Nieuwe Goesche Courant, Christelijk-historisch blad voor Zeeland. Zaterdtag 11 Februari. A0. 863. DE JODENKWESTIE. !8«£. HET ZUIDEN, Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs pe~ drie maanden francof 1,50. Enkele nommers- 0,05. UITGAVE VAN 6. WIJTMAN, te Hiddelbuig Wed. A. C. en DB JONGE, te Goes. Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1—6 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Agent voor Dordrecht en Omstreken: de heer J. KOEBRUGGE. III. Slot. Nooit zou Da. Stöcker er aan gedacht heb ben, tegen rerkeerdheden, enkel van maatachap- pelijken ot volkshuisboudelijken aard, op te treden, als niet van joodsche zijde aanslagen gesmeed werden tegen de christelijke beginse len en uitingen van het Duitsche volk. Juist degenen, die hem een hetzer (aanhitser) noemen, houden eene h'tzjagd (drijfjacht) op al wat er christelijks in dat volk is de joodseh-liberale dagbladschrijvers zijn de aanstokers, de zaaiers van den tweedracht. Nu moge men zeggen dat dit verkeerd is, en nog verkeerder er het jodendom in zijn ge heel een verwijt van te maken. Maar wat hij van den geest en de strekking van 't mo- É^derne jodendom zegt, wil Ds. Stöcker niet van iederen Jood gezegd hebben Uiteen zijner publieke geschriften behoeven wij slechts dezen volzin over te nemen Er zijn vele Joden, die eerbied voor ons geloof, achting voor ons volkskarakter hebben, die deelnemen in het welzijn onzes volks er zijn vele Joden, waarheidlievend in hun woord, trovw aan hunne belofte, eerlijk in zaken, die geenerlei aanleiding tot klachten geven, ik ken er zoo persoonlijk, acht ze en heb ze lief. Een dezer Joden heeft hulde gebracht aan Ds. Stöcker, en het Berlijner Dagblad gevoelig terechtgezet in een onderteekend ingezonden stuk, aan hetwelk wij het volgende ontleenen Sedert de oprichting van uw blad ben ik er op geabonneerd. Ben ik het in het laatste jaar met uwe richting niet volkomen eens, ik las het toch gaarne, om het vele wetenschappelijke, dat ik er in vond. Aan deplaatselijke berichten schonk ik weinig aandacht, daar het mij menigmaal bleek, dat zij grootendeels overdreven waren, en daarna werden herroepen. Ik vermoedde niet dat zfl geheel en al onwaar konden zijn, want ik had mij daarvan nog niet vergewist. Heden werd ik gewaar hoe lichtvaardig gij zijt met het opdisschen uwer berichten voor het publiek, en hoe gij ze gebruikt om er voordeel voor uw blad uit te halen. Omtrent vijf en twintig jaar ben ik Berlijnsch burger, doch sedert 1865 onthoud ik mij van het bijwonen van elke po litieke vergadering, en alleen uit belangstelling in onze joodsche zaak bezocht ik de door den hofprediker Stöcker belegde vergadering, 't Was eene deftige vergadering van omtrent 700 per sonen, niet zoo als gij meent grootendeels bui tenlui, het waren enkel Berlijners i tenli hebt in uw blad een beriebt in de wereld gezonden, dat slechts ééne waarheid bevat, namelijk dat er eene vergadering is ge houden al het overige is gelogen en verzonnen. Ik ben de grootste tegenstander van den lieer Stöcker, het gelukte mij ook in de vergadering op zgne uitspraken heel wat af te dingen, en toch werd ik ten slotte genoodzaakt den heer Stöcker recht te doen wedervaren, toen hij in zijne voordracht de bewering uitsprak: dat de verslaggevers van zekere bladen een schande zijn voor de stad. van wetenschap en ontwikkelingdat zij even onkundig als onwaarheidlievend zijn. Vele dingen vervalsclien zij uit onverstandhet meeste echter met opzet." Waarom plaatst gij een bang- maker in uwe courant Er werd geen comedie gespeeld er werd over de heiligste rechten van gedachten gewisseld, en de vergadering volgde met groote belangstelling het voor en tegen^ zoodat zij eenstemmig besloot spoedig weder een avond aan het onderwerp te wijden. Wat geeft de wereld om uw DagbladZoolang dat blad bestaat moet moet de redactie zuiver zijn als goud, en zooals iedere rechter boven de partijen staan moet, zoo moet ook de vertegen woordiger van een blad ieder die sprak recht laten wedervaren. Als gy geen betrouwbare verslaggevers hebt, laat dan ook de zaak onver meld; als gy voor 5 penningen de redevoering van den heer Stöcker gekocht hadt, zoudt gjj geweten hebben dat deze man de voornaamste gezaghebbende mannen van het jodendom aan haalde, zeer gematigd sprak, en daardoor op zijne aanhangers diepen indruk maakte. Als nu eene vergadering omtrent 3£ uur oplettend de woordenwisseling volgt, gaat gij dan de zaak be lachelijk maken en. voor een comediespel ver klaren Is het dan nog te verwonderen dat uwe ver slaggevers niet meer worden toegelaten Ik kan alleen myn tegenstander bestrijden, als ik hem recht doe, vooral heeft hg er aanspraak op dat de waarheid vermeld worde. Ik verzoek u ten slotte als man van eer in het volgend nummer van uw blad uw bericht van heden te herroepen. Zie, zoo wordt een Israëliet in wien geen bedrog is, genoodzaakt partij te trekken voor Ds. Stöcker tegen joodsche dagbladschrijvers zoo treedt een Jood als getuige op tegen de liberale" bladen, die buiten Duitschland overal de onwaarheid verbreiden, dat de orthodoxe protestanten uit Berlijn verantwoordelijk zouden zyn voor de jodenvervolgingen welke in Polen plaats hebben. Het zijn niet epkel joodsche schrijvers, die azen op lasterlijke berichten betreffende chris tendom, kerk en predikanten, er zijn daaronder genoeg verloren zonen der christelijke kerk maar 't is de vraag of men de heiligheden van. een anderen godsdienst, de heiligdommen van een volk, onder welks beschermende wetten men veilig is, openlijk in een dagblad mag verachten 't is de vraag of de joodsche eige naars van couranten mogen speculeeren op den achteruitgang van kerkelijk eergevoel en zede lijke verantwoordelijkheid. Hoe in Berlijn de macht der Joden zich heeft uitgebreid big kt uit het volgende Onder elke 10.000 Joden zijn er 1132 mannen en 259 vrouwen, die aan het hoofd van inrichtingen staan; onder de 10.000 protestanten zijn er slechts 509 mannen en 188 vrouwen, die der gelijke betrekkingen bekleeden. In den handel zgn er 55 Joden op de 100, en onder de 100 protestanten vindt men slechts 12 kooplieden. Onder elk honderdtal inwoners van Berlijn zijg er 4 Joden, maar onder elk honderdtal leer lingen op de inrichtingen voor hooger onderwijs zijn er 30 Joden. Met het oog hierop acht Ds. Stöcker het wenschelijk, dat bij benoemingen tot ambten aan de Joden geene voorrechten boven de christenen geschonken worden, en wenscht dat zij slechts naar evenredigheid der bevolking daarvoor in aanmerking komen. De plaatsen in de rechterlijke macht en in de stedelijke be sturen worden reeds te zeer door hen inge nomen. Het is dus zijns inziens hoognoodig dat de christelijke volksgeest ontwake, en er aan de wanverhouding een einde kome. Nu wordt Berlijn veijoodscht, welhaast heel Duitsch land. Vele eenmaal gedoopten zijn reeds zoover afgedwaald, dat zij de waarschuwingen van Ds, Stöcker afkeuren. De modernen steunen het jodendom in zijn afkeer van het positief ehris telgke, en worden wederkeerig door de Joden in hun ongeloof versterkt. Het jodendom dat zich verdraagt en samenwerkt met het modern zoogenaamd christendom, dit moderne joden dom wordt bestreden door den hofprediker, wiens vurigste wensch het is, dat jodendom en modernisme in de schaduw worden gesteld door een levend christendom. Als het Duitsche volk zoo zegt hij weder een christelijk volk wordt, oprecht in Jezus Christus geloovend, los van het geld, bezield met ijver voor zij re kerk, dan kan het moderne jodendom, met zijn mammonsdienst, met zijne verderfelijke dagbladen, met zijn haat 1 tegen de ehristelgke kerk niets uitvoeren.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1882 | | pagina 1