Nieuwe Goesche Courant, Chri&telijk-historisch blad voor Zeeland. Saterdag- 29 October. BINNENLAND. 18151. N°. 821 HET ZUIDEN, Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Pvijs per drie maanden franco1,50. Enkele nommers- 0,05. UITGAVE VAK P. G. WIJTMAN, te Hiddelbaig en Wed. A. C. DE JONGE, te Goes. Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1 6 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Het Vaderland meldt, dat volgens een gisterenavond uit Aden te 's-Hage ontvangen telegram uit zeer vertrouwbare bron, een der nog vermiste sloepen van de Koning der Nederlandenmet 18 personen, is gevonden. Het was de boot, die door den adminis trateur (storekeeper) werd aangevoerd. Het aantal sloepen, waarin de 175 vermiste personen verdeeld zijn, blijkt zes te zijn; hoe ruim zoo:n sloep ook is, kan men toch wel bedenken, dat er voor ongeveer 30 personen weinig meer dan een plaatsje om te zitten in te vinden is, zoodat de vermoeienis en uitputting der schipbrenkeliugen, ook wanneer zij aankomen, moeielijk te beschrijven zal zijn. Brengen zij er het leven af hoe menig stil gebed zou er hier wel voor hen opstijgen dan zullen zij, zegt het R. N.s dit niet het minst te danken hebben aan de kloekmoedigheid, de vastberadenheid van kapitein Bruin, dien wij nu letterlijk door iedereen met wien hij bekend is, hebben hooren prijzen als een der beste kapiteius die op Indië varen. Meu moet zich den toestand aan boord van een schip, wanueer er een ongeval plaats heeft, eens goed voorstellen, om te beseffen hoeveel in zulke oogen- blikken van de koelbloedigheid van den kapitein en zijne eerste officieren afhangt. De tijding: een ongeval! verspreidt zich als een loopend vuurtje, al tracht het scheepsvolk het voor 't volk nog even verborgen te houden, tot men gezamenlijk overlegd heeft wat te doen staat. Ditmaal kan van dat verborgen houden zelfs geen sprake geweest, zijn een massief ijzeren as, ter dikte van een boomstam, die langs de geheele kiel van het schip loopt, breekt niet door zonder dat de passagiers het gewaar worden. Dau ontstaan een algemeene verwarring en ont steltenis een oogenblik loopt alles dooreen en slechts met moeite verheft de kapitein zijn stem boven het Tumoer, dat de verwarring doet ontstaan. Ieder ver dringt zich om den kapitein, die, omringd door zijne officieren, stilte en orde gebiedt 't is thans werke lijk gebieden gewórden en den aard van het ongeval, benevens de kansen op redding, in korte woorden meedeelt. Zooals nu het geval was, had men tijd om het noodzakelijkste bijeen te pakken natuurlijk geen kof fers of bagage, maar geld en papieren. Dank zij de uitstekende inrichting van het schip, kon de kapitein voorzien, dat het nog wel een 24 uur drijvende zou blijven. De booten werden geproviaudeerd voor drie weken en toen begon de inladiug. Op een goed geordend schip natuurlijk was de Koning der Nederlanden een zoodanig heeft elke boot haar nummer en weet elke officier, welke boot ingeval van nood onder zijn leiding zal staan. Dit wordt vóór 't begin der reis altijd vastgesteld de kapitein, de le 2e en 3e stuurman, de machinist, enz. ieder officier wee* welke meer bijzonder zijn boot is. Yan tijd tot tijd vergewist hij zich gedurende de reis of zijn boot nog wel volkomen in orde is, of ze ge makkelijk afgelaten kan worden enz. Komt de nood aan den man, dan staat terstond elk officier naast zijn boot, houdt het toezicht op de-^proviandeering en wacht, zonder zich met een andere boot te bemoeien, rustig op de bevelen van den kapitein. Dat verwekt vertrouwen bij de passagiers en orde en regelmaat bij de werkzaamheden. De kapitein verlaat in zulke oogenblikken de brug niet, van daar overziet hij alles en deelt zijne bevelen met echte zeemanskortheid nit. In zulke oogenblikken is hij ook gewapend met een revolver wee den zee man die 't minste teeken van verzet toonde of den passagier die door agitatie en in haast om 't eerst in de boot te komen, wanorde dreigt te doen ontstaan. De kapitein zou hem onverbiddelijk doodschieten en niemand zou er hem voor laken, want de daden van eene enkele zouden aller leven in gevaar brengen. Ieder wacht zijn beurt af, de kapitein alleen heeft het woord, in die oogenblikken is hij aan boori van zijn schip machtiger dan een koöing of keizer in zijn rijk. Hij alleen beschikt. In zulle oogenblikken moet het ook geweest zijn dat de oude scheepsterm in zwang kwam ^Ik, schipper van mijn schip, naast God Want inderdaad erkent de kapitein in zulke oogen blikken geens andere macht naast zich. Is alles gereed en de eerste sloep uitgelaten, be mand met een evenredig deel van het scheepsvolk, dan leat de kapitein zich de lijst der passagiersnamen brengen. Een voor een wordt opgeroepen, een voor een neemt plaats in de boot, onverschillig of in eene andere boot ook een vriend of bloedverwant heeft plaats genomen. Ofschoon dit natnurlijk zooveel mo gelijk voorkomen wordt, kan het dus vooral wanneer de tijd dringt, wel mogelijk zijn, dat echtgenooten van elkaar gescheiden worden. Dat gaat wel eens niet anders Is de eerste boot vol, dau kapt men de touwen en de tweede komt aan de beurtin de laatste boot neemt de kapitein plaats en wat er dan omgaat in zijn ziel, als hij het fraaie schip, waarop heel zijn hoop, soms heel zijne toekomst gebouwd was, moet prijsgeven en zooals nu, enkele uren later voor zijne oogen in de golven ziet verdwijnen, dat kan slechts een zeeman beseffen, dat beseffen zelfs de passagiers niet, die wellicht toch ook een goed deel hunner be* zittingen zien verdwijnen in den eeuwig geopenden afgrond, die zich sluit zoodra hij zijn buit verslond en zich even gretig weer opent, zoodra een nieuwe buit be ra wacht. Zoo gaat het bij elke schipbreuk, zoo ongeveer moet het ook aan boord van de Koninq der Nederlanden zijn gegaan. Zoolang mogelijk houden de booten een zelfden koers maar de hooggaande golven onttrekken j haar onderling aan het gezicht en doen haar wijd uiteendrijven vandaar dat de Wyberton dan ook een etmaal tevergeefs kon rondstoomen, zonder eenig spoor van de andere booten te outdekken. Van Batavia uit is het gereedliggende schip Madura op last van den Gouverneur-Generaal uitgezonden om alle Chagos- eilandeu om te stoomen en aan te doen, teneinde in lichtingen omtrent de vermisten iu te winnen. Tusschen een groote vloot van om den Noord ko mende zeilschepen bewoog zich Woensdag morgen een tweemast-gaffel-schooner met stengen. Dit vaartuig had, van verre gezien, zooveel gelijkenis met de lang verbeide Willem Barentsdat bijna ieder de dupe werd van een misverstand; onmiddellijk nadat het scheepje zijne vlaggen van eiken top had gelieschen (iets wat de Barents altijd, doch wat gewone handelsschepen slechts bij uitzondering doen), trilden naar heinde en ver de telegraafdraden met de boodschap, dat von«e Noordpoolvaarders" bijna geland waren. Hoe groot was echter aller verbazing en teleurstelling, toen de gaffelschoeuer bleek te zijn een schip, onder Noordsche vlag, met hout. In den namiddag, 3 of 4 uur, werd bericht, dat nu de Willem Barefnts zoo positief mogelijk naderde, doch thans wilde njemand gelooven zonder gezien te hebben. De weldra invallende duisternis onttrok het scheepje aan dadelijke waarneming, doch ten ongeveer zeven uur kondigde de stoomfluit van de Sanson de komst van een schip uit zee aan. Allen stroomaefi;- toe en jawel, thans was het geen gezichts- of zinsbedrog men zag den gaffelschuener naast de vuren van de sleepboot, hoorde de stemmen en zoo was het geseinde owwaar toch xoaarlieid geworden 1 De Barents heeft met veel stormen te kampen ge had, doch het schip heeft niet veel geleden; de officieren en bemanning zien er frisch en flink uit als echte Hollandsche jongens. De door den Baad van Vlissingen vastgestelde begroeting voor het diensijaar 1882 bedraagt in ont vangsten en uitgaaf f 145.701.99. Onder de ontvangsten worden geraamd op f 52.517 verbruiksbelasting op gemaal en sterke dranken op f 19.550 de hoofdelijke omslag.Onder de uitgaven komen voor voor kosten van lager onderwijs f 27.772, voor het armwezen f 19.790. Tot leden van den gemeenteraad te IJzendijke zijn gekozen de hesren J. A. Bekaar met SO en C. van Hijfte Jz. met 78 stemmen van 136 geldige, I)e heer L. Groosmau bekwam 59, de heer C. A. Carpreau 3 stemmen. De commissie uit d^Tpjde Kamer belast met het nazien van het in c^^^eneraal behandelde over Atjeh, bestaande uit de heeren Creiners, van Kerkwijk, Insinger, Schimmelpenniuck van der Oye en vau der Hoeven heeft zich geconstitueerd. Zij koos tct Taren voorzitter mr. E. Cremers. Kadat de heer Hartogh Heijs van Zouteveen, gewei gerd had den voorset)reven eed als lid vau den Gemeen teraad te Assen te doen, en hem zitting geweigerd was, heeft hij zich tot den Minister van binnenlandsche zaken ewend en op zijn schrijven het volgende ant woord bekomen „De Minister van Binnenlandsche Zaken, „Krachtens machtiging des Konings beschikkende op de adressen van dr. Hartogh Heijs van Zouteveen te Assen, omtrent de aanvaarding van het lidmaatschap van den Baad dier gemeente

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 1