GEMENGDE BERICHTEN.
BUITENLAND.
n r g e r 1 ij k e Stand.
HANDELSBERICHTEN.
tergezeld ran een vervaarlijk geraas, gekraak en ge-
Stoot in het achterschip, 't best te vergelijken bij een
zeebeving of schuiven over koraal.
Zoo spoedig mogelijk, ja bijna op het zelfde oogen-
blik werd de machine gestopt en verklaarde de hoofd
machinist, na gedaan onderzoek, dat de schroefas
gebroken, de waterdichte schotten geheel ontzet, de
kappen der metalen in de piek en tunnel gebroken,
en de pakkingbos pl, m. D/2 Eng. duim vooruitgezet
waren door deze ontzetting kwam zeer veel vvaier in
piek en achterruim, doch niet zooveel als bij onder
zoek bleek te zijn in de provisie-magazijnen boven
de piek, welke onmiddelijk na het gebeurde onder
water stonden, terwijl het water in de piek nog niet
de hoogte van de schroefas bereikt had.
Uit dat een en ander maakte de hooidinaehinist op
dat öf de schroefkoker gebroken, of de achtersteven
ontzet, of wel beide het geval moest zijn.
Middelerwijl waren de reketten en waterdichte
deuren gesloten, de stoom- en handlenspompen aan
gezet en onmiddellijk, iia de zekerheid van het breken
der as. de schroefas ontkoppeld en de machine gereed
gemaakt om door mtddel van de bilgecirculatie het
schip drijvende te houden. Ten ongeveer 10.SO" P.
M. werd de machine met aanvankelijk goed gevolg
aangezet, doch al spoedig bleek het, dat zij het niet
lang zou kunnen uithouden, wegens ontzetting van
verschillende raachinedeelen.
De kapitein en de hoofdmaehinist trachten in de
giek nadere bijzonderheden te weten te komen, bijv.
of de schroefas buiten den schroefkoker gebroken was,
of wat dan ook dit onderzoek werd onmogelijk ge
maakt door de hooge zee en de duisternis, alleen scheen
het toe alsof de bouten uit de stevenplaten gespron
gen waren, en de schroef achteruit en hooger gezet
was.
Het water stroomde intusschen uit magazijnen,
kruitkamer, enz. in het achterruim in het laatst van
den nacht begon het water in maehinekamer en
stookplaats zoo geweldig te wassen, dat de lage vuren
onder water stonden en door het slingeren van het
schip de vloerplaten geheel opsloegen, zoodat het
onmogelijk werd de vuren langer te voeden.
Den geheelen nacht waren de equipage eu militairen
bij de handlenspompen, tevens bij het overboord wer
pen van lading uit het achterruim, vooreerst om het
schip iets over stuurboord te doen overhellen (ter
vergemakkeling van het pompen met de machine) en
zoo mogelijk het achterschip te doen rijzen.
Daar, niettegenstaande olie mogelijke aangewende
pogingen en werkzaamheden, het water steeds bleef
wassen, de vuren uitgingen en de machine het niet
lang zou kunnen volhouden, werd des morgens ten
5 uur besloten het schip te verlaten'
De sloepen waren uitstekend in orde, de equipage
bij vertrek uit Holland, de passagiers bij vertrek van
Batavia ingedeeld en genoegzaam geproviandeerd, de
grootere voor pl. m. 3 en de kleinere voor pl. m. 4
weken ten ongeveer 7 uur 30 werd het schip door
de laatste sloep verlaten, zijnde bakboord No. I waarin
kapt. Bruijns met scheepspapieren de verschillende
kommandanten, overtuigd zijnde dat niets vergeten
was, wat voor de veiligheid noodzakelijk of dienstig
kon zijn. Bij het verlaten van het schip scheen het
den hoofdmachinist toe, dat de kleine koker in den
roersteven ook gebroken meest zijn, daar het zich
voordeed, alsof een nieuw metaal achter den roersteven
uitstak; ten 12 uur zonk de Koning in de diepte
weg, een weinig rook de plaats aanduidende, waar
dit edel prachtig schip verdwenen was, na velen onzer
jaren lang tot woonplaats verstrekt te hebben.
Eenparig besloten wij te trachten te Chagos-eilanden
te bereiken (432 Eng. mijlen afstand) en, zoo moge
lijk, bij elkander te blijven, hetwelk ons gelukte tot
den volgenden Donderdag avond 6 Octobertoen
werden wij door de duisternis, oraloopeude buien,
zware regens en hooge deining van de andere sloepen
gescheiden en hebben, helaassedert niets meer van
hen vernomen. In het belang van de 38 personen in
mijn boot, vond ik mij des anderen daags niet ge
rechtigd lang naar de andere sloepen te zoeken, en
veranderde ik den door den kapitein aangegeven koers
van O. Va N. en O. t. Z., zijnde dit de koers naar
het midden van de Chagos-eilanden.
Gedurende ons verblijf in de sloepen werden wij
zeer geteisterd door regenbuien en hooge deining van
het N.O. en Z.O.
De regen stelde ons echter in staat nu en dan onze
provisie water aan te vullen, ieder der sloepen had,
buiten de twee daarin behoorende vaten, nog een vat
extra met pl. in. 80 liter water inhoud. De gezond
heids- en gemoedstoestand bleven vrij goed, en ik
twijfelde er ook niet aan, of wij zouden na langer of
korter tijd, de Chagos eilanden bereiken, te meer daar
de sloep in de hooge deining uitstekend voldeed.
Den 11 den October des morgeus ten zes uur
ontwaarde de uitkijk een zeil en hielden wij onmid-
delijk daarop aan. Wat wij op dat oogenblik gevoelden
laat zich moeilijk beschrijven de vreugde van een
schip te zien en de angst van niet opgemerkt te
zullen worden naderbij komende bleek het een stoom
schip te zijn en wel de Wyberton, kapt. Blacklin, die
ons ten 7 uur 30 min. opnam wij kunnen Z.Ed.
benevens officieren en passagiers niet genoeg danken
voor de liefderijke ontvangst en de ons bewezen hulp.
Tot des avonds de donker inviel heeft kapt. Blacklin
getracht, in verschillende richtingen sturende, iets van
de andere sloepeQ te ontdekken' doch helaas alles te
vergeefs.
Met een bloedend hart verlieten wij de plaats waar
mogelijk al de andere sloepen in de nabijheid waren de
Hemel geve, dat zij Chagos bereiken, of hun hetzelfde
geluk als ons te beurt valle van door een of ander
schip te worden opgenomen, hoewel hiervoor zeer
weinig kans bestaat en het als een wonder kan be
schouwd worden, dat de ïfyberton, on3 gevonden
heeft.
Het vertrouwen dat ik had, dat wij de Chagos
zoudeD bereiken, gevoel ik ook voor de andere booten
de afstand van de plaats, waar het ongeluk ons trof,
bedroeg tot aan de Chagos 432 Engelsche mijlen de
afgelegde afstand tot aan de plaats waar wij opgeno
men werden 190 mijlen, dus 812/3 Eug. mijl per etmaal
gemaakt, onder zeer gunstige om Handigheden. De
voor Gns nog af te leggen afstand tot aan de Chagos
was, teen wij opgenomen werden, nog 247 Eng. mijlen,
dus hadden wij daar onder dezelfde omstandigheden
na 8 etmalen kunnen zijn, en ik twijfel niet, of de
andere sloepen hebben ongeveer dezelfde vaart gemaakt
en kunnen den 18 October de Chago» bereiken.
De aanschrijving, vanwege den Minister van
Waterstaat enz. aan de Spoorwegmaatschappijen ge
richt, bepaalt zich daartoe, dat aan die maatschappijen
tijd wordt gelaten om voor let einde van dit jaar een
opgave te doen. welk stelsel van doorloopende zelf
werkende remmen zij wenschen in toepassing te
brengen en daarvan, zoo het niet tot een der bekende
stelsels behoort, een beschrijving met de noodige
teekeningen over te leggen. De Regeering wenacht,
dat het te kiezen ramtoestel voldoen zal aan de beide
volgende voorwaarden
1. moet het den trein snel tot stilstand kunnei
brengen en daartoe zonder tijdverlies, zoowel door de i
machinist als door de conducteurs, kunnen inwerking
gebracht worden, en
2. behoort het bij treinscheiding of het onV '.aar
worden van eenig onderdeel van de rem, oogenblik-
kelijk zelfwerkend te zijn.
De redactie van Het Oosten te Neerbosch verzoekt
de aandacht te vestigen op het navolgende:
Van verschillende zijden aangezocht tot medewerking
om nauwgezetter viering van den rustdag ook in ons
land te bevorderen, hebben wij aan onze drukkerij
verkrijgbaar gesteld Bi'ieTencouverteu, waarop
het verzoek gedrukt staat, de werkzaamheden van de
post en andere openbare diensten zooveel mogelijk te
beperkenPrijs per 1U0 stuks f 0,50; 500 stuks
f 2,25 1000 stuks f 4,25.
^De Vereeniging voor Lijkverbranding heeft, voor zij
sterven gaat, nog eens van zich doen hooren.
Zij wendde zich per adres tot de Tweede Kamer
om wettelijke vergunning tot verbranding van lijken
te verkrijgen.
Zoolang er nog zooveel nuttiger dingen te doen
vallen, vertrouwen we dat de Kamer dit adres zal
begraven ter griffie.
Zondagavond is te Amsterdam een vigilante met
rijf personen aan de Lijnbaansgracht bij de Egelan
tiersgracht in het water geraakt. Met groote moeite
heeft men de personen te voorschijn kunnen brengen,
doch twee, een vrouw en een 7jarig kind, waren reeds
overleden. Het paard en rijtuig werd door eene
machine op het droge gebracht. Het ongeluk geschiedde
bij den oprit van de Egelantierbrug. Het paard viel
door de gladheid van het houten plaveisel, dit op
deze brug, niet zooals op andere bruggen, uit ge
groefde latten, maar uit planken bestaat. Tengevolge
van den val, liep het rijtuig in schninsche richting
achteruit en sleepte het paard mede.
Alle huizen te Pernis ziju gedurende vierdagen
gesloten, ten teeken van rouw voor de omgekomene
bemanning der sloep Dankbaarheid
De discussie in de Fransche Kamer over
de aangelegenheden van Tunis is schier het eeni-
ge wat het buitenland oplevert. Een lange
lijst van zonden wordt door de oppositie het
kabinet voorgehouden, en de ministers dekken zich
door officieele rapporten. Bovendieu staat het kabinet,
gelijk men weet, gereed om heeu te gaan, en door
een kabinet Gambetta vervangen [te worden, en alzoo
is voor een groot deel de kracht der oppositie ge
broken. Men zal verplicht zijn zich bij het gebeurde
te troosten met de hoop op spoedig te behalen
overwinningen, want ook hier is het prestige van
den Franschen naam in zijne koloniën de stok waarmee
men schermt.
Het zou ons niet zoozeer verwonderen indien da
Duitsche verkiezingen, die zoozeer tegen den wil van
vorst Bismarck zijn uitgevallen, belangrijke gevolgen
voor den politieken toestand van het Duitsche rijk
hadden.
De Berliner Post bevat een opzienbarend artikel,
waarin gezegd wordt dat Bismarck voornemens zon
zijn in den loop dezer week terug te keeren, en de
Keizer, met het oog op den uitslag der verkiezingen,
omtrent de toekomstige samenstelling der Regeering
een voorstel te doen. Naar de Post vernam, heeft de
Rijkskanselier zich uitgelaten dat hij het moede is
het mikpunt te zijn voor al de boosheid, de laagheden,
de lasteringen en de kwaadaardige verzinsels, welke
er onder eene bevolking van 45 raillioen zielen
worden uitgebroed. Het artikel komt tot de slotsom,
dat de opvolger van Bismarck, aangezien er met de
Fortschritts-partij niet monarchaal te regeeren valt,
met hulp der Katholieken eene tot regeering toereikend
krachtige meerderheid vormen moet, wijl immers de
nationaal-liberale partij, op welke Bismarck bij zijnen
veeljarigen strijd tegen het centrum vertrouwde, hem
in den steek gelaten geeft, en de leiding op meer
redicale partijen overgegaan is.
middelburg;. (Van 30 October tot 6 November-)
Ondertrouwd B, E. Ferdinandus, jm. 28 j. met T.
van den Berge, jd. 35 j. C. Riksen, wedr. 33 j. met
J. G. E. van Velthoven, jd. 22 j. W. J. Net, jm,
27 j. met N. W. Kemp, jd. 31 j. J. A, Melse, jm.
25 j. met S. M. Geldof, jd. 25 j.
Bevallen C. Hendrikse, geb. Adamse, d. C. J. P,
van Dalen, geb. van de Ransou, z. C. M. Lauret,
geb. Willems, z.
Overleden: M. C. S. Benteijn, wede. van P, Dumon
Tak, 70 j. A. Tramper, vrouw van C. de Klerk, 66
j. K. Sloover, z. 4 w. M. M. Leupen, jd. 53 j. P.
M. Janssen, z. 1 m.
Vlissiugeu. (Van 29 October tot 5 November.)
Gehuwd M. A. Danckaerts, wedr. van P. Blaas, 32
j. met J. E. A. fl. W. Anemaet, jd. 25 j.
Bevallen H. Janszen, geb. Meijer, d. A. Schoewert,
geb. Leeflang, z. G. Weijberg, geb. Scbunselaar, d,
A. P. H. P, Blom, geb. Bouwman, z. J. L. Marent,
geb. Kraak, z. TL G. van der Eijk, geb. Gillissen, d.
(levenl.)
Overleden O. E. M. Walther, jd. 22 j. M. Koets,
vrouw van J. Kastelijn, 81 j. C. J. van Ockenburgs
z. H. A. Baljé, z.
Goes. (Van 29 October tot 5 November.) Gehuwd:
G. van Riet, jm. 23 j. met P. Verhulst, jd. 22 j.
Bevallen A. O. Berger voet, geb. Proost, d. G. C<
Fouw, geb. Rijkaard, z. P. S. Romijn, geb. Nonne-.
kens, d.
Overleden H. Luijks, z. 5 w.
Graanmarkten enz.
Rotterdam, 7 November. TARWE. Van jarige en
nieuwe was weder niet veel ter markt aangevoerd en
bestond daarvoor slechts beperkte vraag, zoodat vorio-e
prijzen met moeite te bedingen waren en niet alles
is opgeruimd kunnen worden. Mindere jarige komt
niet meer voor. Jarige Zeeuwsche, Vlaamsche, Flakk.
en Overmaascheill a f 13.50; nieuwe dito de beste
f1175 a f12 75, bij uitzondering daarboven; dito
goede f 10 a f 11.50; dito mindere f 6 a f9.75,
ROGGE. Inlandsche werd schaars aangeboden en is
in de beste soorten tot betere prijzen verkocht. Nieuw©
Vlaamsche, Zeeuwsche en Overm.de beste f8.50 a f9,
dito mindere f 7 a f 8.40
GERST. De toevoer zoo van Winter als Zomer was
zeer beperkt en tot goed vorige prijzen spoedig opge
ruimd. Nieuwe Zeeuwsche, Flakkeesche en Overmansche
Winter: de ueste f7.10 a f7.60; dito mindere f 5.S0
a f7; dito Zomer de beste f620 a f6.60; dito min
dere f 5 a f 6.10.
HAVER weinnig ter markt en als voren goed te
verkoopen. Nieuwe Inlandsche dikke f 3 a f5; difcn
lange f2 a f 4.50
PAARDENBOONEN bij weinig aanvoer als voren
goed te verkoopen dc beste 8 a f8 50, mindere ff 7
a f 7.90.
DHIVENBOONEN van f 8 a f 9.
BRUINE BOONEN waren weder zeer weinig begeerd
vooral de afwijkende soorten die tet lagere prijzen
slechts gedeeltelijk te plaatsen waren. Zeeuwsche eu
Vlaamsche de beste £11 a f 12dito goede f9.25 a
f 10.50; dito mindere f6.50 a f 9.
WITTE BOONEN weder weinig gevraagd en afwij*.