Nieuwe Goesche Courant, C h r is te I ij k - k is tor is ch blad voor Zeel an d. Zaterdag- 2 September. N\ 950. Door 't Mohammetisme heen. BINNENLAND. 14182. tiET zuiden. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen prgs pe~ drie maanden franco f 1,50. Enkele nommers - 0,05. UITGAVE VAN P. G. WIJTMAN, te Middelbalg en Wed. A. C. DB JONGE, te Goes. I. De welbekende spreuk uit den geuzentijdliever Turksch dan Paapsch, heeft bij vélen de dwaling gevestigd, en tot heden doen voortbestaan, dat Turksch de naam van een godsdienst wezen zou. Ware het zoo, met evenveel, of even weinig, recht zou men in plaats van Luthersch en van Roomsch- katholiek dan Zweedsch en Spaansch mogen zeg gen. De Turken maken slechts een klein gedeelte uit van de aanhangers der door Mohammet gepre dikte leer. Die aanhangers laten zich zonder protest Mohammetanen noemen, doch zij zijn er bijzonder op gesteld dat hun godsdienst Islam genoemd wordt, dat wil zeggenovergave of overgegevenheid, en zij meenen daarbij aan God. Mohammet was een Arabief* en ruim 400 jaar hebben Arabieren* uit zijne familie aaü' het hoofd van den door hem gestichten godsdienst gestaan, tot dat de betrekkelijk kleine volksstam def Tur ken zich van het oppergezag meester maakte. Sedert dien tijd is nu meer dan acht eeuwen, hoewel niet onbetwist, het geestelijk gezag in handen geweest van het hoofd van den Turkschen staat, en draagt de Sultan van Turkije den titel van Kalif, dat is opvolger, ecne verkorting van opvolger van Gods profeet. Twee redenen zijn er voornamelijk, waarom dat geestelijk gezag zich nooit zoover heeft doen gelden, als men vermoeden zou. jEr is om dat gezag zoo veel gevochten en gemoord, dat er altoos aanzien lijke minderheden, heele volken ontevreden waren, omdat de man naar hun hart niet aan 't hoofd stond. Ten anderen heeft Mohammet zijne leer zoo afgerond, of liever afgesloten, zijn openbaringsboek zoozeer als eindopenbaring, zichzelven zoozeer als laatsten profeet voorgesteld, dat er voor wetgeving of verdere ontwikkeling der leer door zijne opvol gers geen plaats of gelegenheid overbleef. Eene ontwikkeling door afkondiging van nieuwe leerstuk ken, zooals van het Katholiscisme onder de regee ring der Pausen, is bij den Islam onder het gezag der Kalifen kortweg onmogelijk. De Mohammetanen kunnen hun geestelijk hoofd eerbiedigen, zijne besturende hand gevoelen zij niet. Wel drongen door een zelfden geest bezield Mohammetanen van Arabischen stam, langs de noordkust van Afrika alle volken met zich slepende, tot in Spanje, zelfs tot in Frankrijk door, en even zoo Mohammetaansche Turken langs de andere zijde tot in 't hart van Oostenrijk, maar na den tijd dei- eerste Kalifen is nooit de onstuimige vaart van den Islam door één hand geleid. Bejaarden onder ons, die er nog van weten dat de Russen Varna innamen, dat de Grieken werden vrij verklaardwij zei ven, die onlangs het Turksche rijk aanmerkelijk zagen besnoeien, zij en wij hoorden altoos spreken van vernederingen, den Sultan van L Turkije aangedaan, nooit evenwel van terugzet- Éfcing van den Kalif. Als Kalif stelt de Sultan zich Prijs der Advertenttën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 16 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. dan ook niet aan, en zou hij 't willen, wilde hij zelfs in de benardste oogenblikken zijne geestelijke onderdanen tot den »heiligen" krijg oproepen, sprak hij er van het groene vaandel van den profeet te ontrollen, dan bleek er zoo weinig geestdrift te ontstaan bij de Mohammetanen buiten zijn rijks gebied, en zelfs binnen de in naam nog aan hem onderworpen landen, dat de oude groene lap, zoo die werkelijk nog bestaat, maar opgerold bleef, en er zeker geen 'nieuwe behoefde gemaaktrte worden. Nadat de Europeesche mogendheden 't met den eersten Napoleon hadden klaar gespeeld, en zij, Frankrijk medegerekend, wat hersteld waren van de schokken der groote revolutie, hebben zij 't er op toegelegd om de Mohammetaansche rijken zoo veel mogelijk te verzwakken. De wanklanken in het Europeesche concert 1) de zwakheid van enkele medespelers, het wantrouwen der partijen, waarvan elke de eerste wil zijn, dat alles te zamen veroor zaakt dat de Turksche trom haar doffen klank nog veel verder doet hooren dan menigeen gedacht had. Algiers is geheel aan Frankrijk gegund, maar Tunis niet. Spanje zou Marokko, Italië Tunis en Tripoli, Engeland althans de beste punten van Egypte willen hebben Rusland en Oostenrijk vlammen op het overschot van 't eigenlijk Turkije, en in Syrië, het Pleilige Land daaronder begrepen, trachten allen, die 't meer om heiligheden dan om heiligheid te doen is, invloed te krijgen. Bij sommige gelegenhe den werd het Europeesche concert daar zelfs zulk eene helsche ketelmuziek, dat de ver verwijderde Amerikanen 't niet langer konden aanhooren, en aanboden er eens de maat te komen slaan. In hoever de Sultan, niet als Kalif maar als wereldlijk vorst, wroetende om de heerschappij in Egypte, een meester als hij is in het trekken aan de lange touw, uu ook een deel van dat touw zal kunnen inpalmen, blijft eene voor 't oogenblik niet te beantwoorden vraag.' Het Oostersche vraagstuk heeft altoos verrassende wendingen genomen, de oplossing scheen dikwijls zeer nabij, om spoedig verder dan ooit verwijderd te blijken. Herleeft in Arabi den Arabier de zucht om het Kalifaat te ontrukken aan de hand van den verzwakkenden Turkof is Arabi het om hoog loon dienend werk tuig van den Sultan, waardoor deze de macht hoopt te herwinnen, hem door de laatste onderkoningen van Egypte met meer of minder bedekte medewer king der mogendheden ontfutseld In elk geval strijdt Engeland niet om niet tegen Arabi, het zij in naam of inderdaad ten behoeve van den vrees achtigen en machteloozen onderkoning, of om geheel ten eigen bate alle tolhuizen te be zetten op den langen weg tusschen Gibraltar en Singapore. Op he^l dien langen en voornaamsten handels- 1) Volstetnmig muziekspel, in de politiek echter samenwerking, gemeeu overleg, handeling met weder- zijdsch goedvinden. weg der wereld ontmoet men overal het Moham- metisme, eerst in politiek verval, doch ontzettend taai van levenskracht, en verder in nieuwe, toene mende kracht, nog zonder politieke beteekenis, doch er naar strevend, meer dan aan Engeland en Ne derland als bezitters van rijke landen in 't verre Oosten lief is, zich uitbreidend op eene wijze, die den Christen met bekommering vervult. Met bet oog op de Roode Zee behoeven we niet te vragen of en hoe de Heer uitkomst geven kan. Zeker is het echter niet, dat de weg daar doorheen rechtstreeks tot het gewenschte doel leidt. Op dien weg kan veel gebeuren, niet het minst door toedoen der reizigers, dat groote vertraging en zware rampen veroorzaakt. Goes. De Jongelings Vereeniging >Ken den Heer in al uwe wegen" opende Dinsdagavond hare gewone jaarlijksche openbare kermis-vergaderingen met eene plechtigheid. Had zij voor hare vergade ringen steeds gebruik gemaakt van de Consistorie der Chr. Geref. kerk en van de Bizondere school, thans hield zij hare eerste vergadering in een door haar gesticht gebouw, uitsluitend bestemd voor hare gewone en buitengewone of openbare vergaderingen. Het lokaal dat net is afgewerkt, en een alleszins gunstigen indruk maakt, heeft ook vau buiten iets aantrekkelijks, alles even net en eenvoudig, komt het zeer wel overeen met het doel dat men er mede wil bereiken nl. óm in alle eenvoudigheid werkzaam te zijn tot heil van elkander en van an deren, door de kennis van God en Zijn woord te bevorderen. Het lokaal bevat ruim 200 zitplaatsen. De president der Jongelings Vereeniging opende de vergadering met gebed, en sprak een inleidend woord. Een 'aangename taak was het hem dit te doen, daar het boven zijne verwachting en hoop was, bij de eerste steenlegging kon hij wegens ziekte niet aanwezig zijn, vele vergaderingen der Veree niging had hij niet kunnen bijwonen, doch nu ge noot hij het voorrecht tegenwoordig te zijn, en daar voor paste hem dank aan God, voor de weldaac aan zijn persoon bewezen. Was het voor de Veree- niging heden eene gewichtige en blijde ure, ook haa paste dankbaarheid wijl ze zoo rijk door God wa ,i God geve dat de wensch bij de eerste steenleggin. uitgesproken, vervuld worde, dat wij met Hem di gebouw betrekken, dan zal ons niets ontbreken. Bij onzen dank aan God mogen we onzen dan voegen aan de leden, eereleden en begunstigers d< Vereeniging, aan aannemer en architekt van hi gebouw en vcorts aan allen die ons steunden. Ds. Goedbloed van Axel, mede oprichter dt vereeniging die de uitnoodiging, om heden avor een stichtelijk woord te spreken, welwillend bi aanvaard, bekwam na een ernstig gebed door d( voorzitter en het zingen van Ps. 1195 en 3 h

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1882 | | pagina 1