I GEMENGDE BERICHTEN. BUITEN LAN D algemeene landbouwtentoonstelling in ons land tot stand te brengen, die op een centraalpunt van ons land bijeen brengt al wat landbouw en veeteelt in heel ons land vermogen, één groote wedstrijd vormt tusschen landbouwers uit alle gewesten van ons land, en onzen landbouw en veeteelt uit hun te zeer ge- localiseerden toestand opheffen. Daardoor wordt tevens den Nederlandschen land bouwer, die op internationale tentoonstellingen in den vreemde de eer van onzen Nederlandschen landbouwer wist te handhaven, eindelijk ook eens de gelegenheid gegeven, om onder gunstiger voor waarden dan in het buitenland, binnen de grenzen van zijn eigen land zich te meten met den vreem deling. Dat men in het buitenland er prijs op stelt, den Nederlandschen landbouw te leeren kennen, bewij zen de commissien, die Amerika en Engeland met dat doel reeds tot ons afzond. Die kennismaking van het buitenland met wat wij op landbouwgebied vermogen, die voor onzen handel de beste vruchten zal afwerpen, zij wordt door niets krachtiger in de hand gewerkt dan door een goed geslaagde internationale tentoonstelling, die door dat internationale karakter leerrijk kan zijn in hooge mate voor den Nederlander. Niet in de eerste plaats groote giften vraagt het comité, ook al zullen die natuurlijk met dankbaar heid worden aangenomen. Maar het vraagt voor een echt nationale onderneming bovenal aller medewer king. Met vol vertrouwen roep ik bij dezen allen op, die onzen Nederlandschen landbouw liefhebben en wien onze nationale eer ter harte gaat, om ons bij het niet gemakkelijke werk, dat ons werd opge- dragen, te steunen en door woord en daad het i welslagen der eerste Internationale landbouwten toonstelling in Nederland te helpen bevorderen. De weg daartoe is aangewezen. Wij verzochten reeds den hoofden der gemeentebesturen, om, ge holpen door de verschillende landbouwvereenigingen, waar die mochten bestaan, of zelf gelden te willen doen inzamelen voor ons doel, of commissiën daar toe te vormen. Waar zulke commissiën reeds zijn geconstitueerd of onze lijsten op andere wijze circu- léeren, daar vraag ik veler bijdragen. In die gemeen ten, waar voor de bovordering van ons doel nog niets werd gedaan, daar roep ik alle welgezinden op, om door het vormen eener commissie tot het inzamelen van gelden, hen die ons hunne bijdragen willen schenken, daartoe in staat te stellen. Zaterdagmorgen is een jongeling, Van A. ge- heeten, werkzaam aan de fabriek der Commercie- Compagnie te Middelburg, bij het omhoogwerpen van een drijfriem, met de machiene in aanraking gekomen met het treurig gevolg dat hij eenige malen werd rondgeslingerd. Behalve dat hij eenige minder beteekenende kwetsuren bekwam, is een zijner armen op drie plaatsen gebroken. Nadat hem de eerste geneeskundige hulp verleend was, is hij per rijtuig naar zijne woning vervoerd. Zaterdag ochtend te half acht uren is het stoom- schip Osborne, met den prins en de prinses van Wales aan boord, te Vlissingen aangekomen. Te 11 uren zijn de vorstelijke personen per extra-trein naar Duitschland vertrokken. Uit Vogelenzang wordt bericht dat mejuffrouw Hiunel, een slachtoffer van het jongste spoorwegon geluk, aldaar is overleden. Op den Amstel zijn Vrijdagavond voor de leden der Amsterdamsche Roei- en Zeilvereeniging en genoodigden door de India Rubber Comp. proeven genomen met draagbare bootjes. Zij zijn vervaardigd van linnen met een laagje India-Rubber en wegen 16 a 17 KG. bij een diepgang van ruim twee Engel- sche duimen. Door de Engelsche maatschappij worden niet alleen roei-, maar ook zeilbooten vervaardigd voor een en vier personen, die bijzonder worden aanbe volen voor jagers en visschers, militaire doeleinden (genie en pontonniers), en om dienst te doen als reddingstoestellen aan boord van schepen. Zij onder scheiden zich van de vroeger hier geziene India- Rubberbooten o. a. ook daardoor, dat zij, ofschoon vol water gerakende, niet zinken, ten gevolge der luchtdichte afdeelingen. De proeven geleid, door iemand, die voor dat doel uit Engeland herwaarts was gekomen, en bijgewoond door een groot aantal belangstellenden, schenen algemeen zeer te voldoen. De Engelschman die het vaartuigje beurtelings als roei- en zeilboot, hangmat, bad- en reddingtoestel gebruikte, werd herhaaldelijk -toegejuicht. In het y>Journal Officieelkomt de volgende opgaaf betreffende de spoorwegen van Europa voor Met, rails Kilometer. Bevolking. per hoofd. Duitschland. 34,314 43,338,000 0,79 Engeland. 29,282 31,630,000 0,93 Frankrijk. 27,585 36,103,000 0,76 Rusland Europ. 23,739 72,520,000 0,33 Oostenrijk. 19,126 37,509,000 0,51 Italië. 8,774 27.770,000 0,32 Spanje. 7,839 15,343,000 0,47 Zweden. 7,431 4,484,000 0,16 België. 4,123 5,413,000 0,76 Nederland. 2,296 2,295,000 0,58 Denemarken. 1,696 1,864,000 0,89 Rumenie. 1,474 5,376,000 0,27 Turkije, Europ. 1,395 8,972,000 0,15 Portugal. 1,219 4,441,000 0,27 Griekenland. 10 1,458,000 0,01 Zwitserland. 2506 3,000,000 0,83 Berekent men de gemiddelde kosten per kilometer op fr. 150,000, dan^prtegenwoodigen alle spoorwe gen te zamen een waarde van fr. 25 milliard 855 millioen, hetgeen bij een gemiddeld rendement van 8 pCt., een opbrengst van bijna fr. 800 millioen per jaar uitmaakt. De Parijsche Temps geeft de volgende inlichtin gen over de resultaten, door de Belgische zendelin gen tot nu toe in Afrika verkregen «Sedert drie jaar is de onvermoeibare reiziger Stanley bezig met, op kosten van den koning van België, van de monding van den Congo af, een reeks stations te vestigen, die als de eerste mijlpa len zijn voor een handelsbaan, welke de schitterend ste toekomst heeft. Volgens de jongste tijdingen zijn vier stations gereed, namelijk die van Nivi, Stangea, Tenyengs en Stanley Pool, en tusschen die verschillende punten is een weg reeds ten halve ge baand. De stations zijn de kernen van steden, niet van Belgische maar van Afrikaansche. Zij hebben hun huizen, him tuinen en hun vaandel (blauw met zilveren ster). «Ieder station heeft een overste, een onder-overste en een of twee blanke helpershet overige der be volking bestaat in Zanzibarieten, die voor driejaar in dienst genomen zijn, en inboorlingen. Als de groote gemeenschapsweg zal gemaakt zijn, zal het werk der pionniers, onder de bescherming van den koning van België, voltrokken zijn, en de Europee- sche nijverheid en handel zullen tot in het hart van Afrika kunnen doordringen/' De jongste bladen en brieven uit Noord- Amerika aangekomen, bevatten vele bijzonderheden over de laatste levensjaren van mevrouw Lincoln, onlangs te Springfield in Illinois overleden. Wèl is ook zij een beeld geweest van het ijdele der wereldsche grootheidZij was in het jaar 1821 ge boren in Kentunckty en van jongs af eerzuchtig. Reeds op school verzekerde zij haar kameraadjes, dat zij eenmaal de echtgenoote van een hoog staats man worden zou, Toen zij evenwel in 1842 met Abraham Lincoln huwde was deze nog slechts een voudig advocaat, en eerst eenige jaren later werd hij lid van het congres. In 1860 nam hij de can- didatuur aan voor het presidentschap, en betrok in Maart 1861 als president het Witte Huis. De voorspelling van het eerzuchtig schoolkind was vervuln. Toen Lincold ruim vier jaren later ver moord werd, verviel zijn weduwe tot een wanhopige droefheid, die voor haar leven deed vreezen. Zij herstelde evenwel, maar van nu af was haar leven vol lichaamelijk en zedelijk lijden. Zij stak den Oceaan over, en bereisde, om er afleiding te zoeken, Duitschland en Frankrijk. Gedurende haar verblijf te Pau deed zij echter een val, die haar toestand zeer verergerde. In 1875 was het zoover met haar gekomen, dat zij eenige maanden in een gesticht voor zwakhoofdigen moest doorbrengen. Daar wou zij wel kalmte en gemoedrust, maar haar gestel bleef slecht, en bovendien was zij zoo goed als blind ge worden. Mevrouw Lincoln bezat geen vermogen en het Congres gedroeg zich ten haren opzichte niet gul. Na lang dralen legde het haar een pensioen toe van 3000 dollars, dat eenige maanden geleden tot 5000 is verhoogd. Overigens was haar persoon ge heel in het vergeetboek geraakt. Terugkeerend van haar laatste reis naar Enropa, had zij toevallig plaats genomen op dezelfde stoomboot, die Sara Bernhardt overbracht. Wie zich de reisgewoonten van dat luidruchtige mensch herinnert, zal het niet verwonderen, dat gezorgd was voor een ontvangst met zooveel drukte mogelijk. Toen de boot aankwam, stond de kade vol menschen, die met juichtonen, vlaggen, bekkens en trompetten de kunstenares verwelkomden. Op de weduwe van den President, aan wien de Republiek verschuldigd is dat zij niet gehalveerd werd, sloeg niemand acht. De twee of drie vrienden, die haar kwamen afhalen, vermochten nauwelijks door de menigte heen te breken, en bij de ontscheping dwong een al te naarstig politie agent het rijtuig, waarin Mevrouw Lincoln was ge zeten, om ter zijde te wijken en stil te staan tot de met vlaggen versierde kales der tooneelspeelster voorbij was. Uit Egypte. De laatste tijdingen uit Egypte doen vermoeden, dat de strijd begonnen is. Zaterdagavond hoorde men in de richting van Aboukir heftig schieten. Intusschen is het zeker dat Zaterdag de groote expeditie der Engelschen op zeventien transportsche pen verdeeld en begeleid door de gepantserde vloot, te Alexandrië scheep is gegaan. Werwaarts voert zij Dat is juist de vraag,welke een ieder zich voor legt zonder een antwoord te vinden. Ten minste vooralsnog, want spoedig zal het geheim, dat Sir Garnet Wolseley en eenige hooggeplaatste officieren alleen schijnente weten, uitgelekt, op een moment, dat de openbaarmaking er van geen kwaad meer kan. Tot Zaterdag werd nog geschreven en geseind over een onmiddelijken aanval op Aboukir, maar juist deze omstandigheid geeft aanleiding te twijfelen, of een aanval op Aboekir inderdaad wel in de be doeling ligt. Nu heet het weer, dat het in het plan ligt rechtstreeks naar Ismailia te gaan en van daar den veldtocht naar Kairo te openen. Eenige geheim zinnige uitlatingen van Wolseley, orders aan het departement der posterijen en aan de intendance worden aangevoerd om de Ismaillia-theorie ingang te doen vinden - Maar sedert zij nu zoo openlijk wordt bediscussieerd kan men ook Ismailia veilig bui ten rekening laten en gelooven dat men eerder den ken moet aan eenige plaats die nog niet genoemd is en daarom misschien bedoeld wordt. Door militaire specialiteiten wordt de oorlogskans van de Engelschen in Egypte nauwkeurig nagegaan en de uitkomst van die onderzoekingen isdat de strijd, ook al moge Engeland ten slotte zegevieren, lang zal duren, omdat het Engelsche leger, ten be drage van 30,000 man, niet toereikend is om Egypte tot onderwerping te brengen. Daar het land als de operaties een aanvang nemen onder water staat, zal generaal Wolseley in de eerste plaats zich van de spoorwegen moeten meester maken, daar deze het eenige middel van verkeer naar het binnenland zijnArabi Pacha zal op zijn terugtocht naar het zuiden die spoorwegen wel is waar verwoesten, maar de schade kan met uitzondering van de 2 groote bruggen over den Nyl bij Kafr-el-Zaiat en Benha spoedig hersteld worden. Bij een gunstig verloop van den veldtocht zullen de Engelschen minstens de volgende plaatsen bezet moeten houden Alexandrië, Kaïro, dan Damanhour tot dekking van het Mamoedieh-kanaal, de boven bedoelde spoorbruggen en ten slotte de gewichtige kruispunten Tantah en Zagazig. Berekent men nu dat er tot bewaking van Alex andrië en het 10 kilometer lange Mahmoediehkanaal

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1882 | | pagina 2