licrli, .^ciïool fit ^finimg. ^GEMENGDE BERICHTEN. - BUITENLAND Bnw.itiè.' Öbiïéatii.ri linnen ioee /3 Voor kosten der leening, bedrijfskapitaal enz. t 21-800 komt. Totaal-generaal f 550.000. De explotatiekosten warden geraamd voor een jaar personeel f 21.200, brandstoffen f 6400, onderhoud van weg en matrieel f 5520, vernieuwing ran idem f 6590.84 onvoorziene uitgaven f 289.16, te zamen f 40.U00, of ruim f 1240 per jaar en per kilometer. Voor aflossing van het kapitaal in 50 jaren, be rekend naar den rentevoet van 5pet., behalve dc gewone rente, is jaarlijks benoodigd 0.47Spct. van het kapitaal vsn f 550.000, makende, met inbegrip van de f 40.000 exploitatiekosten, per jaar f 42.630. De ontvangsten worden geraamd op f 56 560, zoodat na aftrek der kosten van exploitatie en aflossing f 13,930 overblijft, Sx/2pct. vaa het kapitaal. Om deze rente tot 4i/„ te doen stijgen is nog f 10,820 's jaars noodig, welk bedrag door subsidiën gedekt kau worden. De opbrengsten zullen echter vermoedelijk, reeds in de e'erste jaren, hooger wezen, waarom de subsidie, hetzij als vaste bijdrage, hetzij als rentegaraotie, slechts gedurende de eerste tien jaren behoeft te worden toegestaan. Als grondslag voor de berekening der vermoede lijke ontvangsten hebben niet kunnen dienen de hans bestaande openbare middelen van vervoer, de wijl die zoo goed als gpheel ontbreken eu de hoeveel heid der met vrachtwagens vervoerd wordende goederen niet in cijfers is te brengen. Landbouw-lijneu als de ontworpene bestaan elders in Nederland niet lang genoeg, om daaruit gevolgtrekkingen te maken. Men heeft zich dus moeten bedienen van de uitspra ken der ervaring in het buiienlnnd. Daartoe werden gebezigd de uitkomsten, in 1876, op den lokaal-spoorweg Maraers-St. Calais (dep- Sarthe, Frankrijk), liggende in een landbouwstreek, met geen grooter gemeenten dan v&n 5300 zielen, alsmede de bereleningen van den Baurath Plessner, eene Duit- sche spoorweg-autoriteit, afgeleid uit de opbrengsten van een dertigtal lookaal spoorwegen met gering ver keer. Voorts wordt aangehaald eene bijdrage in het Tijdschrift van het koninklijk instituut van ingenieurs oyer 187980, bladzijde 288, alsmede de opbrengst der lijn Dieren Doetinchem, van 27 Juni tot 1 December 1881. Omtrent dez« berekeningeu kunnen wij in geen bijzonderheden treden. Alteen zij nog vermeld dat het aantal inwoners der door de lijn doorsueden woidende gemeenten op 31 Deoember 1880 bedroeg 19222 dat per provinciale stoomboot naar en van Breskeus 20.000 tot 24-000 personen 's jaars vervoerd worden, niettegenstaande bijna geen openbare middelen van vervoer op dien dienst corraspondeeren dat de scheepvaartbeweging te Breskeus gemiddeld 1435 schepen, te zamen van 63803 ton, bedraagt; dat de uit- en invoer naar en van België, naar niet volledige opgaven, op 62550 ton geraamd wordt. Naar deze verschillende gegevens wordt do boven gegeven raming van inkomsten niet te hoog geacht. De volgende toelichtingen ontleent de M. 6'. nog aan de ons verstrekte gegevens. De spoorwijdte van 1.067 meter ia verkozen boven de normale van 1.435 Meter wegens minder kosten van aanleg en grooter geraak. De normaal-spoorwijdte zou trouwens geen voordeel oplevereo, omdat de ge wone goederen-waggons, wegens hun te grooten rad- stand, toch het tramspoor niet kunnen berijden en er dus, wanneer men niet van tmeks gebruik maakt, even goed overladiDg plaats moet hebben. Yoor den bovenbouw worden, op den berm, ge bruikt stalen vignole-rails, op ijzeren dwarsliggers, liggende in een 0-25 Meter dik ballastbed van zand, gedekt met 5 centimeter grint om het stuiven te beletten. Voor het gedeelte in de bestrating is de systeem te kostbaar en wordt aangenomen het systeem Demerbe, dat blijkens de ervaring zeer goed voldoet en wel bestand is tegen het verkeer met gewoon tram-materieel cn locomotieven van 7,5 ton. Geen haltegebouwcn of goederenloodsen worden voorloopig voorgesteld. Slechts drie remises, een werk plaats met klein stoomwerktuig en draaibank, en drie gebouwtjes voor water-reservoir zijn noodig. De rijtuigen zijn ontworpen voor 40 personen, in twee klassen, des uoods voorzien van een post-coupé, Deze wagens zijn 10.5 Meter lang, rusten op twee draaibare onderstellen, ieder voorzien van vier wielen ^n kunnen bochten van zeer kleine straal doorloopen. »r> v> Drie rijtuigen wordeu voorloopig voldoende geacht. Twee locomotieven zijn, tengevolge van de exploitatie der zijlijn, voor den dsgelijkschen dienst benoodigd. De exploitatie moet zoo zuinig mogelijk worden ingericht Daarom is voorloopig slechts gerekend op drie treinen heen en terug. Daardoor wordt deland- streek, die thans geheel van vervoermiddelen versto ken is, zoozeer gebaat, dat klachten over te weinig treinen onbillijk zouden zijn. Eerst in de uiterste noodzakelijkheid, op feestdagen, of ten behoeve van de Oostburgaclia markt, moet het aantal treinen worden vermeerderd. Het personeel is zoo gering mogelijk gesteld. Men meent geen stationschef noodig te hebben en onder het groot aantal herbergiers langs den rijksweg er genoeg tc vinden, die kosteloos of voor eene kleine bezoldiging, zicb zullen belasten met het uitgeven van kaartjes en hot in ontvang nemen van goederen. SSiddelbasrg. Door het kiescollege der N. H. Gemeente is op zijne vergadering van 11 Januari tot predikant gekozen Ds. P. van Son te Amsterdam, met 59 van de 87 uitgebrachte stemmen. De overige stemmen waren verdeeld als volgt: 24 op Ds. A. E. van der Dusse te Beunekom, 2 op Ds. E. E. Gewin te Renkum en 2 blanco. Door professor J. J, Van Toorenenbergen is, bij gelegenheid van het tweehonderdvijftig-jarig bestaan der Amsterdamsche Hoogeschool, aan de Universiteit eene uitgave opgedragen van «het oudste Nederlandsche verboden boek" (1553). Het fraaie boek, in lexicon- formaat, verschijnt als Tom. 1 Momanentorum Refor- macionis Belgicae, en bevat h et oorspronkelijk Latijnsch geschrift Oeconomica Christianacn de daaraan ont leende „Summa der Godliker Scrifturen* met het tweede deel, hetwelk daaraan eeuige jaren later door den Naderlandschen schrijver is toegevoegd. Deze merkwaardige gedenkstukken der Hervorming in Nederland worden door dr. van Toorenenbergen toege kend aan Hendrik Van Bommel, die eerst broeder van St. Hieronytuus' kuis en pater te Wezel was. De Stunma der Godliker Scrifturen werd in de 16e eeuw in de Eransche, Italiaansche en Engelsche talen overgezet en is van grooten invloed geweest op de Hervormingsbeweging dier tijden onder alle standen en zelfs aau het hof van Karei V. Het geschrift werd vijf jaren geleden te Zurich in de stadsbibliotheek, naar de Italiaansche vertaling, teruggevonden en heeft sedert dien tijd tot veelvuldig ondersoek in Duitsch- land aanleiding gegeven. De mailboot van Queensborough, is gisteren door zwaren mist, eerst des namiddags aangekomen. Een man te Hazerswoude die 25 jaar geleden zich in een eigenhandig gebouwde hut op een slechts e.enige vierkante meters groot eilandje, uit het maatschappelijk leven terugtrok, heeft na de viering van het zilveren feest zijner vrijwillige ballingschap, de eeneaambeid vaarwel gezegd en is bij een zijner kinderen gaan inwoDen. In het Nieuws van den Dag wordt een aardig voorval medegedeeld, waarbij onze Koning en een met verlof te 's Hage aanwezig kadet der Militaire Academie te Breda de handelende personen waren. De Koning maakte met de Koningin een wandeling door de Scheveningsche boschjes. De Koning was in generaalsuniform. In een der lanen ontmoette een kadet het vorstelijk paar. De jonker, het hooge tweetal niet herkennende, maakt, zonder stil te blijven staan, in het voorbijgaan het militair saluut. Jonker, kom eens hier! klinkt het achter hem Een weinig verschrikt, keert de kadet zich om en blijft staan in de voorgeschreven houding van den mindere tegenover den meerdere. Je loopt zoo haastig voorbij, jonker Ken je mij niet vraagt de Koning. Pardon, generaal! Zie mij eens goed aan en bedenk je dan eens. Ik ben een persoon, dien elk militair kenaen moet. De kadet raakt in het nauw.en stamelt-: Neem mij niet kwalijk, generaal, ik kan mij niet te binnen brengen wie u is ik ben hier weinig bekend Welnu, dan zal ik jc 't zeggen^l^H Vorst. De arme jongen tuimelde bijna omver van-'<i^M schrik en- stotterde iets van Vergeving, Majesteit De Koning hield zich ernstig en zeide: Al heb je mij niet herkend, je hebt mij in elk geval niet gesalueerd, zooals men een generaal behoort te salueereD. Ik zal je dat dus leeren. Opgepast Nu beu jij de Koning en ik kadet ik kom hier aangeloopen en zie van den anderen kant den Koning aankomen. Begrepen f Ja Sire Wat beD jij Kadet, Uw Majesteit. Ik zeg je, dat jij de Koning bent. Nog eens dus, wat ben je De Koning, Uw Majesteit. En ik De Ko kadet, Uw Majesteit. Goed zoo. Jij komt dezen kant uit, en ik van daar. De Koningin week glimlachend terzijde; de kadet, beurtelings bleek en rood, liep den Koning tegemoet, die, op een paar passen genaderd, halt en front maakte, het saluut bracht en in die houding onbe wegelijk staan bleef, totdat de kadet, die een vrij verlegen yorst vertoonde, voorbij was. Zie zoo, nu weet je, hoe je behoort te salueeren. Ja, Uw Majesteit. Do« jij dan nu. De kadet deed 't nu naar behooren. In orde sprak de Koning. Eu nu ben ik er zeker van, dat jij je leven lang ombonden zult hoe jc Vorst je geleerd heeft om een generaal te salueeren. Goeden morgen Inderdaad, er is geen nood dat de jonker het lesje vergeten zal. De vermaarde Nordenskjöld zal een nieuwen tocht naar de noordelijke IJszee ondernemen, zoodra de toebereidselen, waarmede men zich nu reeds bezighoudt, gereed zijn. Waarschijnlijk zal de reis in 1884 worden aaugeva gen. Voorloopig zal Nordenskjöld zich wijden aan hét onderzoeken en in kaart brengen van de Nieuw Si* berische eilanden, om, nadat die taak is afgedaan, de ontdekkingsreis veel verder uit te strekken. Werwaarts hij dan zal trekken is nog niet bekend. Ten behoeve van dezen tocht zal een vaartuig wor den gebouwd naar bijzondere opgaven- door Nordens- kjöld en anderen verstrekt. De kosten, aan schip, uit rusting, bemanning, enz besteed, zullen voor een derde worden gedragen door koning Oscar van ZwedeD, een derde door den heer Oscar Dickson, die reeds vroeger groote sommen ten dienste van de uitbreiding der wetenschap heeft gesteld en het verdere bedrag zal vermoedelijk beschikbaar worden gesteld door d.-n heer Siblaiakoff, den man, die reeds zoo verbazend veel op dit gebied heeft gedaan. De Russische Czaar Alexander III is van zins het werk te voltooien door zijn vader aangevangen. Alexander II bevrijdde de lijfeigenen, zijn zoon wil dezelfde vroegere lijfeigeneu eene maatschappelijke positie, een stand in de maatschappij verzekeren, door hun het laud, dat niet vrij gekocht is, met 1883 van staatswege ten geschenke te geven. Het is onge twijfeld de bedoeling van den Czaar om alzoo te trachten een middenstand in zijn rijk te vormen, die iusscheu de rerinogeuden en de armen iüstaande, in alle beschaafde landen de kracht der maatschappij vormt. Geeft de Czaar door dezen maatregel blijk van zijn goede bedoeling, mogen de Russen thaüs wederkeerig vertrouwen stellen in hnn Vorst, en hem den tijd gunnen om naar de mate der gaven en krachten hem geschonken bet heil des volks te zoeken. Dó missive waarbij Frankrijk en Engeland het pro- tectoraat over het lastige Egypte aanvaardden luidt als volgt ,/Bij verschillende gelegenheden zijt gij reeds belast geweest, den Klis dive en de Egyptische reg-c-ig be kend te maken met. het besluit van Engeland en Fran.it- rik, om Zijne Hoogheid en zijne regeering in moeilijk heden van verschillenden aard, dia den vooruitgang der openbare zaken in Egypte in den weg staan, te

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1882 | | pagina 2