Nieuwe Goesche Courant,
Christelijk-historisch blad voor Zeeland
1885.
Zaterdag 28 Februari.
No. 1292.
HET
N.
Verschijnt eiken Vrijdagavond ten 8 ure.
Prijs per drie maanden franco
Enkele nomtners
f 0,65.
-0,06.
UITGAVE VAN
F. P. DHUIJ, te Middelburg
en
Wed. A. C. DE JONGE, te Goes.
Prijs der Advertentiën
Per regel 10 cents.; Familie-berichten van 16 regels
fl,Iedere regel meer 10 cents.
Liefdegaven 6 cents per regel.
Monsterachtig.
Nu de «liberalen» hun door den heer
Borgesius uitgesproken wenseh in zake
grondwetsherziening niet gekregen hebben,
zijn ze gloeiend boos.
Ze hebben 'tzien aankomen dat bij die
stemming de twee partijen scherp tegen
over elkander zouden staan, en al bij voor
baat een standje gereed gemaakt, dat nu
aan 't adres van onzen Keuchenius loskomt.
Terwijl wij dit schrijven hebben wij na
tuurlijk de rede van den heer Keuchenius
zelve nog niet in handen, maar wij aarze
len niet over te drukken wat de Middelb.
Courant schrijit, namelijk het volgende:
tweede kamer verdedigde de heer
Keuchenius gisteren het samengaan der
anti-revolutionairen en katholieken, dooi
den heer De tong de vorige week het mon
sterverbond genoemd.
Volgens den heer Keuchenius was dit
samengaan de natuurlijkste zaak ter wereld,
het was een verbond der geloovigen tegen
het ongeloof.
En zulk een man neemt het den Mahdi
kwalijk als deze voor zijn geloof de Chris
tenen bestrijdtDe Mahdi en onze af
gevaardigde staan geheel op één lijn.
Zeer juist is het volgende dat de ver
slaggever der N. R. Ct. schrijft.
«Waar ligt dan wel het monsterachtige
van dit samengaan tusschen kerkelijke pro
testanten en kerkelijke katholieken Het
monsterachtige ligt hierin, dat de zooge
naamde christelijke historische richting, zoo
al niet liet christendom, dan toch zeker de
historie in het aangezicht slaatdat zij eene
samenkoppeling, samensmelting van bestand-
deelen poogt te verwezenlijken, die van
nature elkander afstooten dat zij «ter wille
van de dobbelsteenen» (oin de woorden van
den heer Keuchenius aan te halen) het wezen
van haar eigen levensbeginsel dreigt prijs
te geven, dat zij, ter wille van aardsche
bedoelingen, de handen kust van hen, wier
geestverwanten het edict van Nantes herrie
pen, welke herroeping uit Frankrijk verhan
dde, niet alleen moderne Christenen en
ivieteii, maar zeer rechtzinnige gerefor-
'nrden, en de aarde poogden schoon te
van die anders dachten dan zij.
het drijven van die geestverwan-
een man op, een heros in de ge
nder beschaving, een heros in de
ons vaderland. In prins
,ezenlijkt zich de
°:,L hp.Ar
niet versmaadt en zich zelfs op Schopenhauer
thans gaat toeleggen, late zich nog eens
alle instructiën voorleggen, die Willem de
Zwijger in het belang vfen de vrijheid van
consciëntie heeft gegeveit, die ieder inge
zetene in 't gebruik en de uitoefening zijner
religie volkomen vrij wilden laten, en die
men kan aantreden zoowel in het tweede
als in het derde deel van Motley's Rise of
the Dutch Republic. Ook bij Brandt kan
men vinden een brief van Oranje aan de
wethouders van Middelburg, van 25 Juli
'1578, waarin hij hun schrijft«Wij ver-
klaeren ulieden dat ulieden niet toestaet
in 't particulier u te bekommeren met ie-
mandts consciëntie.» lioe de tijden
zijn veranderd! In de stad, waar het over
schot rust van den grooten Zwijger, bren
gen de anti-revolutionairen hunne stemmen
uit op den uttramontaan, en datzelfde Mid
delburg, dat bij den prins van Oranje be
scherming zocht tegen zijne overheden,
zond naar 's lands vergaderzaal een afge
vaardigde, die «bestrijding van moderne
Christenen en Levieten» als eerste nummer
op liet programma der toekomst schrijft
Om die verloochening onzer nationale ge
schiedenis, om die samenwerking met eene
partij, tegen wier beginselen eerst Willem
vaa Oranje, later Nederland is opgestaan,
(en welke in de laatste jaren getoond heeft
die beginselen nog te belijden), daarom
heeft de heer De Jong gebezigd eene juiste
qualificatie van monsterverbond;
daarom is de qualificatie volkomen
gerechtvaardigd.»
Tot dusver dan de Middelburgsche en de
Nieuwe Rotlerdamsche.
Wij, kerkelijke protestanten, zijn het met
de kerkelijke roomschen in geloofszaken
volstrekt niet eens, wij niet met hen, zij
niet met ons, maar daarin zijn wij het op
't oogenblik met heil eens, dat het aan gee-
neilei overheid, hetzij burgemeester of mi
nister betaamt iemand in zijne consciëntie
te bemoeilijken.
Het monsterachtige ligt in de op ongeloo-
telijke wijze veranderde verhouding.
Roomschen en kerkelijke protestanten
zijn in hoofdzaak gelijk aan hunne voor
zaten van drie honderd jaar geleden, doch
naast hen is eene afvallige protestautsche
partij ontstaan, die den God van Willem
van Oranje negeert en Zijne dienaren negert.
Die afvalligen hebben een verbond geslo
ten met de joden, 0111 den Christus overal
uit te drijven. Die afvalligen erkennen
nncrprinp.tr aljrremeen den ïnnd I pvv fl.ls hun
denzelfden hoek gedreven, en als in dien
hoek nu protestanten en roomschen geza
menlijk hunne kinderen verdedigen, dan
heet dit een monsterverbond
Vele fatsoenlijke en eerlijke lieden hebben
lang geluisterd naar 't liedje, dat de „libe
rale" courantenschrijvers zongen zij hebben
er geloof aan geslagen dat bet liberalisme
dier pennehelden vooruitgang, vrede e»
welvaart aanbrengen zou, maar hét peti-
onnement en de daarop volgende verkie
zingen hebben bewezen dat de oogen open
gaan, en dat om van 't miskende volk
achter de kiezers niet te spreken de
meerderheid der kiezers, ondanks de mon
sterachtig onrechtvaardige indeeling der
districten, zich van zulk een liberalisme
afkeerig betoont.
Hoe durven „liberale" dagbladschrijvers
zich beroepen op den geloofsheld Willem
den Zwijgerhoe durven zij spreken van
vrijheid van consciëntie en religie, zij,
die met gemoedsbezwaren spotten, en 't
geld der menschen met religie uitsluitend
willen aangewend zien ten bate der menschen
zonder religie.
Wat praten ze van Willem den Zwijger
nu ze een monsterverbond sluiten onder
leiding van den jood Levy, die, als een
andere Mahdi, met de daadmet geweld
zou willen beletten dat liet geuzenvolk naai
de teugels van "t bewind greep.
Verloochening der nationale geschiedenis 1
Zoomin 'taan Karei V en aan Filips ge
lukt is de menschen naar een en dezelfde
kerk te brengen, zoomin brengen Kappeijne,
Six, van Lynden, of wie dan ook, de kinderen
naar een en dezelfde school.
Gelukkig dat we in onzen tijd kunnen
lachen om den toorn der «liberale» dag
bladschrijvers, en niet meer leven in een
tijd, in weikeu zij, in dienst der Staatstiran-
nie, uitmuntende plakkaatschrijvers zouden
geweest zijn!
BINNENLAND.
Met genoegen hebben wij opgemerkt dat te Midi
delburg op 's Konings jaardag de schutters wegens
den marktdag niet ter parade zijn opgeroepen.
Dit ontzien van veler belangen op den marktdag
doet ons de goede hoop koesteren, dat op '2 Augus
tus aanstaande, als wanneer de jaardag der konin
gin op Zondag valt, ook de rustdag zal geëerbiedigd
worden en niemands conscience, ook niet de cons
ciëntie van vrijwilligers en miliciens, zal worden
bernoeielijkt.
JJe liefde voor ons vorstenhuis kan niet anders
dan er bij winnen als eerbetoon niet in botsing
wordt gebracht met christelijke en maats^
deugden en plichten.