BINNENLAND.
dat der meiischenmen moet, wijl er geen
derde is, tusschen die twee kiezen.
En zie, dat behoeft men bij de vaccinatie
nog nietdaar is nog een derde, zij het dan
een treurig derdeniet zijn kinderen van de
school te houden, kan men zich nog buiten
het bereik van verdere vervolging: stellen.
Zoo is het ook niet de schoolquaestiebij
gebrek aan eëue christelijke school kan men zé
desnoods thuis houden.
Verplichte vaccinatie of verplicht onder
wijs heeft men wel gewild, maar nog niet
aangedurfd.
Aan de schuttersplichten nu kan men niet
ontkomen zij moeten waargenomen worden
wordt de remplaceering afgeschaft, dan moet
men ze zelfs pèrsoonlijk vervullen.
Bij absentie van een derde is men dus, wan
neer onverhoopt het ontwerp wet wordt, in
betrekking tot den rustdag aan de genade of
ongenade der commandanten overgegevenzij
kunnen eiken zondag den christen-schutter plaat
sen tusschen hun oproepings-gebod en het
gebod des Heeren.
Eén van twee, er rest geen andere keus, moet
hij overtreden. Baron van Lijnden van San den
burg zrjt gij, zijfc gij daarvoor de Opper-Schip
per der hulk van Staat
Wij hebben eenmaal een brief van U ge
lezen, waaruit ons bleek, dat het gebed tot God
U niet vreemd is, zou het U niet goed wezen
de brieven dergenen, die weuschen den rustdag
vrij te houden, teneinde liem Jen Heere te
heiligen, met die van het wetsontwerp voor
Godes aangezicht neder te leggen En na het
Geienk den Sabbathdag dat gij dien heiligt
te hebben gehoord, Uw woord ten gunste dier
heiliging in de schaal te werpen ja waarlijk
dat zou U tot eere, den Heer des Sabbaths
welbehageiijk en der christenen tot vreugde zijn.
In de najaarsvergadering der provinciale staten van
Zeeland, welke den len November zal worden ge
opend, zullen drie voorstellen van gedeputeerde staten
worden behandeld. Een daarvan strekt tot wijziging
van den instructie voor den griffier der staten in den
zin dat deze voortaan, bij afwezigheid, ontstentenis
of ziekte, niet meer zal worden vervangen door een
lid der gedeputeerde staten maar door een der amb
tenaren van de provinciale griffie. Een tweede voorstel
dient tot wijziging der begrooting van 1882 tengevolge
van de nieuwen provincialen waterstaatsdieust, en
eindelijk het derde tot wijziging van het reglement
op de tramwegen.
Uit de op de lijst der werkzaamheden voorkomende
mededeelingen blijkt dat het reglement op de wegen
en voetpaden de koninklijke goedkeuring heeft erlaugd,
en dat de koninklijke beslissing op de besluiten be
treffende de vereeuiging der Oranje- en Dierentijd
polders tot een waterschap is verdaagd. MC.)
De minister van binnetilandsche zaken heeft, op
daartoe aan ZExc. gerichte vragen, volgens^de Goesche
Courant geautwoord dat de verpachting der Yersek-
sche oesterbank in het voorjaar van 1882 zal worden
beproefd, maar de pacht slechts dan gegund zal wor
den, warn eer gebleken is dat de vervroegde verpach
ting geen nadeeligen invloed op de pachtprijzen heeft
gehad
dat hij, evenals de adressanten, gestemd is voor
een langeren pachttermijn, maar eerst besluiteu zal bij
de regeling der pneht-voorwaardeu
dat de voorgestelde splitsing van de perceeien der
Plattebank in overweging zal worden genomen,
en d it, bij ue aanstaande herziening van het regle
ment op het bevisschen der Schelde en Zeeuwsche
«troomen, van hunne wenken zooveel noodig gebruik
zal worden gemaakt.
Benoemd tot griffier der 2e kamer mr. J. D. Yeegens,
advocaat te ,s Uraveuhage, tact 40 van de 78 stemmen,
en tot commies-griffier, op een jaarwedde van f 1800,
mr. Zilleseu, advocaat te Amsterdam.
De heer Bergsma heeft verlof verzocht om den
miuister van binnenfandsche zaken te ititerpelleeren
over bet schorsen der openbare vermakelijkheden bij
gelegenheid van den dood van Prins Frederik.
De Tweede Kamer nam voorts onder dankbetuiging
het rapport aan over het leveren van een verkort
verslag cfe'r zittingen, maar gaf Ijlijlc dit terrein liever
ver*Ter o.
aan de particuliere ondernemingen in dit geval
de dagbladen te willen overlaten.
De internatiouale visscherij conferentie die in den
Haag vergadert, heeft in hoofdzaak het Engelsche
ontwerp aangenomen.
Het Engelsche ontwerp bestond uit 26 artikeien. Daar
wordt bevolen dat e'k visschersvaartuig genommerd eu
gemerkt worde,en den naam der haven, waartoe bet be
hoort,op een duidelijk zichtbare plaats geschilderd drage.
De boeien en de dobbers der netten moeten evenzoo
een duidelijK raerkteeken dragen. De zeebrieven moeteu
een nauwkeurige beschrijving van den bouw en de
tonnemaat en de namen der reeders en schippers
inhouden. ,^De visschers zijn verplicht hun papieren
te toonen aan de gezagvoerders der kruizers, met het
toezicht belast. Er moeten nauwkeurige regelen gemaakt
worden ten opzichte der trawl-booteu, van het visscheu
met het sleepnet, van het ankeren bij nacht nabij
schepen die met het sleepnet visscheD, en van de
afstanden, die bewaard moeten worden. Dan zijn er
bepalingeu over het onklaar malen en stuk snijden
der netten en over de teruggave der op zee gevonden
voorwerpen aan de eigenaars. De uitvoering der vast
te stellen regelen zal gesteld worden ouder het toezicht
van kruisers, elk voor de vaariuigen, tot zijn naiie
bchoorende De gezagvoerders der kruisers moeten
elkander in kennis stellen van overtredingen. Hun
wordt de bevoegdheid toegekend om uitspraak te duen
in zekere gevallen van het toebrengen van schade.
Overigens zal in elk der contracteerende landen de
rechterlijke tnaeht bevoegd zijn kennis te nemen van
elke inbreuk op de reglementen betrekkelijk de mer
ken, nommers en namen der booten, zeilen, netten en
boeien betrekkelijk de zeebrieven of monsterrollen
de afstanden die bewaard moeten worden de plaatsing
en ankering der vaartuigen de plaatsing der netten
en boeien enz. Bij herhaling van misdrijf kan de
straf verdubbeld worden. Verder moet ingeval van
aanrandingen of toebrenging van schade door visschers
van het eeue land tegenover die van het andere, de
rechterlijke macht over het land, waartoe de beleedi-
gende partij behoort, haar veroordeelen tot boete of
gevangenisstraf benevens tot schadevergoeding. Zulke
zaken zullen berecht worden met den meesten spoed,
als de wetgeving van het land toelaat. De regeling
zal niet tot de Noordzee bep .ald zijn, maar zich uit
strekken tot de aangrenzende zeeën, het Kanaal en
de toegangen naar de Oostzee ingesloten. De contrac
teerende gouvernementen zullen ten slotte aan de
wetgevende macht te hunnent aanbevelen de noodige
maatregelen te nemeu om aan deze bepalingen wette
lijke sanctie te geven.
Dat de Minister Six, onze vroegere commissaris
des Konings, onder d? zwakste der broederen in het
Kabinet van Lijnden behoort is vrij algemeen bekend.
De man die niet gemoedelijke woorden de ongeluk
kige en bijna verongelukte schoolwet invoerde heeft
geen eukele reden om bij zijne aanstaande begrooting
op eenigeD steun der oppositie te rekenen.
Volgens de Arnhemsche en Zutfensche couranten
heeft hij ook niet meer op den steun der liberale partij te
rekenen, omdat men den Minister niet bekwaam
acht aan 't hoofd van een zoo belaugrijk departement
te staan.
De heer Six, zoo voegt men er bij, zou niet9 liever
dan ontslag nemen, indien zijue ambtgeuooten hem
niet tot blijven drongen.
Te Konstautinopel is Zaterdag 11. overleden de heer
mr. L. A. H. baron Van Ittersum, sedert 8 October
1873 minister-resident te Koustauiinopel.
Nog steeds blijven berchtcn v n de verwoestingen
en rampen door den storm van jl. Vrijdag veroor
zaakt, inkomen.
We bepalen ons hoofdzakelijk tot onze omgeving
omdat alles te melden onmogelijk is.
Een der treffendste rampen is wel de volgende
Tijdens den storm van Vrijdag op Za'erdag jl. des
nachts omstreeks 12 ure, was het tjalkschip van
schipper Klercks van Zierikzee, liggende op de Boven-
waal bij de Groenlanden, lek gesprongen, terwijl de
schipper met zijue vrouw en hun dertienjarig zoontje
te bed lagen. Toen de schipper de lekkage bemerkte-
door het "instrooinende water, was het vaartuig reeds
zoo vol water geloopen, dat hij en zijne vrouw zich
slechts met levensgevaar en ontkleed konden redden.
De moeder die haar zoontje bij de beer.ee nog uit het
het bed wilde trekken, moest deze poging la'en varen,
doordien de golven reeds over het achterschip sloegen.
Terwij! zij op een ander vaartuig oversprongen, zonk
het schip weg en daarmede hun eenig kind onder
jammerlijke kreten om hulp in de diepte Ook verloor
schipper Klercks daarbij een belangrijke som aan
baukpapier.
Eenige schippers uit Yerseke waren uitgevaren om
op de banken in de Ooster-Schelde oe3terzaad te gaan
visscheu. Toeu de storm begon lagen zij op den
zoogenaamden Dorschman, een plaat onder den Thool
scheu wal. Er was toen reeds niet meer aan te denken
een of ander oppert te hereiken, daarvoor was de
storm te geweldig. Hun anker moest nu iu der waar
heid het plechtanker zijn, het eeuige middel dat tot
hnn behoud moest strekken. Maar dit, of liever de
touwen en kettingen, waarmee het was afgelaten,
blekeu geen weerstand genoeg te kunnen bieden aan
de woede der winden. De scheepjes raakten los, met
het gevolg dat een bijna onmiddelijk vol water liep
en zonk, en een tweede tegen den wal wcru geslagen,
terwijl het derde in de haven is aangekomen. Een
schipper en zijn vader volgens anderen ook nog
twee kinderen van den schipper verloren het
leven.
Van de zeerampeu op onze stroomen zijn nog de
volgende te melden
In het Slu'sscbe gat is gestrand de Euge'sche
schoeuer Anna Lawgeladen met kolen, bestemd voor
Middelburg; het 9chip is onmiddellijk uit elkander
geslagen, terwijl de bemauning, uit zes man bestaande,
met verlies van alles aan den wal gekomen, van Bres-
kens met een loodssloep naar Vlissingen is over
gebracht. Door de zorg van Jen Engelschen consul
te Middelburg, die onmiddellijk persoonlijk te Vlis
singen kwam, werden de ongelukkige sehepeliugen van
droge- bovenkleederen voorzien.
De Eng. stoomboot Fairpost is te Vlissingen binnen
gek-meri met gebroken spil en verloren ankers, er kwa
men mede iu het dok de Eng. schoeners Rasa enJBetsy
met gebroken kluiverboomen, de Sarah met verlies
van tuig en masten en de Duitsche bark Adjutor met
gebroken verschansing.
Het Vrijdag gestrande Amerikaansche driemastschip
Jamés Forster Jr. is 's avonds ran den dijk bij de
Sehoone Waardin afgeslagen en daarna op de Caloot
gestrand, waar de afbrenging tot de mogelijkheden
zal behooren, De Eng. stoomboot ifefo, die tegelijker
tijd op den dijk te Bitthem was geslagen, is Zaterdag
morgen naar Antwerpen opgesleept met gebrokeu
grooten mast en de achterkajuit vol water.
Eindelijk zijn nog op de Caloot en op den hoek
van Borsselen gestrand het Franscbe schoenerschip
Avenir en de italiaansche Bark Augustino.
Behalve nog al aanzienlijke schade aan de zeewe
ringen bij Borsselen, ?alt over den toestand onzer
kusten het volgende te melden
De gaten in den zeedijk van den Sophiapolder op
Noordbeveland, ten oosten en tea Westen van de Nol
van Ou.relek, zijn door den storm ran 14 en 15
October jl aanmerkelijk in omvang toegeuomen. Het
gedeelte van voornoemd nol, dat nog op het buiten
loop van den buiteuberm was gebleven, verdween en
op de plaats van de nol is een gat geslagen breed
15 M. tot den teen, van het buitenbeloop van den
zeedijk, zoodat de nol nu totaal is verdwenen.. De
Kuip, achter de nol, gelegen, is tot nu toe nog niet
ingeloopen.
Aan de zeeweringen van den polder Walcheren is
de volgende schade toegebracht. Aan de Noordwate-
ring 3000 M3 D lorniksche steenglooiïng beschadigd
en 700 M- rijsbeslag. Aan de Oostwatering is ge
schade. Aau de Zuidwatering is 1700 M2 Doornik