ZUIDEN, Nieuwe Goesche Courant, Christelijk-h is tor is c h blad voor Zeeland. S BOTSING. Dinsdag' 23 October. N0. 819. BINNENLAND.^ t 18151 Verschijutelkea Maandag, Woensdag eu Vrijdag- ivond tea 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen fMjs per drie maanden francof 1,50. Enkele nommers- 0,05. UITGAVE VAN G. WIJ TH AN, te Hiddelbmg en A. C. DE JOKE, te Goes. Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1- •ogels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel.**- Van oude dagen af is de vriendschappelijke verhouding van predikanten en onderwijzers niet zeer geroemd. Langzamerhand is de minder vriendschappelijke houding van veleu overgegaan in volslagen oorlog. De openbare school staat in onze dagen schier algemeen als vijandin tegen over de Kerk. Zij die de kerk dienen, zoowel als zrj die de school als hun terrein verdedigen beschuldigen elkander in 't openbaar van aller lei ondeugden. Niet onvermakelijk zou wellicht een bloemlezing zijn uit de polemiek tegen de Kerk en hare dienaars, b. v. door het Week blad voor Zeeuwseh- Vlaanderen geleverd. Men zou daaruit op duidelijke ook op ruwe wijze kunnen leer en welke grieven de mannen der openbare school hebben tegen de kerk. En tevens zou men ontdekken hoe eenzijdig men van de zijde onzer tegenstanders den strijd door de anti-revolutionairen aangebonden, beschouwt. De kerk zoowel als de christelijke school zijn dat is de grondtoon van bijna alle beschouwin gen in liberale" bladen instrumenten tot bereiking van politieken invloed, niets meer, niets minder. De afkeer van een orthodoxen predikant, in wien men ten allen tijde en over al uitsluitend een politiek tegenstander meent te zien, gaat dan ook dikwijls zoo ver als betame lijkheid en beschaafde vormen maar eenigszins toelaten. Dat de Kerk het oude beproefde evan gelie predikt zich rusteloos beijvert om den Heiland en Verlosser aan vermoeiden en belas ten te prediken dat de Christelijke school wordt gesticht om onze kinderen en de kinderen onzes volks den eenigen troost in leven en sterven te brengen daarvoor heeft het liberalisme geen oog. Politiek en niets dan politiek is haar wacht woord, dat is haar idéé fixe. En overmits politiek bestaat in de kunst van schipperen en plooien is in de ongelukkige wet van '78 een artikel opgenomen, waarby aan gods dienstleeraars vergunning wordt verleend in het schoollokaal godsdienstonderwijs te geven. Alsof de godsdienstleeraar behoefte aan een lokaal voor zijn onderwijs had Van art. 22 wordt tot heden toe bijna geen gebruik gemaakt op art. 22 wordt door de liberale" pers echter gedurig gewezen. De heeren dr. G. J. Brutel de la Rivière, predikant te Krabbendijke en dr. G. Steynis, modern predikant te Beerta hebben de houding der predikanten tegenover art. 22 verdedigd, door te wijzen op de vijandige houding door verreweg de meeste onderwijzers tegenover de Kerk aangenomen. Treffende daarom geen nieuwe staaltjes van verachting van Kerk, prekery, catechisatie enz. worden door die heeren medegedeeld, en niet minder treffende even min nieuwe bewijzen van de onkunde dei- meestal jonge menscben, dis het wagen den staf' te breken over eene hun totaal onbekende in stelling. Ziedaar eene botsing die den edelen strijd om beginselen, den strijd voor waarheid en recht niet zelden doet ontaarden in kleingeestig gekibbel, in het toedienen van speldeprikken wederzijds. Als bijdrage tot den voortgang der verdraag zaamheid door de openbare school gekweekt^ heeft de lectuur van beschouwingen als we daar noemden ongetwijfeld waarde, want de kansen dat onver draagzaamheid tusschen school en kerk in ver draagzaamheid veranderen "zal, zyn voorloopig nog gering. Tengevolge van de schoolkwestie die Nederland nu een kwart eeuw beroert, ziet men aan de eene zijde onverschilligheid, minachting voor Chris tendom, godsdienst en kerk toenemen, aan de andere zijde ziet men een ijver tot behoud van deze machtige factoren in het leven zich ontwikkelen, die niet zelden in zichzelf het kenmerk der bui tengewone omstandigheden draagt. Verdraagzaam is menigeen uit onverschillig heid, mits de tegenstander even onverschillig zij. Maar overal waar school en kerk evenzeer recht van bestaan hebben, en zoolang deze beide instituten een zoo belangrijken invloed op ons volksleven uitoefenen, zal door vrijheid alleen de door alle weidenkenden gewenschte verdraagzaam heid worden gekweekt. School en- Kerk beide zijn in onze dagen de levendige, onwedersprekelijke getuigen van het bevorderen der onverdraagzaamheid door het kweeken van eene kunstmatige eenheid. Ten koste van de vrijheid voor eigen begin selen propaganda te maken is het streven van nagenoeg iedere party .De lessen der ervaring, door eene nuttelooze, vrije pers, vrije kerk en school, zoo kwistig gegeven schijnen niet bij machte te zijn om het streven naar kunstmatige eenheid en het proefhoudende van souvereiniteit in eigen kring te leeren. Eenheid heeft mr. Lohman in de Vrije'^School voor •weinigp.-.Jhren zoo schoon gezegd eenheid baart stftstand", onverschilligheid, veinzerij daarna den dood. Verscheidenheid doet werking, wrijving, twist wellicht maar juist daardoor karakter, leven, vooruitgang ontstaan. Verdraagzaamheid is een gevolg noch van eenheid noch van verscheidenheid, liefde gezond verstand. Het vergunningsrecht voor den klein^thdel; in sterken drank is bepaald op f 25 van iedere f 100 huurwaarde. We zijn in den regel sober in het opnemen van deze berichten, omdat de variatie in eene courant daardoor meer bevorderd wordt dan de aangename lectuur. Men kan tegenwoordig geen courant in handen nenvaffi of men lee3t daarin, dat deze of gene gemeenteraad besloten heeft om het vergunningsrecht tot het hojëjjén van herberg zoo of zoo hoog te stellen. Als^fet maximum wordt geuomen, dan is dit wel ge schikt oai vele kleine kroegen te;; doen verdwijnen. In art- 2 der drankwet wordt ook eeö^- maximum vastgesteld voor het aantal der in elk-e-^fcineente te verleenen vergunniugen tot drankverkoop. Dit maximum kan door den Koning worden verlaagd of verhoogd, - op voorstel van den betrokkeD gemeenteraad. Thans magiër slechts een herberg ziju op de 250 inwoners,, n gemeenten beneden de 10,000 inwoners. De raad va'j»pene kleine Friesche gemeente zou volgens de we'P&rie vergunningen tot verkoopen van sterken drank moeten verleenen, maar dat lichaam heeft thans aan den Koning verzocht om het maximum voor die Ieeute in dier voege te wijzigen, dat in geen geval r dan twee kroegen kunnen worden toegelaten, rij juichen dien stap van harte toe. Mochten v.le Gemeenteraden haar navolgen. In eene gemeente van bijv. 2500 inwoners nog 10 kroegen te moeten toe laten is te veel. Het recht van de overheicPöm het aantal gelegen heden waar sterke dranken worden verkocht te be perken, kan door niemand wordeH betwist. Wie bijv. van een gemeenteraad alleen een soort administratief j liohaauiièzoude willen maken, dat begrootingen opmaakt en rekeningen goedkeurt, zonder hem vrijheid te willen geven iels te doen voor h§g||felzijii van het volk, we zouden zeggen, dat daarduor zijne roeping miskend werd. Niet dat we zouden verlacgeü dat de overheid de taak bijv. van de vereeniging tot afschaffing van sterken drank" zoude overnemen. Maar wel kan men van hate verlangen, dat zij, die ver gunningsrechten verstrekt, de gelegenheid tot gebruik van sterken drank zooveel mogelijk zal beperken door die licenses" zoo sober mogelijk uit te geven. Volgens door de Maatschappij Nederland uit Aden ontvangen telegram, is den 4 Ootober de as van hat stoomschip Koning der Nederlandenkaptein Bruyns, op reis van Batavia naar Suez, op 5° Z.B. en 64" O.L., in den achtersteven gebroken, en drong het water binnen, waarna den volgenden dag het schip verlaten moest worden en het vervolgens is gezonken. Al de opvarenden hebben zich in tij.Is in de sloepen begeven, geproviandeerd voor drie weken, en maakten zeil naar de Cbagos-eilandcn. Den 11 October is de

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 1