Nieuwe Goesche Courant, Ch r is tel ij h - h is tor is c h blad voor Zeeland. smti Zaterdag- 10 December. A «.'{9. HET ZUIDEN. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs pe" drie maanden francof 1,50. Enkele nommers- 0,05. Wed. A. C. JOKE, te Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. 1—6 ARTIKEL VI. Op zichzelf geen eokelen ataatsTorm den eenig bruikbaren keurende, erkent ij (de anti-revolutionaire of christelijk- historische richting) het aan d« grondwet gebonden koningschap, gelijk zich dit ten onzent geleidelijk uit de republiek der vorige eeuw heeft ontwikkeld, als den voor Nederland meest geschikten regee- ringsvorm Na eiken strijd is het leerzaam na te gaan hoe hij gevoerd is. Gedurende den strijd is het niet mogelgk alles gade te slaan daarna eerst komt het uit wie zich het best van zijn plicht heeft gekweten, Hoezeer men strijdende legers, strijdende partijen elk als een geheel moge be schouwen, zij bestaan toch uit een aantal per sonen, en ieder man heeft daarin het zijne te doen. Ook de jongste verkiezingsstrijd wellicht nog geen beslissende slag geelt ons te leeren. Er is met vasten wil gestreden. Slechts 15 van de bgna 2000 stemmen mis Maar na den strijd is 't ook uitgekomen, wie zich onttrokken hebben, wie achtergeble ven zijn. De achtergeblevenen zijn 't meest te zoeken en te vinden onder het gereformeerde volk in Walcheren en Oostelijk Zeenwsch-Vlaanderen, het zoogenaamde 5e district. Zijn zij achtergebleven als blooden en ver saagden Van sommigen zeggen wij in geenen deele. Er zijn er achtergebleven uit beginselom dat zij meenden zich niet te mogen mengen in dezen strijd. Anti-revolutionair, tegen de revolutie gekant, zjjn ze in hart en nieren. En juist daarom meenden zij zich te moeten onthouden van stemming in hun oog een revolutionair bedrgf. Revolutionair achten zij het stemmen om tweeërlei reden. Ie. Deelneming des volks aan de wetgeving is, naar hunne zienswijze, een inbreuk maken op de rechten vau het souvereine koningschap. 2e. Deelneming aan de stemming is, volgens hen, erkenning van het goed recht der meer derheid, die bestaan kan uit de helft der kiezers met slechts één man daarenboven. Er zijn van die innig vrome, bijbelvaste zie-n len, doorvoed met het Woord Gods, wier leven, wier gedachtenkring zich nauwelijks buiten dat Woord beweegt. De stroomingen van den tegeu- woordigen tijd hebben op henzelven geen in vloed. De stormen, die de oppervlakte der maatschappij beroeren, verstoren de kalmte van hun huiselijk leven al even weinig als de kalmte van het leven huns gemoeds. Maar terwijl zij vreezen met veel onrein schuim te worden be spat, bemerken zij niet dat zij in het maat schappelijke niet op vasten grond staan, maar in een vaartuig zitten. Al slapen ze niet den diepen slaap van Jona, toch zien zij ron dom zich dezelfde houten wanden, en slechts bij het einde der reis of bij de schipbreuk zullen zij bemerken, dat zij verre zijn gezeild, verre afgedreven van de plaats, waar zij meen den te zijn. Hunne denkbeelden van de koninklijke waar digheid verbinden zij bij voorkeur aan het Davidisehe koningschap met de daaraan gege ven rechten en beloften. David, do man naar Gods harte, is hun de koning bij uitnemend keid, de koning bij de gratie Gods, en dragen zij er leed om, dat er nu zulke koningen en zulke volkstoestanden niet meer zijn als in den bloeitijd van Israël, zij althans willen 't niet op hun geweten hebben, dat het anders is, en nog anders worden zal. Hunne denkbeelden omtrent christelijke vor sten verbinden zij aan de eerste prinsen van het Oranjehuis. De eerste Willem, die den Oranjestam in ons land plantte en heiligde, is hun de van God gegeven man, die zijn stempel voor altoos op ons volk drukte en langs de reeks der op elkander gevolgde Oranjevorsten zien zij steeds terug op Maurits en den Zwijger. Maar de dagen van David en David zelf, de dagen der reformatie en Willem I en Maurits, ze behoren alle tot het verledene, ze zijn voor bijgegaan. Bezien wij echter bij het licht der Heilige schrift de dagen van ouds, dan ontdekken we waarlijk niet al wat wenschelijk is. Zwijgende over het leed, om en door Saul over het volk gekomen, noemen we de zeventig duizend man, aan pestilentie gestorven om Davids volkstel ling, de zware lasten, onder Salomo geheven, terwijl in zijne hoofdstad het zilver en het goud zoo werd opgehoopt, dat het met de steen en gelijk gea"' werd. We spreken niet over het in zek der ti naam toege: lange gevo' te z hanc die door revolutie afgescheurde rijk men, dat toch ook in 's HEEREN ra profeet Aliia aan Jerobiam werd aar we gaan in gedachte door de koningen van Davids geslacht, en 1 dan genoodzaakt het Calviju na lat »om der zonde wille, in veler gezag veiliger is te achten dan in enkelen persoon." Zeer verschillende regeeringsvormen en regee- ringen heeft God over Zijn bondsvolk beschikt regeeringen van stamhoofden zonder en nevens, in dagen van gevaar ook onder richters (en hoe verschillend waren dievan eigen konin gen, van vreemde overheerschers en hunne landvoogden, van Makkabeesche priester vorsten en onder die alle was Israel gelukkig zoolang het zijn God diende. Wie waren de overheden en machten Col, 16 door Paulus als door den Zoon gescha pen aangeduidwie waren de overheden en machten Tit. in 1 als te gehoorzamen voor gesteld Waren het geen heidenen? Artikel VI van het anti-revolutionair pro gram staat op schriftuurlijken bodera, als het zegtgeen enkelen staatsvorm als den eenig bruikbaren te keuren. Zoo afschuwelijk als wij eenige malen achtereen in Frankrijk de repu- blikeinsche regeering zagen optreden, zoo «200'x- lijk zien wij in Noord Amerika de republiek °ne veilige toevlucht aanbieden aan allen, die er behoefte aan gevoelen. Zoo ergens ter wereld, dan bloeit daar de vrije kerk in den vrijen staat; zoo ergens, dan staat daar voor een godzalig burger den weg tot eiken rang, tot elke waardigheid open. Zoo ergens de hoogste aardsche macht bij stemming des volks wordt verleend, dan is het daar. En onze Nederlandsche republiek Ons vaderland was het grootst al was het klein het was het machtigst, toen het bekend stond als de Republiek der Vereeuigde Nederlandentoen de Oranjevorst de eerste dienaar der Staten Generaal, de door hen aan gestelde opperbevelhebber van leger en vloot was. Zoo lang ons volk een rang heeft ingenomen onder de volkeren der aarde, is er gestemd en gekozen. Reeds in 't jaar 1428 is er sprake van de Staten der verschillende graafschappen, hertog dommen en heerlijkheden, uit welke toen ons land bestond, en die Staten waren afgevaar digden der steden, en gekozen of uitgezonden door de vroedschap, of wat wij zouden noemen gemeenteraad, 't Ging toen wél niet zooals nu de regeering en de rechtspraak waren toen in vele gevallen aan dezelfde personen toevertrouwd. Er werd toen niet gekozen door bezorging van biljetten op het raadhuis, maar de gilden, de vergaderingen van burgers, die 't zelfde vak uitoefenden, brachten hunne vertegenwoordigers in de raden, die wederom de Staten zouden zeggenProvinciale Staten verkozen. Sedert 1465 zijn er Staten Generaal of Alge»

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 1