Nieuwe Goesche Courant, Christelijk-historisch blad voor Zeeland. 1881. Dinsdag 21 Juni. N°. 768. Evolutie en Revolutie. HET ZUIDEN, Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Pvijs per driemaanden franco 1,50. - - 0,05. Enkele nommers UITGAVE VAN P. G. Wil TH AN, lc Middclbnrg en Wed. A. C. I)E JONGE, le Goes. Prijs der Advertentiën; Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 16f> regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. In het jongste nummer van De Gids be spreekt de heer Macalester Loup niet beter te weten een der mederedacteurs van de N. liot- terd. Ct. in zijn altoos lezenswaardig P olitiek Overzicht de russische toestanden, en vooral de pogingen, door de russische regeering aan gewend, om van andere natiën wetten te ver krijgen tot het uitleveren van vorstenmoorde naars, tot het opvangen van staatsgevaarlijke lieden, tot het verbieden van vergadering, van verblijf zelfs, aan Uitgewekenen, die 't in hun eigen land met de regeering niet vinden kunnen. Hij schrijft daarin het volgende, in hetwelk wij zoo vrij zijn eenige woorden meer dan an dere onder de aandacht te brengen Wij vragen, waar en wat is dat monster der revolutie, dat zoo herhaaldelijk wordt genoemd Noemt gij revolutionair al wat zich met de bestaande orde van zaken niet vereenigen kan en een herschep ping daarvan in nieuwe toestanden beoogt, dan loopt gij gevaar bijeen te voegen, wat in beginsel en eind doel ver uiteenloopt, en dan brandmerkt gij soms de reinste bedoelingen en het edelste streven met een gehaten naam. Beperkt gij den naam revolutionair tot al wat een gewelddadigen ommekeer wil van het be staande, dan zult gij bij vele natiën een betrekkelijk gering aantal revolutionairen ontdekken, en dus spoe dig ontwaren dat het schrikbeeld tot kleine afmetingen ineenkrimpt. Groot genoeg ongetwijfeld is het getal ontevredenen in de lagere lagen der maatschappij, en de gelijkvormigheid van hun lot veroorzaakt een ge lijkheid van grieven, die sympathie voor elkanders streven en steun in elkanders nooaen teweegbrengt. Maar men dwaalt als men in die allen een'hartstocht van omverwerping meent te ontdekken, die voor geen hinderpalen zou terugdeinzen, maar getroost de grondslagen van het maatschappelijk gebouw zou willen ondergraven, al moest het hen mede verplet teren. Iedere regeering heeft het grootendeels in eigen hand die ontevreden elementen tot bedaren te bren gen en op te leiden tot krachtige organen (werkzame deelen) in het organisme (samengesteld lichaam) van den staat, fiérst waar zij in haar verplichtingen tekort schietwaar de maatschappelijke krachten zich niet vrij kunnen ontplooien, waar de wassende volksorganen in een eng keurslijf geprangd blijvenwaar met onverstan dig geweld Jiet volksleven in kunstmatiqe banen ivordt gedreven, daar kan het oogenblik komen dat de ver krachte natuur zich wreekten als dan een siddering vaart door het geweldige volksorganisme, die tronen doet tuimelen en paleizen instorten, dan verbleeken de machtigen der aarde van angst en roepen zij, vol afschuw over de gruwelen der revolutie, de stenpilaren van orde en gezag tegen haar ten strijde. De ver dwaasden, die het niet hebben geleerd, dat overal en te allen tijde gestremde evolutie (ontwikkeling, bewe ging) revolutie (gewelddadige omkeering) baren moet 't Graat met bet woord revolutieals met zooveel andere woorden. Men is bet er nog niet over eens wat warm en wat koud is. Wat men 's winters warm vindt zal men des zomers koud noemen. In Rusland beet bet vragen naar eene volksvertegenwoordiging revolutionair, in Spanje bet bouden van protestantscbe gods dienstoefeningen, en in Engeland wacbt men zicb wel bet feitelijk verzet tegen de wet, ge paard met moord en brandstichting, zoo als dat in Ierland openlijk plaats beeft, met den naam van revolutie aan te duiden, men spreekt daar van disturbance (verwarring, rustverstoring) onze boeren zouden 't woord misschien vertalen door 'een kwaden overgang. Hoe anti-revolutionair, boe tegen de revolutie gekant wij zijn en blijven, wij moeten 't erken nen dat zelfs iets goeds was in bet verlangen van de bewerkers der door ons sterk veroor deelde groote revolutie van 1789, dat er iets goeds is zelfs in de wenschen der nihilisten, zoo als er veel kwaads was opgestapeld door en onder de fransche Bodewijken, door en onder de russische Czaren. Maar de daden der fransche revolutionairen, de werken der nihilisten keuren wij ten sterkste af, en ook hunne beginselen. De fransche rovolutionairen verwachtten bet heil van de godin Rede, de nihilisten in Rusland willen voor den Czaar een gebed opzenden tot bet Noodlot, en daarom betitelen wij beider werk met den gehaten naam" van revolutionair. Geheel anders staat daartegenover de afzwe ring van Filips van den op wettige wijze aan de regeering gekomen Filips door onze vaderen. In Frankrijk waren, in Rusland zijn de gewelddadigheden hoofdzaak bij de onver mijdelijke omkeering, ten onzent was de geweld dadige beeldstorm iets bijkomstigs bij het nage noeg eene eeuw volgehouden mannelijk verzet, dat zijn reinste bedoelingen" zijn edelste streven" nooit verloochende. De strijd onzer vaderen was evolutie, geen revolutie. Dit alles weet en gevoelt in hoofdzaak de schrijver, wiens woorden wij boven aanhaalden, en wien, even als ons, zeker nog meer voor beelden uit de geschiedenis voor den geest zweven. Hij weet het middel om de ontevredenen onder het volk tot bedaren te brengen, hij ziet het grootendeels in de hand der regeeringen, en hij wijst er op, nu hij het arme Rusland jammerlijk ziet lijden, ziet stuiptrekken van pijn. Maar we leven immers in de eeuw der voor behoedmiddelen van waarschuwende plakbil- jetten op deur en post? We leven immers in den tijd der gezondheids commissiën Zou het dan geen tijd worden dat onze regeer ders, dat onze staatsmannen eens nagaan hoe hek bij ons gaatdat zij, die dagelijks vernemen1 hoe het met Rusland is, ook eens een oog heb-1 ben voor de minder opzienbarende krankheid, van onzen staat. Moet het zoover komen als in Rusland, als. in Ierland, eer de staatsmannen gaan twijfelen, aan de gezondheid des volks Bij ons ontplooit zich de christelijke school tegen de verdrukking in, maar van vrij ont plooien" wil men niet weten. Het keurslijf wordt vastgeregen met stevige snoeren. Het volks leven wordt met onverstandig geweld in kunst matige banen gedrevenhoe verstandelijk ook dat drijven toega. Als onze ministers, onze volksleiders, de voorname mannen onzer vaderlandsche pers het oor aan de stembus te luisteren leggen, dan zullen zij door dien reusachtigen telefoon uit alle oorden des lands stemmen hooren bruisen^ 38,000 stemmen, die vragen drijft hét volks© leven niet langer met geweld in de kunstma tige baan van neutraliteit. Maar onze regeerders hooren tegelijk geen dynamietontploffingen, geen wapengekletter zelfa>, 't zijn grootendeels stemmen van cmto'-revolutio- nairen, en daarom, daarom gaan ze in arren moede voort met het wringen en buigen der rails, met het omleggen der oude paden. Het betreft ten onzent niet één stand, niet de onderste laag der maatschappij. Het onrecht/ raakt alle standen, doch 't meest den nijveren, en handeldrijvenden burgerstand, die zwaar be-., last wordt om hoogere burgers tot heftige drij vers op te leiden. Nu reeds veroorloven dei. hoogereburgerjongens, die nog niets andere zijn dan kweekelingen op kosten van 't publiek,, zich manieren, die doen denken aan de vriendelijk heid van russische ambtenaren, aan de nede righeid van sabel dragende pruisische jonkers,- aau den eerbied van encyclopedisten. Dezelfde soort van volk uit allerlei standf( als door Lodewijk XIV met dragonders wer vervolgd en uitgedreven, dezelfde soort van/ geloovige werkzame burgers wordt in Nederland gekweld door het keurslijf". Toch zal de verkrachte natuur" zich wreken?' de stembus heeft gewaarschuwd, opnieuw ge waarschuwd. Geen revolutie, geen gewelddadige omkee* ring wenschen we. Hoe zachter, hoe vrede* lievender de oplossing der hangende vraagstuk* ken zij, hoe beter. Maar onze evolutie, onze vrije ontwikkeling moet niet belemmerd worden. Damt men den stroom van ons volksleven, van onze vrije volksontwikkeling af, .wreekt zich dan de verkrachte natuur, en baart ein*

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 1