Naar de M. Ct. verneemt zijn in den zeedijk van
den Sophiapolder, (Noord-Bev eland), wederzijds de
nol van Ouwelek, twee gaten geslagen, een ter leDgte
van 20, het ander van 38 meter. Of men wel voor
nemens is den nog al zandigen dijk te herstellen,
wordt niet medegedeeld.
Men kan geen krant in handen nemen,zegt het JV. W.
of men vindt er plannen in van aan te leggen stoomtram
wegen. Over eenigen tijd zal het land met een uit
gebreid net dezer nieuwe wegen bedekt zijn. Nu men
tot de overtuiging is gekomen, dat de paarden aan
de nieuwe voertuigen spoedig zullen wennen en deze
derhalve minder te vreezen zijn, leggen de gemeente
besturen geen bezwaren meer in den weg, manr be
vorderen ze de plannen veeleer.
Dit nieuwe vervoermiddel zal inzonderheid het platte
land zeer ten goede komen, en wel in 't bijzonder de
gedeelten, die door de groote spoorwegen niet door
sneden worden. Het ligt nu eenmaal in den aard van
de kinderen van de 2e helft der XIX eeuw, dat ze
te ieder oogenblik zich kuunen verplaatsen, als ze dit
begeeren. Een dorp of stad op een a twee uren
afstands van een station, ligt „achteraf/' wordt verge
ten en gaat, indien zoodanige plaats niet om de eene
of andere bijzondere reden in trek is, kwijnen, terwijl
daarentegen de grootere gemeenten langs de spoor
wegen liggend, zich bovenmate snel uitbreiden.
Daar komt bij, dat de nieuwe inrichting van ons
middelbaar en hooger onderwijs, dat alleen door aan
zienlij ke gemeenten kan bekostigd worden of voor
deze door 't Rijk bekostigd wordt, vele ouders en
voogden als noodzaakt om naar de groote steden te
trekken, ten einde daar hun kinderen te laten stu-
deeren.
Wij hebben deze opeenhoopingen van menschen
steeds betreurd van wege de vele schaduwzijden daar
aan verbonden. Tal van maatschappelijke belangen
lyden er niet alleen onder, maar ook de moraliteit
en de godsdienstzin. Geen wonder voorwaar, dat God
den torenbouw van Babel verstoren liet.
Doch dit staat beter te worden door de stoomtram.
Kan men voor luttel geld in korten tijd, dikwijls en
op zeer gemakkelijke manier de groote middelpunten
van verkeer bereiken, dan vervalt voor velen de reden
om er zich, vaak tegen wil en dank, te vestigen. Dan
zullen de kleinere gemeenten, die nu door de meer
notabele inwoners verlaten worden, deze te gemakke
lijker behouden of opnieuw bekomen, al ware het
ter wille van de min kostbare levenswijze en de
lagere huishuren, wat voor een fatsoenlijke burger
familie licht een besparing van f1000 en meer's jaars
geeft, al moet men dan ook een f 100 of daarboven
met den tram verrijden.
Toen de spoorwegen aangelegd werden, meende
men dat men minder paarden behoeven zou. De profetie
kwam niet uit. De stoomtrams daarentegen bedreigen
de stalhouders met groot verlies. Ook veel dat nu
nog met paard en wagen vervoerd wordt, zal dan
per tram geschieden.
In 't kortwe kunnen gerustelijk aannemen, dat
het nieuwe vervoermiddel een belangrijke wijziging in
de bestaande toestanden zal brengen, waarvan voor
sommigen schade, voor meerderen groote voordeelen
de gevolgen zijn zullen.
Nog ditworden de stoomtramwegen algemeen,
dac zullen we met het aanleggen van onze kostbare
groote spoorwegen kunnen ophouden. Zijn de meeste
der bestaande noodzakelijk, vooral in betrekking
tot onze correspondentie met het buitenland voor
't binnenlandsch verkeer hebben we er geen meerdere
noodig. Ook zijn de trams veel handiger, gemakkelijker
en minder vermoeiend. En dat ze bovendien goede
renten voor de aandeelhouders znllen afwerpen, daar
aan valt. als men bij 't aanleggen met overleg han
delt, niet te twijfelen.
We begroeten om al deze redenen de stoomtrams
met groote ingenomenheid.
Van de wedrennen op de heide bij Russem wordt
het volgende gemeld
Reeds vroeg in den morgen snelden honderden
rijtuigen door het anders stille Naarden en sloegen
den weg in naar de Bussemsche heide, waar spoedig
van alle zijden voertuigen en voetgangers aankwamen.
Tal van extra-treinen brachten laudgenooten uit alle
hoekjes van ons land aan en zelfs vreemdelingen
ontbraken niet om en bij de renbaau ontmoette men
vrienden en familieleden, die men er nimmer had
denkeu te zien kennissen waaraan men in geen jaren
had gedacht zag men eensklaps voor zich staan en
mocht men de namen hebben vergeten, het diploma
dat ieder op zijn bost droeg gaf duidelijk naam
en kwaliteit te lezen. De heide leverde een staalkaart
van rijtuigen op men zag er van de prachtigste
landauwer tot de eenvoudigste boerenkar, en waarlijk
de laatste was hier niet het minste practische. Vele
familiën uit den omtrek haddeu zoo'n primitief voertuig
gehuurd en het naar de renbaan doen brengen, waar
de paarden werden afgespaunen en de kar tot een
uitstekende tribune op wielen werd gepromoveerd.
Onder de tallooze rijtuigen ontbraken zelfs de omni
buseen niet: ongeveer tegenover de koningstribune
vond men er een der Amsterdamsche Omnibusmaat-
sohappij, waarop heel eigenaardig met groote letters
te lezen stond Panorama.
Ondanks de bijna onafzienbare menschenmassa,
ondanks de ontelbare rijtuigen heerschte overal ejn
uitstekende orde, was nergens gedrangneen, ieder
vond een plaatsje, de een al beter dan de ander, en
wat velen niet het minst waardeerden, men kon het
geërbiedigd Hoofd van den Staat in zijn eenvoudig
burgercostuum, naast zijn gemalin in een keurig tiolet
van verre en van nabij aanschouwen, veel gemakkelijker
dan men een der prijswinners opmerkte.
De baan en hare omtrek leverden een eigenaardig,
boeiend schouwspel op de eerste aandacht trok de
groote tribune, waarvan tal van vlaggen lustig wap
perden de koningsloge was rijk versierd en droeg
nevens het rijkswapen dat van Waldeck-Pyrmout
tegen de helling tusschen de baan en de tribune
vond men weldra groepjes van heeren en dames,
die, alsof het een buitenpartij gold, zich in het heidegras
nederzetten en uit manden, koffertjes en reischtasschen
allerlei eet en drinkwaren en lekkernijen te voorschijn
haalden. Buiten de baan waren verschillende tenten
en tentjes rijk met vlagged voorzien opgericht,
die de hongerigen en dorstigen laafden, terwijl door
ds ondernemers voor verscheidenheid was zorg gedra
gen er was verscheidenheid geuoeg. De toeschouwers
op en in de rijtuigen hadden den voorraad tusschen
de wieleu en lieten deze niet onbetuigdde heidelucht
scheen al evenveel honger en dorst te verwekken. I
Voor alles was zorg gedragen, niet alleen bevond!
zich dr. van Hengel uit Hilversum op het terrein
met een brancard van het Witte Kruis om gekwetste
ledematen te verzorgen, ook een bekende Amsterdamsche
kleedingleverancier verspreidde overal het nnmmer
van xijn magezijn om eventueele gescheurde jassen of
broeken, voor ongelooflijke prijzen, tegen spiksplinter
nieuwe te verwisselen en zelfs hadden enkele Ham-
burgsche en Parijsche speculanten wellicht bevreesd
dat onze wedrennen de vergelijking met de Engelsohe
sports niet kunnen weerstaan de gelegenheid open
gesteld om te wedden van af 27a gulden kon men
een kansje wagen.
Een der aardigste harddraverijen was die der journa
listen naar het telegraafbureau, telkens na den uitslag
der verschillende wedstrijden de telegrafisten waren
er bitter weinig mede ingenomen, en geen wonderin
die kleine ruimte van nauwelijks zes vierkante meters
waar de twee ambtenaren met hun toestel slechts
even plaats konden vinden, was [geen ruimte voor
tien of twaalf reportors en nog veel minder ge
legenheid om met één toestel de rijke hoeveelheid
dépêches over te zenden. Van alle primitief ingerichte
gebouwtjes, was dat der rijkstelegraaf wel het meest
primitieve.
Ongeveer 6 uur was de wedstrijd afgeloopen en
keerden H.H. M.M. in open rijtuigen gezeten, luide
en langdurige toegejuicht, naar den trein terug, waarop
de onafzienbare massa zich verspreidde, bijzonder goed
gestemd over den uitslag van den tweeden Bussum-
schen wedren.
De uitslag was als volgt
lo. Harddravtrij met inlandsche paarden; prijs jhr.
L. P. Quarles van Ufford, te Loosdnineü, met het
paard Sophia premie P. van der Voort, te Alkemade,
met Cornelia.
2o. Harddraverij voor paarden van alle landen en
alle rassen onder het zadelprijs J. Koster, te Beem-
ster met VInnocent; premie jhr, W. A. L. Mock, te
Haarlem, met Jul Choke.
3o. Harddraverij voor paarden van alle landen en
alle rassen, ingespannen voor twee- of vierwielige rij
tuigen prijs A. Stechow te Berlijn met Gramaiieyx
premie O. Stechow te Berlijn met Biegaicay%
4o. Harddraverij van inlannsche paarden, geboren
in 1876 of later onder den man prij3 J. G. Matse
te Boskoop met Hansjepremie E. van Loon te
Roozendaal met de Lietze.
5o. Wedren voor paarden van alle landen en alle
raasen, rijders in jockey-costuum. Hiervoor jwaren
slechts 7 mededingers (nommers 1, 3, 7, 13, 14, 22
en 23) schoon 23 waren ingeschreven. Prijs Petersen,
eerste en tweede premie Von Rochow, Hanover.
6o. Harddraverij van paarden van alle landen als
tweespan voor twee of vierwielige rijtuigen. Hiervan
bleveD weg de nommers 1, 2, 6 en 9. Prijs Quarles
van Ufford, premie Ellenbroek.
7o. Wedren met hindernissen voor paarden van alle
rassen, toebehoorende aan eu bereden door officieren
van het Nederladsche leger, prijs Van Diepen bruggen,
eerste premie Van Heeckeren, tweede premie Scheurleer.
8o. Wedren met hindernissen voor paarden van alle
landen en rassen, rijders in jockey-costuum. Hieraan
namen slechts deel de nommers 1, 8, 11, 13,14,18,
20 en 22. Prijs Cardon, premie Von Rocbow.
Voor eenige jaren ontstond er eene algemeene be*
weging tegen de Belgische twee-centime3 stukken en
de regeering, zelve het nadeel inziende uit de cir
culatie ontstaande van eene vreemde munt,die
boven de waarde, welke zij in haar eigen land had,
in betaliDg werd gegeven, liet Nederlandsche centen
slaan, zoo verschillend van grootte, dat de vreemde
munt niet onopgemerkt meer in ons land kan worden
uitgegeven.
Een tyd lang meende men dan ook bevrijd te zijn
van de „Brabantsche centen". Thans echter wordt
uit Bergen op Zoom gemeld, dat daar onder de hon
derd eenten negentig Belgische centimestukken zijn.
Bergen op Zoom zal wel geen uitzondering maken
hoogst waarschijnlijk zal het in geheel Noord-Brabant
eveneens gesteld zijn. De maatregel van de regeering
was dus een halve maatregel, maar het hangt slechts
van haar af om hem volledig te maken, door een
voldoende hoeveelheid kopergeld in omloop te brengen.
Misschien heeft men gemeend dat de 27a cent stuk
ken zouden bijdragen om het getal centen aan te
vullen, maar deze munt blijft dezelfde impopulariteit
genieten, die ze al voor hare geboorte had. Als ze
morgen ophield te circuleeren zou niemand ze missen a
Arnh Cour.)
Herït, School fit ieitdiitfj.
Beroepen tot predikant bij de Chr. Gerefi,
Gemeente te Domburg de heer Vlieg, candidaat met
12 van de 13 stemmen.
Te Veere is beroepen de candidaat C. Steketee,
Aan de Kerk Ct. wordt omtrent de handelingen
van de Algemeene Synode der Ned. Herv. Kerk het
volgende ontleend
Aan een voorstel om in art. 6 van het reglement
op de vacaturen te bepalen, welke de in het eerste lid
van dat artikel bedoelde „vereischte stukken" zyn,
achtte de vergadering het niet noodig te voldoen,
vermits die stukken geene andere zijn kunnen, dan
de beroepsbrief, dc verklaring dat het beroep ia
aangenomen, en de approbatie. Misschien ware het
beter gewenscht, dat de Wetgever van bescheiden had
gesproken en niet van stukken, omdat de drie vermel
de zaken veelal op hetzelfde vel papier onder elkander
worden gesehreven doch nu het er eenmaal stond,
meende men het veilig te kunnen laten staan. Ook
zou alle gevaar, dat de beroepene acte van ontslag
uit de classis zou kunnen ontvaDgen, voordat hij van
zijne betrekking tot de gemeente is ontslagen, worden
vermeden, als het classicaal bestuur de acte van ontslag
niet vroeger verzond en althans niet vroeger dagteekende
dan op den dag van zijn ontslag door den kerkeraad.
Uitdienboofde hield de vergadering het voor on noodig
in formulier O..achter genoemd Reglement voorkomende,
de voorgestelde bepaling te voegen dat het ontslag
uit de classis zou ingaan op den dag, waarop het
ontslag uit de gemeente zou verleend zijn.
Om een einde te maken aan de onbillijkheden, die
uit de tegenwoordige redactie van art. 4 van het
reglement op de vacaturen voortvloeien, heeft de