06. UITGAVE VAN F. P. DHUIJ, te Middelburg en Wed. A. C. DE JONGE, te Goes. Prijs der Advertentiën Per regel 10 cents.; Familie-berichten van 16 regels fl,Iedere regel meer 10 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Monsterachtig. Nu de «liberalen» hun door den heer Borgesius uitgesproken wenseh in zake grondwetsherziening niet gekregen hebben, zijn ze gloeiend boos. Ze hebben 'tzien aankomen dat bij die stemming de twee partijen scherp tegen over elkander zouden staan, en al bij voor baat een standje gereed gemaakt, dat nu aan 't adres van onzen Keuchenius loskomt. Terwijl wij dit schrijven hebben wij na tuurlijk de rede van den heer Keuchenius zelve nog niet in handen, maar wij aarze len niet over te drukken wat de Middelb. Courant schrijit, namelijk het volgende: tweede kamer verdedigde de heer Keuchenius gisteren het samengaan der anti-revolutionairen en katholieken, dooi den heer De tong de vorige week het mon sterverbond genoemd. Volgens den heer Keuchenius was dit samengaan de natuurlijkste zaak ter wereld, het was een verbond der geloovigen tegen het ongeloof. En zulk een man neemt het den Mahdi kwalijk als deze voor zijn geloof de Chris tenen bestrijdtDe Mahdi en onze af gevaardigde staan geheel op één lijn. Zeer juist is het volgende dat de ver slaggever der N. R. Ct. schrijft. «Waar ligt dan wel het monsterachtige van dit samengaan tusschen kerkelijke pro testanten en kerkelijke katholieken Het monsterachtige ligt hierin, dat de zooge naamde christelijke historische richting, zoo al niet liet christendom, dan toch zeker de historie in het aangezicht slaatdat zij eene samenkoppeling, samensmelting van bestand- deelen poogt te verwezenlijken, die van nature elkander afstooten dat zij «ter wille van de dobbelsteenen» (oin de woorden van den heer Keuchenius aan te halen) het wezen van haar eigen levensbeginsel dreigt prijs te geven, dat zij, ter wille van aardsche bedoelingen, de handen kust van hen, wier geestverwanten het edict van Nantes herrie pen, welke herroeping uit Frankrijk verhan dde, niet alleen moderne Christenen en ivieteii, maar zeer rechtzinnige gerefor- 'nrden, en de aarde poogden schoon te van die anders dachten dan zij. het drijven van die geestverwan- een man op, een heros in de ge nder beschaving, een heros in de ons vaderland. In prins ,ezenlijkt zich de °:,L hp.Ar niet versmaadt en zich zelfs op Schopenhauer thans gaat toeleggen, late zich nog eens alle instructiën voorleggen, die Willem de Zwijger in het belang vfen de vrijheid van consciëntie heeft gegeveit, die ieder inge zetene in 't gebruik en de uitoefening zijner religie volkomen vrij wilden laten, en die men kan aantreden zoowel in het tweede als in het derde deel van Motley's Rise of the Dutch Republic. Ook bij Brandt kan men vinden een brief van Oranje aan de wethouders van Middelburg, van 25 Juli '1578, waarin hij hun schrijft«Wij ver- klaeren ulieden dat ulieden niet toestaet in 't particulier u te bekommeren met ie- mandts consciëntie.» lioe de tijden zijn veranderd! In de stad, waar het over schot rust van den grooten Zwijger, bren gen de anti-revolutionairen hunne stemmen uit op den uttramontaan, en datzelfde Mid delburg, dat bij den prins van Oranje be scherming zocht tegen zijne overheden, zond naar 's lands vergaderzaal een afge vaardigde, die «bestrijding van moderne Christenen en Levieten» als eerste nummer op liet programma der toekomst schrijft Om die verloochening onzer nationale ge schiedenis, om die samenwerking met eene partij, tegen wier beginselen eerst Willem vaa Oranje, later Nederland is opgestaan, (en welke in de laatste jaren getoond heeft die beginselen nog te belijden), daarom heeft de heer De Jong gebezigd eene juiste qualificatie van monsterverbond; daarom is de qualificatie volkomen gerechtvaardigd.» Tot dusver dan de Middelburgsche en de Nieuwe Rotlerdamsche. Wij, kerkelijke protestanten, zijn het met de kerkelijke roomschen in geloofszaken volstrekt niet eens, wij niet met hen, zij niet met ons, maar daarin zijn wij het op 't oogenblik met heil eens, dat het aan gee- neilei overheid, hetzij burgemeester of mi nister betaamt iemand in zijne consciëntie te bemoeilijken. Het monsterachtige ligt in de op ongeloo- telijke wijze veranderde verhouding. Roomschen en kerkelijke protestanten zijn in hoofdzaak gelijk aan hunne voor zaten van drie honderd jaar geleden, doch naast hen is eene afvallige protestautsche partij ontstaan, die den God van Willem van Oranje negeert en Zijne dienaren negert. Die afvalligen hebben een verbond geslo ten met de joden, 0111 den Christus overal uit te drijven. Die afvalligen erkennen nncrprinp.tr aljrremeen den ïnnd I pvv fl.ls hun denzelfden hoek gedreven, en als in dien hoek nu protestanten en roomschen geza menlijk hunne kinderen verdedigen, dan heet dit een monsterverbond Vele fatsoenlijke en eerlijke lieden hebben lang geluisterd naar 't liedje, dat de „libe rale" courantenschrijvers zongen zij hebben er geloof aan geslagen dat bet liberalisme dier pennehelden vooruitgang, vrede e» welvaart aanbrengen zou, maar hét peti- onnement en de daarop volgende verkie zingen hebben bewezen dat de oogen open gaan, en dat om van 't miskende volk achter de kiezers niet te spreken de meerderheid der kiezers, ondanks de mon sterachtig onrechtvaardige indeeling der districten, zich van zulk een liberalisme afkeerig betoont. Hoe durven „liberale" dagbladschrijvers zich beroepen op den geloofsheld Willem den Zwijgerhoe durven zij spreken van vrijheid van consciëntie en religie, zij, die met gemoedsbezwaren spotten, en 't geld der menschen met religie uitsluitend willen aangewend zien ten bate der menschen zonder religie. Wat praten ze van Willem den Zwijger nu ze een monsterverbond sluiten onder leiding van den jood Levy, die, als een andere Mahdi, met de daadmet geweld zou willen beletten dat liet geuzenvolk naai de teugels van "t bewind greep. Verloochening der nationale geschiedenis 1 Zoomin 'taan Karei V en aan Filips ge lukt is de menschen naar een en dezelfde kerk te brengen, zoomin brengen Kappeijne, Six, van Lynden, of wie dan ook, de kinderen naar een en dezelfde school. Gelukkig dat we in onzen tijd kunnen lachen om den toorn der «liberale» dag bladschrijvers, en niet meer leven in een tijd, in weikeu zij, in dienst der Staatstiran- nie, uitmuntende plakkaatschrijvers zouden geweest zijn! BINNENLAND. Met genoegen hebben wij opgemerkt dat te Midi delburg op 's Konings jaardag de schutters wegens den marktdag niet ter parade zijn opgeroepen. Dit ontzien van veler belangen op den marktdag doet ons de goede hoop koesteren, dat op '2 Augus tus aanstaande, als wanneer de jaardag der konin gin op Zondag valt, ook de rustdag zal geëerbiedigd worden en niemands conscience, ook niet de cons ciëntie van vrijwilligers en miliciens, zal worden bernoeielijkt. JJe liefde voor ons vorstenhuis kan niet anders dan er bij winnen als eerbetoon niet in botsing wordt gebracht met christelijke en maats^ deugden en plichten.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1885 | | pagina 1