1 L fer daarentegen veel volk beschikbaar en de vraag naar fabrikaat gering, dan dalen de loonen. Is er gedurende eenigen tijd geen werk in een of anker vak, dan zegt de ijzeren wet der staathuishoudkunde tot den werk man, die alleen in dit vak bedreven is lieve vriend, ▼oor u is er geen plaats aan het gastmaal des levens; het spijt me dat ge moet ondergaan in den strijd om het bestaan Door deze wet komt verder alles terecht, Want is er gedurende eenigeu tijd geen aanbod, ruimt de voorraad op, dan komt er weder vraag, en 't werk wordt hervat. Eei.e andere wet werd ook ontdekt, namelijk dat de rijkdom in rekenkunstige rede toeneemt, en vermeerdert van 1 tot 2, van 2 tot 3, van 3 tot 4 enz, en de bevolking daarentegen in meetkundige rede zich uitbreidt van 2 tot 4, van 4 tot 2 maal 4 8, van 8 tot 2 maal 8 16 enz, en het dus hoe langer hoe schraler moet worden aan het gastmaal der levens. Doch hierop ■prak de heer de Witt Hamer niet verder door. Het vrij algemeen geloof aan de wet van vraag en aanbod leidde intusschen de fabrikanten tot zeer goed koop aanbod, en daardoor ontstond eene nieuwe soort van slavernij, die der kinderen. De steeds meer vol maakte weefwerktuigen konden goedkooper door kin deren worden behandeld dan door volwassenen, en even goed als door deze. Engelsche fabrikanten namen fcestedelingen, meestal kinderen van armbesturen, over liefst uit verwijderde plaatsen om het toezicht te ontgaan en lieten de arme kleinen lot zelfs 18 uren daags in de fabriek werken, met slechts één uur rust daartusscheu. Wat die kleinen leden! Tot welke onnatuurlijke toestanden dit stelsel voerde Vroegrijp heid in de heele stoomfabrieken gaf aanleiding tot huwelijken op tienjarigen leef'ijd, totdat een boek over den achtjarijen werkman het publiek deed opschrikken bij den blik in de ellenden van den handel in kin deren, van welke eene der voorwaarden was, dat de fabrikanten bij elke 20 kinderen één idioot op den koop toe zouden moeten nemen. Werd door de uitvinders en verbeteraars der weef- machines luide verkondigd, dat daardoor de gezinnen der werklieden zou worden gebaat, omdat de kiuderen door den voor hen ook uitvoerbaren arbeid al vroeg tot de welvaart des gezins zouden kunnen bijdragen, de werklieden zeivan werden spoedig gewaar dat zij door de kinderen werden verdrongen. De Engelsche werklieden vereenigden zich tot Trade- Unionsnieuwer- wet8che gilden van werklieden, tegenover de fabrikan ten, en drongen aan op afschaffing van kinderarbeid, verhooging van loon, tn, bij toenemend slagen, ook op vermindering van werkuren. De fabrikanten namen als middel van verweer het Lock-out s'elsel te baat, dat is: zij vereenigden zich tot het sluiien der fabrieken, om zoodoende de werklieden door uithongering tot toegeven te noodzaken. De Engelsche regeering steunde de fabrikanten, door de Trade-Unions niet als reehts- persoonlijko vereenigingen te erkennen. Liep er dus een penningmeester van zulk eene Union met de tegen den tijd van Strike, werkstaking, verzamelde som weg, dan werd hij niet vervolgd, omdat er geen klager was, de overheid toch kende geen Trade-Union. De strijd tus chen vereenigde werklieden en vereenigde fabrikanten werd met afwisselend gelnk geroerd, naar mate vraag of aanbod de eene of de andere partij partij voordtelig was, totdat er een einde aan gemaakt is door het voorstel van het parlementslid Mundella, die bij eene wet erkenning wist te verkrijgen van scheidsrechters, deels door de arbeiders, deels door de fabrikanten gekozen, In de dagen dat de Engelsche fabrikanten soms eerlijk raoesteD bekennen het gevraagde loon niet te kunnen g' ven en daarbij de concurrentie met het buitenland vol te houden, kwamen eenige work lieden te Rochdale op de gedachte om zonder aan- driugen op loonsverhooging hun lot te ve:beteren door meer en betere waar voor hun geld te krijgen. Velen hunner waren er slecht aan toe, doordat de abrikant zelf als winkelier was opgetreden, en de eerste leveusbeuoodigdhedeu aan zijn werkvolk leverde tegen door hem bepaalden prijs, en bij uitbetaling van het loou eenvoudig wekelijks afrekende; zoo was hij, welke ook de hoedanigheid der koopwaar mocht zijn, zeker van vaste klaudisie en prompte betaling. Dit terdroot de pioniers, baanbrekers, van Rochdale. Hun i «erste inslag tot ouderlingen verkoop kon op een kruiwagen geladen worden, nu hebben zij een grooten winkel, en van hunne spaarpenningen een eigen fabriek gesticht. Hoe ook de verhouding tusschen werkman en fa- briekant, tusschen arbeid eo kapitaal moge gewijzigd en verbeterd zijn, nog is er veel te verbeteren eer ieder zijn deel krijgt aan den disch der maatschappij. Eene nieuwe riebtiug spourt middelen op, heeft die reeds voor een groot deel gevonden, en zelfs Bismarck is haar genegen. Wat de socialisten van deu lateren en van den laatsten tijd tot verbetering der maatschap pelijke toestanden deden en verder wenscheu te doen, zal de heer de Witt Hamer in volgeude voordrachten bekend maken. De taak, die hij op zich nam, is hem volkomen toevertrouwd. Wij hebben getraoht den loop der voordracht onzen lezers mede te deelen, doch Let is der pers, die ver tegenwoordigster der afwezigen, onmogelijk alles weder te geven wat een spreker zegt. Nam de heer de Witt Hamer zijn aanloop met zevenmijls laarzen door de geschiedenis des volks, vele tafereelen, vele typen deed hij ons aansehouwen, die der beschrijving over waardig zijn, en toch hier achterwege moeten blijven. Onder het aauhooren van vele misstanden uit allerlei tijdperken kwam iu ons een geviel van dankbaarheid op. Wij hoorden onlangs den heer Kater, luisterden aandachtig naar den heer de Witt Hamer, en schrijven zeiven over de Jodenkwesi ie. Wij zitten dus met hoofd, hart en pen in de volksellende, maar toch, telkens komen ouk nu in het gehoorde van Vrijdag de schrilste toomelen, de pikantste, en daar om ergerlijkste, bijzonderheden uit het buitenland. In ou9 gezegend vaderland was en is het niet zoo erg als elders. Wij weten wel, men behoeft slechts de Kennne- mersche balladen te lezen van den heer Hofdijk, die den ouden adel zeker geen kwaad hart toedraagt, om te zien dat ons volk in dén grafelijken tijd genoeg te lijden had. De vorige eeuw no!r heeft veel met zich ten grave gesleept, dat niemand onzer gaarne zou zien herrijzen. Maar reeds vroeg door de Kabeljuuw- sclien, daarna door de Geuzen deed God de groote onderdrukkers des volks van onzen grond verdwijnen, toen zij overal elders nog vasten voet hadden. Hij gaf ons rondom en tel diep in ons land de zee en hare bavens. Op zee ademde de Nederlander vrij, lang eer het lied bekend was Rule Britannia for ever o'er the waves, Britons never will be slaves. 2) 2) Heersche Britanje eeuwig over de golven, nouit zullen Britten slaven zijn. Gisteren middag te 2 ure trad Meng voor eene dicht bezette zaal op. Eene talrijke volksmenigte was voor het gebouw en in de omliggende straten bijeen. De menigte was zeer roerig. Hoerah's werden telkens gehoord. Een commissaris van politie wa3 iu het gebouw aanwezig en zeer ernstige voorzorgen waren genomeu. Een halfuur na afloop der lezing is Meug per rijtuig vergezeld door agenten, zoowel binnen als op d*n bok, in draf naar dc Kaasmarkt gevoerd, een groot eind gevolgd door een tierende menigte. De hoofd commissaris en de officier van justitie waren eveneens aanwezig. Het gejammer van sommige dagbladen over deze ^geloofsvervolging" in het klassieke land der vrijheid is bedaard. Men is ook de keerzijde der medaille gaan bezien. Door den correspondent der Arnh. Courant wordt verklariug gegeven van den uitroep, in ons u immer van Woensdag te vinden, die eenigen in de zaal zich veroorloofden. Toen Meng sprak dat geld niet liet hoogste is, hoorde men de eerste oproerige kreet iu den uitroep „bij jou we.l* Ziehier wat de Haagsche correspondent der A. C. verhaalt ,De prediker van het ongeloof was vroeger een hyper-orthodox prediker in dezelfde stad eerste aanleiding van verbolgenheid bij het volk dat en iic verheug er mij in nog lang niet genoeg doordrongen is van de zegeningen der hooge politiek, die ons in den Haag zulke treurige vertooningen doet beleven, om met dergelijke jak-oin- draaiers ingenomen te zijn. Daarbij kwam dat de pre diker, toen hij 't jak nog met den orthodoi^^^ naar buiten droeg, bij velen reeds als huicheli^H kend stond. De man exploiteerde de orthodoxie orihodoxe kudde, die met vertrouwen tot hem opzt^M op een recht beminnelijke wijze. Wanneer hij behoefte^! had aan een nieuwen j as, aan een kachel, aan een mud aardappelen, wist hij zijne behoefte behendig in preek of gebed in te vlechten en.de j s werd hem aangetrokken, de kachel gezet, de aardappelen ver schenen in '3 m°ns kelder. Zijne bekenden ergerden zich dan vaak wanneer zij hem hoorden stuffen op de practische resultaten zijner prediking, en zoo ging langzamerhand zijn invloed op de rechtgeaarde chris tenen te loor. Is dit zoo en ik heb geen reden om het te betwijfelen, dan begrijet men, al billijkt men haar niet, de w> ede van het volk tegen een man, die nu het voorgewend geloof hem niet meer bleek te kunnen voeden, door middel van het ongeloot hetzelfde doel tracht te bereiken. In deze omstandigheden gaat onder anderen ook de ver gelijking niet op, die dezer dagen tegenover overdraag- zaamheid v»n het Rotterdamscli gepeupel de verdraag zaamheid stelde, waarmede de modernen en iibiralen van den Haag de voordra^htei' in de open lucht van den straatprediker Esser ongehinderd laten houden. Ik wil er niet op wijzen dat er onder liet Haagsche gepeupel weinig liberalen en modernen voorkomen het onderscheid ligt vooral in den peisoon. De lieer Esser staat hier algemeen bekend als een bij uitstek achtenswaardig man, op wiens bantel en wandel niets aan te merken is, vol heiligen ijver voor de zaak die hij voorstaat, en wien niemand ooit van baatzuch tige bijbedoeling heelt durven verdenken. Al staat men lijnrecht tegenover de beginselen van zulk een man, persoonlijke hoogachting moet men toedragen, die hoogachting die niet van beginselen, stand of positie maar alleen van liet karakter afliank lij* is Maar te Rotterdam sehijnt liet geheel anders te zijn en al keurt men nu ,-eweldadigheden af, tegen wien ook ondernomen en beproefd, in de eigenaardige omstan digheden van dit geval is veel te vinden wat het ge beurde begrijpelijk maakt, zoo 't dat al niet ver- schoont." Ook de Standaard heeft helder en klaar de zaak uiteengezet Als er een moeder wordt ontdekt, zegt de Standaard die tluiis haar kind of' stiefkind mishandelde, en dc ve ontwaardigde buurt wil haar te lijf, dan vindt de liberale pers daar niets in, al oordeelt zeevenals wij, dat de politie het leven van die ontaarde moeder moet verdedigen en desnoods geweld moet gebruiken tegen de verontwaardigde buurt. Eilieve, waarom mag het lagere volk nu wel uit verontwaardiging te lijf gaan een moeder, die haar kind mishandelt, en niet een vroe^erèn dweeper, die nu den Heere Gud staat te lasteren? En zoo ook Toen onlangs onder Nieuwer-Amstel een troep schenders werd ontdekt, die Sodom in onze stad herleven deden, vond niemand er iets in, dat het grauw deze ellendelingen te lijf ging ook al keurde niemand het af, dat de politie ze be schermde. Vrage: Waarom mag het volk nu wel zijn veront waardiging lucht geveu tegen iemand, die één van Gods geboden overtreedt, en niet tegen iemand, die over deu heelen God heen treedt met saiauischen lach Voor het siaatsrecht is hier verschil. Groot verschil Dat spreekt van zelf. Maar de aandrift van veront waardiging in de massa kent die hokjes en loketjes niet. Zoo moet dan de politie haar plicht doen alle baldadigheid dient afgekeurd en te keer gegaan maar het volk moet men niet onaandoenlijk als Katoen of stopverf willen maken. Maar bovendien, de liberale pers heeft het geheel ini3 bij haar oordeel, en dat kan te over bewezen worden. Het is niet waar, dat ons volk de vrijheid van spreken in den eerlijken twijfelaar niet eerbiedigt. Of. laat de liberale pers dan spreken, toen Midtatuli bet land platreisde ooi zijn godsl.sterrijk gif in de harten zijner hoorders te druppen, is er toeu ergens kabaal ontstaan Neen, mijneheeren, ge weet beter I Maar hier was erger dan Multatuli, hier wa» een valsc/i speler. Een die eerst met de vrome lieden ge gekt had, en nu onkiesch genoeg was om ze uit te tarten. En evenals onze fatsoenlijke heeren nu een falsaris van de Beurs afdringen, zoo zien we ter wereld niet in, waarom het volk niet zijn hart lucht mag gevtn tegen zulk een geestelijken omdraaier.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1882 | | pagina 2