Naar de M. Ct. verneemt zijn in den zeedijk van den Sophiapolder, (Noord-Bev eland), wederzijds de nol van Ouwelek, twee gaten geslagen, een ter leDgte van 20, het ander van 38 meter. Of men wel voor nemens is den nog al zandigen dijk te herstellen, wordt niet medegedeeld. Men kan geen krant in handen nemen,zegt het JV. W. of men vindt er plannen in van aan te leggen stoomtram wegen. Over eenigen tijd zal het land met een uit gebreid net dezer nieuwe wegen bedekt zijn. Nu men tot de overtuiging is gekomen, dat de paarden aan de nieuwe voertuigen spoedig zullen wennen en deze derhalve minder te vreezen zijn, leggen de gemeente besturen geen bezwaren meer in den weg, manr be vorderen ze de plannen veeleer. Dit nieuwe vervoermiddel zal inzonderheid het platte land zeer ten goede komen, en wel in 't bijzonder de gedeelten, die door de groote spoorwegen niet door sneden worden. Het ligt nu eenmaal in den aard van de kinderen van de 2e helft der XIX eeuw, dat ze te ieder oogenblik zich kuunen verplaatsen, als ze dit begeeren. Een dorp of stad op een a twee uren afstands van een station, ligt „achteraf/' wordt verge ten en gaat, indien zoodanige plaats niet om de eene of andere bijzondere reden in trek is, kwijnen, terwijl daarentegen de grootere gemeenten langs de spoor wegen liggend, zich bovenmate snel uitbreiden. Daar komt bij, dat de nieuwe inrichting van ons middelbaar en hooger onderwijs, dat alleen door aan zienlij ke gemeenten kan bekostigd worden of voor deze door 't Rijk bekostigd wordt, vele ouders en voogden als noodzaakt om naar de groote steden te trekken, ten einde daar hun kinderen te laten stu- deeren. Wij hebben deze opeenhoopingen van menschen steeds betreurd van wege de vele schaduwzijden daar aan verbonden. Tal van maatschappelijke belangen lyden er niet alleen onder, maar ook de moraliteit en de godsdienstzin. Geen wonder voorwaar, dat God den torenbouw van Babel verstoren liet. Doch dit staat beter te worden door de stoomtram. Kan men voor luttel geld in korten tijd, dikwijls en op zeer gemakkelijke manier de groote middelpunten van verkeer bereiken, dan vervalt voor velen de reden om er zich, vaak tegen wil en dank, te vestigen. Dan zullen de kleinere gemeenten, die nu door de meer notabele inwoners verlaten worden, deze te gemakke lijker behouden of opnieuw bekomen, al ware het ter wille van de min kostbare levenswijze en de lagere huishuren, wat voor een fatsoenlijke burger familie licht een besparing van f1000 en meer's jaars geeft, al moet men dan ook een f 100 of daarboven met den tram verrijden. Toen de spoorwegen aangelegd werden, meende men dat men minder paarden behoeven zou. De profetie kwam niet uit. De stoomtrams daarentegen bedreigen de stalhouders met groot verlies. Ook veel dat nu nog met paard en wagen vervoerd wordt, zal dan per tram geschieden. In 't kortwe kunnen gerustelijk aannemen, dat het nieuwe vervoermiddel een belangrijke wijziging in de bestaande toestanden zal brengen, waarvan voor sommigen schade, voor meerderen groote voordeelen de gevolgen zijn zullen. Nog ditworden de stoomtramwegen algemeen, dac zullen we met het aanleggen van onze kostbare groote spoorwegen kunnen ophouden. Zijn de meeste der bestaande noodzakelijk, vooral in betrekking tot onze correspondentie met het buitenland voor 't binnenlandsch verkeer hebben we er geen meerdere noodig. Ook zijn de trams veel handiger, gemakkelijker en minder vermoeiend. En dat ze bovendien goede renten voor de aandeelhouders znllen afwerpen, daar aan valt. als men bij 't aanleggen met overleg han delt, niet te twijfelen. We begroeten om al deze redenen de stoomtrams met groote ingenomenheid. Van de wedrennen op de heide bij Russem wordt het volgende gemeld Reeds vroeg in den morgen snelden honderden rijtuigen door het anders stille Naarden en sloegen den weg in naar de Bussemsche heide, waar spoedig van alle zijden voertuigen en voetgangers aankwamen. Tal van extra-treinen brachten laudgenooten uit alle hoekjes van ons land aan en zelfs vreemdelingen ontbraken niet om en bij de renbaau ontmoette men vrienden en familieleden, die men er nimmer had denkeu te zien kennissen waaraan men in geen jaren had gedacht zag men eensklaps voor zich staan en mocht men de namen hebben vergeten, het diploma dat ieder op zijn bost droeg gaf duidelijk naam en kwaliteit te lezen. De heide leverde een staalkaart van rijtuigen op men zag er van de prachtigste landauwer tot de eenvoudigste boerenkar, en waarlijk de laatste was hier niet het minste practische. Vele familiën uit den omtrek haddeu zoo'n primitief voertuig gehuurd en het naar de renbaan doen brengen, waar de paarden werden afgespaunen en de kar tot een uitstekende tribune op wielen werd gepromoveerd. Onder de tallooze rijtuigen ontbraken zelfs de omni buseen niet: ongeveer tegenover de koningstribune vond men er een der Amsterdamsche Omnibusmaat- sohappij, waarop heel eigenaardig met groote letters te lezen stond Panorama. Ondanks de bijna onafzienbare menschenmassa, ondanks de ontelbare rijtuigen heerschte overal ejn uitstekende orde, was nergens gedrangneen, ieder vond een plaatsje, de een al beter dan de ander, en wat velen niet het minst waardeerden, men kon het geërbiedigd Hoofd van den Staat in zijn eenvoudig burgercostuum, naast zijn gemalin in een keurig tiolet van verre en van nabij aanschouwen, veel gemakkelijker dan men een der prijswinners opmerkte. De baan en hare omtrek leverden een eigenaardig, boeiend schouwspel op de eerste aandacht trok de groote tribune, waarvan tal van vlaggen lustig wap perden de koningsloge was rijk versierd en droeg nevens het rijkswapen dat van Waldeck-Pyrmout tegen de helling tusschen de baan en de tribune vond men weldra groepjes van heeren en dames, die, alsof het een buitenpartij gold, zich in het heidegras nederzetten en uit manden, koffertjes en reischtasschen allerlei eet en drinkwaren en lekkernijen te voorschijn haalden. Buiten de baan waren verschillende tenten en tentjes rijk met vlagged voorzien opgericht, die de hongerigen en dorstigen laafden, terwijl door ds ondernemers voor verscheidenheid was zorg gedra gen er was verscheidenheid geuoeg. De toeschouwers op en in de rijtuigen hadden den voorraad tusschen de wieleu en lieten deze niet onbetuigdde heidelucht scheen al evenveel honger en dorst te verwekken. I Voor alles was zorg gedragen, niet alleen bevond! zich dr. van Hengel uit Hilversum op het terrein met een brancard van het Witte Kruis om gekwetste ledematen te verzorgen, ook een bekende Amsterdamsche kleedingleverancier verspreidde overal het nnmmer van xijn magezijn om eventueele gescheurde jassen of broeken, voor ongelooflijke prijzen, tegen spiksplinter nieuwe te verwisselen en zelfs hadden enkele Ham- burgsche en Parijsche speculanten wellicht bevreesd dat onze wedrennen de vergelijking met de Engelsohe sports niet kunnen weerstaan de gelegenheid open gesteld om te wedden van af 27a gulden kon men een kansje wagen. Een der aardigste harddraverijen was die der journa listen naar het telegraafbureau, telkens na den uitslag der verschillende wedstrijden de telegrafisten waren er bitter weinig mede ingenomen, en geen wonderin die kleine ruimte van nauwelijks zes vierkante meters waar de twee ambtenaren met hun toestel slechts even plaats konden vinden, was [geen ruimte voor tien of twaalf reportors en nog veel minder ge legenheid om met één toestel de rijke hoeveelheid dépêches over te zenden. Van alle primitief ingerichte gebouwtjes, was dat der rijkstelegraaf wel het meest primitieve. Ongeveer 6 uur was de wedstrijd afgeloopen en keerden H.H. M.M. in open rijtuigen gezeten, luide en langdurige toegejuicht, naar den trein terug, waarop de onafzienbare massa zich verspreidde, bijzonder goed gestemd over den uitslag van den tweeden Bussum- schen wedren. De uitslag was als volgt lo. Harddravtrij met inlandsche paarden; prijs jhr. L. P. Quarles van Ufford, te Loosdnineü, met het paard Sophia premie P. van der Voort, te Alkemade, met Cornelia. 2o. Harddraverij voor paarden van alle landen en alle rassen onder het zadelprijs J. Koster, te Beem- ster met VInnocent; premie jhr, W. A. L. Mock, te Haarlem, met Jul Choke. 3o. Harddraverij voor paarden van alle landen en alle rassen, ingespannen voor twee- of vierwielige rij tuigen prijs A. Stechow te Berlijn met Gramaiieyx premie O. Stechow te Berlijn met Biegaicay% 4o. Harddraverij van inlannsche paarden, geboren in 1876 of later onder den man prij3 J. G. Matse te Boskoop met Hansjepremie E. van Loon te Roozendaal met de Lietze. 5o. Wedren voor paarden van alle landen en alle raasen, rijders in jockey-costuum. Hiervoor jwaren slechts 7 mededingers (nommers 1, 3, 7, 13, 14, 22 en 23) schoon 23 waren ingeschreven. Prijs Petersen, eerste en tweede premie Von Rochow, Hanover. 6o. Harddraverij van paarden van alle landen als tweespan voor twee of vierwielige rijtuigen. Hiervan bleveD weg de nommers 1, 2, 6 en 9. Prijs Quarles van Ufford, premie Ellenbroek. 7o. Wedren met hindernissen voor paarden van alle rassen, toebehoorende aan eu bereden door officieren van het Nederladsche leger, prijs Van Diepen bruggen, eerste premie Van Heeckeren, tweede premie Scheurleer. 8o. Wedren met hindernissen voor paarden van alle landen en rassen, rijders in jockey-costuum. Hieraan namen slechts deel de nommers 1, 8, 11, 13,14,18, 20 en 22. Prijs Cardon, premie Von Rocbow. Voor eenige jaren ontstond er eene algemeene be* weging tegen de Belgische twee-centime3 stukken en de regeering, zelve het nadeel inziende uit de cir culatie ontstaande van eene vreemde munt,die boven de waarde, welke zij in haar eigen land had, in betaliDg werd gegeven, liet Nederlandsche centen slaan, zoo verschillend van grootte, dat de vreemde munt niet onopgemerkt meer in ons land kan worden uitgegeven. Een tyd lang meende men dan ook bevrijd te zijn van de „Brabantsche centen". Thans echter wordt uit Bergen op Zoom gemeld, dat daar onder de hon derd eenten negentig Belgische centimestukken zijn. Bergen op Zoom zal wel geen uitzondering maken hoogst waarschijnlijk zal het in geheel Noord-Brabant eveneens gesteld zijn. De maatregel van de regeering was dus een halve maatregel, maar het hangt slechts van haar af om hem volledig te maken, door een voldoende hoeveelheid kopergeld in omloop te brengen. Misschien heeft men gemeend dat de 27a cent stuk ken zouden bijdragen om het getal centen aan te vullen, maar deze munt blijft dezelfde impopulariteit genieten, die ze al voor hare geboorte had. Als ze morgen ophield te circuleeren zou niemand ze missen a Arnh Cour.) Herït, School fit ieitdiitfj. Beroepen tot predikant bij de Chr. Gerefi, Gemeente te Domburg de heer Vlieg, candidaat met 12 van de 13 stemmen. Te Veere is beroepen de candidaat C. Steketee, Aan de Kerk Ct. wordt omtrent de handelingen van de Algemeene Synode der Ned. Herv. Kerk het volgende ontleend Aan een voorstel om in art. 6 van het reglement op de vacaturen te bepalen, welke de in het eerste lid van dat artikel bedoelde „vereischte stukken" zyn, achtte de vergadering het niet noodig te voldoen, vermits die stukken geene andere zijn kunnen, dan de beroepsbrief, dc verklaring dat het beroep ia aangenomen, en de approbatie. Misschien ware het beter gewenscht, dat de Wetgever van bescheiden had gesproken en niet van stukken, omdat de drie vermel de zaken veelal op hetzelfde vel papier onder elkander worden gesehreven doch nu het er eenmaal stond, meende men het veilig te kunnen laten staan. Ook zou alle gevaar, dat de beroepene acte van ontslag uit de classis zou kunnen ontvaDgen, voordat hij van zijne betrekking tot de gemeente is ontslagen, worden vermeden, als het classicaal bestuur de acte van ontslag niet vroeger verzond en althans niet vroeger dagteekende dan op den dag van zijn ontslag door den kerkeraad. Uitdienboofde hield de vergadering het voor on noodig in formulier O..achter genoemd Reglement voorkomende, de voorgestelde bepaling te voegen dat het ontslag uit de classis zou ingaan op den dag, waarop het ontslag uit de gemeente zou verleend zijn. Om een einde te maken aan de onbillijkheden, die uit de tegenwoordige redactie van art. 4 van het reglement op de vacaturen voortvloeien, heeft de

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 2