ZUIDEN, Nieuwe Goesche Courant, Ch r is tel ij h - h is tor is c h blad voor Zeeland 1*181. Zaterdag* 28 Mei. 756. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrïjdag- ivond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen prtjs per drie maanden francof 1,50. Enkele nommers- 0,05. UITGAVE VAN P. G. IV IJ Tl! AN, Ie Middelburg en Wed. A. C. !)E JONGE, te Goes. Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1—9 ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. De Middelb. Courant gaf ons dezer dagen een uittreksel uit het rapport van den regee- ringsambtenaar J. van Wijk, die in zuidelijk Atjeh eene reis gedaan heeft. Wij nemen daar uit het volgende over Op de meest vrijmoedige wijze werd ik door min dere hoofden en geestelijken geïnterviewd (uit eigen beweging ondervraagd) over zaken, betreffende het bestuur, de staatsinrichting en de maatschappelijke toestanden van het rijk in Europa en de overige Nederlandsche bezittingen in dezen archipel, terwijl weer anderen erop uit waren mij over onze gods dienstige Rilabs te ondervragen, waarbij het steeds mijn streven was hen te wijzen op dezelfde bron, waaruit de boeken der beide godsdiensten voortkwa men en op het weinige verschil, dat er in het essen- tieele (wezenlijke) gedeelte tusschen onze beide gods diensten bestaat Van de hoofden die mij vergezelden, volgden er geene de dagelijksche gebeden op, niettegenstaande ik hen meermalen daaraan herinnerde, dat zij die niet om mij behoefden te verzuimen, en hoezeer de Mohamedaansche godsdienst in staats- en rechtsvorm diep is doorgedrongen, zooals misschien m geen ander land van den archipel, behooren de vrome Moslims tot de zeldzame uitzonderingen. En de Middelb. Ct. zegt daarvan Deze .houding van den gouvernementsreiziger zal ongetwijfeld weder niet in den smaak vallen van hen die verlangen zouden dat het geheele werk der Neder landsche kolonisatie dienstbaar werd gemaakt aan de prediking van het Christendom. Een controleur, die aan de Atjehers den indruk zoekt te geven dat de godsdienst van Jezus en die van Mahomet, wat hun beginselen betreft, veel met elkaar overeenkomen, wijkt zeker even ver af van het ideaal van den heer Keu- chenius, als een resident, die aan een zendeling te ken nen geeft dat hij geen gemoedsbezwaren tegen de van FEUILLETON. Verslag der. Prov. Univergadéring, Delft op 21 April jl. VI. ï)es avonds ten half 8 kwamen we samen in de schouwburgzaal. Daar, waar zooveel geschiedt, waarvan een Christen afkeer moet hebben in den schouwburg, waar men er aan werkt om den mensch af te trekken van zijn huisgezin, van de maatschappij, van God en zijn dienstIn de comedie zou nu een pleidooi ge leverd worden ten gunste van het brengen der kleinen tot Jezus Van dat zelfde tooneel, van waar wellicht menige godslastering werd uitgesproken, zou men thans spreken over Jezus Op dat tooneel zou men den Gever alles goeds een zegen hooren afsmeeken over het Christelijk onderwijs een zegen over de gesprekken van den avond, een bede om de uitbrei ding van Gods Koninkrijk Ds. Groenewegen van Delft opende deze avondver gadering met gebed, waarna hij het woord gaf aan X)s. Buitendijkdie de vijf stellingen besprak en regeeringswege aanbevolen inenting behoort te doen ontstaan, of als een gouverneur-generaal, die de katho lieke geestelijken zoekt te beduiden dat er ia den Indischen archipel streken genoeg zijn, waar zij zon- dor mededinging werkzaam kunnen zijn, om niet bij voorkeur de reeds tot bet protestantisme bekeerde bevolking van de Minahassa te doen zien welk een tweedracht er onder de verschillende belijders van den godsdienst der liefde bestaat. Maar aan deze ge dragslijn, aan deze onpartijdigheid, wil men 't onverschilligheid noemen, 'tis ons ook wel, tegen over de godsdienstige denkbeelden der onderworpen volken heeft ons kleiue Nederland het te danken, dat het sedert drie eeuwen eene groote koloniale mogend heid is, en dat in ons gebied het doen ontbranden van godsdienstoorlogen wel vaak door dwepers en op roermakers beproefd, maar onder de bevolking nooit gelukt is, In 't voorbijgaan mo^j|j| wij weder eens even protesteeren tegen het in één adem noemen van roomschen en protestanten, als er sprake is van zaken, die juist doen zien waar en wan neer beider streven verre uiteenloopt. Dat tegen elkaar opzetten van twee partijen, die enkele gemeenschappelijke en vele tegenstrij dige belangen hebben, is tegen de verkiezings dagen een van de handigheden der liberalen", in lijnrechte tegenspraak met hunne koloniale godsdienstige politiek en met hunne voorge wende neutraliteit in Nederland. Welken naam moeten wjj geven aan de ge prezen gedragslijn," aan deze onpartijdig heid", die men ons veroorlooft onverschilligheid te noemen Wij kunnen begrijpen dat een Indisch amb tenaar, reeds »op jeugdigen leeftijd" in gou vernementsdienst, van kindsheen af tot staats ambtenaar opgeleid, doet zoo als hem geleerd is, wij willen aannemen dat de heer van Wijk verdedigde, die achtereenvolgens met de bespreking zullen geciteerd worden. Voordat Zijn Eerw. echter hiertoe overging, deelde hij mede, dat hij vooraf 3 historische herin erin geil had te vermelden. Ie Als kind van 8 jaar betrad hij voor het eerst de oude veste van Delft. Zijn vader bracht hem bij het praalgraf van den grooten Zwijger. Hoe vurig, zeide spreker klopte mijn hart, toen ik boven den graf kelder van het Oranjehuis stond. O, dacht ik, kon ik nu naar lust mijn knieën buigen en mijn hart tot God opheffen 2e Onverwachts kwam ik weer te Delft in 1863. Ik werd uitgenoodigd door de vereeniging voor Evan gelisatie, om in hun midden het woord des levens te verkondigen. Ik sprak toen over den verloren penning. 3e En thans, 21 April '81, ben ik weer te Delft, niet om te prediken, maar om te pleiten voor de groote zaakde zaak, die alles in beweging brengt de zaak, waar om zich alles beweegthet Christelijk Onderwijs. Eerste stellingRet antwoord op de vraagaan ■wélke zijde zal ik mij in de schoolkwestie plaatsen hangt af van de levensbeschouwingdie ik toegedaan ben te Delft heeft geleerd dat Mohammetaansch© en Christelijke boeken, de Koran en de Bijbel uit dezelfde bron zijn voortgekomen, maai er moet dan toch een groote mate van staats- neutraliteit toebehooren, om Delftsche studenten zoo iets wijs te maken, en bij die studenten eene ontzaggelijke mate van onkunde, om zoo- iets te kunnen aannemen. 't Is nog niet lang geleden dat de Middel- burgsche het erkende, dat de politiek een kunst van transigeeren (schikken en plooien) zoowel als van regeeren is/ Al dat schikken en plooien komt echter in In ten bate van Mohammet's leer. »Met de h/ i'den bezoekt de Indische ambtenaar een T .ksfeest op de markt, tot viering van Mor emmet's geboortedag." Hij herinnert in 't waarnemen hunner plichten nalatige (zijn dat soms liberale Mohammet- anen aan de gebeden, die zij als vrome Moslims (zouden dat geen orthodoxen zijn ?)- moeten doen. Waar blijft daarbij de onpartijdigheid Van liberale" zijde wordt steeds tegen vor mendienst geijverd. Tegenover het vier of vijf maal daags in 't openbaar bidden der Moham- metanen moeten ook de Christenen in de Oost niet het omgekeerde van Matth. VI 6 in toepassing brengen. Maar is het herinneren aan 't gebedsuur der Mohammedanen niet een aan bevelen van vormen en niets dan vormen Hebben we 't al eens in de Middelburgsche of in eenig ander liberaal" blad gelezen, dat* aan Nederlandsche spoorwegambtenaren of offi cieren werd aanbevolen tot hunne onderhoo- rigen te zeggenom mij behoeft gij het kerk- niet te verzuimen Heel de redeneering der Middelburgsche, dat;" Er bestaat, zoo begon spreker eene schoolkwestie^ M. H. Die kwestie verdeelt de menschen in 2 deelen voor- off tegenstandes der Christelijke school. Ieder moet partij kiezen, en die keus moet zich regpïen* naar de levensbeschouwing. Ik ben geboren ondeï? de wet van 1806, die uiterst gebrekkig was. Toen. werd echter de Bijbel gelezen op school en er werd gebeden. Het was de tijd der brave Hendrikken en. der deugzame Maria's. Men bezong, op school de' wvlijtige landman" nde naarstige tuinman" enz. In' dien tijd was er reeds behoefte aan Christelijke scholen, maar het kostte toen o Zooveel moeite. Het jaar '48 brak aan. Tronen werrjen omver geworpen* en wat de revolutie van '89 h'ad gewild, toen besten digd. Er kwam in vele rijke.n een grondwet. Onze grondwet werd herzienNu, werd het onderwijs vrij l Nu riep men victorie 1 Maar het hinkende paard kwam achteraan in eene alinea achter dat artikel stond: alles nader door de wet te regelen. Die wet kwam in 1857 doze zou dan de vrijheid van onderwijs regelen. Die wet stemde ons tot dankbaar-* heid, want men kon nu Christelijke scholen oprichten. Men kreeg wel niet wat beloofd was, toch moest men zeggen dankbaar maar niet voldaan, 't Was meej!

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 1