HËT ZUIDEN6, Nieuwe Goesche Courant, Christelijk-historisch blad voor Zeeland i^ai Zaterdag 30 Juli. X°. 732. Geen politiek - tocli belangrijk. Verschijn telken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen P^ijs per drie maanden franco1,50. Enkele nommers- 0,05. UITGAVE VAN P. G. WIJ THAN, te Middelburg Wed. A. G. JONGE, te Goes. Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 16 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Gisteren is door de Eerste Kamer der Staten- Generaal eene beslissing genomen die door een groot deel der inwoners van ons land met on gewone belangstelling was verbeid. Het gebeurt maar zelden dat een vraagstuk waarbij noch godsdienstige, noch politieke belangen betrok ken zijn, zoo levendige belangstelling wekt. De Eerste Kamer heeft met 21 tegen 17 stem men aangenomen de door de regeering voorge stelde verbetering van de Keulscne vaart, ten einde een betere verbinding te water van Am sterdam met den Rijn mogelijk te maken. Nu deze plannen door de beide takken der volksvertegenwoordiging zijn aangenomen, komt het ons de juiste tijd voor een en ander over de geschiedenis van deze weldra uit te voeren werken te zeggen. Van het oogenblik af dat Amsterdam over tuigd was dat zijne verbinding met de Noord zee, door raiddel van de doorgraving bij Velsen gelukken zou, werd door den handel de wenscb naar een verbeterde Rijnvaart uitgesproken. Een prachtige verbinding met de Noordzee, was het niet half werk, indien voor dien ge- makkelijken invoer geen kanalen tot afvoer gereed stonden? Kanalen van afvoer, zooals onze tijd die eischt, gemakkelijk te bevaren, diep en regelrecht. De jaren waren voorbij dat de Minister Thorbecke verwijtend zeggen kon indien Amsterdam het hart van ons land is, dan klopt dat hart zeer flauw. Het Noordzee kanaal had ondernemingsgeest, energie gestort in de aderen van de handelsmannen der schoone stad, die vroeger de eerste koopstad van Europa was geweest, en voor weinige jaren haren han- delsroem alleen op de effecten-beurs had kunnen handhaven. Men sloeg het oog op de in zoovele opzich ten gewijzigde handelsbelangen en handelswe gen. Men zag dat Duitschland al het mogelijke doet om den aanvoer uit Indie en Amerika tot zyn eigen havens te trekken, en de aangevoerde producten verder te brengen door goedkoope spoorwegtarieven.Men zag hoe de havens in Zuid- Europa aan de Middellandsche zee steeds meer en beter verbonden worden met Midden-Europa. Talrijke tunnels, door den St. Gotthard, geven gelegenheid om vlug en goedkoop de producten naar Oostenrijk, Duitschland, Rusland te voeren. Men zag de reusachtige ontwikkeling van Ant werpen dat met zjjn net van spoorwegen nationaal eigendom en dus lage tarieven zich in een ongekenden bloei verheugt. Amster dam, eenmaal de markt van gansch Europa, dreigt zijn doorvoerhandel te zien verloopen, door genoemde geduchte concurrenten, en uit gaande van de leer dat, waar een lid lijdt alle leden lijden, vestigde zich langzamerhand de overtuiging dat het een algemeen landsbelang was, de hoofdstad in meer voldoende verbinding te brengen met den grootvorst van Europa's stroomen. In 1875 begon het onderzoek, dat onder op volgende regeeringen werd voortgezet totdat de eerste minister van Waterstaat enz. in het Koninkrijk der Nederlanden in 1879 ondereen net van kanalen ook het bekende Geldersche- vallei-kanaal voorstelde. Een kanaal dat langs Dodewaard, Amsterdam ten koste van 21 mil- lioen guldens rechtstreeks in verbinding met den Rijn brengen zou. Dit plan werd met éene stem meerderheid door de Tweede Kamer ver worpen. En de gevolgen van deze verwerping liggen iedereen nog versch in 't geheugen. De Minister Tak ging heen en met hem trad weldra het hoofd van het Kabinet, mr. Kap peyne, en het geheele ministerie af. Met het aftreden van den Minister Tak trad de verbinding met den Rijn in tweeërlei opzicht een nieuwe periode in. Amsterdam vond zoo danig haar hoop en wenschen in de oostelijke doorvaart" belichaamd dat hare bevolking slechts oor en oog had voor dit handelsbelang scheen te hebben. Niet alleen werd mr. Tak, om zijn wetsvoorstel tot haar vertegenwoordiger geko zen, niet alleen werd de onafhankelijke en bekwame Jhr. Rutgers van Rozenburg uit de Kamer geweerd, omdat naar men meende, hij de schuld was van de verwerping van het val lei-kanaal-voorstel, maar ook andere leden van het Kabinet Kappeyne werden in de Kamer gebracht, en zelfs werd door een aanzienlijke minderhaid beproefd de hoofdman en leider, mr. Kappeyne, hoe onaangenaam zijne politieke nagedachtenis ook voor de liberale partij zijn moge, opnieuw in de Kamer te brengen. Langzamerhand werden met meer kalmte en bezadigdheid, door de mannen van het vak, de plannen voor het vallei-kanaal getoetst en onder zocht en men stuitte op zoo belangrijke techni sche bezwaren dat het eenmaal met zooveel vuur en ijver verdedigde plan, zelfs door den toenmaligen voorsteller losgelaten werd. Evenwel, de overtuiging bleef zich handhaven, dat ons land, indien het op handelsgebied de plaats wil blijven innemen die het door zpn natuurlijke ligging toekomt, iets doen den doorvoerhandel te behouden of te ver meerderen. Wat dan De tegenwoordige Minister van Waterstaat stelde voor om, ten koste van 13 millioen, af te graven en uit te diepen het kronkelend en ondiep water in de rivier de Vecht naar de Lek bij Vreeswijk en het Zederikkanaal tot in de Merwede bij Gorinchem, bekend onder den naam van de Keulsche vaart. In plaats van eene rechtlijnige verbinding der hoofdstad met den Rijn alzoo eene langs een omweg, in gebogen richting. Amsterdam toonde zich zeer ontevreden met dit voorstel. In tijdschriften en dagbladen, in gemeenteraad en Kamer van Koophandel ging maar een stem over dff voorstel op het was die van afkeuring. Is dat eene verbinding die men ons geven wil, langs een vaarwater gelijkende op een kurkentrekker. langs een opgelapten omweg die acht uren meer vordert langs buurmaus gebied, zoo klaagde men. En het antwoord des Ministers en der voorstan ders was onveranderd geef gij ons een afge rond plan, bepaal u niet tot algemeene termen, z. a. in oostelijke richting, maar zeg duidelijk, uw verlangen. Bovendien zoo luidde 's minis- ters advies ik ben overtuigd dat door dit. opknappen van den ouden vaarweg 's landr belang, zoowel als dat der hoofdstad het meest zal worden gediend. Technische bezwaren zijn hier veel minder dan bij een nieuw kanaal de kosten laten zich beter berekenen de acht uren tjjdsverlies zullen tot een minimum dalen.. Amsterdam zal in de toekomst erkennen gedwaald te hebben. Voor- en tegenstander#: waren onuitputtelijk in het aanvoeren van. getuigeningenieurs-adviezen wisselden el-^ kander in duizelingwekkende vaart af, adres» sen werden in menigte ingezonden, en de tegenstand van Amsterdam bereikte zjjn hoogte door het aanbieden van een waarborg, in den vorm van 3 a 4 millioen voor een eventueel te graven kanaal oostwaarts. Gisterenis dan nu, gelijk we reeds gemeld hebben, de beslis sing die met spanning door Amsterdam werd gewacht, gevallen, na eene verdediging van het ontwerp door den Minister die in degelijkheid en duidelijkheid de eenigszins onnatuurlijk# opwinding der tegenstanders verre overtrof. Mogen wij algemeen als bekwaam erkenden, minister van Waterstaat vertrouwen stellen, dan we zeggen het de N. R. C, na dan zal voor de bekommering der be strijders, die deze wet een ramp" voor het land hebben genoemd, nooit eenige rechtmatig# grond behoeven te bestaan.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 1