Nieuwe Goesche Courant, Christelijk-historisch blad voor Zeeland Dinsdag 13 »Iuni. ïrao. BINNENLAND. 1--Ö2. HET ZUIDEN, Versekij ut eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- wond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs pe* drie maanden francof 1,50. Enkele nommers- 0,05. P. G. UITGAVE VAN WIJ TH AN, te Middelhui A. C. DE JONGE, te Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 16 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Agent voor Dordrecht en Omstreken: de heer H. J. KOEBRUGGE. SOCIALISME. In de Pinksterdagen is een ongeteekend blaadje verspreid, afkomstig van de «"typographic-universal" van B. Liebers te 's Gravenhage. De meeste exem plaren zullen wel daar ter plaatse gebleven zijn, doch daar in die stad vele Zeeuwen arbeiden, zijn er ook herwaarts overgekomen. Afgaande op de betrekking, in welke de lieer Liebers, bepaald in zake zijner drukkerij, tot ande ren staat, kan het wel niet anders, of het blaadje moet gedrukt zijn minstens met medeweten van een voormalig predikant, die door 't modernisme heen tot het socialisme gekomen is. De titel isDe tien Geboden, het Onze Vader en het Geloof. In die «tien geboden" vinden we eene vermenging van goed en kwaad, van waarheid en socialistische overdrijving, in zoover der kennisneming waardig, ^Is daarin heerschende verkeerdheden scherp ver oordeeld worden, en de overdrijving zich zelve ver oordeelt. Het »onze vader" is niets anders dan eene ruwe bespotting van het allervolmaakste gebed, eene aanbidding van het socialisme, in welke, om niet meer te noemen, de bede om het dagelijksch brood, hier tot het socialisme opgezonden, luidt»laat niet toe dat onze heeren ons het brood ontnemen, dat wij voortbrengen." Hier zijn dus de arbeiders de hoog verheven scheppers van het brood, en hunne leer is de aangebedene, die hen beschermen zal. Wie meent dat we 't mis hebben, en ons aan overdrijving schuldig maken, verneme dat de ge loofsartikelen van de socialisten aldus aanvangen: »Wij gelooven aan den arbeid, den schepper van alle rijkdommen op aardeDe arbeid (na tuurlijk door de hand des arbeiders) wordt als schepper verheerlijkt. Het blaadje heeft geeft echter meer dan zijn titel belooft. De tweede helft er van bevat spot achtige nabootsingen van gebeden en vermaningen uit het roomsche kerkboek, in welke onder anderen de aan Maria gerichte hulde, aan den arbeid wordt toegebracht. In de «opwekking tot de hoop" staat«Wij hopen dat de boer niet meer zonnesteken, bevroren lede maten en moeraskoortsen zal krijgen, en zich niet behoeft te vergeven (vergiftigen) door vervalschte en bedorven levensmiddelen." Voor die hoop zullen de Friesche veenboeren, de Geldcrsche heiboeren, de Hollandsche kaas boeren en de Zeeuwsche kleiboeren zeker eene innige dankbaarheid gevoelen, zoodra de tijd komt dat zonnesteken, moeraskoortsen en winterhanden tot de heerschende ziekten en rampen behooren. Een waardig protest tegen de Haagsche poging om de landbouwers door beklag tot het socialisme over te halen, zijn de ver van bevrozen bloote armen onzer Zeeuwsche boerenmeiden, die waarlijk om blozend en mollig te blijven geen arseniek gebruiken, -"vGrra WoATIPV RCh^bne. De «opwekking tot liefde" is één doorgaande opwekking tot haat. Ten slotte geeft de schrijver van het blaadje een paar zijner psalmen ten beste. Het slot van den eersten is«O, arbeiderswij zijn de onderdrukte klasseBevrijden wij ons daaromen dat van den tweeden »wij zullen hem nooit vergiffenis schen ken. Amen En zulke taal komt uit een hoek, waar de Bijbel veroordeeld wordt, ook om de «vloekpsalmen", die er in staan Maar laat ons een paar van de «tien geboden" overdrukken: Gij zult den naam woes Gods niet ijdélijk gebruiken, maar als gij Zijn naam niet gebruikt, als de overheid het u voorschrijft, dan zijt gij buitenge sloten van alle ambten en betrekkingen, dan staat gij bloot aan vervolging en gevangenistraf." Hier worden al dadelijk gebruik en ijdel gebruik met elkander verward. Wij zijn bepaald van ge voelen dat de overheid te dikwijls den eed vordert. Er zullen echter meer lieden van ambten en betrek kingen uitgesloten worden, omdat zij gewetenshalve de hoogere burgerschool niet bezocht hebben, dan omdat zij weigerden den naam huns Gods te gebruiken, wel te onderscheiden van ijdelijk gebruik. »Gij zult den rustdag heiligen. maar als de arbeiders weigeren op dien dag te arbeiden, als briefbestellers, spoorwegbeambten, enz. die heiliging verlangen en behoeven na een zesdaagschen arbeid, dan worden zij ontslagen uit den dienst, en kunnen rondloopen zonder arbeid, en dus zonder brood." Volkomen waar. Maar niet van bet standpunt van den blaadjes- schrijver. Als de arbeid de schepper is, als de roomsche moet leeren zeggen «wees gegroet, gezegende ar beid vol vreugde," en «heilige arbeidbron des levens, eeuwig geluk," dan weten we niet waarom een roomsche spoorbaanwachter nog naar de mis zou moeten gaanhij staat dan voor de deur zijner woning zeker op de rails naar den hemel. Gij zult niet echtbrekenmaar het behoort tot den goeden toon om andere vrouwen voor zijn rekening te kanieren, en zijn eigen vrouw in onkunde daarvan alleen t' huis te laten. Wijl het onderzoek naar 't vaderschap is verboden, blijft het baar vrij om op naam van haar man kinderen te verwekken bij anderen. Het huwelijk echter is heilig Scherp gezegdMaar in strijd met de leer en de praktijk van bet socialisme, enkele ondanks hun stelsel fatsoenlijke socialisten niette na gesproken. Gij zult niet begeeren uws naasten huis, huisvrouw, knechtdienstmaagd os, ezel of iets wat het zijne is, maar het te nemen Wacht even, mijnbeer de socialist! Gij komt op 't nemen. Dit behoort tot bet achtste gebod, betrekkelijk bet stelen, dat wij met u ver- oorcleelen. Als gij over 't begeeren spreekt, dwaalt ge dadelijk van bet onderwerp af. Het socialisme is de leer van 't begeeren. Het predikt baat tegen alle bezitters, van welke de meesten, of hunne voorouders, zoo geldeloos waren als thans de armste socialist, maar zich door arbeid hebben opgewerkt tot den rang van eigenaars, bazen en fabrikanten. Er zijn meer kapi talen verzameld door »li anden, bedekt met eelt", dan «menscben rechten afgedwongen door de kracht van alle vereenigde arbeiders." Goes. Gedurende onheugelijke jaren werd de Zondag hier algemeen in eere gehouden. Niet het minst droeg daartoe bij dat de vroegere bur gemeester, wijlen mr. M. P. Blaaubeen, standvastig iedere publieke vermakelijkheid weigerde, die tot verstoring der Zondags?*?^ aanleiding kan geven. ZEd.A. moge minder waarde hebben gehecht aan TiOnó.&g'aJeiliging, toch toonde bij eerbied genoeg te hebben voor de overtuiging van het grootste deel der andersdenkende stadgenooten, en Het bij nimmer "iets toe, strijdig met den eerbied aan den dag des Hee ren verschuldigd. Zijn opvolger (tegenwoordig bur gemeester) mr. J. G. de Witt Hamer, schijnt er anders over te denken, en beeft goedgevonden op Zondag 11 Juni des avonds ten zes ure, gelegenheid te geven aan een hardlooper in bet midden der stad op de groote markt, bet pubHek te vermaken Dat juist op betzelfde uur in 3 kerken de Gods oefeningen moesten aanvangen, daarop is niet gelet. Evenmin beeft bet mogen baten dat door al de besturen der hier bestaande Protestantscbe kerken, eerbiedig aan den Burgemeester is gevraagd die hardlooperij niet te doen doorgaan. Is bet geen treurig teeken des tijds, dat een Burgemeester, meer luistert naar bet verzoek van een vreemden snoeshaan, die de menscben bet genot wil verschaften hem te zien bijgen, blazen en jagen, dan bet oor te leenen aan een groot deel zijner stadgenooten, die Gods dag overeenkomstig hunne overtuiging wenschen te vieren en gevierd te zien Van de 37 aandeelen welke zijn ingeschre ven voor de le serie, in de 4 pet. geldleening ten laste van den polder Walcheren, groot f200,000 zijn door bet polderbestuur aangenomen: van den beer J. A. Zip 14 en van de heeren I. Boasson Zonen, Van den Broecke, Luteijn en Schouten er T. Akkerman respectievelijk 2, dus samen 20 aan deelen, alles a pari. De inschrijving van de heeren Van den Broecke Luteijn en Schouten voor 5 aandeelen was nie tegen den koers van f 890, zoo als eerst werd g( meld, maar tot dien van f 9S0. - (Af. C Door de ondernemers van een geregelden stoon bootdienst van Amsterdam op onze West-Lidisc] Koloniën is bet volgende bericht van aanvankeP gunstig resultaat g_£i

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1882 | | pagina 1