loesche Courant, m Christ el ijk-historisch blad voor Zeeland. !>insda.<r 24 Januari. A*. aS7. VOLKSHUISHOUDKUNDE. m. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 are, behalve op Christelijke feestdagen ^rijs pe~ drie maanden francof 1,50. Enkele nommers- 0,05. UITGAVE VAN P. G. WIJ THAN, te Sliddelbaig en iVed. A. C. DE JONGE, te Goes. Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 16 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Asrent voor Dordrecht en Omstreken: de heer HL J. KOEBRTJGrGrE. Wordt van de staathuishoudends of volkshuis houdkunde gezegd, dat zij is de leer der maat schappelijke goederen, dan gelooven wij dat de leeraars, die in deze wetenschap onderwijs te geveu hebben, tot deze verduidelijkende om schrijving van hun leervak slechts de toevlucht genomen hebben, gedrougen door hun opgelegde neutraliteit. Wie alleen spreekt over geld en goed, de verdeeling, het voortbrengen en het verbruik daarvan, loopt niet zoo spoedig gevaar andersdenkenden" te kwetsen, of het zouden de communisten moeten zijn, die gereed staan elk oogenblik aan de bezitters eene algemeeue deeling voor te slaan. Toch kan men, het zij men meer den nadruk op staat- of op volks- huishoudkunde legge, toch het middendeel van van het woord, volkshuishoudkunde niet wegcij feren. De inenschheid kan in zekeren zin als eene groote familie, ieder volk als een groot gezin worden aangemerkt. Daarin heeft dan ieder naar aard en gaven liet, zijne te doen, daarin worden de jongeren door de oudereu opgevoed, onderwezen en opgeleid. Geen wonder dat daarbij geld en goed, de verdeeling, het voortbrengen en het verbruik daarvan ter sprake komen. Geen huishouding zonder huishoudelijke zorgen Maar hoe nauwkeurig men ook lette op al wat op de stoffelijke welvaart betrekking heeft, 't is niet mogelijk deze te scheiden van de personen. Ondanks zijne bepaling, dat de volkshuishoud- kunke eene leer van goederen is, moest Mr. Tellegen wel tot de personen komen. Doch ver der kwam liij niet. 't Is of hij in de wriemelende, sloovende en zwoegende raenscuenmassa slechts voortbrengers, of, beter gezegd, bewerkers van waarde hebbende en door bewerking in gebruikswaarde toenemende stoffen en voorwerpen zag. 't Is of hij er slechts wezens in zag, die ook het voortbrengen van nakomelingen te regelen hebben naar de behoefte of naar de ruimte tot plaatsing in tamelijk beperkteu kring. Zoo ongeveer als in dezen zachten winter een fabrikant van wollen dekens of siroop de punch het wat bedaard moet aan leggen, zoo zouden de menschen zich ook in de voortplanting moeten beperken. Het beschouwen der raeuschheid als eene menigte individuen (op zich zelf staande wezens), als enkel voortbrengers en opeters en hiertoe leidt ten slotte de uitsluitend stoffelijke opvat ting der volkshuishoudkunde is door en door revolutionair. Het is een revolutionair begrip, dat de menschen slechts voor elkander werken, in elkanders behoeften voorzien,volgens eene over eenkomst als tegenwoordig bestaat tusschen baas en knecht, tusschen vrouw en meid, volgens eene enkel geldelijke overeenkomst, een contract; het is een revolutionair begrip volgens hetwelk de regeering, de zorg voor veiligheid zou worden opgedragen aan eenigen zoolang het de overigen goeddunkt, en bestuurders en bestuurden, slechts als bij opzegbaar contract, door dienst tegen loon zouden vei bonden zijn het leidt geheel tot revolutionaire begrippen, wanneer men de onderlinge verhoudingen der menschen als van louter stoffelijken aard leert beschouwen. Wij houden staande dat het huisgizin de grondslag is van staat en volk, en niet de en kele inensch. Het huwen wordt volgens moderne staathuis houdkundigebegrippen eerder een paren dan het stichten van een gezin. 't Is daarom dat ons gemoed opkomt tegen de koude, materialistische, geheel stoffelijke re- deneeriug der neutrale volkshuishoudkunde, en daarom achten wij het noodig dat gezonde volkshuishoudkundige begrippen onder het volk worden verspreid tegenover de ongezonde. Mr. Tellegen, hoe stoffelijk hij zijne taak bij het opstellen van zijn leesboekje ook opvatte, kon, al is het dan ook slechts in het hoofdstuk over het verbruik van den rijkdomniet nalaten het huisgezin als ter loops te bespreken, en wat hij er van zeide ontlokte ons de woorden 't is of de schrijver zachtkens naar het huisgezin, dien grondslag van staat en volk, sluipt, om er een trap op te geven, zooal hij werkelijk doet door jongelieden, die huisvaders kunnen worden, naar Malthus te verwijzen. Er is nog een ander, doch veel minder ge bruikt, leerboek der staathuishoudkunde, ge schreven door Mr. E. J. Kiehl, toen hij aan de hoogere-burger-school te Middelburg geplaatst was. Deze eerste beginselen" dier wetenschap leeren omtrent de maatschappelijke goederen hoe zij worden voortgebracht, verdeeld, in om loop gebracht en verteerd. Scheen de scbryver vooreerst de bevolkingsleer en den regeerings- iuvloed buiten beschouwing te willen houden, toch heeft hij deze beide onderwerpen in zijn hoekje behandeld, en daarin een icenk gegeven, om de grondstellingen van Malthus, over de verhouding tusschen de toeneming der bevol king en de voortbrengende kracht van den bodem, te wantrouwen. Op gronden van eene doordravende bevol kingsleer heeft men zelfcl de berichten der Heilige Schrift tegengesproken. Het zou on mogelijk zijn, zoo beweerde men, dat Palestina eene bevolking zou hebben gevoed, zoo talrijk als de opgaven omtrent strijdbare manschap aangeven. Zoo leidt eene valsche wetenschap tot gevolgtrekkingen, welke gemakkelijk weer legd worden. De onderzoekingen naar de bouw vallen in het Heilige Land hebben in de laatste jaren bewezen, dat de bevolking er in verge lijking mei andere landen buitengewoon groot geweest is. Gaat men de leer voorstaan dat er werkelijk gevaar voor overbevolking bestaat, dat als remedie voorzichtigheid in (immers niet anders dan onthouding van het huwen behoort aan bevolen te worden, dan ondermijnt men de kracht van den staat. De oudste staat, de staat in zijn begin, in zijn ontstaan, is het aartsvaderlijk huisgezin. Een staat, die in zijne wetten de vaderlijke macht schrijft, verleent daar geen vaderlijke macht, inaar erkent die, en het is dien staat tot eere, dat hij het huisgezin, een staat in 't klein, waar liefde en eensgezindheid tot gemeenschappelijk nut en genot samenwerken, erkent en handhaaft. De ouders hebben het meer in de hand daug- zame geschikte burgers te kweeken, dan vorst ot overheid, die slechts leidend kunnen optreden, en slechts zorgen voor hetgeen door de ouders niet kan worden gedaan of tot stand gebracht. De zelfopofferende liefde der ouders overtreft de beste zorgen der vaderlijkste regeering. De alleen loopende, de ongehuwde loopt groot ge vaar zelfzuchtig te worden. Wie niet leert wer, ken uit liefde voor zijn gezin, zal niet zoo goed leeren werken voor het heil zijns volks. Het Fransche spreekwoordieder voor zich zei ven, en God voor ons allen, is zeker nooit het eerst uitgesproken door een zooa uit een voorbeeldig gezin. Voor een zeker aantal ongehuwden is er plaats. Als dienstboden kunnen sommigen tot in hun ouderdom in groote gezinnen van on berekenbaar nut zijn. Er zijn van die familie diaconessen, wier help in dagen van krankheid en bezoeking niet genoeg kan gewaardeerd worden. Leger en vloot kunnen ook een zeker aantal ongehuwden plaatsen. Altoos zullen er echter genoeg gevonden worden, om in deze behoeften te voorzien. Wie aan jonge mannen den raad geeft: weest voorzichtig in 't huwen, in den zin van Mr, Teliegen's boekje, wie een klein gezin voor 't be waren van den nation alen rykdom bewijst zyu land een riechten dienst^ de grootste gcziunen, waar allerlei voor 't be- ii aanpri^ffl

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1882 | | pagina 1