Nieuwe Goesche Courant, B ERICH T. Saterdag 23 December. 393. IDEALEN. HET ZUIDEN, Christelijk'historisch blad voor Zeeland Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. Prijs pe- drie maanden francof 1,50. Enkele nommers- 0,05. UITGAVE 7AN P. G. WIJ THAN, it Uiddelbaig en Wed. A. C. DE JONGE, Ie Goes. Prijs der Advertentiën: PerregeJIO ets.; Familie-berichten van 18 ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 ceDts per regel. Bij gelegenheid van het Kerstfeest op Maandag a. zal geen uomrner van dit blad verschijnen. Dominé Steynis van Nieuw-Beerta heeft in eene iet gedrukte, slechts vijftien bladzijden groote een aantal praatjes bijeengebracht, zooals ze in dagelijksche en zeer alledaagsche ge- hoort van voorstanders der staatsschool, alleen uit «liberale" couranten weten wat van >nze zijde wordt gewenscht, en er dus eigenlijk Eooveel van weten als niemendal. Dominé S. begint zich de vraag takstellen, of er reeds nu sprake mag zijn van het najagen van ministers ideaal. Wij meenen dat moderne pre altoos op de idealen jacht zijn, en de zoowel als de menschenwereld door snuffelen, om een christendom met christelijke deugden te zoeken zonder Christus, 't Is bijna on mogelijk eene moderne preek te maken, zonder dat van idealen, van streven, van najagen in voor Elk modern predikant zal toegeven, dat het door hem der gemeente voorgehouden, aooger staat dan het ideaal van minister Pijnacker Hordijk, en geen enkel modern predikant zal zeg den 't is nu nog de tijd niet om aan 't najagen te 't behoeft vooreerst zelfs nog niet aan te worden, 't is pas voor eene toekomst, die wij niet beleven zullen. Het ideaal van den minister is dan nog niet hoog genoeg. Ds. S. kan zich een hooger denken, »om maar een sterk voorbeeld te noemen." Geen onderwijs zal dan zijn ideaal zijn, in 't gelteel geen Er zijn menschen, die er zich in de wereld hoog boven op gewerkt hebben zonder hulp, door eigen oefening, die weg staat voor ieder open. Een sterk voorbeeld inderdaad Jammer dat Ds. S., die zelfs nog wel den doc- >rs-titel voert, eer hij over 't onderwijs schreef, ch niet op de hoogte gesteld heeft van de nog steeds van ^liberale" zijde onbesproken en nog mwederlegde brochure Be Vrije School door Mr. L F. de Savornin Lobman, Utrecht, Kemink fc Zn. 1877, 90 ct. Eerst wil Dr. S. de maatschappelijke toestanden ;oo veranderd zien, »dat verreweg de groote meer- erkeid des volks zal overtuigd zijn van het nood- akelijke van onderwijs, van 't onmisbare van ennis Zijn we zóóver nog niet We hadden wel gelijk toen we in ons vorig ikel schreven Ds. S. toetst de woorden des isters aan de dorpspraktijk, maar we hadden og bij moeten voegen: aan de ervaring, opge- te Nieuw-Beerta, kiesdistrict Appingadam, provincie Groningen, 't Moet er daar donker uitzien. Wat moet een modern predikant daar nog tal vaD betrekkelijk lage idealen na te jagen hebben, een zwerm idealen, door welke hij 's ministers ideaal niet eens zien kan. Toch spreekt de schrijver, éen bladzijde verder van het groot percent dus altijd minder dan 2 percent, dat de school verzuimt of nooit bezocht Is dat volgens Nieuw-Beertasche statistiek, dan moet toch verreweg de groote meerderheid zelfs daar onderwijs en kennis op prijs stellen. Of wordt daar meer dan 49 percent van de jeugd door den veldwachter naar school gebracht Men verwijt ons straks dat we volzinnen uit haar verband rukkenwe vervolgen dus waar we zoo even afbraken »zoodat we ten gevolge van particulier initiatief (vrijwillig handen uit- de mouw steken) overal en voldoend bijzonder onderwijs kunnen verwachten.» Als 't zoover is behoeft noch minister, noch dominé 't ideaal meer na te jagen, 't i3 dan maar om 't grijpen te doen. 't Is nergens gezegd dat de minister met dever- weze'lijking van zijn ideaal te Nieuw-Beerta moet beginnen. We behoeven op dat dorp niet te wach ten, en niet op al die andere dorpen, waar wellicht nooit eene bijzondere school tot stand komt. Het verwondert ons niet dat een dorpspredikant alles van zijn dorpsstandpunt beziet. Toch behoeft men zich alle dorpen niet bewoond te denken door handjes vol joden, roomschen, christelijk gerefor meerden, orthodoxe hervormden en moderne her vormden, dus vijf soorten van ingezetenen. 't Getal kleine dorpen, waar men nooit meer dan éen school in de kom der gemeente zal kunnen in stand houden, zal betrekkelijk groot zijn. Daar kon men dan liet ideaal der neutraliteit najagen. Maar moeten daarom dorpen, waar alle bewoners van de zelfde gezindte zijn, zooals in vele streken van Gelderland, Zeeland, Noord-brabant gekweld worden met de zoogenaamd neutrale eigenlijk de mo derne school Moeten daarom groote dorpen, stadjes en steden gebukt gaan onder de eenvormigheid, onder dien vloek van 't moderne leven Gelooft Dr. S. wat hij schrijft, dat. als gedurende drie jaargetijden het schoolverzuim ontzettend groot is men er toe komen zou, om voor het overige van 't jaar maar van 't onderwijs af te zien, omdat het der moeite niet waard zou zijn voor dien korten tijd er een schoolgebouw met onderwijzers op na te houden En gesteld dat de personen er zijn, die met welgevallen he' volk dom zien, omdat het dan des te' gemakkelijker in bedwang is te houden, is het dan aan te nemen, dat zulke personen bij machte zouden zijn het onderwijs te verbannen? Praatjes Schrikbeelden, spokend in de verbeelding van een modern predikant. Vraagt Dr. S.wie zal dat betalen dan mag hij niemand onzer verdenken van azen op de schat kist. Liefst hebben we de vrije school. Zoolang echter de overheid zich met de school bemoeit en andere dan scholen voor on- en mmvermogenden geldelijk ondersteunt, zoolang hebben wij het recht om resititutie (uitkeering) te vragen van hetgeen ons naar evenredigheid toekomt, en ook steeds recht op ondersteuning voor diakonie-sckolen en dergelijke. Wij eischen'i niet dat de staat het bijzonder onderwijs zal betalenzooals wij dat onderwijs verlangen. Nooit is van onze zijde een halve cent méér gevraagd dan per kind zooveel, als op de staatsscholen uit de openbare kas daarvoor wordt besteed, en dan nog slechts voor bestaandevoor minstens een jaar bestaan hebbende bijzondere scholen. Niet voor dat door oprichting eener school, door bezoldiging van on derwijzers een jaar lang de ernstige wil van zeker aantal ouders is gebleken, en niet eerder vragen wij om de som, die de overheid zeker zou moeten uitgeven, als wij onze kinderen naar hare schoof zonden. Kleine minderheden, onbeduidende groep» jes ontevredenen zullen zoo maar geen scholen, stichten. Voor vijf scholen op één dorpje behoeft niemand bevreesd te zijn. En wat voor kwaad zou 't nog, wat voor onbillijkheid zou 't zijn tegenover 't publiek, als iemand eenige duizende guldens aan eene school ten koste legde, en slechts aanspraak maakte op evenveel enkele guldens als zijn buur» man uit de openbare kas geniet Hatelijk, op 't gemeene af, is dit zeggen van Dr, S.Overal verheft zicht de staatsschool, niet bij de gratie, door de genade, de offervaardigheid van particulieren, maar overeenkomstig haar grondwettig recht. Is 't grondwettig recht der vrije school een hairtje kleiner Schaf dadelijk uwe diakonie af, dominé Steynis f Geef nooit uit gratie, genade ofte offervaardigheid een halfje aan den armen broeder, aan de behoef tige weduwe, aan den hulpbehoevenden wees. Verwijs dat volkje naar 't burgerlijk armbestuur. Art 194 der grondwet zegt: Het openbaar onderwijs is een voorwerp van aanhoudende zorg der Regeering, en art. 195Het armbestuur is een onderwerp van aauhoudende zorg der Regeering. Van beide, van scholen en van armbestuur, doet de Koning jaarlijks een uitvoerig verslag aan de Staten-Generaal geven, volgens de grondwet. Zie hier uw ideaal, dat we vinden op bladz 14 van uw geschrift: »Deftige gezichtjes, als van kindertjes die reeds DE WAARHEID hebben, zetten ze niet." Gij vreest de waarheid. Het modernisme zoekt, streeft, jaagt naar een ideaal, hierboven door ons aangeduid, maar vol strekt onbereikbaar, wijl 't nooit voor verwezenlij» king vatbaar is. Het ideaal van minister Hordijk ook het onze in zoover zal, kan ten minste verwezenlijkt worden, terwijl gij en uwe geestverwanten nog met ledige weitasch en reeds geledigden kruithoorn op de ideal enj acht zijt. Was 't professor Rauwenhof niet, die sprak vai) een idealisme zonder ideaal

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1882 | | pagina 1