licrli, .^ciïool fit ^finimg.
^GEMENGDE BERICHTEN.
- BUITENLAND
Bnw.itiè.' Öbiïéatii.ri linnen ioee /3
Voor kosten der leening, bedrijfskapitaal enz. t 21-800
komt. Totaal-generaal f 550.000.
De explotatiekosten warden geraamd voor een jaar
personeel f 21.200, brandstoffen f 6400, onderhoud
van weg en matrieel f 5520, vernieuwing ran idem
f 6590.84 onvoorziene uitgaven f 289.16, te zamen
f 40.U00, of ruim f 1240 per jaar en per kilometer.
Voor aflossing van het kapitaal in 50 jaren, be
rekend naar den rentevoet van 5pet., behalve dc
gewone rente, is jaarlijks benoodigd 0.47Spct. van
het kapitaal vsn f 550.000, makende, met inbegrip
van de f 40.000 exploitatiekosten, per jaar f 42.630.
De ontvangsten worden geraamd op f 56 560,
zoodat na aftrek der kosten van exploitatie en
aflossing f 13,930 overblijft, Sx/2pct. vaa het kapitaal.
Om deze rente tot 4i/„ te doen stijgen is nog
f 10,820 's jaars noodig, welk bedrag door subsidiën
gedekt kau worden. De opbrengsten zullen echter
vermoedelijk, reeds in de e'erste jaren, hooger wezen,
waarom de subsidie, hetzij als vaste bijdrage, hetzij
als rentegaraotie, slechts gedurende de eerste tien
jaren behoeft te worden toegestaan.
Als grondslag voor de berekening der vermoede
lijke ontvangsten hebben niet kunnen dienen de
hans bestaande openbare middelen van vervoer, de
wijl die zoo goed als gpheel ontbreken eu de hoeveel
heid der met vrachtwagens vervoerd wordende
goederen niet in cijfers is te brengen. Landbouw-lijneu
als de ontworpene bestaan elders in Nederland niet
lang genoeg, om daaruit gevolgtrekkingen te maken.
Men heeft zich dus moeten bedienen van de uitspra
ken der ervaring in het buiienlnnd.
Daartoe werden gebezigd de uitkomsten, in 1876,
op den lokaal-spoorweg Maraers-St. Calais (dep- Sarthe,
Frankrijk), liggende in een landbouwstreek, met geen
grooter gemeenten dan v&n 5300 zielen, alsmede de
bereleningen van den Baurath Plessner, eene Duit-
sche spoorweg-autoriteit, afgeleid uit de opbrengsten
van een dertigtal lookaal spoorwegen met gering ver
keer. Voorts wordt aangehaald eene bijdrage in het
Tijdschrift van het koninklijk instituut van ingenieurs
oyer 187980, bladzijde 288, alsmede de opbrengst
der lijn Dieren Doetinchem, van 27 Juni tot 1
December 1881.
Omtrent dez« berekeningeu kunnen wij in geen
bijzonderheden treden. Alteen zij nog vermeld dat
het aantal inwoners der door de lijn doorsueden
woidende gemeenten op 31 Deoember 1880 bedroeg
19222 dat per provinciale stoomboot naar en van
Breskeus 20.000 tot 24-000 personen 's jaars
vervoerd worden, niettegenstaande bijna geen openbare
middelen van vervoer op dien dienst corraspondeeren
dat de scheepvaartbeweging te Breskeus gemiddeld
1435 schepen, te zamen van 63803 ton, bedraagt;
dat de uit- en invoer naar en van België, naar niet
volledige opgaven, op 62550 ton geraamd wordt.
Naar deze verschillende gegevens wordt do boven
gegeven raming van inkomsten niet te hoog geacht.
De volgende toelichtingen ontleent de M. 6'. nog
aan de ons verstrekte gegevens.
De spoorwijdte van 1.067 meter ia verkozen boven
de normale van 1.435 Meter wegens minder kosten
van aanleg en grooter geraak. De normaal-spoorwijdte
zou trouwens geen voordeel oplevereo, omdat de ge
wone goederen-waggons, wegens hun te grooten rad-
stand, toch het tramspoor niet kunnen berijden en
er dus, wanneer men niet van tmeks gebruik maakt,
even goed overladiDg plaats moet hebben.
Yoor den bovenbouw worden, op den berm, ge
bruikt stalen vignole-rails, op ijzeren dwarsliggers,
liggende in een 0-25 Meter dik ballastbed van zand,
gedekt met 5 centimeter grint om het stuiven te
beletten. Voor het gedeelte in de bestrating is de
systeem te kostbaar en wordt aangenomen het systeem
Demerbe, dat blijkens de ervaring zeer goed voldoet
en wel bestand is tegen het verkeer met gewoon
tram-materieel cn locomotieven van 7,5 ton.
Geen haltegebouwcn of goederenloodsen worden
voorloopig voorgesteld. Slechts drie remises, een werk
plaats met klein stoomwerktuig en draaibank, en drie
gebouwtjes voor water-reservoir zijn noodig.
De rijtuigen zijn ontworpen voor 40 personen, in
twee klassen, des uoods voorzien van een post-coupé,
Deze wagens zijn 10.5 Meter lang, rusten op twee
draaibare onderstellen, ieder voorzien van vier wielen
^n kunnen bochten van zeer kleine straal doorloopen.
»r> v>
Drie rijtuigen wordeu voorloopig voldoende geacht.
Twee locomotieven zijn, tengevolge van de exploitatie
der zijlijn, voor den dsgelijkschen dienst benoodigd.
De exploitatie moet zoo zuinig mogelijk worden
ingericht Daarom is voorloopig slechts gerekend op
drie treinen heen en terug. Daardoor wordt deland-
streek, die thans geheel van vervoermiddelen versto
ken is, zoozeer gebaat, dat klachten over te weinig
treinen onbillijk zouden zijn. Eerst in de uiterste
noodzakelijkheid, op feestdagen, of ten behoeve van
de Oostburgaclia markt, moet het aantal treinen worden
vermeerderd.
Het personeel is zoo gering mogelijk gesteld. Men
meent geen stationschef noodig te hebben en onder
het groot aantal herbergiers langs den rijksweg er
genoeg tc vinden, die kosteloos of voor eene kleine
bezoldiging, zicb zullen belasten met het uitgeven van
kaartjes en hot in ontvang nemen van goederen.
SSiddelbasrg. Door het kiescollege der N. H.
Gemeente is op zijne vergadering van 11 Januari tot
predikant gekozen Ds. P. van Son te Amsterdam, met
59 van de 87 uitgebrachte stemmen. De overige
stemmen waren verdeeld als volgt: 24 op Ds. A. E.
van der Dusse te Beunekom, 2 op Ds. E. E. Gewin
te Renkum en 2 blanco.
Door professor J. J, Van Toorenenbergen is, bij
gelegenheid van het tweehonderdvijftig-jarig bestaan
der Amsterdamsche Hoogeschool, aan de Universiteit
eene uitgave opgedragen van «het oudste Nederlandsche
verboden boek" (1553). Het fraaie boek, in lexicon-
formaat, verschijnt als Tom. 1 Momanentorum Refor-
macionis Belgicae, en bevat h et oorspronkelijk Latijnsch
geschrift Oeconomica Christianacn de daaraan ont
leende „Summa der Godliker Scrifturen* met het
tweede deel, hetwelk daaraan eeuige jaren later door
den Naderlandschen schrijver is toegevoegd. Deze
merkwaardige gedenkstukken der Hervorming in
Nederland worden door dr. van Toorenenbergen toege
kend aan Hendrik Van Bommel, die eerst broeder van
St. Hieronytuus' kuis en pater te Wezel was.
De Stunma der Godliker Scrifturen werd in de 16e
eeuw in de Eransche, Italiaansche en Engelsche talen
overgezet en is van grooten invloed geweest op de
Hervormingsbeweging dier tijden onder alle standen
en zelfs aau het hof van Karei V. Het geschrift werd
vijf jaren geleden te Zurich in de stadsbibliotheek,
naar de Italiaansche vertaling, teruggevonden en heeft
sedert dien tijd tot veelvuldig ondersoek in Duitsch-
land aanleiding gegeven.
De mailboot van Queensborough, is gisteren door
zwaren mist, eerst des namiddags aangekomen.
Een man te Hazerswoude die 25 jaar geleden zich
in een eigenhandig gebouwde hut op een slechts e.enige
vierkante meters groot eilandje, uit het maatschappelijk
leven terugtrok, heeft na de viering van het zilveren
feest zijner vrijwillige ballingschap, de eeneaambeid
vaarwel gezegd en is bij een zijner kinderen gaan
inwoDen.
In het Nieuws van den Dag wordt een aardig
voorval medegedeeld, waarbij onze Koning en een met
verlof te 's Hage aanwezig kadet der Militaire Academie
te Breda de handelende personen waren.
De Koning maakte met de Koningin een wandeling
door de Scheveningsche boschjes. De Koning was in
generaalsuniform. In een der lanen ontmoette een
kadet het vorstelijk paar. De jonker, het hooge tweetal
niet herkennende, maakt, zonder stil te blijven staan,
in het voorbijgaan het militair saluut.
Jonker, kom eens hier! klinkt het achter hem
Een weinig verschrikt, keert de kadet zich om en
blijft staan in de voorgeschreven houding van den
mindere tegenover den meerdere.
Je loopt zoo haastig voorbij, jonker Ken je
mij niet vraagt de Koning.
Pardon, generaal!
Zie mij eens goed aan en bedenk je dan eens.
Ik ben een persoon, dien elk militair kenaen moet.
De kadet raakt in het nauw.en stamelt-:
Neem mij niet kwalijk, generaal, ik kan mij
niet te binnen brengen wie u is ik ben hier
weinig bekend
Welnu, dan zal ik jc 't zeggen^l^H
Vorst.
De arme jongen tuimelde bijna omver van-'<i^M
schrik en- stotterde iets van Vergeving,
Majesteit
De Koning hield zich ernstig en zeide:
Al heb je mij niet herkend, je hebt mij in elk
geval niet gesalueerd, zooals men een generaal behoort
te salueereD. Ik zal je dat dus leeren. Opgepast
Nu beu jij de Koning en ik kadet ik kom hier
aangeloopen en zie van den anderen kant den Koning
aankomen. Begrepen f
Ja Sire
Wat beD jij
Kadet, Uw Majesteit.
Ik zeg je, dat jij de Koning bent. Nog eens
dus, wat ben je
De Koning, Uw Majesteit.
En ik
De Ko kadet, Uw Majesteit.
Goed zoo. Jij komt dezen kant uit, en ik
van daar.
De Koningin week glimlachend terzijde; de kadet,
beurtelings bleek en rood, liep den Koning tegemoet,
die, op een paar passen genaderd, halt en front
maakte, het saluut bracht en in die houding onbe
wegelijk staan bleef, totdat de kadet, die een vrij
verlegen yorst vertoonde, voorbij was.
Zie zoo, nu weet je, hoe je behoort te salueeren.
Ja, Uw Majesteit.
Do« jij dan nu.
De kadet deed 't nu naar behooren.
In orde sprak de Koning. Eu nu ben ik er
zeker van, dat jij je leven lang ombonden zult hoe
jc Vorst je geleerd heeft om een generaal te salueeren.
Goeden morgen
Inderdaad, er is geen nood dat de jonker het lesje
vergeten zal.
De vermaarde Nordenskjöld zal een nieuwen tocht
naar de noordelijke IJszee ondernemen, zoodra de
toebereidselen, waarmede men zich nu reeds bezighoudt,
gereed zijn. Waarschijnlijk zal de reis in 1884 worden
aaugeva gen.
Voorloopig zal Nordenskjöld zich wijden aan hét
onderzoeken en in kaart brengen van de Nieuw Si*
berische eilanden, om, nadat die taak is afgedaan, de
ontdekkingsreis veel verder uit te strekken. Werwaarts
hij dan zal trekken is nog niet bekend.
Ten behoeve van dezen tocht zal een vaartuig wor
den gebouwd naar bijzondere opgaven- door Nordens-
kjöld en anderen verstrekt. De kosten, aan schip, uit
rusting, bemanning, enz besteed, zullen voor een derde
worden gedragen door koning Oscar van ZwedeD, een
derde door den heer Oscar Dickson, die reeds vroeger
groote sommen ten dienste van de uitbreiding der
wetenschap heeft gesteld en het verdere bedrag zal
vermoedelijk beschikbaar worden gesteld door d.-n heer
Siblaiakoff, den man, die reeds zoo verbazend veel op
dit gebied heeft gedaan.
De Russische Czaar Alexander III is van zins het
werk te voltooien door zijn vader aangevangen.
Alexander II bevrijdde de lijfeigenen, zijn zoon wil
dezelfde vroegere lijfeigeneu eene maatschappelijke
positie, een stand in de maatschappij verzekeren, door
hun het laud, dat niet vrij gekocht is, met 1883 van
staatswege ten geschenke te geven. Het is onge
twijfeld de bedoeling van den Czaar om alzoo te
trachten een middenstand in zijn rijk te vormen, die
iusscheu de rerinogeuden en de armen iüstaande, in
alle beschaafde landen de kracht der maatschappij vormt.
Geeft de Czaar door dezen maatregel blijk van zijn
goede bedoeling, mogen de Russen thaüs wederkeerig
vertrouwen stellen in hnn Vorst, en hem den tijd
gunnen om naar de mate der gaven en krachten hem
geschonken bet heil des volks te zoeken.
Dó missive waarbij Frankrijk en Engeland het pro-
tectoraat over het lastige Egypte aanvaardden luidt
als volgt
,/Bij verschillende gelegenheden zijt gij reeds belast
geweest, den Klis dive en de Egyptische reg-c-ig be
kend te maken met. het besluit van Engeland en Fran.it-
rik, om Zijne Hoogheid en zijne regeering in moeilijk
heden van verschillenden aard, dia den vooruitgang
der openbare zaken in Egypte in den weg staan, te