BINNENLAND. dat der meiischenmen moet, wijl er geen derde is, tusschen die twee kiezen. En zie, dat behoeft men bij de vaccinatie nog nietdaar is nog een derde, zij het dan een treurig derdeniet zijn kinderen van de school te houden, kan men zich nog buiten het bereik van verdere vervolging: stellen. Zoo is het ook niet de schoolquaestiebij gebrek aan eëue christelijke school kan men zé desnoods thuis houden. Verplichte vaccinatie of verplicht onder wijs heeft men wel gewild, maar nog niet aangedurfd. Aan de schuttersplichten nu kan men niet ontkomen zij moeten waargenomen worden wordt de remplaceering afgeschaft, dan moet men ze zelfs pèrsoonlijk vervullen. Bij absentie van een derde is men dus, wan neer onverhoopt het ontwerp wet wordt, in betrekking tot den rustdag aan de genade of ongenade der commandanten overgegevenzij kunnen eiken zondag den christen-schutter plaat sen tusschen hun oproepings-gebod en het gebod des Heeren. Eén van twee, er rest geen andere keus, moet hij overtreden. Baron van Lijnden van San den burg zrjt gij, zijfc gij daarvoor de Opper-Schip per der hulk van Staat Wij hebben eenmaal een brief van U ge lezen, waaruit ons bleek, dat het gebed tot God U niet vreemd is, zou het U niet goed wezen de brieven dergenen, die weuschen den rustdag vrij te houden, teneinde liem Jen Heere te heiligen, met die van het wetsontwerp voor Godes aangezicht neder te leggen En na het Geienk den Sabbathdag dat gij dien heiligt te hebben gehoord, Uw woord ten gunste dier heiliging in de schaal te werpen ja waarlijk dat zou U tot eere, den Heer des Sabbaths welbehageiijk en der christenen tot vreugde zijn. In de najaarsvergadering der provinciale staten van Zeeland, welke den len November zal worden ge opend, zullen drie voorstellen van gedeputeerde staten worden behandeld. Een daarvan strekt tot wijziging van den instructie voor den griffier der staten in den zin dat deze voortaan, bij afwezigheid, ontstentenis of ziekte, niet meer zal worden vervangen door een lid der gedeputeerde staten maar door een der amb tenaren van de provinciale griffie. Een tweede voorstel dient tot wijziging der begrooting van 1882 tengevolge van de nieuwen provincialen waterstaatsdieust, en eindelijk het derde tot wijziging van het reglement op de tramwegen. Uit de op de lijst der werkzaamheden voorkomende mededeelingen blijkt dat het reglement op de wegen en voetpaden de koninklijke goedkeuring heeft erlaugd, en dat de koninklijke beslissing op de besluiten be treffende de vereeuiging der Oranje- en Dierentijd polders tot een waterschap is verdaagd. MC.) De minister van binnetilandsche zaken heeft, op daartoe aan ZExc. gerichte vragen, volgens^de Goesche Courant geautwoord dat de verpachting der Yersek- sche oesterbank in het voorjaar van 1882 zal worden beproefd, maar de pacht slechts dan gegund zal wor den, warn eer gebleken is dat de vervroegde verpach ting geen nadeeligen invloed op de pachtprijzen heeft gehad dat hij, evenals de adressanten, gestemd is voor een langeren pachttermijn, maar eerst besluiteu zal bij de regeling der pneht-voorwaardeu dat de voorgestelde splitsing van de perceeien der Plattebank in overweging zal worden genomen, en d it, bij ue aanstaande herziening van het regle ment op het bevisschen der Schelde en Zeeuwsche «troomen, van hunne wenken zooveel noodig gebruik zal worden gemaakt. Benoemd tot griffier der 2e kamer mr. J. D. Yeegens, advocaat te ,s Uraveuhage, tact 40 van de 78 stemmen, en tot commies-griffier, op een jaarwedde van f 1800, mr. Zilleseu, advocaat te Amsterdam. De heer Bergsma heeft verlof verzocht om den miuister van binnenfandsche zaken te ititerpelleeren over bet schorsen der openbare vermakelijkheden bij gelegenheid van den dood van Prins Frederik. De Tweede Kamer nam voorts onder dankbetuiging het rapport aan over het leveren van een verkort verslag cfe'r zittingen, maar gaf Ijlijlc dit terrein liever ver*Ter o. aan de particuliere ondernemingen in dit geval de dagbladen te willen overlaten. De internatiouale visscherij conferentie die in den Haag vergadert, heeft in hoofdzaak het Engelsche ontwerp aangenomen. Het Engelsche ontwerp bestond uit 26 artikeien. Daar wordt bevolen dat e'k visschersvaartuig genommerd eu gemerkt worde,en den naam der haven, waartoe bet be hoort,op een duidelijk zichtbare plaats geschilderd drage. De boeien en de dobbers der netten moeten evenzoo een duidelijK raerkteeken dragen. De zeebrieven moeteu een nauwkeurige beschrijving van den bouw en de tonnemaat en de namen der reeders en schippers inhouden. ,^De visschers zijn verplicht hun papieren te toonen aan de gezagvoerders der kruizers, met het toezicht belast. Er moeten nauwkeurige regelen gemaakt worden ten opzichte der trawl-booteu, van het visscheu met het sleepnet, van het ankeren bij nacht nabij schepen die met het sleepnet visscheD, en van de afstanden, die bewaard moeten worden. Dan zijn er bepalingeu over het onklaar malen en stuk snijden der netten en over de teruggave der op zee gevonden voorwerpen aan de eigenaars. De uitvoering der vast te stellen regelen zal gesteld worden ouder het toezicht van kruisers, elk voor de vaariuigen, tot zijn naiie bchoorende De gezagvoerders der kruisers moeten elkander in kennis stellen van overtredingen. Hun wordt de bevoegdheid toegekend om uitspraak te duen in zekere gevallen van het toebrengen van schade. Overigens zal in elk der contracteerende landen de rechterlijke tnaeht bevoegd zijn kennis te nemen van elke inbreuk op de reglementen betrekkelijk de mer ken, nommers en namen der booten, zeilen, netten en boeien betrekkelijk de zeebrieven of monsterrollen de afstanden die bewaard moeten worden de plaatsing en ankering der vaartuigen de plaatsing der netten en boeien enz. Bij herhaling van misdrijf kan de straf verdubbeld worden. Verder moet ingeval van aanrandingen of toebrenging van schade door visschers van het eeue land tegenover die van het andere, de rechterlijke macht over het land, waartoe de beleedi- gende partij behoort, haar veroordeelen tot boete of gevangenisstraf benevens tot schadevergoeding. Zulke zaken zullen berecht worden met den meesten spoed, als de wetgeving van het land toelaat. De regeling zal niet tot de Noordzee bep .ald zijn, maar zich uit strekken tot de aangrenzende zeeën, het Kanaal en de toegangen naar de Oostzee ingesloten. De contrac teerende gouvernementen zullen ten slotte aan de wetgevende macht te hunnent aanbevelen de noodige maatregelen te nemeu om aan deze bepalingen wette lijke sanctie te geven. Dat de Minister Six, onze vroegere commissaris des Konings, onder d? zwakste der broederen in het Kabinet van Lijnden behoort is vrij algemeen bekend. De man die niet gemoedelijke woorden de ongeluk kige en bijna verongelukte schoolwet invoerde heeft geen eukele reden om bij zijne aanstaande begrooting op eenigeD steun der oppositie te rekenen. Volgens de Arnhemsche en Zutfensche couranten heeft hij ook niet meer op den steun der liberale partij te rekenen, omdat men den Minister niet bekwaam acht aan 't hoofd van een zoo belaugrijk departement te staan. De heer Six, zoo voegt men er bij, zou niet9 liever dan ontslag nemen, indien zijue ambtgeuooten hem niet tot blijven drongen. Te Konstautinopel is Zaterdag 11. overleden de heer mr. L. A. H. baron Van Ittersum, sedert 8 October 1873 minister-resident te Koustauiinopel. Nog steeds blijven berchtcn v n de verwoestingen en rampen door den storm van jl. Vrijdag veroor zaakt, inkomen. We bepalen ons hoofdzakelijk tot onze omgeving omdat alles te melden onmogelijk is. Een der treffendste rampen is wel de volgende Tijdens den storm van Vrijdag op Za'erdag jl. des nachts omstreeks 12 ure, was het tjalkschip van schipper Klercks van Zierikzee, liggende op de Boven- waal bij de Groenlanden, lek gesprongen, terwijl de schipper met zijue vrouw en hun dertienjarig zoontje te bed lagen. Toen de schipper de lekkage bemerkte- door het "instrooinende water, was het vaartuig reeds zoo vol water geloopen, dat hij en zijne vrouw zich slechts met levensgevaar en ontkleed konden redden. De moeder die haar zoontje bij de beer.ee nog uit het het bed wilde trekken, moest deze poging la'en varen, doordien de golven reeds over het achterschip sloegen. Terwij! zij op een ander vaartuig oversprongen, zonk het schip weg en daarmede hun eenig kind onder jammerlijke kreten om hulp in de diepte Ook verloor schipper Klercks daarbij een belangrijke som aan baukpapier. Eenige schippers uit Yerseke waren uitgevaren om op de banken in de Ooster-Schelde oe3terzaad te gaan visscheu. Toeu de storm begon lagen zij op den zoogenaamden Dorschman, een plaat onder den Thool scheu wal. Er was toen reeds niet meer aan te denken een of ander oppert te hereiken, daarvoor was de storm te geweldig. Hun anker moest nu iu der waar heid het plechtanker zijn, het eeuige middel dat tot hnn behoud moest strekken. Maar dit, of liever de touwen en kettingen, waarmee het was afgelaten, blekeu geen weerstand genoeg te kunnen bieden aan de woede der winden. De scheepjes raakten los, met het gevolg dat een bijna onmiddelijk vol water liep en zonk, en een tweede tegen den wal wcru geslagen, terwijl het derde in de haven is aangekomen. Een schipper en zijn vader volgens anderen ook nog twee kinderen van den schipper verloren het leven. Van de zeerampeu op onze stroomen zijn nog de volgende te melden In het Slu'sscbe gat is gestrand de Euge'sche schoeuer Anna Lawgeladen met kolen, bestemd voor Middelburg; het 9chip is onmiddellijk uit elkander geslagen, terwijl de bemauning, uit zes man bestaande, met verlies van alles aan den wal gekomen, van Bres- kens met een loodssloep naar Vlissingen is over gebracht. Door de zorg van Jen Engelschen consul te Middelburg, die onmiddellijk persoonlijk te Vlis singen kwam, werden de ongelukkige sehepeliugen van droge- bovenkleederen voorzien. De Eng. stoomboot Fairpost is te Vlissingen binnen gek-meri met gebroken spil en verloren ankers, er kwa men mede iu het dok de Eng. schoeners Rasa enJBetsy met gebroken kluiverboomen, de Sarah met verlies van tuig en masten en de Duitsche bark Adjutor met gebroken verschansing. Het Vrijdag gestrande Amerikaansche driemastschip Jamés Forster Jr. is 's avonds ran den dijk bij de Sehoone Waardin afgeslagen en daarna op de Caloot gestrand, waar de afbrenging tot de mogelijkheden zal behooren, De Eng. stoomboot ifefo, die tegelijker tijd op den dijk te Bitthem was geslagen, is Zaterdag morgen naar Antwerpen opgesleept met gebrokeu grooten mast en de achterkajuit vol water. Eindelijk zijn nog op de Caloot en op den hoek van Borsselen gestrand het Franscbe schoenerschip Avenir en de italiaansche Bark Augustino. Behalve nog al aanzienlijke schade aan de zeewe ringen bij Borsselen, ?alt over den toestand onzer kusten het volgende te melden De gaten in den zeedijk van den Sophiapolder op Noordbeveland, ten oosten en tea Westen van de Nol van Ou.relek, zijn door den storm ran 14 en 15 October jl aanmerkelijk in omvang toegeuomen. Het gedeelte van voornoemd nol, dat nog op het buiten loop van den buiteuberm was gebleven, verdween en op de plaats van de nol is een gat geslagen breed 15 M. tot den teen, van het buitenbeloop van den zeedijk, zoodat de nol nu totaal is verdwenen.. De Kuip, achter de nol, gelegen, is tot nu toe nog niet ingeloopen. Aan de zeeweringen van den polder Walcheren is de volgende schade toegebracht. Aan de Noordwate- ring 3000 M3 D lorniksche steenglooiïng beschadigd en 700 M- rijsbeslag. Aan de Oostwatering is ge schade. Aau de Zuidwatering is 1700 M2 Doornik

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 2