GEMENGDE BERICHTEN. BUITENLAND. n r g e r 1 ij k e Stand. HANDELSBERICHTEN. tergezeld ran een vervaarlijk geraas, gekraak en ge- Stoot in het achterschip, 't best te vergelijken bij een zeebeving of schuiven over koraal. Zoo spoedig mogelijk, ja bijna op het zelfde oogen- blik werd de machine gestopt en verklaarde de hoofd machinist, na gedaan onderzoek, dat de schroefas gebroken, de waterdichte schotten geheel ontzet, de kappen der metalen in de piek en tunnel gebroken, en de pakkingbos pl, m. D/2 Eng. duim vooruitgezet waren door deze ontzetting kwam zeer veel vvaier in piek en achterruim, doch niet zooveel als bij onder zoek bleek te zijn in de provisie-magazijnen boven de piek, welke onmiddelijk na het gebeurde onder water stonden, terwijl het water in de piek nog niet de hoogte van de schroefas bereikt had. Uit dat een en ander maakte de hooidinaehinist op dat öf de schroefkoker gebroken, of de achtersteven ontzet, of wel beide het geval moest zijn. Middelerwijl waren de reketten en waterdichte deuren gesloten, de stoom- en handlenspompen aan gezet en onmiddellijk, iia de zekerheid van het breken der as. de schroefas ontkoppeld en de machine gereed gemaakt om door mtddel van de bilgecirculatie het schip drijvende te houden. Ten ongeveer 10.SO" P. M. werd de machine met aanvankelijk goed gevolg aangezet, doch al spoedig bleek het, dat zij het niet lang zou kunnen uithouden, wegens ontzetting van verschillende raachinedeelen. De kapitein en de hoofdmaehinist trachten in de giek nadere bijzonderheden te weten te komen, bijv. of de schroefas buiten den schroefkoker gebroken was, of wat dan ook dit onderzoek werd onmogelijk ge maakt door de hooge zee en de duisternis, alleen scheen het toe alsof de bouten uit de stevenplaten gespron gen waren, en de schroef achteruit en hooger gezet was. Het water stroomde intusschen uit magazijnen, kruitkamer, enz. in het achterruim in het laatst van den nacht begon het water in maehinekamer en stookplaats zoo geweldig te wassen, dat de lage vuren onder water stonden en door het slingeren van het schip de vloerplaten geheel opsloegen, zoodat het onmogelijk werd de vuren langer te voeden. Den geheelen nacht waren de equipage eu militairen bij de handlenspompen, tevens bij het overboord wer pen van lading uit het achterruim, vooreerst om het schip iets over stuurboord te doen overhellen (ter vergemakkeling van het pompen met de machine) en zoo mogelijk het achterschip te doen rijzen. Daar, niettegenstaande olie mogelijke aangewende pogingen en werkzaamheden, het water steeds bleef wassen, de vuren uitgingen en de machine het niet lang zou kunnen volhouden, werd des morgens ten 5 uur besloten het schip te verlaten' De sloepen waren uitstekend in orde, de equipage bij vertrek uit Holland, de passagiers bij vertrek van Batavia ingedeeld en genoegzaam geproviandeerd, de grootere voor pl. m. 3 en de kleinere voor pl. m. 4 weken ten ongeveer 7 uur 30 werd het schip door de laatste sloep verlaten, zijnde bakboord No. I waarin kapt. Bruijns met scheepspapieren de verschillende kommandanten, overtuigd zijnde dat niets vergeten was, wat voor de veiligheid noodzakelijk of dienstig kon zijn. Bij het verlaten van het schip scheen het den hoofdmachinist toe, dat de kleine koker in den roersteven ook gebroken meest zijn, daar het zich voordeed, alsof een nieuw metaal achter den roersteven uitstak; ten 12 uur zonk de Koning in de diepte weg, een weinig rook de plaats aanduidende, waar dit edel prachtig schip verdwenen was, na velen onzer jaren lang tot woonplaats verstrekt te hebben. Eenparig besloten wij te trachten te Chagos-eilanden te bereiken (432 Eng. mijlen afstand) en, zoo moge lijk, bij elkander te blijven, hetwelk ons gelukte tot den volgenden Donderdag avond 6 Octobertoen werden wij door de duisternis, oraloopeude buien, zware regens en hooge deining van de andere sloepen gescheiden en hebben, helaassedert niets meer van hen vernomen. In het belang van de 38 personen in mijn boot, vond ik mij des anderen daags niet ge rechtigd lang naar de andere sloepen te zoeken, en veranderde ik den door den kapitein aangegeven koers van O. Va N. en O. t. Z., zijnde dit de koers naar het midden van de Chagos-eilanden. Gedurende ons verblijf in de sloepen werden wij zeer geteisterd door regenbuien en hooge deining van het N.O. en Z.O. De regen stelde ons echter in staat nu en dan onze provisie water aan te vullen, ieder der sloepen had, buiten de twee daarin behoorende vaten, nog een vat extra met pl. in. 80 liter water inhoud. De gezond heids- en gemoedstoestand bleven vrij goed, en ik twijfelde er ook niet aan, of wij zouden na langer of korter tijd, de Chagos eilanden bereiken, te meer daar de sloep in de hooge deining uitstekend voldeed. Den 11 den October des morgeus ten zes uur ontwaarde de uitkijk een zeil en hielden wij onmid- delijk daarop aan. Wat wij op dat oogenblik gevoelden laat zich moeilijk beschrijven de vreugde van een schip te zien en de angst van niet opgemerkt te zullen worden naderbij komende bleek het een stoom schip te zijn en wel de Wyberton, kapt. Blacklin, die ons ten 7 uur 30 min. opnam wij kunnen Z.Ed. benevens officieren en passagiers niet genoeg danken voor de liefderijke ontvangst en de ons bewezen hulp. Tot des avonds de donker inviel heeft kapt. Blacklin getracht, in verschillende richtingen sturende, iets van de andere sloepeQ te ontdekken' doch helaas alles te vergeefs. Met een bloedend hart verlieten wij de plaats waar mogelijk al de andere sloepen in de nabijheid waren de Hemel geve, dat zij Chagos bereiken, of hun hetzelfde geluk als ons te beurt valle van door een of ander schip te worden opgenomen, hoewel hiervoor zeer weinig kans bestaat en het als een wonder kan be schouwd worden, dat de ïfyberton, on3 gevonden heeft. Het vertrouwen dat ik had, dat wij de Chagos zoudeD bereiken, gevoel ik ook voor de andere booten de afstand van de plaats, waar het ongeluk ons trof, bedroeg tot aan de Chagos 432 Engelsche mijlen de afgelegde afstand tot aan de plaats waar wij opgeno men werden 190 mijlen, dus 812/3 Eug. mijl per etmaal gemaakt, onder zeer gunstige om Handigheden. De voor Gns nog af te leggen afstand tot aan de Chagos was, teen wij opgenomen werden, nog 247 Eng. mijlen, dus hadden wij daar onder dezelfde omstandigheden na 8 etmalen kunnen zijn, en ik twijfel niet, of de andere sloepen hebben ongeveer dezelfde vaart gemaakt en kunnen den 18 October de Chago» bereiken. De aanschrijving, vanwege den Minister van Waterstaat enz. aan de Spoorwegmaatschappijen ge richt, bepaalt zich daartoe, dat aan die maatschappijen tijd wordt gelaten om voor let einde van dit jaar een opgave te doen. welk stelsel van doorloopende zelf werkende remmen zij wenschen in toepassing te brengen en daarvan, zoo het niet tot een der bekende stelsels behoort, een beschrijving met de noodige teekeningen over te leggen. De Regeering wenacht, dat het te kiezen ramtoestel voldoen zal aan de beide volgende voorwaarden 1. moet het den trein snel tot stilstand kunnei brengen en daartoe zonder tijdverlies, zoowel door de i machinist als door de conducteurs, kunnen inwerking gebracht worden, en 2. behoort het bij treinscheiding of het onV '.aar worden van eenig onderdeel van de rem, oogenblik- kelijk zelfwerkend te zijn. De redactie van Het Oosten te Neerbosch verzoekt de aandacht te vestigen op het navolgende: Van verschillende zijden aangezocht tot medewerking om nauwgezetter viering van den rustdag ook in ons land te bevorderen, hebben wij aan onze drukkerij verkrijgbaar gesteld Bi'ieTencouverteu, waarop het verzoek gedrukt staat, de werkzaamheden van de post en andere openbare diensten zooveel mogelijk te beperkenPrijs per 1U0 stuks f 0,50; 500 stuks f 2,25 1000 stuks f 4,25. ^De Vereeniging voor Lijkverbranding heeft, voor zij sterven gaat, nog eens van zich doen hooren. Zij wendde zich per adres tot de Tweede Kamer om wettelijke vergunning tot verbranding van lijken te verkrijgen. Zoolang er nog zooveel nuttiger dingen te doen vallen, vertrouwen we dat de Kamer dit adres zal begraven ter griffie. Zondagavond is te Amsterdam een vigilante met rijf personen aan de Lijnbaansgracht bij de Egelan tiersgracht in het water geraakt. Met groote moeite heeft men de personen te voorschijn kunnen brengen, doch twee, een vrouw en een 7jarig kind, waren reeds overleden. Het paard en rijtuig werd door eene machine op het droge gebracht. Het ongeluk geschiedde bij den oprit van de Egelantierbrug. Het paard viel door de gladheid van het houten plaveisel, dit op deze brug, niet zooals op andere bruggen, uit ge groefde latten, maar uit planken bestaat. Tengevolge van den val, liep het rijtuig in schninsche richting achteruit en sleepte het paard mede. Alle huizen te Pernis ziju gedurende vierdagen gesloten, ten teeken van rouw voor de omgekomene bemanning der sloep Dankbaarheid De discussie in de Fransche Kamer over de aangelegenheden van Tunis is schier het eeni- ge wat het buitenland oplevert. Een lange lijst van zonden wordt door de oppositie het kabinet voorgehouden, en de ministers dekken zich door officieele rapporten. Bovendieu staat het kabinet, gelijk men weet, gereed om heeu te gaan, en door een kabinet Gambetta vervangen [te worden, en alzoo is voor een groot deel de kracht der oppositie ge broken. Men zal verplicht zijn zich bij het gebeurde te troosten met de hoop op spoedig te behalen overwinningen, want ook hier is het prestige van den Franschen naam in zijne koloniën de stok waarmee men schermt. Het zou ons niet zoozeer verwonderen indien da Duitsche verkiezingen, die zoozeer tegen den wil van vorst Bismarck zijn uitgevallen, belangrijke gevolgen voor den politieken toestand van het Duitsche rijk hadden. De Berliner Post bevat een opzienbarend artikel, waarin gezegd wordt dat Bismarck voornemens zon zijn in den loop dezer week terug te keeren, en de Keizer, met het oog op den uitslag der verkiezingen, omtrent de toekomstige samenstelling der Regeering een voorstel te doen. Naar de Post vernam, heeft de Rijkskanselier zich uitgelaten dat hij het moede is het mikpunt te zijn voor al de boosheid, de laagheden, de lasteringen en de kwaadaardige verzinsels, welke er onder eene bevolking van 45 raillioen zielen worden uitgebroed. Het artikel komt tot de slotsom, dat de opvolger van Bismarck, aangezien er met de Fortschritts-partij niet monarchaal te regeeren valt, met hulp der Katholieken eene tot regeering toereikend krachtige meerderheid vormen moet, wijl immers de nationaal-liberale partij, op welke Bismarck bij zijnen veeljarigen strijd tegen het centrum vertrouwde, hem in den steek gelaten geeft, en de leiding op meer redicale partijen overgegaan is. middelburg;. (Van 30 October tot 6 November-) Ondertrouwd B, E. Ferdinandus, jm. 28 j. met T. van den Berge, jd. 35 j. C. Riksen, wedr. 33 j. met J. G. E. van Velthoven, jd. 22 j. W. J. Net, jm, 27 j. met N. W. Kemp, jd. 31 j. J. A, Melse, jm. 25 j. met S. M. Geldof, jd. 25 j. Bevallen C. Hendrikse, geb. Adamse, d. C. J. P, van Dalen, geb. van de Ransou, z. C. M. Lauret, geb. Willems, z. Overleden: M. C. S. Benteijn, wede. van P, Dumon Tak, 70 j. A. Tramper, vrouw van C. de Klerk, 66 j. K. Sloover, z. 4 w. M. M. Leupen, jd. 53 j. P. M. Janssen, z. 1 m. Vlissiugeu. (Van 29 October tot 5 November.) Gehuwd M. A. Danckaerts, wedr. van P. Blaas, 32 j. met J. E. A. fl. W. Anemaet, jd. 25 j. Bevallen H. Janszen, geb. Meijer, d. A. Schoewert, geb. Leeflang, z. G. Weijberg, geb. Scbunselaar, d, A. P. H. P, Blom, geb. Bouwman, z. J. L. Marent, geb. Kraak, z. TL G. van der Eijk, geb. Gillissen, d. (levenl.) Overleden O. E. M. Walther, jd. 22 j. M. Koets, vrouw van J. Kastelijn, 81 j. C. J. van Ockenburgs z. H. A. Baljé, z. Goes. (Van 29 October tot 5 November.) Gehuwd: G. van Riet, jm. 23 j. met P. Verhulst, jd. 22 j. Bevallen A. O. Berger voet, geb. Proost, d. G. C< Fouw, geb. Rijkaard, z. P. S. Romijn, geb. Nonne-. kens, d. Overleden H. Luijks, z. 5 w. Graanmarkten enz. Rotterdam, 7 November. TARWE. Van jarige en nieuwe was weder niet veel ter markt aangevoerd en bestond daarvoor slechts beperkte vraag, zoodat vorio-e prijzen met moeite te bedingen waren en niet alles is opgeruimd kunnen worden. Mindere jarige komt niet meer voor. Jarige Zeeuwsche, Vlaamsche, Flakk. en Overmaascheill a f 13.50; nieuwe dito de beste f1175 a f12 75, bij uitzondering daarboven; dito goede f 10 a f 11.50; dito mindere f 6 a f9.75, ROGGE. Inlandsche werd schaars aangeboden en is in de beste soorten tot betere prijzen verkocht. Nieuw© Vlaamsche, Zeeuwsche en Overm.de beste f8.50 a f9, dito mindere f 7 a f 8.40 GERST. De toevoer zoo van Winter als Zomer was zeer beperkt en tot goed vorige prijzen spoedig opge ruimd. Nieuwe Zeeuwsche, Flakkeesche en Overmansche Winter: de ueste f7.10 a f7.60; dito mindere f 5.S0 a f7; dito Zomer de beste f620 a f6.60; dito min dere f 5 a f 6.10. HAVER weinnig ter markt en als voren goed te verkoopen. Nieuwe Inlandsche dikke f 3 a f5; difcn lange f2 a f 4.50 PAARDENBOONEN bij weinig aanvoer als voren goed te verkoopen dc beste 8 a f8 50, mindere ff 7 a f 7.90. DHIVENBOONEN van f 8 a f 9. BRUINE BOONEN waren weder zeer weinig begeerd vooral de afwijkende soorten die tet lagere prijzen slechts gedeeltelijk te plaatsen waren. Zeeuwsche eu Vlaamsche de beste £11 a f 12dito goede f9.25 a f 10.50; dito mindere f6.50 a f 9. WITTE BOONEN weder weinig gevraagd en afwij*.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 2