Nieuwe Goesche Courant, C h r is f e l ij k - h is tor is c h hi ad voor Zeeland. i«8i. Zaterdag 16 April. N°. 739. STILLE ZATERDAG. BINNENLAND. HET ZUIDEN. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen PMjs per drie maanden franco1,50. Enkele nommers0,05. UITGAVE VAN P. G. WIJ TM AIV, le Middelburg en Wed. A. C. DE JONGE, te Goes. Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1 6 sgels ƒ1,—Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents, per regel. Maandag, 2den Paaschiag zal geen nomner van dit blad verschijnen. Stille zaterdag, een dag van sombere stilte, op welken wij verwijlen bij vele diep bedroef den en grievend teleurgestelden. Zij hadden nu 't woord wel leeren verstaan de Zoon des menschen zal overgeleverd worden in de handen der menschen, en zij zullen hem dooden, maar zij verstonden nog dat woord niet en gedood zijnde, zal hij ten derden dage We der on staan. Dag van sombere stilte voor hen, in wier ooren nog de droevig verwijtende bede klonk kunt gij dan niet één uur met. mij waken en ook het ruwekruis hemzooals dat door hondc.den werd uitgeschreeuwd dag van som bere stilte vooral voor hem, van wien ook mag gezegd worden dat hij, bitterlijk weenende, op dien dag geene plaats des berouws vond, hoewel hij die met tranen zocht. Dag van sombere stilte, die eerste dag in des discipels huis, voor die in de ziel getroffen moeder. Dag van sombere stilte voor hem, die kort tevoren zeidelaat ons ook gaan, opdat wij met hem sterven, en voor zoo vele anderen, mannen en vrouwen, die gehoopt hadden dat Jezus was degene, die Israël verlossen zou. Was ook die dag des sabbats gröot, toch was het geen dag van opgewekte feestviering voor de duizenden in Jeruzalem, want niet één hunner kon onwetend zijn van de dingen, die daarin geschied waren aangaande Jezus den Nazarener het droevig einde van dien profeet, krachtig in werken en woorden, hield alle ge- dachtèn bezig, en leidde het gemoed van de luisterrijke plechtigheden af, terwijl de welge- zinden elkander het woord herinnerdenhet gebeurt niet, dat een profeet gedood wordt buiten Jeruzalem. Bij alle zelfvoldoening over de behaalde over winning op den gehaten Nazarener en op den gevreesden landvoogd, over den voordeeligen koop van des pottebakkers akker, was er toch geen onvermengde blijdschap in de harten der oversten. Had de aardbeving, die de steenrot sen scheurde, ook de stad gespaard, het ge scheurde voorhangsel, van boven tot beneden het heilige der heiligen open stellende in den ongedeerden tempel, moest herinneren aan de hand, die eenmaal in het paleis te Babel on heilspellende woorden schreef. Het op lucht- hartigen toon. tot Pilatus gerichtte verzoek om zegel en wacht, verborg een niet geringe onrust. Welk een sombere dag voor Pilatus, toen bij nog eens kon nagaan hoe hij, de rechter, de plaatsvervanger des keizers, de speelbal was geweest van sluw overleg en ontembare woede, nadat Claudia Procula hem verhaald had, wat zij geleden had in den beangstigenden droom. Sombere dag van rouw en leed en wroeging, 1851 jaar geleden in het woelige Jeruzalem Stille zaterdag voor ons. Die eeuwig gedenkwaardige dag, op welken Gods Zoon in het stof der aarde rustte, is in menig opzicht een beeld van onzen tijd. Niemand, zelfs de Jood niet, loochent het feit, dat eenmaal Jezus van Nazareth leefde, en dat hij op verlangen en met bewilliging van de heerschers in Judea aan het kruis werd ge dood, maar van Zijn leven is een groot deel der zich noemende christenheid niet eens be wust. Voor velen is Hij nog dood en begraven, en hooggeplaatsten èn minderen beijveren zich om een zwaren steen op Zijn graf te verzegelen en te bewaken. Menigeen herinnert zich hoe in zijne kinds heid de verhalen van Jezus' leven en lijden en sterven hem boeiden, maar dat alles behoort enkel tot de herinnering. Jezus spreekt niet meer tot hen. 't Verstand leert hen dat het niet meer kan. Het: weg met hem, het: wij willen niet dat deze over ons koning zij, heeft in hunne ooren zoo luid weerklonken, dat ze Hem verloren hebben, en den weg niet meer weten om Hem te zoeken en te vinden. Menige moeder gevoelt iets van het zwaard, dat door de ziel van Maria ging, als zij ziet op den zoon, die eenmaal luisterde als zij hem van den Heiland vertelde, maar nu, nu zich afwendt van het heilige, en hare blijde ver wachtingen van weleer grievend teleurstelt. Menigeen beloofde, en nam zich voor in eenë aandoenlijke ure, den Heiland in voorspoed en tegenspoed, in leven en sterven getrouw te volgen, en doolt nu rond, zonder Hem te vinden, ongezind in Hem te gelooven zonder aanschou wen en tasten, en 't is onzeker of hij nr ooit toe komen zal om te zeggenmijn Heer en mijn God, of zijn hart ooit brandende in hem zal zijn, als hem nogmaals de Schrift wordt geopend. Nog houdt de groote schare zich nu en dan met de gedachte aan Jezus bezig, zij dankt Hem hare hoógdagenmaar de aanspraak, die Hij op die dagen heeft, hindert haar eeniger- mate. Meer belangstelling wekt bij bet toene mend aantal onverschilligen wat kerkbestuurders doen, dan wat leeraars verkondigenen stille vromen hebben reden tot ergerenis, als zij 't moeten aanhooren, dat de gewichtigste dagen van het kerkjaar, dagen zijn van feilen strijd over de vraag: wat dunkt u van den Christus, terwijl de oogen worden afgewend van belofte en Vervulling beide, worden afgewend van den Heer, en gevestigd op dezen of genen mensch, van wien de een zegt: hij is goed, endeand@r: hij verleidt de schare. Ook nu behalen de bouwlieden, die den koste- lijksten steen verwerpen, meer dan één over winning op 't gebied van kerk en school en staat, nog redeneeren zij met meer nauwgezet heid over 't besteden van eenige penningen, dan over de aanspraken van Gods Gezalfde op de heerschappij over de harten. Zij mogen ontrust worden door veel dat er binnen den kling hunner waarneming gebeurt, door veel dat wijst op de ij delheid hunner leer, toch zijn zij blind voor de teekenen der tijden; en hoe- meer zij ontrust worden, hoemeer zij grijpen naar den sterken arm der staatsmacht, in plaats van te vragen naar hetgeen God hun zeggen wil. Sombere dagen zijn het voor vele hoogge plaatsten, die, wetende wat recht is, nogtans door den aan Christus vijandigen geest worden medegesleept, en hoewel schoorvoetend, er toe komen, om ten gevalle eener luid schreeuwende meerderheid Christus te verzaken, en zegel en wacht aan de leiders dier meerderheid ter be schikking te geven. Hoe moet het hun te moede zijn, als zij zich rekenschap geven van hun partij kiezen tusschen 't hosanna der kleinen, en het kruis hem der grooten? In menig opzicht is de dag, op welken Gods Zoon dood en begraven was, een beeld van onzen tijd. Maar herinneren we 't ons, die dag was voor den boetvaardigen kruiseling de eerste sabbatdag in 't paradijs, neen, toen was feeds voor hem de eeuwige sabbat begonnen, de rust, die daar overblijft voor het volk Gods. En den volgenden dag, toen 't nog maar begon te lichten Het Zuider-Zendingsfeest zal gelijk we reeds vroegér gemeld hebben, ook dit jaar op den Hondsberghet buitengoed van Jhr. Van der Feltz te Oisterwijk plaats hebben. Vocrloopig is de dag voor dit feest bepaald op 20 Juli. In de openbare vergadering van den raad der ge meente Goes op 14 April 1881 werden namededee- ling van eenige ingekomene stukken de volgende punten behandeld I. Een verzoek van mevr. de wed. J. H. Kakebek®

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 1