Nieuwe Goesche Courant, Vhr is tel ijk'his tor isch blad voor Zeeland Dinsdag 28 Februari. N°. 8 /^T^ Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen pr;js pe- DRIE MAANDEN francof 1,50. Enkele nommers- 0,05. P. C. UITGAVE VAN WIJTBAS, le Hifldelbaig Bed. A. C. DB JONGE, le Goes. Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1—8 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Agent voor Dordrecht en Omstreken: de keer Hi. J. KOEBR1JQGE BINNENLAND. Een debat over het goed recht der Christelijke School. Ieder dieóf Dinsdag jl. te Groede, of Donderdag jl. te Aardenburg tegenwoordig was bij de verdediging der stellingen betreffende ,/de school met den Bijbel* door dea heer Gerth van Wijk, predikant te 's Graven- hagezal zeker opgemerkt hebben met welk eene belang stelling de betrekkelijk talrijke schare de uiteenzetting van het goed recht der Christelijke school door ge noemden heer volgde. Duidelijk bleek uit de aandacht der aanwezigen, dat hier niet eene que9tie van weinig gewicht, maar eene zaak van hooge waarde, een volksbelang besproken, eene vraag des tijds toegelicht werd, die met steeds meerdere bewustheid de hoofden en harten van ons gaosche volk vervult. Maar niet het minst was het kloeke woord, het krachtig pleidooi voor de School met den Bijbel, door den Heer Gerth van Wijk met den gloed eener besliste overtuiging uitgesproken, in ataat, de hoorders en hoorderessen tot luisteren te dwingen en te boeien. Nadat een Psalmvers gezongen was, en spreker 's Heeren zegen afgebeden had, begon hij met de mededeeling, dat eens op de vraag Wat wenrcht gij mettertijd te worden? aan een 3000 meisjes te Parijs gedaan, van zoovelen het antwoord luidde Wij wen schen onderwijzeres te zijn. 't Scheen velen hunner heerlijk toe, zich naderhand in den pretligen kring der kinderen te kunnen bewegen, maar hoevelen hunner zouden zich teleurgesteld gevoelen, bij de ervaring van den strijd, die op het gebied van dat onderwijs door gansch Europa en Amerika gestreden wordt. Want, dat er een schoolstrijd is, een diep gaande strijd, een strijd, die 't harte raakt en over de heiligste beginselen gevoerd wordt, valt niet meer te loochenen. Meer en meer geldt het de beantwoor ding der vraag: Welke waarde moet aan Godsdicust, Christendom, Bijbel toegekend worden bij de vorming van 't kind op het gebied van 't onderwijs. Spreker las daarna de 3 stellingen voor, die hij zich voorgenomen had te verdedigen1ste Eene School met den Bijbel" is noodig voor wie de eischen der opvoeding naar de Heilige Schrift wil behartigen. 2de. De onbelemmerde oprichting van de „School met den Bijbel" ware voor geheel ons volk van on loochenbaar belang. 3de. Ondanks de onbillijke belemmering, die de School met den Bijbel oudervindt, kannen wij met goeden moed, biddende voortarbeiden aan haren bloei. Wij wenschen eene „School met den Bijbel" zoo begon 6preker. Niet zulk eene school voor hen, die 't met dien Bijbel oneens zijn, die dien Bijbel geen ge zag toekennen over hun hart, die van dien Bijbel niet zijn gedimd, wij willen niemand eene School met den Bijbel opdringen en vragen alleen ook vrijheid en erkenning van 'tgoe:l recht voor „de School met den Bijbel". Wij wenschen eene school, waarvan Je Bijbel grondslag, Christus het middelpunt en 't leven met God einddoel van de opvoeding door onderwijs is. Wij beweren, dat zij, die een huis met den Bijbel, eene kerk met den Bijbel willen, ook eene school met den Bijbel hebben moesten, opdat er eenheid in de opvoe ding zij. Tot dusver vindt deze wensch, zoo op zijne plaats in 't vrije Nederland, bestrijding, miskenningde staatsbemoeiing, het opdriugen aan de Natie van eene school zondei Bijbel wordt in bescherming geno.nen. Het rechtsbesef slaapt Even als de Grieken van hunnen God Jupiter vertelden, dat hij wel eens sliep, zoo is ook het rechtsgevoel bij ons volk verstompt en is men zich niet bewust, dat er groot onrecht aan een aanzienlijk deel des volks wordt gedaan. Maar over 25 jaar zal er geen enkele liberaal van naam meer zijn, die onze schoolwetgeving in bescherming zal nemen, die niet, bij erkenning van eigen dwaas heid, het goed recht der „School met den Bijbel" zal erkennen. Reeds beginnen, ook van liberale zijde de oogen open te gaan. Een professor in de rechten, onlangs benoemd te Groningen (Cort van der Linden) heeft in zijne openingsrede net ronde getuigenis af gelegd, dat het partijkiezen van den Staat op school gebied even dwaas was, als wanneer zij het op 't gebied der kerk zou doen. En waar in de dagen der Afscheiding, door de regeering de bijeenkomsten der Afgescheidenen uiteengedreven en zij zelfs met boete en gevangenis gestraft werden daar is er thans geen enkele meer, die de onrechtvaardige felheid dier vervolging billijkt. Op dat punt is Jupiter wakker geworden. Het recht der vrijheid heeft gezegevierd Zou het u verwonderen, in Italië de school roomsch, in 't land der Mohammedanen met een mohamme- daanscben tint, in N. Amerika, het land van vrijheid en van het protestantisme, de school Protestantsch te vinden? Immers neen 1 En toch in Nederland het protestantsche Nederland, wil men eene school van haar protestantsoh karakter ontdoen. Eén school voor allen. Eenheid Valsche eenheid Onbestaanbaar met de werkelijk heid Want, meer en meer dringt de vraag zich aan aller hart op„Wat dunkt U van den Christus En het antwoord op die vraag brengt een diepe scheiding in 't geestelijke: óf, wij gelooven, dat de Heilige Schrift ons den weg ter zaligheid aanwijst, óf wij ontkennen haar gezag. Maar zoo wij ons geloovig aan die Schrift onderwerpen, wordt het karakter der opvoed'ng geheel anders en spreekt het Woord, dat alleen bindend gezag heeft, van een gansch ander ideaal dan dat der Wereld, waar het bijv. heet„Wat baat het een mensch, zoo hij de geheele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel Ontegenzeggelijk rust op het huisgezin de taak, de kindereu op te voeden. En als men in zulk een huisgezin den Bijbel gezag geeft over het hart, dan weet men er te gehoorzamen aan het goddelijk gebod „Leer den jongen de eerste beginselen naar den eisch zijns wegs" en verstaat de roepstem des Heilands Laat de kinderkens tot h. ij komen Die opvoeding is ook de taak der kerk, en diep medelijden heeft spreker daarom met elke plaatselijke kerk, waar men den kinderen steenen zou geven voor brood Maar evenzeer is die opvoeding naar den eisch des Woordi taak der school 1 Wat toch is de school! In dezen tijd, waarin men de school als lastdier voor allerlei nuttige, noodige wenschelijke zaken etc. gaat bezigen en van die school wonderen verwacht, mag wel eens nuchter de vraag worden beantwoord. Wat is toch de school! En bij dat antwoord wenscht spreker bij niemand achter te staan in waardeering der school, maar toch moet hij zeggen wat wil men toch wel van de school zijn eigen getuigenis zal spreker niet geven, maar nu leest spreker een woord van een der bekwaamste onderwijzers van ons land en komt tot de slotsom, dat, tengevolge van de hooge eischen van onze samen- gestelde maatschappij en het werkelijke leven, eene „hulpinrichting voor het huisgezin* noodig was ge worden, om aan te vullen, wat de ouders óf uit tijds gebrek, óf uit onbedrevenheid, niet konden geven. Dus de school „hulpinrichting voor 't huis* gezin." En evenmin, als men de hoofdinrichting voor 't een en ander in Italië, de hulpinrichting in 't koude Siberië zou plaatsen, evenmin konden huisgezin eu school, hoofd- en hulpinrichting gescheiden worden. Evenmin als men eene plant, die vochtigen grond ncodig heeft, een gedeelte van den dag in besproeiden bodem zal plaatsen, maar voor de rest in droge aarde zal laten versterven, evenmin zal men, waar de hoofd- iurichting, het huisgezin, het kind wenscht te doen verkeeren in den geestelijken dampkring van de vreeze des Heeren, voor de hulpiurichting, de school, zeggen Nu komt het er minder op aan, in welken sfeer het kind verkeert. Neen evengoed als de tuinman zijn plant niet waagt aan zulk geknoei, zal ook den ouder, die zijn kind naar den eisch des Woords wenscht op ie voeden, maar eene keus resten „eene school met de Bijbel" Zou het er niet op aankomen Wanneer de groote klokken ouzer torens zullen worden vervaardigd, wordt de daartoe bereide klokkespijs in den vorm gegoten en zoolang de vloeibare massa niet is gestold, zoolang kan men door bijvoeging van edel metaal den zui veren klank der klok versterken. Maar is eenmaal de massa vast, dan baat geen bijvoegen van goud of zilver de klok heeft zijn vasten vorm. Zoo ook bij het kind 1 Het brengt op school de ontvankelijkste jaren van zijn leven door en het beste gedeelte van den dag. Iu die jaren begint zich het karakter te ontwikkelen, te vormen. En onwaarheid zou het zijn, te beweren dat hel er minder toe doet hoe het kind leert cu wat het leert, ouwaarheid, dat het kind slechts zoogenaamd wetenschap leeren, kennis op moet doen, zijn verstand j moet worden ontwikkeld, geen kinderhoofd maar eeu I kind wordt ter school gezonden eu ueit het hoofd maar het hart is 't levensmiddel punt bij den mensch want daaruit zijn de uitgangen des levens 1 Zeker kennis is macht maar ten verderve, z,o 't hart niet waarlijk tot God s bekeerd Men spreekt van kennis, ontwikkeling, alsof er nieis hoogers ware, maar de Rus, die een gebeelen spoortrein in de lucht wilde laten vliegen, is ongetwijfeld knap en zeer

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1882 | | pagina 1