Nieuwe Goesche Courant,
Ch r is tel ij h - h is tor is c h blad voor Zeeland.
smti
Zaterdag- 10 December.
A «.'{9.
HET ZUIDEN.
Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag
avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen
Prijs pe" drie maanden francof 1,50.
Enkele nommers- 0,05.
Wed. A. C.
JOKE, te
Prijs der Advertentiën:
Per regel 10 ets.; Familie-berichten van
regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 6 cents per regel.
1—6
ARTIKEL VI.
Op zichzelf geen eokelen ataatsTorm
den eenig bruikbaren keurende, erkent ij
(de anti-revolutionaire of christelijk-
historische richting) het aan d« grondwet
gebonden koningschap, gelijk zich dit ten
onzent geleidelijk uit de republiek der
vorige eeuw heeft ontwikkeld, als den
voor Nederland meest geschikten regee-
ringsvorm
Na eiken strijd is het leerzaam na te gaan
hoe hij gevoerd is. Gedurende den strijd is het
niet mogelgk alles gade te slaan daarna eerst
komt het uit wie zich het best van zijn plicht
heeft gekweten, Hoezeer men strijdende legers,
strijdende partijen elk als een geheel moge be
schouwen, zij bestaan toch uit een aantal per
sonen, en ieder man heeft daarin het zijne te
doen.
Ook de jongste verkiezingsstrijd wellicht
nog geen beslissende slag geelt ons te
leeren.
Er is met vasten wil gestreden. Slechts 15
van de bgna 2000 stemmen mis
Maar na den strijd is 't ook uitgekomen,
wie zich onttrokken hebben, wie achtergeble
ven zijn.
De achtergeblevenen zijn 't meest te zoeken
en te vinden onder het gereformeerde volk in
Walcheren en Oostelijk Zeenwsch-Vlaanderen,
het zoogenaamde 5e district.
Zijn zij achtergebleven als blooden en ver
saagden
Van sommigen zeggen wij in geenen deele.
Er zijn er achtergebleven uit beginselom
dat zij meenden zich niet te mogen mengen in
dezen strijd.
Anti-revolutionair, tegen de revolutie gekant,
zjjn ze in hart en nieren. En juist daarom
meenden zij zich te moeten onthouden van
stemming in hun oog een revolutionair bedrgf.
Revolutionair achten zij het stemmen om
tweeërlei reden.
Ie. Deelneming des volks aan de wetgeving
is, naar hunne zienswijze, een inbreuk maken
op de rechten vau het souvereine koningschap.
2e. Deelneming aan de stemming is, volgens
hen, erkenning van het goed recht der meer
derheid, die bestaan kan uit de helft der kiezers
met slechts één man daarenboven.
Er zijn van die innig vrome, bijbelvaste zie-n
len, doorvoed met het Woord Gods, wier leven,
wier gedachtenkring zich nauwelijks buiten dat
Woord beweegt. De stroomingen van den tegeu-
woordigen tijd hebben op henzelven geen in
vloed. De stormen, die de oppervlakte der
maatschappij beroeren, verstoren de kalmte van
hun huiselijk leven al even weinig als de kalmte
van het leven huns gemoeds. Maar terwijl zij
vreezen met veel onrein schuim te worden be
spat, bemerken zij niet dat zij in het maat
schappelijke niet op vasten grond staan,
maar in een vaartuig zitten. Al slapen ze niet
den diepen slaap van Jona, toch zien zij ron
dom zich dezelfde houten wanden, en slechts
bij het einde der reis of bij de schipbreuk
zullen zij bemerken, dat zij verre zijn gezeild,
verre afgedreven van de plaats, waar zij meen
den te zijn.
Hunne denkbeelden van de koninklijke waar
digheid verbinden zij bij voorkeur aan het
Davidisehe koningschap met de daaraan gege
ven rechten en beloften. David, do man naar
Gods harte, is hun de koning bij uitnemend
keid, de koning bij de gratie Gods, en dragen
zij er leed om, dat er nu zulke koningen en
zulke volkstoestanden niet meer zijn als in den
bloeitijd van Israël, zij althans willen 't niet
op hun geweten hebben, dat het anders is, en
nog anders worden zal.
Hunne denkbeelden omtrent christelijke vor
sten verbinden zij aan de eerste prinsen van
het Oranjehuis. De eerste Willem, die den
Oranjestam in ons land plantte en heiligde, is
hun de van God gegeven man, die zijn stempel
voor altoos op ons volk drukte en langs de
reeks der op elkander gevolgde Oranjevorsten
zien zij steeds terug op Maurits en den Zwijger.
Maar de dagen van David en David zelf, de
dagen der reformatie en Willem I en Maurits,
ze behoren alle tot het verledene, ze zijn voor
bijgegaan.
Bezien wij echter bij het licht der Heilige
schrift de dagen van ouds, dan ontdekken we
waarlijk niet al wat wenschelijk is. Zwijgende
over het leed, om en door Saul over het volk
gekomen, noemen we de zeventig duizend man,
aan pestilentie gestorven om Davids volkstel
ling, de zware lasten, onder Salomo geheven,
terwijl in zijne hoofdstad het zilver en het goud
zoo werd opgehoopt, dat het met de steen en
gelijk gea"' werd. We spreken niet over het
in zek
der ti
naam
toege:
lange
gevo'
te z
hanc
die
door revolutie afgescheurde rijk
men, dat toch ook in 's HEEREN
ra profeet Aliia aan Jerobiam werd
aar we gaan in gedachte door de
koningen van Davids geslacht, en
1 dan genoodzaakt het Calviju na
lat »om der zonde wille, in veler
gezag veiliger is te achten dan in
enkelen persoon."
Zeer verschillende regeeringsvormen en regee-
ringen heeft God over Zijn bondsvolk beschikt
regeeringen van stamhoofden zonder en nevens,
in dagen van gevaar ook onder richters (en
hoe verschillend waren dievan eigen konin
gen, van vreemde overheerschers en hunne
landvoogden, van Makkabeesche priester vorsten
en onder die alle was Israel gelukkig zoolang
het zijn God diende.
Wie waren de overheden en machten Col,
16 door Paulus als door den Zoon gescha
pen aangeduidwie waren de overheden en
machten Tit. in 1 als te gehoorzamen voor
gesteld Waren het geen heidenen?
Artikel VI van het anti-revolutionair pro
gram staat op schriftuurlijken bodera, als het
zegtgeen enkelen staatsvorm als den eenig
bruikbaren te keuren. Zoo afschuwelijk als wij
eenige malen achtereen in Frankrijk de repu-
blikeinsche regeering zagen optreden, zoo «200'x-
lijk zien wij in Noord Amerika de republiek
°ne veilige toevlucht aanbieden aan allen, die
er behoefte aan gevoelen. Zoo ergens ter wereld,
dan bloeit daar de vrije kerk in den vrijen
staat; zoo ergens, dan staat daar voor een
godzalig burger den weg tot eiken rang, tot
elke waardigheid open. Zoo ergens de hoogste
aardsche macht bij stemming des volks wordt
verleend, dan is het daar.
En onze Nederlandsche republiek
Ons vaderland was het grootst al was
het klein het was het machtigst, toen het
bekend stond als de Republiek der Vereeuigde
Nederlandentoen de Oranjevorst de eerste
dienaar der Staten Generaal, de door hen aan
gestelde opperbevelhebber van leger en vloot was.
Zoo lang ons volk een rang heeft ingenomen
onder de volkeren der aarde, is er gestemd en
gekozen.
Reeds in 't jaar 1428 is er sprake van de
Staten der verschillende graafschappen, hertog
dommen en heerlijkheden, uit welke toen ons
land bestond, en die Staten waren afgevaar
digden der steden, en gekozen of uitgezonden
door de vroedschap, of wat wij zouden noemen
gemeenteraad, 't Ging toen wél niet zooals nu
de regeering en de rechtspraak waren toen in
vele gevallen aan dezelfde personen toevertrouwd.
Er werd toen niet gekozen door bezorging van
biljetten op het raadhuis, maar de gilden, de
vergaderingen van burgers, die 't zelfde vak
uitoefenden, brachten hunne vertegenwoordigers
in de raden, die wederom de Staten
zouden zeggenProvinciale Staten verkozen.
Sedert 1465 zijn er Staten Generaal of Alge»