Nieuwe Goesche Courant, Christelijk-historisch blad voor Zeeland Donderdag' 28 Juli N°. 781. Prijs der Advertentiën: BINNENLAND. HET ZUIDEN, Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen P-ijs per drie maanden francof 1,50. Enkele nommers- 0,05. UITGAVE VAN P. G. WIJTMAN, te en Wed. k. C. DE JONGE, te Goes. Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 16 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Gelijk de twee voorgaande jaren worden ook nu van wegedeUnie „Een school met den Bijbelmet het oog op de aanstaande Augustus-collecte, popul aire blaadjes uitgegeven. Het eerste dier blaadjes is van dezen inhoud Winst en verliesrekening. Gijlieden wel, gij hebt kwaad tegen mij gedacht, doch God heeft dat ten goede gedacht. Genesis 50 20a. Drie jaren zijn verloopen sedert de nienwe School wet door den koning werd geteekend. Hebben wij sedert dien dag gewonnen of verloren Laat ons de rekening eens opmaken. WINST. 1. De zekerheid dat er duizenden, ja honderddui zenden in ons land zijn, die een school met den Bybel verlangen. 2. Een collecte op 17 Augustus, die de eerste keer f 42,000, de tweede keer ruim 80,000 opbracht, en misschien dit jaar nog zal stijgen. 3. Een jaarlijksch protest tegen de Schoolwet. Het is eene schande voor Nederland, dat vrije burgers moeten gaan bedelen, om eene school met den Bijbel te hebben, waarop zij evenveel recht hebben als de liberalen op een school zonder Bijbel. 4. Een aantal nieuwe scholen opgericht of ont worpen. 5. Een Bond als de Unie, die meer en meer ver trouwen wekt, omdat zij niet heer&cht maar dient, en ieder vrij laat om het onderwijs in te richten naar zijn keus, mits hij een voorstander zij van de school met den Bijbel. 6. Meer kennis ran het onderwijs onder ons volk. 7. De verkiezingen voor de Tweede Kamer meer en meer in onzen geest uitgevallen. De voorstanders der Schoolwet gaan achteruit. Zij hebben in de Tweede Kamer al weer drie plaatsen verloren, die ons zyn toegevallen. Deze zeven posten schrijven wij op als winst en durven daarop gerust het woord van Jozef toepassen God heeft ten goede gedacht, wat ten kwade bedoeld was. Tegenover die winst staat echter nog heel wat, dat als verlies moet worden geboekt. VERLIES. 1. Wetten werken langzaam. Of de Schoolwet veel of weinig kwaad zal doen aan onze scholen, bemerkt men eerst over eenige jaren. Wetten werken als drup pels water, zij hollen langzaam den steen uit, door aanhoudenden drup. Zullen wy op den duur daartegen bestand zijn? Niemand kan het zeggen en daarom plaat sen wij dezen post van verlies voor Memorie. Houd het in uw memorie, denk er gedurig aan dat dit gevaar u dreigt. 2. De openbare school wordt veel duurder en wij zullen dat gevoelen in onze beurs. Hier b. v. is een openbare school van 75 leerlingen. Daarvoor moest men tot nu toe houden1 hoofdonderwijzer en 1 kweekeling, maar dit mag niet langer er moeten 2 hulponderwijzers bij komen, die samen allicht f 1200 per jaar kosten. Wie moet dat betalen? De burgerij. Reken dat eens uit voor het gansche land en gij zult er van schrikken. 3. De Christelijke scholen zijn niet meer vrij, om zooveel kinderen op te nemen als zij plaatsen kunnen Wij behelpen ons vaak, omdat wij niet anders kun nen, voortaan komt de Staat de sehool opmeten lengte, breedte, hoogte en dan telt hij de leerlingen en zegt tot vele schoolbesturen „Uw school is te klein, gij moet kiezen of deelen, ófeengrooter school bouwen öf kinderen wegsturen." Verleden jaar wilde de Minister dit maar eens gauw invoeren. Het besluur der Unie kwam tusschen beide en toonde den Minister aan, dat als hij dit doordreef /neer dan 1500 kinderen van de Christelijke scholen zouden moeten weggezonden worden. Men kon toch geen scholen tooveren. De Minister gaf een paar jaar uitstel. Maar borgen is geen kwijtschelden. Er moet geld wezen, en voor dat geld krijgen wij niets nieuwsneen wij krijgen alleen het recht, om de kinderen te houden die wij al hebben. 4. Vroeger behielp men zich vaak met kweekalingen in plaats van hulponderwijzers. Was de school niet te groot, was de hoofdonderwijzer een flink man, dan ging dit wel. Dat mag over eenigen tijd niet meer. De kweekelingen mogen wel les geven, maar de hoofd onderwijzer moet or bij staan, om hen te leeren, hoe zij les moeten geven. Dus moet menige christelijke school een hulponderwijzer aanschaffen, dat is al weer een extra uitgaaf van f 600 ongeveer. 5. Het openbaar onderwijs wordt veel duurder, veel mooier, veel uitgebreider. Overal komen kweek scholen voor openbare onderwijzers. Daarbij kan iedere gemeente, die openbare scholen heeft, van elke f 100, die zij uitgeeft, f 30 terug krijgen uit de kas van het Rijk. Wie moet dat alles betalen De bur gerij. Geen mensch kan nog berekenen, hoeveel dit alles kosten zal, men tast in het blinde. Dat dit alles geen winst maar verlies is, kan een kind begrijpen. Bereken dit alles zoo matig als gij wilt en wat zal het slot zijn een overgroot verlies. Doch de Christen heeft een heel andere manier van rekenen dan de wereld. De wereld boekt onder haar ontvangsten „de hulp van den Staat." De Christen boekt onder zijn ontvangsten„De hulp van den Heer onzen God." Dat deed Jozef ook. Zijn verlies was duidelijk. 1. Verlies van het ouderlijk huis 2. Verlies van de vrijheid 8. Verlies van zijn vaderland 4. Verlies van Potifars gunst, waardoor hy van slaaf zelfs gevangene werd. Zijn winst was voor zijn geloofsoog zichtbaar 1. De belofte van zijn God, in droomgezichten hem meêgedeel J 2. De nabijheid des Allerhoogsten in het vreemde land 3. De vrijheid der kinderen Gods, die roemen ia de verdrukking 4. De wijsheid, waarmede de Heere al zijn paden bestuurde en ten goede leidde 5. De inwendige kracht, waarmede hij aangedaan werd uit de hoogte. En zijn winst- en verliesrekening is goed uitgeko men. De Heere God had hem in zijn school genomen hem geleerd door vernedering, hem geoefend en be kwaam gemaakt, om later aan het hoofd van een groot volk te staan. Ook wij zullen, als wij getrouw blijven, eens ge roepen worden aan het hoofd van ons volk te staan en waar het ongeloof zich al stouter vertoont, zullen wij geroepen worden, om ons land temg te voeren tot de gehoorzaamheid des geloofs. Dit is een zware taak. Zijn wij er rijp voor Neen. Wij moeten nog heel wat leeren, eer wij het kun nen. Op dit oogeublik zijn wij evenals Jdzef, toen hij uit Potifars huis verstooten en naar de gevange nis werd gevoerd. Onder de oude schoolwet ging het al moeielijk genoeg, thans zal het nog moeielijker gaan. Wij waren tamelijk vrij, thans worden wij met nieuwe banden gebonden. Doch wij leeren al vast veel. Ons Christenvolk weet heel wat meer van de school af dan tien jaar geleden. De liberalen laten hun scholen over aan den gemeenteraad, aan de schoolcom missie, aan de Schoolopzienershet liberale volk be moeit er zich weinig mee. Wij moeten er ons wel mee bemoeien, of wij wil len of niet. Juist dat wil des Heeren wijsheid on» leeren. Huisvaders en huismoeders, rijken en armen, jongen en ouden moeten zich met de Christelijke op voeding inlaten. Over een jaar of wat zal het heeten als in Psalm 119 99„Ik ben verstandiger dan al mijne leer meesters, omdat uwe getuigenissen mijne betrachting zijn." Mits wij niet vertragen. Mits er ernstig gebeden wordt om de voorlichting, de bezieling van des Heeren Geest. Laat 17 Augustus 1881 daarvan een nieuw be wij» leveren. De winst is klein, 't verlies was groot. Doch 't meeste wordt het minst. Leg aan den Heere uw boeken bloot Hij maakt verlies tot winst. Lijst van den uitslag der overgangs-examens van de leerlingen der Meisjesschool voor Middelbaar onderwijs te Goes. Van de le tot de 2e klasse. Met den Sen graad. A. Meijers. M. H. Hannink. M. Voois* Voorwaardelijk is bevorderd. K. Herdink. Van de 2e tot de 3e klasse. Met den len graad. C. J, Van Dishoeck, A. C. Rijkaard,

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 1