Nieuwe Goesche Courant,
Chri&telijk-historisch blad voor Zeeland.
Saterdag- 29 October.
BINNENLAND.
18151.
N°. 821
HET ZUIDEN,
Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag
avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen
Pvijs per drie maanden franco1,50.
Enkele nommers- 0,05.
UITGAVE VAK
P. G. WIJTMAN, te Hiddelbaig
en
Wed. A. C. DE JONGE, te Goes.
Prijs der Advertentiën:
Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1 6
regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 6 cents per regel.
Het Vaderland meldt, dat volgens een gisterenavond
uit Aden te 's-Hage ontvangen telegram uit zeer
vertrouwbare bron, een der nog vermiste sloepen van
de Koning der Nederlandenmet 18 personen, is
gevonden. Het was de boot, die door den adminis
trateur (storekeeper) werd aangevoerd.
Het aantal sloepen, waarin de 175 vermiste personen
verdeeld zijn, blijkt zes te zijn; hoe ruim zoo:n sloep
ook is, kan men toch wel bedenken, dat er voor
ongeveer 30 personen weinig meer dan een plaatsje
om te zitten in te vinden is, zoodat de vermoeienis
en uitputting der schipbrenkeliugen, ook wanneer zij
aankomen, moeielijk te beschrijven zal zijn. Brengen
zij er het leven af hoe menig stil gebed zou er
hier wel voor hen opstijgen dan zullen zij, zegt
het R. N.s dit niet het minst te danken hebben aan
de kloekmoedigheid, de vastberadenheid van kapitein
Bruin, dien wij nu letterlijk door iedereen met wien
hij bekend is, hebben hooren prijzen als een der beste
kapiteius die op Indië varen.
Meu moet zich den toestand aan boord van een
schip, wanueer er een ongeval plaats heeft, eens goed
voorstellen, om te beseffen hoeveel in zulke oogen-
blikken van de koelbloedigheid van den kapitein en
zijne eerste officieren afhangt. De tijding: een ongeval!
verspreidt zich als een loopend vuurtje, al tracht het
scheepsvolk het voor 't volk nog even verborgen te
houden, tot men gezamenlijk overlegd heeft wat te doen
staat. Ditmaal kan van dat verborgen houden zelfs geen
sprake geweest, zijn een massief ijzeren as, ter dikte
van een boomstam, die langs de geheele kiel van het
schip loopt, breekt niet door zonder dat de passagiers
het gewaar worden.
Dau ontstaan een algemeene verwarring en ont
steltenis een oogenblik loopt alles dooreen en slechts
met moeite verheft de kapitein zijn stem boven het
Tumoer, dat de verwarring doet ontstaan. Ieder ver
dringt zich om den kapitein, die, omringd door zijne
officieren, stilte en orde gebiedt 't is thans werke
lijk gebieden gewórden en den aard van het
ongeval, benevens de kansen op redding, in korte
woorden meedeelt.
Zooals nu het geval was, had men tijd om het
noodzakelijkste bijeen te pakken natuurlijk geen kof
fers of bagage, maar geld en papieren. Dank zij de
uitstekende inrichting van het schip, kon de kapitein
voorzien, dat het nog wel een 24 uur drijvende zou
blijven. De booten werden geproviaudeerd voor drie
weken en toen begon de inladiug.
Op een goed geordend schip natuurlijk was de
Koning der Nederlanden een zoodanig heeft elke
boot haar nummer en weet elke officier, welke boot
ingeval van nood onder zijn leiding zal staan. Dit
wordt vóór 't begin der reis altijd vastgesteld de
kapitein, de le 2e en 3e stuurman, de machinist, enz.
ieder officier wee* welke meer bijzonder zijn boot is.
Yan tijd tot tijd vergewist hij zich gedurende de reis
of zijn boot nog wel volkomen in orde is, of ze ge
makkelijk afgelaten kan worden enz. Komt de nood
aan den man, dan staat terstond elk officier naast zijn
boot, houdt het toezicht op de-^proviandeering en
wacht, zonder zich met een andere boot te bemoeien,
rustig op de bevelen van den kapitein.
Dat verwekt vertrouwen bij de passagiers en orde
en regelmaat bij de werkzaamheden.
De kapitein verlaat in zulke oogenblikken de brug
niet, van daar overziet hij alles en deelt zijne bevelen
met echte zeemanskortheid nit. In zulke oogenblikken
is hij ook gewapend met een revolver wee den zee
man die 't minste teeken van verzet toonde of den
passagier die door agitatie en in haast om 't eerst in
de boot te komen, wanorde dreigt te doen ontstaan.
De kapitein zou hem onverbiddelijk doodschieten en
niemand zou er hem voor laken, want de daden van
eene enkele zouden aller leven in gevaar brengen.
Ieder wacht zijn beurt af, de kapitein alleen heeft het
woord, in die oogenblikken is hij aan boori van zijn
schip machtiger dan een koöing of keizer in zijn rijk.
Hij alleen beschikt. In zulle oogenblikken moet het
ook geweest zijn dat de oude scheepsterm in zwang
kwam ^Ik, schipper van mijn schip, naast God
Want inderdaad erkent de kapitein in zulke oogen
blikken geens andere macht naast zich.
Is alles gereed en de eerste sloep uitgelaten, be
mand met een evenredig deel van het scheepsvolk, dan
leat de kapitein zich de lijst der passagiersnamen
brengen. Een voor een wordt opgeroepen, een voor
een neemt plaats in de boot, onverschillig of in eene
andere boot ook een vriend of bloedverwant heeft
plaats genomen. Ofschoon dit natnurlijk zooveel mo
gelijk voorkomen wordt, kan het dus vooral wanneer
de tijd dringt, wel mogelijk zijn, dat echtgenooten van
elkaar gescheiden worden. Dat gaat wel eens niet
anders Is de eerste boot vol, dau kapt men de
touwen en de tweede komt aan de beurtin de laatste
boot neemt de kapitein plaats en wat er dan omgaat
in zijn ziel, als hij het fraaie schip, waarop heel zijn
hoop, soms heel zijne toekomst gebouwd was, moet
prijsgeven en zooals nu, enkele uren later voor zijne
oogen in de golven ziet verdwijnen, dat kan slechts
een zeeman beseffen, dat beseffen zelfs de passagiers
niet, die wellicht toch ook een goed deel hunner be*
zittingen zien verdwijnen in den eeuwig geopenden
afgrond, die zich sluit zoodra hij zijn buit verslond
en zich even gretig weer opent, zoodra een nieuwe
buit be ra wacht.
Zoo gaat het bij elke schipbreuk, zoo ongeveer moet
het ook aan boord van de Koninq der Nederlanden
zijn gegaan. Zoolang mogelijk houden de booten een
zelfden koers maar de hooggaande golven onttrekken
j haar onderling aan het gezicht en doen haar wijd
uiteendrijven vandaar dat de Wyberton dan ook
een etmaal tevergeefs kon rondstoomen, zonder eenig
spoor van de andere booten te outdekken. Van Batavia
uit is het gereedliggende schip Madura op last van
den Gouverneur-Generaal uitgezonden om alle Chagos-
eilandeu om te stoomen en aan te doen, teneinde in
lichtingen omtrent de vermisten iu te winnen.
Tusschen een groote vloot van om den Noord ko
mende zeilschepen bewoog zich Woensdag morgen een
tweemast-gaffel-schooner met stengen. Dit vaartuig
had, van verre gezien, zooveel gelijkenis met de lang
verbeide Willem Barentsdat bijna ieder de dupe werd
van een misverstand; onmiddellijk nadat het scheepje
zijne vlaggen van eiken top had gelieschen (iets wat
de Barents altijd, doch wat gewone handelsschepen
slechts bij uitzondering doen), trilden naar heinde en
ver de telegraafdraden met de boodschap, dat von«e
Noordpoolvaarders" bijna geland waren.
Hoe groot was echter aller verbazing en teleurstelling,
toen de gaffelschoeuer bleek te zijn een schip, onder
Noordsche vlag, met hout.
In den namiddag, 3 of 4 uur, werd bericht, dat
nu de Willem Barefnts zoo positief mogelijk naderde,
doch thans wilde njemand gelooven zonder gezien te
hebben. De weldra invallende duisternis onttrok het
scheepje aan dadelijke waarneming, doch ten ongeveer
zeven uur kondigde de stoomfluit van de Sanson de
komst van een schip uit zee aan. Allen stroomaefi;-
toe en jawel, thans was het geen gezichts- of zinsbedrog
men zag den gaffelschuener naast de vuren van de
sleepboot, hoorde de stemmen en zoo was het geseinde
owwaar toch xoaarlieid geworden 1
De Barents heeft met veel stormen te kampen ge
had, doch het schip heeft niet veel geleden; de
officieren en bemanning zien er frisch en flink uit als
echte Hollandsche jongens.
De door den Baad van Vlissingen vastgestelde
begroeting voor het diensijaar 1882 bedraagt in ont
vangsten en uitgaaf f 145.701.99. Onder de ontvangsten
worden geraamd op f 52.517 verbruiksbelasting op
gemaal en sterke dranken op f 19.550 de hoofdelijke
omslag.Onder de uitgaven komen voor voor kosten
van lager onderwijs f 27.772, voor het armwezen
f 19.790.
Tot leden van den gemeenteraad te IJzendijke zijn
gekozen de hesren J. A. Bekaar met SO en C. van
Hijfte Jz. met 78 stemmen van 136 geldige, I)e heer
L. Groosmau bekwam 59, de heer C. A. Carpreau
3 stemmen.
De commissie uit d^Tpjde Kamer belast met het
nazien van het in c^^^eneraal behandelde over
Atjeh, bestaande uit de heeren Creiners, van Kerkwijk,
Insinger, Schimmelpenniuck van der Oye en vau der
Hoeven heeft zich geconstitueerd. Zij koos tct Taren
voorzitter mr. E. Cremers.
Kadat de heer Hartogh Heijs van Zouteveen, gewei
gerd had den voorset)reven eed als lid vau den Gemeen
teraad te Assen te doen, en hem zitting geweigerd
was, heeft hij zich tot den Minister van binnenlandsche
zaken ewend en op zijn schrijven het volgende ant
woord bekomen
„De Minister van Binnenlandsche Zaken,
„Krachtens machtiging des Konings beschikkende op
de adressen van dr. Hartogh Heijs van Zouteveen te
Assen, omtrent de aanvaarding van het lidmaatschap
van den Baad dier gemeente