Nieuwe Goesche Courant, vm. Saterdag1 26 November. Christelijk-historisch hlad voor Zeeland 29 NOVEMBER. A°. 863. HET Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1,50. Enkele nommers - 0,05. UITGAVE VAN P. 6. WIJTMAN, te Middelbuig en Wed. A. C. DE JONGE, le Goes. Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets. Familie-berichten van 1—6 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Nu daa de verkiezing van eenafgevaardigde ter Tweede Kamer in ons district zoo na ophanden is, behoort er een antwoord gegeven te worden op de vraag, wat ons te dosn staat. Wij bespraken het uitvoerig, dat het nu de tijd niet is, in lange nog geen tijd, om tot de ministers te zeggengaat van uwe plaats, want onze mannen willen er zitten. Wij hebben, door onzen invloed onder het volk achter de kiezers, onder de kiezers zeiven, en door onze mannen in de Kamer, ta bewerken, dat het volk, de Nederlandsehe natie, zich mag uitspreken over de richting, in welke 's lands zakeu gestuurd worden. Het volk mag dit niet. Omdat de „liberalen" 't niet vergunnen willen. Zij hebben 't heel slim overlegd om baas te worden en te blijven. 't Is wel reeds meer dan eens gebleken dat zij de meerderheid der kiezers niet op hunne hand hebben, maar zij weten die kiezers zoodanig in districten in te deelen, (lat de meerderheid niet tot hare rechten komen kan. 't Zit- 'm vooral in de dubbele districten, waar 't op aangelegd is om met eene kleine doch genoegzame meerderheid van „liberalen" eene groote minderheid van anti-liberalen onder den duim te houden. Werden de dubbele en veelvoudige districten in enkelvoudige ontbonden, dan zouden er stellig hier en daar met glans liberale" afgevaardigden gekozen worden, maar ook even stellig een aantal anti-revolu tionairen en roomschen, en meer dan tot duiver. Daarenboven zijn de „liberalen* er erg bang voor, om het volk aan 't woord te laten komen. Uitbrei ding der kiesbevoegdheid wenschen zij zoo lang moge lijk tegen te houden, of 't zou alleen moeten zijn om wat meer „liberale* heeren, zoogenaamde capaci- taitein of knappe bollen, onder de met kiesbevoegdheid bagunstigden in te lijven. Omdat de liberalen" zoo met hand en tand ten eigen profijte aan de heerschappij vasthouden, heeft een doortastend clubje zich van hen afgescheiden on der den naam van radicalenmaar als zij spreken van de partijen in den staat, doen de //liberalen" alsof er geen afscheiding onder hen heeft plaats gegrepen, dan willen zij 't niet erkennen dat hunne voormalige vrienden hunne ongerechtigheid veroordeelen, getuige het onlangs door ons opgemerkte zwijgen daarover in da Middelburgsche Courant. Yan die courant gesproken, zij vertelt dat ons blad het heeft doen voorkomen, alsof de door Le Standaard tegen de anti-revolutionairen gerichte be schuldigingen van haar afkomstig zouden zijn. Dit is bepaald onwaar. Wij schreven in ons no. 831 van 22 November „'t Is echter van belang na te gaan welke gebre^ ken onzer partij in 't onderhavige geval door de Middelburgsche uit Le Standaard worden aai gehaald." Verwijt ons overigens de Middelburgsche dat onze partij in de oppositie slechts helpt „neen" zeggen, dat onze partij in de plaats harer ontkenning (of tegenspraak) niets geeft, dan is dit het laffe verwijt van den overmachtige tot hem, dien hij binnen enge per ken ingesloten houdt. Wij wenschen niemand de on gunstige omstandigheden toe, in welke wij verkeeren, maar 't zou te bezien staan of der „liberalen" veer kracht zou kunnen wedijveren met de onze, zooals die zich openbaart in kerk, school en zending. De „liberale" partij, zooals die bestaat, zal lang zamerhand, misschien wel spoediger dan wij durven denken, inkrimpen. Lang hield zij de banier van den vooruitgang om hoog. Maar eene banier van den vooruitgang moet voor-/| rechtzinnig genoeg meer preekte. en neme meteen nota van de behandeling der ge-> schiedenis door het hoofd der staatsschool te Aar denburg. De heer Vorsterman van Oijen (gelukkig zijn alle staatsonderwijzers niet als hij schrijft in het Weekblad voar Zeeuwsch-Vlaander etts Westelijk Leel van 7 November 1.1;, in zijn tweede artikel over Verkiezingen het volgende oyer den tijd van net reveil, van het godsdienstig ontwaken, toen Groen van Prinsterer en Heldring opstonden en de afscheiding begon. ,In de derde en vierde tientallen jaren dezer eeuw ontstond er een nieuw leven in de Protestantsche Kerk, Een nieuw leven was 't, maar tevens een ketelmu ziek. Wat wijsneuzige turftrappers, baardschrappers cn meer van dat zootje zonder eenige ontwikkeling, wijs» geeren onder de hanebalken, vonden dat dominé niet uit gedragen worden, niet in den grond worden geplant. Drie en dertig jaar geleden zijn de „liberalen" met hunne vernieuwde banier op marsch gegaan, en nu ia Istaan het wachtwoord van hun slinkend leger. Zij noemen zich het denkend deel der natie, en zij denken ook veel, maar 't is aan het behoud der behaalde voordeelen. Zij denken er niet aan, of zij soms op eeH verkeer den weg zijn geraakt, zij durven niet terugkeeren tot den weg van recht en billijkheid, zooals de waarlijk liberalen onder Gladstone in Engeland, die omkeerden op den weg naar de Transvaal, die afweken van den weg, in Ierland gevolgd. Zij denken er niet aan, om, naar de behoefte van den tijd, het volk aan de stembus mede te laten spreken over zijne belangen. Op dit punt zijn „de mannen van den vooruitgang" Nederland bij al de omliggende volksn verre ten achter, en houden zij ods volk ten achter, en zullen zij het ten achter houden zoolang zij baas zijn. Maar juist daarom laten verscheidene hunner voor malige partijgenooten hen staanstaan rond hunne verschoten en in den grond geplante banier. 't Zou ons volstrekt niet verwonderen als op Dins dag aanstaande bleek, dat steeds meer eerlijke liberalen, mannen van werkelijken vooruitgang, besloten hebben tot een schijnbaren teruggang in onze richting, om tevens van hunne zijde het mogelijke te doen, opdat ons de gelegenheid worde geschonken eens iets te doen in plaats van tegenspreken en tegenspartelen, het eenige dat nu ons vergund wordt door de „liberale* partij, die 't moet erkennen, bij monde van de Middelburgsche Courantdat zij tegenwoordig zelve niet bestuurt. ('t Zou wel eens aardig zijn te vertellen, hoe 't komt, dat de „liberale" partij van 't besturen af is, op 't oogenblik ontbreekt echter daartoe de tijd.) Wil men echter weten hoe het thans met de „li berale* partij in onze omgeving staat, op welke wijze zij hare banier verdedigt, dan leze men niet enkel wat de Middelburgscke Courant in altoos deftige bewoordingen schrijft, niet enkel hetgeen de Vliasing- sche kiesvereeniging Plicht en Recht misschien dezer dagen zeggen zal, neen, dan leze men het orgaan der ZeeuwBch-Vlaamsehe vereeniging Volksonderwijs Alles wat hij zei was te lauw. Er vrerdt niet genoeg gewezen op den zondigen staat van den meusch, ongeschikt tot eenig goed en der eeuwige verdoemenis deelachtig er werd niet genoeg gesproken over de kracht van het bloed, den zoendood van Jezus 't vuur van de hel werd niet genoeg opgepooktmen^ hoorde de zielen daarin niet knapperen en krijschen; op schoenen en kousen kon men volgens zoo'n gepreek wel in den hemel komen De predikanten van die dagen, wei-ontwikkelde en Ïj^Asoenlijke mannen, rechtschapen, omdat zij hunne overtuiging niet behoefden te verbergen, zooals nu bij veel orthodoxe schreeuwers het geval is, stoorden zich aan die liel-blaasbalgen niet en gingen eenvoudig huns weegs. Toen begon dat rommelzootje zelf te preeken. Timmerlui, ververs, schippers, loodgieters, ik heb ze met mijn eigen oogen in den preekstoel, of beter gezegd in de hoogte gezien ik heb ze met eigen ooren Neerlands schoone taal hooren mishandelen en de eigengerechtige schare, die in de achterbuurten van onze steden en op de koffiepartijtjes van 't platteland aan theologie doet, vereenigde zich rondom zoo'n vies vat van den heiligen geest. 't Was waarachtig aandoenlijk. Het treurigste voor hen was, dat niemand notitie van hen nam. Men liet hen wurmen, psalmen zingeD, turfprêeken houden en ach en wee roepen over de booze wereld, zonder er naar om te zien. Eerlang kwam daarin echter verandering. De hooge regeering met Willem 1 aan 't hoofd wilde niet langer hebben, dat die menschen op hun eigen houtje preekten en psalmzongen. Er werden detachementen soldaten naar hunna ver gaderplaatsen gezonden en op bevel des Konings werden de preeken betrompetterd en de psalmen be- trommeld. De aardigheid van 't kerkje spelen nam daardoor toe. Men leed wel gaarne zoo'n onbloedige smaadkeid. Hnnne nietigheid werd daardoor in eigen oog ge wichtig.' Wilt ge weten hoe de neutrale man over gemoeda* bezwaren spreekt, leest dan ook dit uit het num. mer van 14 November z/Zij moeten die maar leeren onderwerpen aan de gemoedsbezwaren der meerderheid, of verhuizen naar een land, waar men alle mogelijke gemoedsbezwaren eerbiedigt.' Nu, die heer Voraterman van Oijen heeft met de door hem bestuurde om niet te zeggen geregeerde

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 1