Nieuwe Goesche Courant,
Ch r is tel ijh -h is tor iseh blad voor Zeeland.
Modern Onderwijs.
I8ttl.
UITGAVF1 VAN
I'. G. WÏ)Ï#A», Ie Sliddelb
Wed. A. C. DE JUS GE, Ie Goes.
Saterdag JO September.
het wammm,
Verschijnt elkeii Maandag, VYoensdag en Vrijdag- j
[wond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen 1
p**ijs per drie maanden francof 1,50. j
Enkele nommers- 0,05.
Het is natuurlijk geheel naar den zin der
moderne doniinés, dat er op de school geen
godsdienstonderwijs wórdt gegeven. De school
zonder Bijbel, daar dweepen ze mee. Zij meenen
toch de godsdienstige vorming der jeugd be
hoort aan de predikanten, die 't wel afkunnen,
te worden toevertrouwd.
Nu zij dan de zorg daarvoor op zich ge
nomen hebben, zijn zij druk aan 't beraad
slagen gegaan over de wijze, op welke zij hunne
taak zullen opvatten en volbrengen.
In de Stemmenvoor Waarheid en Vrede deelt
Dr. Bronsveld het een en ander mede van het
geen de moderne predikant Meyboom onder
geestverwanten over de leerstof van het gods
dienstonderwijs" zeide, en daar zeer velen onzer
lezers daarvan gewoonlgk geen kennis nemen,
meenen wij hun een dienst te doen door er
iets van over te vertellen.
Ds. Meyboom meent, en hier heeft hij 't niet
ver mis, dat het doel bij lagèr godsdienston
derwijs, dus op de volks-catechisatie, is stich
ting, onderwijs, vorming tpt lidmaat. Bij
Btichting denkt Ds. M. aan de zondagscholen
en al wat er. zondagdagschoolachtigs in onze
gewone catechisatien is. Hij gevoelt dat het
noo.dig is te kunnen vertellen.
Dank, zeergeleerde heer Meyboom, dank voor
deze hulde, aan de zondagschool .toegebracht.
De zondagschool is dus ,geen naapen van de
catechisatie, neen, het stichtelijke, dat er in de
catechisatie géwenscht wordt, valt in den toon
der zondagschool, dér zondagschooldie, zooals
bs. Abresch 't eens geliefde te zeggèn, door
allerlei onbevoegden gehóuden werd. 't Is of
Ds. M. aan zohdagschóolonderwijzers en^ onder
wijzeressen de gave van smakelijk vertellen
benijdt.
Ds. -M> meent verder dat de stof aan den
Bijbel ontleend moet worden.
Omdat de Bgbel 't beste leerboek is
Misschien óók daarom.
Doch hoofdzakelijk omdat men door dat te
latèn noodelóos dè ouders vervreemdt, die er
op gesteld zijn.
Deze erkenning van Dr. M. doet ons ge
noegen. 't Is nu ook door hém uitgesproken,
dat de Bgbel althans een bruikbaar leerboek is,
en dat moderne ouders er nog volstrekt niet van
los zgn. De vraag rgst echterwaarom drijven
de modernen de vervreemding van twee hoofd
richtingen onzes volks tot het uiterste, door
alles op het spel te zetten voor een onderwijs
zonder Bijbel
Prijs der Advertentiën:
Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1
regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 6 cents per regel.
Slechts in extra-geavanceerde, dat wil zeggen
in buitengewoon ver gevorderde kringen, zoudt ge
met het weglaten van den Bijbel uit de catechi
satie succes hebben, meent Ds. M.
Wij gelooven 't ook. Slechts in buitengewoon
ver afgedwaalde kringen zou 't geheel weglaten
van den Bgbel voldoen.
En toch meent alweer Ds. M., dat in die
kringen kans bestaat, dat een aan den Bgbel
ontleend verhaal, als eene t'reemdklinkende stem
uit eene onbekende wereld, met ongewone belang
stelling zou worden aangehoord.
Dan toch nog verhalen uit den Bijbel, als
wonderlijke zeldzaamheid aantrekkelijkals
sprookjes voor de kinderen uit buitengewoon
ver gevorderde kringen Wat moeten die krin
gen al zwirrelend en zwarrelend ons één ont
zettend eind vooruit gedraaid zgn met allen
wind, neen, met een orkaan der leer
Het onderwijsde leering, moet volgens den
heer M. op de praktijk gericht gericht wezen.
De leerlingen moeten, meent hij, met den Bijbel
bekend gemaakt te worden, opdat zij later in
de kerk zich niet ten eenemale vréémd gevoelen.
ZekerDs. M. heeft gelijk. Op oudejaars
avond moeten zij den tekst kunnen naslaan.
Hg zegt zelfwij moeten hen leeren opzoeken
in hun kerkboek.
Gïj bemerkt het, lezer, Ds. M. vat zijne taak
heel grondig op. Hg rekent al onder de prak
tijk, al wat op eene zondagschool nauwlgks meer
noodjg is. Hoe grondig moet zijn onderwgs,
zijne leering, wel zijn, als hg aan den allerdiep-
sten ondergrond begint
De leerlingen moeten de beteekenis van doop
en avondmaal, zending, kerkgenootschap enz.
leeren verstaan.
Wel, mijnheer Meyboom Gij spraakt van
ouders, die nog den Bgbel op de catechisatie
verlangen, en gij spraakt van extra-geavanceerde,
van buitengewoon ver gevorderde kringen, ég
hebt dus uwe catechisatie in twee klassen te
splitsen. Ter wille dier bijbelgezinde ouders
kunt gij over die dingen spreken, maar de ont
zettend ver gevorderden zult gg bepaald daar
mede ergeren.
In Amsterdam kunt gij beter catechiseeren
over Spaansche en Turksehé fondsèn, en over
een kanaal door de Geldersche vallei, dan ovër
sacramenten, als ge tenminste over verouderde
dingen 'tot jongelieden uït extra-geavanceerde
kringen 'spreken wilt.
Over zending
Van de zending onder de Balinezen zijt ge
al vast af. Misschien kunt ge uwé leerstof op
dit gebied nog wel verder inkrimpen.
Kerkgenootschappen
Die zgn in twee groepen te verdeelen
a. liberale,
b. clericale.
De eerste groep is bitter klein. De Unitariërs
in Amerika, de
De andere eischt alleen om de twee jaar in
Juni eenige aandacht.
Gaarne zouden wg u daarvan stichtelijk"
en zondagschoolachtig" hooren vertellen.
En overigens gaat Ds. M. voort hoe
meer theologische ontwikkeling hoe beter.
Wat zou er van een knaap van extra-geavan-
ceerden huize wel af te wikkelen zijn
Èene dikke laag bijgeloof
Foei, neen 1
Dogmen ofte leerstukken
Nooit zat zgn gemoed er in geprangd.
Wondergeloof
Hem totaal vreemd
Zou 't zelfs wel goed zgn hen te leeren op
zoeken in zgn kerkboek Daarin staan toch
zooveel dingen, in heel oude, onbruikbare vormen
gewikkeld. 5
En als het u gelukt zegt Ds. M. tot zijne
collega's, en wij leggen den nadruk op ale
't u gelukt uwen leerlingen belang in te
boezemen voor onderwerpen, als die plegen
behandeld te worden op de vergaderingen van
den Protestantenbond, en hen bekend te maken
met de kunsttermen, die de
redenaars daar allicht
dan zult gg in den bloei
dien Bond oogsten, wat
uitgezaaid.
Zoo als wg zeiden heeft Ds. M. bg het
godsdienstonderwijs op het oogstichting,
onderwgs en vorming tot lidmaat, Wg dachten:
in de eerste plaats tot lidmaat eener kerk,
Maar ziet, het lidmaatschap van den Protes
tantenbond ligt hem zóó na aan 't harte, dat
hij in de afdeelingen van dien bond de vruchten
van het onderwgs bg voorkeur oogsten wil.
Die bond vergadert eenmaal 'sjaars, nu hier
dan daar, en slechts uit enkele couranten ver
neemt men wat daar gesproken wordt in, zooals
Ds. M. terecht opmerkt, kunsttermen eene
soort van hyperboreesch grieksck, eene soort
van tale Kanaans der modernen voor
den oningewijde nagenoeg onverstaanbaar, en
zeker niet gangbaar in de beierschbierhuizen
én sociëteiten, in welke de moderne heertjes
een belangrijk deel van hun leven doorbrengen.
Toch acht Ds. M. opleiding tot het lidmaat»
schap der kerk wenschelijk. Vermoedelijk zoo
zegt hg tot zijne ambtgenooten hebt gjj
den mond nemen,
der afdeelingenvan
gij al leerende hebt