MET ZU1BEN, Nieuwe Goesche Courant, Christelijk-historisch blad voor Zeeland. fhutf. leton. Zaterdag 21 ill ei i\To. 7 S3. Verschijnt elken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Ohristelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1,50. Enkele nominers- 0,05. UITGAVG VAN P. G. WIJTMAN, te Middelburg Wed. A. C. JONGE, le 6oes. Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1- regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. BINNENLAND. Gelijk wij vermoed hadden, zegt ook Be Tijddat de katholieken in het district Goes de candidatuur van Jhr. Pompe van Meerdervoort steunen zullen. Met een weinig activiteit van onze zijde zal dit maal eene herstemming ih het district Goes best te voorkomen zijn. Men kan het dezen keer in eens afdoen. De steun van de Roomschen aan de antirevolutio naire candidatuur geboden, is, volgens de Goesche Couranteen reden te meer om, als protest tegen het zich op zulk een wijze laten brengen op het eerge stoelte Op welke wijze Zou mr. van Eek misschien bedanken, indien, ge lijk voor 4 jaren de Roomsch-Katholieken zijne can didatuur in 't openbaar steunden Wie heeft ooit van zoo'n onzinnigen eisch gehoord Verder heet hettegenover zulk een coalitie Welke caolitie Mr. Pompe heeft voldaan aan de voorwaarde, aller wegen voor antirevolutionaire candidaten gesteld, hij verklaarde zich met het program te zulleü vereenigen en zich bij de Kamér-club te zullen aansluiten. Van eene overeenkomst met anderen is zoo weinig sprake, dat in het Standaard-nummer van heden nog gezégd wordt„zelfs bij herstemming zal Ons volk het stil aanzien, dat onze eigen candidaat valt, liever dan dat het in een ander district den Roomsche er door zou helpen." Is dat nu coalitie? Laat de Goesche Courant liever dan van coalitie te spreken, deze woorden onder de oogen barer Roomsche lezers brengen, opdat zij overtuigd zijn dat van onze zijde in geen geval hulp te wachten is. Het zal wel niet helpen, want gelijk we Maandag hebben gezegd, door voor- of tegeningenomenheid tot den (rindidaat wordt de stem der Roomsche kie- Wij vereenigen ons voorts met den wensch der Goesche Courantdat we na de verkiezing met eeD gerust gemeten zullen kunnen zeggenhet is geschied met God en met eere. Daartoe zullen we ons beijveren, ook om vrij te blijven van „groote woorden" als bovengenoemde uit de G. C., en van begiuselverzaking om onzen tegen stander te bestrijden. Jarenlang heeft de G. C. als axioma op hoogen Verslag der ProvUnievergadering, gehouden te Belft op 21 April jl. III. Punt a afgehandeld zijnde, gaat de heer Meijer van Rotterdam over tot bespreking van punt b. Behoort de Christelijke lagere school hare deuren open te zetten voor hinderenzoowel uit ongeloovige als geloovige huisgezinnenen is scheiding der kin~ deren naar stand eu sekse geioenscht Ploewel overtuigd, zoo begon de grijze heer Meijer dat er 'o onze provincie degelijker krachten schuilen dan d( mijne, zoo heb ik echter de taak, mij opge dragen, aanvaard. Ik reken dan ook op de clementie der toehoorders. Ruim 12 eeuwen geleden kwam in deze landen de blijde boodschap het Evangelie. God heeft dus reeds lang ons bekend gemaakt met zijn woord. Nu eens toon art. 1 der „liberale" belijdenis geprediktSchei ding van Kerk en Staat. Geen grooter gruwel in haar oog dan verwarring van staatkunde met godsdienst, dan Jvan kerk met staat. En ziet, nauwelijks is de candidatuur van mr. Pompe bekend, of een feit uit zijn kerkelijk leven wordt haastig den volke voorgehouden, om door ver warring van politieke met kerkelijke zaken althans eenigen tot onthouding te nopen. En dat spreekt dan van „met God en met eere" En dat wenscht zijn tegenstander een gerust geweten toe Het eenige feit dat zelfstandig optreden der Room schen in onze zuidelijke districten voorspelt, is het uitschrijven van eene vergadering in het district Zevenbergen tegen 30 Mei. Volgens een gemoedelijk en kundig politicus zegt het Hbl. werden bij de vier laatste periodieke aftre dingen van de leden der Tweede Kamer de stemmen aldus uitgebracht Op Op con- Op anti- Op liberal, servativ. revolut. ultram. Totaal In 1873..38878 15222 7847 11874 73821 1875..34870 10984 17922 9917 73693 1877..35824 4299 15919 10943 66985" 1879..30724 4643 18855 15252 69474 Bij deze statistiek worde in het oog gehouden, dat bij de verkiezing van 1879 alle candidaten zijn ver waarloosd, die geen 15 stemmen op zich vereenigden en deze verwaarloozing bij de opgaven der vroegere periodieke verkiezingen nog grooter is geweest. Ondanks deze onvolkomenheid geven deze cijfers veel te denken. Daaruit blijkt toch, dat de liberalen zeer zijn achteruitgegaan in 1873 verkregen zij van 73821 stemmen er 38878 en in 1879 van 69464 slechts 307S4. De conservatieven zijn niet achteruitgegaan, maar gèvlogen. Een daling in zeven jaren van 15222 op 4643 stemmen bewijst, dat die partij schier heeft opgehouden te bestaan. i^De anti-revolutionairen zijn van 7847 stemmen geklommen tot 18,855 een groot deel der conser vatieven is dus blijkbaar tot die partij overgegaan, wier aanwinst overigens daarin is gelegen, dat zij door de ultrmontanen wordt gesteund, al ontvangen dezen ook geen steun van de anti-revolutionairen, en dat onder de kleinere kiezers de meeste orihodoxeij worden gevonden, die door den strijd der Kerk tot de anti-revolutionairen worden overgehaald. De ultramontanen, die in 1873 een aantal van 11,874 stemmen verwierven, kregen bij de volgende verkiezing in 1875 een gevoeligen slag, maar her stelden zich sedert zoo, dat in 1879 op hen 15,252 stemmen werden uitgebracht. Art. 4 van de Drankwet, een paar vrijstellingen van het bepaalde in art. 3 bevattende art. 5 bepalende de wijze waarop aanvragen tot het vestigen van tapperijen moeten geschieden en de som die voofc dit vergunningsrecht zal moeten betaald worden, en voorts de artikelen 6, 7, 8 en 9 werden aangenomen. was het bedekt, dan middagklaarnu eens in tegen spoed, dan weer met aller toejuiching. Nederland, als natie, is Christelijk. De kinderen van ons volk zijn kinderen des verbonds. Op dezen grond, gedoopt zijnde in den naam des Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes, zeg ik, de deuren der Christelijke school voor dezulken wijd open. Niet een moet afgewezen De Christelijke school handhave echter haar karakter. Zij hebbe tot doelde mensch Gods zij volmaakt, tot alle goed werk rolmaaktelijk toegerust. Zij hebbe tot uitgangspuntverloren geboren, hebbe een eigen wegde weg door de wijsheid gewezen. Ook voor Roomschen en Modernen sluite men de Christelijke school niet, voorzoover zij het bondzegel aan hunne voorhoofden hebben ontvangen. We Worden uitgescholden voor slechte, opvoeders Diesterweg zegtwij zien de menschelijke natuur te zwart in wij belijden echter: wat uit vleesch geboren is, is vleesch. De Christelijke School dus open voor de kinderen der geloovigen l Ongeloovig noem ik ook Art. 3 der drankwet verbiedt aan hen, die een vergunning hebben om net tappersbedrijf nit te oefenen het verkoopen van loten in de Staatsloterij. De directie der Staatsloterij verbiedt aan hen, die loten verkoopen, om het beroep van tapper uit té oefenen. Staat en Staatsloterij zijn het dus volkomen eens, en daar met het handhaven zoowel van het eene alff het andere verbod dezelfde ambtenaren belast zijn, zullen deze du3 nooit in strijd met hunne instructie komen. Maar als de Staat het zoo verkeerd acht, dat iemand een lotje in de loterij koopt, zonder volkomen bewuat te zijn van hetgeen Lij doet want dit moet wel de grondslag van het verbod zijn - ware het wel zoo eenvoudig de geheele Staatsloterij maar op te hef fen. Een inconsequentie toch is het dat van Staatswege eene zaak uitgaat, waartegen hij, blijkens het verbod, zelf waarschuwt. Of moet dit verbod in dien zin wor den opgevat, dat hij de loterij als zulk eene verheven zaak beschouwd, dat de verkoop der loten niet ge schieden mag in lokalen, die door de lucht van ster ken drank zijn verpest (Arnh. Cour.) De Koning is van zijne weinig beteekenende ziekte weder hersteld. Met de noodige bombarie wordt door een HollandscH onderwijzer aan zijne Zeeuwsche collega's gevraagd of het waarheid is, wat mr. Lohman zegt, dat op hunne scholen de bijbels worden weggestopt als de inspec teur komt. Anders zou er uit hun midden een stem van verontwaardiging moéten opgaan over den smet hun aangewreven. die ouders, die meenen het doopwater van hunne kinderen te moeten weren. Mogen die kinderen dé Christelijke school bezoeken Ik zeg ja, mits men geen lokmiddelen gebruike, mits men geen program oprolle 1 Zal men de Christelijke School sluiten voor zulke kinderèn, die in het huisgezin alles hoöreu tegenspreken, wet op de Christalijke School geleerd wordt? Geenzins! Wel is waar kan het gevoelen van een kind smetstof in zich bevatten en verspreiden, en, mocht men merken, dat die smetstof zich op de school uitbreidt, dan dient men, na vermaning, de school voor zulke kinderen te sluiten, met al de onbarmhartigheid der barmhartigheid. De Christelijke School is geen private inrichting maar efcne openbare inrichting:, den stempel dragende van het publiek karakter der gemeente, maar ook te gelijk het privaat karakter van het Christelijk huisgezin. De Christelijke School is geen zendingschool. Zij voedt alleen kinderen der gemeente op, terwijl de zendingschool zoekt te vergaderen, alles, wat buiten haar omzwerft, 't Spreekt

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 1