Nieuwe Goesche Courant, Ch r is tel ijh -h is tor iseh blad voor Zeeland. Modern Onderwijs. I8ttl. UITGAVF1 VAN I'. G. WÏ)Ï#A», Ie Sliddelb Wed. A. C. DE JUS GE, Ie Goes. Saterdag JO September. het wammm, Verschijnt elkeii Maandag, VYoensdag en Vrijdag- j [wond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen 1 p**ijs per drie maanden francof 1,50. j Enkele nommers- 0,05. Het is natuurlijk geheel naar den zin der moderne doniinés, dat er op de school geen godsdienstonderwijs wórdt gegeven. De school zonder Bijbel, daar dweepen ze mee. Zij meenen toch de godsdienstige vorming der jeugd be hoort aan de predikanten, die 't wel afkunnen, te worden toevertrouwd. Nu zij dan de zorg daarvoor op zich ge nomen hebben, zijn zij druk aan 't beraad slagen gegaan over de wijze, op welke zij hunne taak zullen opvatten en volbrengen. In de Stemmenvoor Waarheid en Vrede deelt Dr. Bronsveld het een en ander mede van het geen de moderne predikant Meyboom onder geestverwanten over de leerstof van het gods dienstonderwijs" zeide, en daar zeer velen onzer lezers daarvan gewoonlgk geen kennis nemen, meenen wij hun een dienst te doen door er iets van over te vertellen. Ds. Meyboom meent, en hier heeft hij 't niet ver mis, dat het doel bij lagèr godsdienston derwijs, dus op de volks-catechisatie, is stich ting, onderwijs, vorming tpt lidmaat. Bij Btichting denkt Ds. M. aan de zondagscholen en al wat er. zondagdagschoolachtigs in onze gewone catechisatien is. Hij gevoelt dat het noo.dig is te kunnen vertellen. Dank, zeergeleerde heer Meyboom, dank voor deze hulde, aan de zondagschool .toegebracht. De zondagschool is dus ,geen naapen van de catechisatie, neen, het stichtelijke, dat er in de catechisatie géwenscht wordt, valt in den toon der zondagschool, dér zondagschooldie, zooals bs. Abresch 't eens geliefde te zeggèn, door allerlei onbevoegden gehóuden werd. 't Is of Ds. M. aan zohdagschóolonderwijzers en^ onder wijzeressen de gave van smakelijk vertellen benijdt. Ds. -M> meent verder dat de stof aan den Bijbel ontleend moet worden. Omdat de Bgbel 't beste leerboek is Misschien óók daarom. Doch hoofdzakelijk omdat men door dat te latèn noodelóos dè ouders vervreemdt, die er op gesteld zijn. Deze erkenning van Dr. M. doet ons ge noegen. 't Is nu ook door hém uitgesproken, dat de Bgbel althans een bruikbaar leerboek is, en dat moderne ouders er nog volstrekt niet van los zgn. De vraag rgst echterwaarom drijven de modernen de vervreemding van twee hoofd richtingen onzes volks tot het uiterste, door alles op het spel te zetten voor een onderwijs zonder Bijbel Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Slechts in extra-geavanceerde, dat wil zeggen in buitengewoon ver gevorderde kringen, zoudt ge met het weglaten van den Bijbel uit de catechi satie succes hebben, meent Ds. M. Wij gelooven 't ook. Slechts in buitengewoon ver afgedwaalde kringen zou 't geheel weglaten van den Bgbel voldoen. En toch meent alweer Ds. M., dat in die kringen kans bestaat, dat een aan den Bgbel ontleend verhaal, als eene t'reemdklinkende stem uit eene onbekende wereld, met ongewone belang stelling zou worden aangehoord. Dan toch nog verhalen uit den Bijbel, als wonderlijke zeldzaamheid aantrekkelijkals sprookjes voor de kinderen uit buitengewoon ver gevorderde kringen Wat moeten die krin gen al zwirrelend en zwarrelend ons één ont zettend eind vooruit gedraaid zgn met allen wind, neen, met een orkaan der leer Het onderwijsde leering, moet volgens den heer M. op de praktijk gericht gericht wezen. De leerlingen moeten, meent hij, met den Bijbel bekend gemaakt te worden, opdat zij later in de kerk zich niet ten eenemale vréémd gevoelen. ZekerDs. M. heeft gelijk. Op oudejaars avond moeten zij den tekst kunnen naslaan. Hg zegt zelfwij moeten hen leeren opzoeken in hun kerkboek. Gïj bemerkt het, lezer, Ds. M. vat zijne taak heel grondig op. Hg rekent al onder de prak tijk, al wat op eene zondagschool nauwlgks meer noodjg is. Hoe grondig moet zijn onderwgs, zijne leering, wel zijn, als hg aan den allerdiep- sten ondergrond begint De leerlingen moeten de beteekenis van doop en avondmaal, zending, kerkgenootschap enz. leeren verstaan. Wel, mijnheer Meyboom Gij spraakt van ouders, die nog den Bgbel op de catechisatie verlangen, en gij spraakt van extra-geavanceerde, van buitengewoon ver gevorderde kringen, ég hebt dus uwe catechisatie in twee klassen te splitsen. Ter wille dier bijbelgezinde ouders kunt gij over die dingen spreken, maar de ont zettend ver gevorderden zult gg bepaald daar mede ergeren. In Amsterdam kunt gij beter catechiseeren over Spaansche en Turksehé fondsèn, en over een kanaal door de Geldersche vallei, dan ovër sacramenten, als ge tenminste over verouderde dingen 'tot jongelieden uït extra-geavanceerde kringen 'spreken wilt. Over zending Van de zending onder de Balinezen zijt ge al vast af. Misschien kunt ge uwé leerstof op dit gebied nog wel verder inkrimpen. Kerkgenootschappen Die zgn in twee groepen te verdeelen a. liberale, b. clericale. De eerste groep is bitter klein. De Unitariërs in Amerika, de De andere eischt alleen om de twee jaar in Juni eenige aandacht. Gaarne zouden wg u daarvan stichtelijk" en zondagschoolachtig" hooren vertellen. En overigens gaat Ds. M. voort hoe meer theologische ontwikkeling hoe beter. Wat zou er van een knaap van extra-geavan- ceerden huize wel af te wikkelen zijn Èene dikke laag bijgeloof Foei, neen 1 Dogmen ofte leerstukken Nooit zat zgn gemoed er in geprangd. Wondergeloof Hem totaal vreemd Zou 't zelfs wel goed zgn hen te leeren op zoeken in zgn kerkboek Daarin staan toch zooveel dingen, in heel oude, onbruikbare vormen gewikkeld. 5 En als het u gelukt zegt Ds. M. tot zijne collega's, en wij leggen den nadruk op ale 't u gelukt uwen leerlingen belang in te boezemen voor onderwerpen, als die plegen behandeld te worden op de vergaderingen van den Protestantenbond, en hen bekend te maken met de kunsttermen, die de redenaars daar allicht dan zult gg in den bloei dien Bond oogsten, wat uitgezaaid. Zoo als wg zeiden heeft Ds. M. bg het godsdienstonderwijs op het oogstichting, onderwgs en vorming tot lidmaat, Wg dachten: in de eerste plaats tot lidmaat eener kerk, Maar ziet, het lidmaatschap van den Protes tantenbond ligt hem zóó na aan 't harte, dat hij in de afdeelingen van dien bond de vruchten van het onderwgs bg voorkeur oogsten wil. Die bond vergadert eenmaal 'sjaars, nu hier dan daar, en slechts uit enkele couranten ver neemt men wat daar gesproken wordt in, zooals Ds. M. terecht opmerkt, kunsttermen eene soort van hyperboreesch grieksck, eene soort van tale Kanaans der modernen voor den oningewijde nagenoeg onverstaanbaar, en zeker niet gangbaar in de beierschbierhuizen én sociëteiten, in welke de moderne heertjes een belangrijk deel van hun leven doorbrengen. Toch acht Ds. M. opleiding tot het lidmaat» schap der kerk wenschelijk. Vermoedelijk zoo zegt hg tot zijne ambtgenooten hebt gjj den mond nemen, der afdeelingenvan gij al leerende hebt

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 1