I
GEMENGDE BERICHTEN.
BUITEN LAN D
algemeene landbouwtentoonstelling in ons land tot
stand te brengen, die op een centraalpunt van ons
land bijeen brengt al wat landbouw en veeteelt in
heel ons land vermogen, één groote wedstrijd vormt
tusschen landbouwers uit alle gewesten van ons land,
en onzen landbouw en veeteelt uit hun te zeer ge-
localiseerden toestand opheffen.
Daardoor wordt tevens den Nederlandschen land
bouwer, die op internationale tentoonstellingen in
den vreemde de eer van onzen Nederlandschen
landbouwer wist te handhaven, eindelijk ook eens
de gelegenheid gegeven, om onder gunstiger voor
waarden dan in het buitenland, binnen de grenzen
van zijn eigen land zich te meten met den vreem
deling.
Dat men in het buitenland er prijs op stelt, den
Nederlandschen landbouw te leeren kennen, bewij
zen de commissien, die Amerika en Engeland met
dat doel reeds tot ons afzond.
Die kennismaking van het buitenland met wat
wij op landbouwgebied vermogen, die voor onzen
handel de beste vruchten zal afwerpen, zij wordt
door niets krachtiger in de hand gewerkt dan door
een goed geslaagde internationale tentoonstelling,
die door dat internationale karakter leerrijk kan zijn
in hooge mate voor den Nederlander.
Niet in de eerste plaats groote giften vraagt het
comité, ook al zullen die natuurlijk met dankbaar
heid worden aangenomen. Maar het vraagt voor een
echt nationale onderneming bovenal aller medewer
king. Met vol vertrouwen roep ik bij dezen allen
op, die onzen Nederlandschen landbouw liefhebben
en wien onze nationale eer ter harte gaat, om ons
bij het niet gemakkelijke werk, dat ons werd opge-
dragen, te steunen en door woord en daad het
i welslagen der eerste Internationale landbouwten
toonstelling in Nederland te helpen bevorderen.
De weg daartoe is aangewezen. Wij verzochten
reeds den hoofden der gemeentebesturen, om, ge
holpen door de verschillende landbouwvereenigingen,
waar die mochten bestaan, of zelf gelden te willen
doen inzamelen voor ons doel, of commissiën daar
toe te vormen. Waar zulke commissiën reeds zijn
geconstitueerd of onze lijsten op andere wijze circu-
léeren, daar vraag ik veler bijdragen. In die gemeen
ten, waar voor de bovordering van ons doel nog
niets werd gedaan, daar roep ik alle welgezinden
op, om door het vormen eener commissie tot het
inzamelen van gelden, hen die ons hunne bijdragen
willen schenken, daartoe in staat te stellen.
Zaterdagmorgen is een jongeling, Van A. ge-
heeten, werkzaam aan de fabriek der Commercie-
Compagnie te Middelburg, bij het omhoogwerpen van
een drijfriem, met de machiene in aanraking
gekomen met het treurig gevolg dat hij eenige
malen werd rondgeslingerd. Behalve dat hij eenige
minder beteekenende kwetsuren bekwam, is een zijner
armen op drie plaatsen gebroken. Nadat hem de
eerste geneeskundige hulp verleend was, is hij per
rijtuig naar zijne woning vervoerd.
Zaterdag ochtend te half acht uren is het stoom-
schip Osborne, met den prins en de prinses van
Wales aan boord, te Vlissingen aangekomen. Te
11 uren zijn de vorstelijke personen per extra-trein
naar Duitschland vertrokken.
Uit Vogelenzang wordt bericht dat mejuffrouw
Hiunel, een slachtoffer van het jongste spoorwegon
geluk, aldaar is overleden.
Op den Amstel zijn Vrijdagavond voor de
leden der Amsterdamsche Roei- en Zeilvereeniging
en genoodigden door de India Rubber Comp. proeven
genomen met draagbare bootjes. Zij zijn vervaardigd
van linnen met een laagje India-Rubber en wegen
16 a 17 KG. bij een diepgang van ruim twee Engel-
sche duimen.
Door de Engelsche maatschappij worden niet
alleen roei-, maar ook zeilbooten vervaardigd voor
een en vier personen, die bijzonder worden aanbe
volen voor jagers en visschers, militaire doeleinden
(genie en pontonniers), en om dienst te doen als
reddingstoestellen aan boord van schepen. Zij onder
scheiden zich van de vroeger hier geziene India-
Rubberbooten o. a. ook daardoor, dat zij, ofschoon
vol water gerakende, niet zinken, ten gevolge der
luchtdichte afdeelingen.
De proeven geleid, door iemand, die voor dat
doel uit Engeland herwaarts was gekomen, en
bijgewoond door een groot aantal belangstellenden,
schenen algemeen zeer te voldoen. De Engelschman
die het vaartuigje beurtelings als roei- en zeilboot,
hangmat, bad- en reddingtoestel gebruikte, werd
herhaaldelijk -toegejuicht.
In het y>Journal Officieelkomt de volgende
opgaaf betreffende de spoorwegen van Europa voor
Met, rails
Kilometer.
Bevolking.
per hoofd.
Duitschland.
34,314
43,338,000
0,79
Engeland.
29,282
31,630,000
0,93
Frankrijk.
27,585
36,103,000
0,76
Rusland Europ.
23,739
72,520,000
0,33
Oostenrijk.
19,126
37,509,000
0,51
Italië.
8,774
27.770,000
0,32
Spanje.
7,839
15,343,000
0,47
Zweden.
7,431
4,484,000
0,16
België.
4,123
5,413,000
0,76
Nederland.
2,296
2,295,000
0,58
Denemarken.
1,696
1,864,000
0,89
Rumenie.
1,474
5,376,000
0,27
Turkije, Europ.
1,395
8,972,000
0,15
Portugal.
1,219
4,441,000
0,27
Griekenland.
10
1,458,000
0,01
Zwitserland.
2506
3,000,000
0,83
Berekent men de gemiddelde kosten per kilometer
op fr. 150,000, dan^prtegenwoodigen alle spoorwe
gen te zamen een waarde van fr. 25 milliard 855
millioen, hetgeen bij een gemiddeld rendement van
8 pCt., een opbrengst van bijna fr. 800 millioen
per jaar uitmaakt.
De Parijsche Temps geeft de volgende inlichtin
gen over de resultaten, door de Belgische zendelin
gen tot nu toe in Afrika verkregen
«Sedert drie jaar is de onvermoeibare reiziger
Stanley bezig met, op kosten van den koning van
België, van de monding van den Congo af, een
reeks stations te vestigen, die als de eerste mijlpa
len zijn voor een handelsbaan, welke de schitterend
ste toekomst heeft. Volgens de jongste tijdingen
zijn vier stations gereed, namelijk die van Nivi,
Stangea, Tenyengs en Stanley Pool, en tusschen die
verschillende punten is een weg reeds ten halve ge
baand. De stations zijn de kernen van steden, niet
van Belgische maar van Afrikaansche. Zij hebben
hun huizen, him tuinen en hun vaandel (blauw met
zilveren ster).
«Ieder station heeft een overste, een onder-overste
en een of twee blanke helpershet overige der be
volking bestaat in Zanzibarieten, die voor driejaar
in dienst genomen zijn, en inboorlingen. Als de
groote gemeenschapsweg zal gemaakt zijn, zal het
werk der pionniers, onder de bescherming van den
koning van België, voltrokken zijn, en de Europee-
sche nijverheid en handel zullen tot in het hart
van Afrika kunnen doordringen/'
De jongste bladen en brieven uit Noord-
Amerika aangekomen, bevatten vele bijzonderheden
over de laatste levensjaren van mevrouw Lincoln,
onlangs te Springfield in Illinois overleden. Wèl
is ook zij een beeld geweest van het ijdele der
wereldsche grootheidZij was in het jaar 1821 ge
boren in Kentunckty en van jongs af eerzuchtig.
Reeds op school verzekerde zij haar kameraadjes,
dat zij eenmaal de echtgenoote van een hoog staats
man worden zou, Toen zij evenwel in 1842 met
Abraham Lincoln huwde was deze nog slechts een
voudig advocaat, en eerst eenige jaren later werd
hij lid van het congres. In 1860 nam hij de can-
didatuur aan voor het presidentschap, en betrok in
Maart 1861 als president het Witte Huis. De
voorspelling van het eerzuchtig schoolkind was
vervuln. Toen Lincold ruim vier jaren later ver
moord werd, verviel zijn weduwe tot een wanhopige
droefheid, die voor haar leven deed vreezen. Zij
herstelde evenwel, maar van nu af was haar leven
vol lichaamelijk en zedelijk lijden. Zij stak den
Oceaan over, en bereisde, om er afleiding te zoeken,
Duitschland en Frankrijk. Gedurende haar verblijf
te Pau deed zij echter een val, die haar toestand
zeer verergerde. In 1875 was het zoover met haar
gekomen, dat zij eenige maanden in een gesticht
voor zwakhoofdigen moest doorbrengen. Daar wou
zij wel kalmte en gemoedrust, maar haar gestel bleef
slecht, en bovendien was zij zoo goed als blind ge
worden.
Mevrouw Lincoln bezat geen vermogen en het
Congres gedroeg zich ten haren opzichte niet gul.
Na lang dralen legde het haar een pensioen toe
van 3000 dollars, dat eenige maanden geleden tot
5000 is verhoogd. Overigens was haar persoon ge
heel in het vergeetboek geraakt. Terugkeerend van
haar laatste reis naar Enropa, had zij toevallig
plaats genomen op dezelfde stoomboot, die Sara
Bernhardt overbracht. Wie zich de reisgewoonten
van dat luidruchtige mensch herinnert, zal het niet
verwonderen, dat gezorgd was voor een ontvangst
met zooveel drukte mogelijk. Toen de boot aankwam,
stond de kade vol menschen, die met juichtonen,
vlaggen, bekkens en trompetten de kunstenares
verwelkomden. Op de weduwe van den President,
aan wien de Republiek verschuldigd is dat zij niet
gehalveerd werd, sloeg niemand acht. De twee of
drie vrienden, die haar kwamen afhalen, vermochten
nauwelijks door de menigte heen te breken, en bij
de ontscheping dwong een al te naarstig politie
agent het rijtuig, waarin Mevrouw Lincoln was ge
zeten, om ter zijde te wijken en stil te staan tot
de met vlaggen versierde kales der tooneelspeelster
voorbij was.
Uit Egypte.
De laatste tijdingen uit Egypte doen vermoeden,
dat de strijd begonnen is. Zaterdagavond hoorde
men in de richting van Aboukir heftig schieten.
Intusschen is het zeker dat Zaterdag de groote
expeditie der Engelschen op zeventien transportsche
pen verdeeld en begeleid door de gepantserde vloot,
te Alexandrië scheep is gegaan. Werwaarts voert
zij Dat is juist de vraag,welke een ieder zich voor
legt zonder een antwoord te vinden. Ten minste
vooralsnog, want spoedig zal het geheim, dat Sir
Garnet Wolseley en eenige hooggeplaatste officieren
alleen schijnente weten, uitgelekt, op een moment,
dat de openbaarmaking er van geen kwaad meer
kan. Tot Zaterdag werd nog geschreven en geseind
over een onmiddelijken aanval op Aboukir, maar
juist deze omstandigheid geeft aanleiding te twijfelen,
of een aanval op Aboekir inderdaad wel in de be
doeling ligt.
Nu heet het weer, dat het in het plan ligt
rechtstreeks naar Ismailia te gaan en van daar den
veldtocht naar Kairo te openen. Eenige geheim
zinnige uitlatingen van Wolseley, orders aan het
departement der posterijen en aan de intendance
worden aangevoerd om de Ismaillia-theorie ingang
te doen vinden - Maar sedert zij nu zoo openlijk
wordt bediscussieerd kan men ook Ismailia veilig bui
ten rekening laten en gelooven dat men eerder den
ken moet aan eenige plaats die nog niet genoemd is
en daarom misschien bedoeld wordt.
Door militaire specialiteiten wordt de oorlogskans
van de Engelschen in Egypte nauwkeurig nagegaan
en de uitkomst van die onderzoekingen isdat de
strijd, ook al moge Engeland ten slotte zegevieren,
lang zal duren, omdat het Engelsche leger, ten be
drage van 30,000 man, niet toereikend is om Egypte
tot onderwerping te brengen.
Daar het land als de operaties een aanvang
nemen onder water staat, zal generaal Wolseley in
de eerste plaats zich van de spoorwegen moeten
meester maken, daar deze het eenige middel van
verkeer naar het binnenland zijnArabi Pacha zal
op zijn terugtocht naar het zuiden die spoorwegen
wel is waar verwoesten, maar de schade kan met
uitzondering van de 2 groote bruggen over den Nyl
bij Kafr-el-Zaiat en Benha spoedig hersteld worden.
Bij een gunstig verloop van den veldtocht zullen
de Engelschen minstens de volgende plaatsen bezet
moeten houden Alexandrië, Kaïro, dan Damanhour
tot dekking van het Mamoedieh-kanaal, de boven
bedoelde spoorbruggen en ten slotte de gewichtige
kruispunten Tantah en Zagazig.
Berekent men nu dat er tot bewaking van Alex
andrië en het 10 kilometer lange Mahmoediehkanaal