Nieuwe Goesche Courant,
Christelijk-historisch hlad voor Zeeland
w*«.
Zaterdag 24 Januari.
No. 1287.
HET
Verschijnt eiken Vrijdagavond ten 8 ure.
Prijs per drie maanden franco
Enkele nommers
f 0,65.
- 0,06.
UITGAVE VAN
F. P. DHUIJ, te Middelburg
en
Wed. A. C. DE JONGE, te Goes.
Prijs der Advertentiën
Per regel 10 cents.; Familie-berichten van 16 regel
fl,Iedere regel meer 10 cents.
Liefdegaven 6 cents per regel.
Teleurstellingen.
Het nummer der Middelburgsche Courant
van 27 Januaii mag met recht het blad der
klaagliederen genoemd worden. Men leest
daarin, dat in de Ned. Herv. Kerk op 1
Januari niet minder dan 269 predikants-
plaatsen vacant waren dat wegens te laag
bod eene verkoopiug van hoornen te Bors-
sele geen voortgang kon hebben dat het
rnet de noodlijdende opera en don kleinen
schouwburg te Rotteidam maar niet wil
vlotten; dat het vleesch te duur is; dat in
de Utrechtsche provinciale staten de meer
derheid van „liberale" naar anti-revolutio-
n zijde is verschoven, en misschien nog
M^^neer voor dezen of genen meer of min-
■pelangrijke klachten. Maar even als
Hbffe of lage toon eener stoomfluit ver-
HBRndoordringender klinkt dan een schelle
^zoo klinkt uit die courant de gesmoorde
klacht over het debiet der Middelburgsche
broodfabriek sterker dan de klaagtoonen
over al da boven genoemde zaken en toe
standen. En boven alles uit hooren we
den nieuwjaars-klaagzang van den Vlissing-
schen burgemeester.
Ofschoon het tegenwoordig in de wereld
krielt van leeraren en beoefenaren d»r staat
huishoudkunde, is de steen der wijzen,
naar welken het tegenwoordig geslacht zoekt
namelijk de juiste middelweg tusschen be
scherming en vrije mededinging nog niet
gevonden. Wie heden roept: ieder wat van
de stokvischvellen, denkt morgen wellicht
zalig zijn de bezitters 'tis ons nog nooit
gelukt in de staathuishoudkundige leerstel
lingen eene zekere, zij het ook geringe, mate
van edelmoedigheid te ontdekken.
Het wordt door uitvinders van theorieën
en makers van wetten niet zelden beweerd,
a dat zij nu eerst de zaken met het juiste
koog bezien, en de welvaart voor immer
wip doorloopende spoorstaven hebben ge-
Hbracht; en altoos blijft er nog zóóveel te
■veranderen, dat de parlementen hier en
Hdaar en overal voor bergen achterstallig
■werk zitten. Wij denken dat het altoos
in deze wereld zal blijven een schipperen
naar de behoefte van 't oogenblik, een la-
veeren tegen den op 't oogenblik heerschen-
wind.
j leven nu in den handel onder het
van vrijheid.
r kan nu brood koopen waar hij wil,
broodfabjikant worden of ee.i-
1. en ieder kan irt
als nu, zooals ons verhaald wordt, onder
nemers van broodfabieken in sommige plaat
sen met schade en schande hun plan moes
ten opgeven, dan is dit eene teleurstelling
niet grooter of kleiner dan wanneer een
bakker of een winkelier of een koopman
't niet kroppen kan, en uitverkoopt wegens
liquidatie of vertrek naar elders. Van die
soort van teleurstellingen komen er zooveel
in de wereld voor, dat, werd het verhaal
er van gedrukt, er geen plaats genoeg voor de
couranten zou zijn. Er is eene bepaalde
hoeveelheid brood noodig voor eene zekere
bevolking; wil iemand r.u meer bakken dan
de consumptie bedraagt, dan mag hij zelf
's morgens, 's middigs en 's avonds oudbak
ken brood eten, ten nog een korstje bij de
kolfle. Zoo, en niet anders gaat het in de
wereld 't Komt niet zelden voor, dat er
van eene van ouds bestaande courant, die
veel geld voor advertentiën vraagt, en er
veel aan verdient, meer exemplaren worden
gtplaatst dan van eene nieuwe, die 't goed-
kooper doet, maar moet het publiek zich
dat aantrekken, als 't meent om deze of
gene reden op den ouden weg te moeten
voortgaan Het publiek is niet gewoon
zich om de teleurstellingen van nieuwelingen
te bekommeren, en wij denken dat het op
dit punt, of 't brood, of letters, of wat dan
ook geldt, niet spoedig veranderen zal.
Haakt de Middelburgsche in dit opzicht
naar verandering
Zooals 't met net brood gaat, zoo ook
met de schepen Eene bepaalde hoeveel
heid laadruimte is er noodig voor den
handel, en mannen, die schepen bouwden,
welke driemaal zoo snel varen als andere,
en viermaal zooveel vervoeren, mogen vooral
niet klageu over te veel bestaande scheeps-
ruinqte. Van «liberaal» standpunt mag er
niet geklaagd worden over het aanvankelijk
mislukken der ondernemingen te Vlissingen.
Zoekt Duitschland eene plaats, waar zijne
(lijnschepen de zeeschepen kunnen ont
moeten, het vindt die te Rotterdam. Zien
de aandeelhouders en bestuurders der
Maatschappij lot Exploitatie oan Staatsspoorwegen
er hun belang in om andere grootëre steden
boven Vlissingen te begunstigen, welnu zij
doen nog beter dan zooveel groote heeren
en dames, die van Parijsche kleedermaga
zijnen de klandisie gunnen, naar welke
winkeliers naast hunne deur smachten. Lie
spoorweg-directie houdt althans het geld
binnen 't land.
Amsterdainsche en Rotterdamsche fabrieken
met rijkswerk begunstigen mag. Zulk eene
«eenzijdige en uitsluitende protectie» is
voor Vlissingen eene grievende teleurstelling.
Het aanvoeren van historische aanspra
ken voor Vlissingen. klinkt echter tamelijk
zonderling. Zoo zou het kleine Sluis ook
wel recht hebben op eene haven door den
Willem-Leopolds-polder
Van „liberaal" standpunt bezien heeft
Vlissingen echter al wat het wenschen kan.
Zijn burgemeester roemt in de voltooide
scholen. Nergens in Nederland, is gelooven
wij, in verhouding tot de bevolking zooveel
aan school bouw ten koste gelegd als daar.
Vlissingen is niet meer bekneld door wallen
of grachten. Kennis is er te geef, het heeft
ruimte om zich te ontwikkelen mein \iebchen
was willst du noch mehr Wat vraagt het
om protectieneen, om gelijkstelling met an
dere gemeenten? Kan het, met energieke
mannen aan 't hoofd zichzelocn er niet op
werken Moet het de vlag strijken voor
niets anders dan slechts wat teleuretelling
Laat dompers en end weepers om gelijk
stelling roepen
Van hunne teleurstellingen heeft een rechT^
geaard «liberaal» bestuur zich nooit iets
aangetrokken. Als «de minderheden dan
maar onderdrukt moetea worden», waarom
dan Vlissingen niet, dat ver in de minder
heid staat bij Amsterdam en Rotterdam?
Het toenemend druk verkeer eischt
ruimte. Uwe stoep wordt u ontnomen,
onteige id, er wordt een trottoir ofte voet
pad van gemaakt, omdat uw steegje een
toegangsweg is tot een groot station. Maar
krijgt ge daarom meer klanten in uwen
kleinen winkel??
Het toenemend internationaal verkeer
eischt havenwerken en eene maildienst,
duizenden ijlen en rennen van Londen
naar Antwerpen, Rotterdam. Berlin, en
Petersburg zelfs, als het ware over de stoep
van Vlissingen, maar zoogoed als niemand
van al die vreemdelingen besteedt een
dubbeltje daarbinnen.
Volgens de theorie en de praktijk vau
de Staathuishoudkunde, van het ïliberaal»
vrijhandelsstelsel, volgens de regels naaf
welke het groote publiek brood of eene
courant of een kleedingstuk koopt, natr
het recht der Exploitatie Maatschappij, die^
begunstigt welke steden ze wil, naü
recht dat de «liberalen» hqjj
middelbaar- enhooger oiij