B Nieuwe Goesche Courant, Christelijk-hi&torisch blad voor Zeeland. Donderdag 24 Februari ,V. 717, IETS OVER ONZEN TITEL. BINNENLAND. iJJÖt. Verschijnt eiken Maandag, YVoknsdag en Vrijdag- wond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen P^ys. per drie maanden franco f 1,50. Enkele nommers- 0,05. UITGAVE VAN P. G. WIJTMAN, Ie Middelburg en Wed. A. C, DE JONGE, te Goes. Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1 6 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Ge moest me eens zeggen wat dat woord tdiristelijk-historisek blad, dat hetzelfde schijnt te zijn als anti-revolutionair blad, daar boven aan de Courant beteekent? Misschien, lezers, heeft de een of de ander u dit wel gevraagd. En dan zullen velen uwer wel hebben moeten antwoorden, ja, ik begrijp bet wel, maar het duidelijk een ander uit te leggen, kijk dat gaat niet zoo gemakkelijk. Daarom is het wel goed dat die vragers dat nu eens kortelijk in ons Zuiden zelf kunnen lezen, dachten wij en ziet, dit is de oorzaak van wat wij bier ne- dersckreven. Anti-revolutionair en Cbristelijk- historisch zijn beide nameu voor een en dezelfde richting. "De eerste naam duidt meer aan waar tegen die richting is, de tweede naam op wel ken grond die richting staat. Anti-revolutio nair, beteekent tegen de revolutiebeginselen. Revolutie d. i. *mkeering van de gebeele chris telijke maatschappij en een van den grond af alles nieuw gaan opbouwen. Die wijze van alles om te keeren, en het trachten naar zulke omkeering, werd het eerst duidelijk waarge nomen in wat gedurende de laatste jaren der vorige eeuw in Frankrijk gebeurde. De groote omkeering op alle gebied daar gezien wordt dan ook bij uitnemendheid genoemd, de Revo lutie en de revolutie beginselen, het duidelijkst vindt men ze in en door die Fransche omwen teling uitgesproken. Nu, als gij hoort dat in die omwenteling juist de heffe des volks het hoogste woord voerde dat de koning en ko ningin van Frankrijk, niet omdat het volk over hen te klagen had gehad, o neen, maar alleen omdat zij in hoogheid gezeten waren, door de Jacobijnen, de apostelen dier nieuwe revolutie begrippen, werden ter dood gebrachtdat alle aanzienlijken werden vervolgd en gejaagd als het wild, zoodat velen onder de valbijl stierven dat de christelijke godsdienst werd afgeschaft en de dienst der rede ingevoerd dat de chris telijke jaartelling werd veranderd, en weken van tien dagen enz. ingesteld. Als ge dat alles ziet, lezers, dan moeten de beginselen die tot zulke wonderlijke daden dreven, wel eigenaar dige beginselen zijn geweest? En zeker die beginselen zijn zoo, dat wij en alle geloovigen ze ernstig verafschuwen. Daar zijn wij met hart en ziel tegen, en daarom noemen wij onszelven en ons blad anti-revolutionair. Maar zult ge misschien denken die revolutie viel in Frankrijk voor en wij zijn in Nederland. Dat is zoo', lezers. Maar die beginselen werden van Frankrijk uit overal heengedragen. De Franschen zijn ze zeiven ons hier komen leeren, toen zij in het laatst der vorige en in het be gin dezer eeuw bier in 't land kwamen, en de ouderen onder u zullen nog wel zich berinne ren hoe heilzaam die nieuwe Fransche wijsheid ons geweest is, welke groote voordeelen wij er uit hebben gekregen o wat zeggen wij, neen nog moeten zien komen, want tot nu toe wor den ze te vergeefs gewacht. Maar, ziet ge, dit laatste willen nu maar velen in on,s land niet erkennen. Te vergeefs zon al hun werken ge weest zijn neen dat kan niet. En die zoo spre ken zijn de door die revolutieleer verblinden. Zij zijn niet weinigen, die nu nog, onder onze aan zienlijke standen daarmede bebebt zijn. En omdat deze voorstanders dier slechte beginselen sedert jaar en dag in ons goede land werkzaam zijn, om ons en ons volk dat vergift op te dringen, daarom is het ook hier .-aoodig tegen dat drij ven in, te zeggen het zal n bestreden wor den mannen der revolutie, door ons anti-revo lutionairen. Wel roepen "de voorstanders dier verkeerde beginselen u toeMannen, waarom gaat ge niet met ons mede Wij willen u immers de vrijheid brengen. De 'groote omwenteling in Frankrijk, schreef in bare banier, vrijheid, ge lijkheid en broederschap, zoo doen ook wij. Wij zijn waarlijk vrijgevig, liberaal. Maar le zers, er is vrijheid, door te gehoorzamen aan God; en er is eene andere vrijheid, door onge- loovig God te ^ederstaan en te doen wat het zondig hart een ieder ingeeft. Die laatste vrijheid nu, wil de revolutieman. En die dat willen loopen daarom zoo hoog weg met de af schuwelijke omwenteling in 1793 in Frankrijkger komen. Een hollandsch schrijver, dr. Jan ten Brink, sprak zelfs nog in 1872, bij bet vermelden van de ruwe vernietiging der minder revolutionai ren of Girondijnen in Frankrijk in 1793, door de ergste voorstanders der revolutieleer de Jacobij- nen het moge te betreuren zijn, dat mannen (als die Girondijnen) de slachtoffers werden van de beweging, (Revolutie) die onder hunne lei ding zoo heilzaam in hare gevolgen is geweest; hun dood evenwel omdat zij niet genoeg revo lutionair waren, redde de zaak der vrijheid van den ondergang. Ziet nu, tegen zulke mannen die vrijheid noemen wat de schandelijkste losbandigheid is, die eene beweging durven ver heerlijken, waarin het gezag dat van God is werd wederstaan, waarin het geloof in Chris tus werd verboden, en de menschelyke rede als godin vereerd tegen de zoodanigen komen wij op. Wij willen nog altijd de vrijheid die uit Christus is, en bij alles wat geschied letten op de geschiedenis; historie niet naar eigen zin en lust gaan opbouwen, alsof God de Heere niet al lang voor wij er waren iets had ge-/ geven, den weg had gewezen, dien wij te vel gen hebben. Daarom ook omschrijven wij die leuze anti-revolutionair, met Christel ijk-histo- risch. Dat is, wij vinden, dat christendom en geschiedenis, ons duidelijk het verderfelijke dier nieuwere revolutiebeginselen doen zien en dat deze verplichten daartegen te strijden. Daarom dan ook willen wij met alle mogelijke middelen onder Gods genade beproeven, hunne pogingen om volk voor die vrijheid (waarvan we u misschien nog eens meer verhalen) die uit den satan is, te winnen, tegen te gaan; en juist daarom noemt ons blad even als ieder die dit zelfde wil zich anti-revolutionair of christelijk- historisch. Goes. De opbrengst van de causerie door den heer Cachet gehouden, bedroeg aan entreekaarten, na aftrek van alle onkosten f 30. Een gehouden collecte bracht nog op f 24.296. Groede. Van de 132 kiezers zijn 117 opgekomen. Er is heet gestreden. Gekozen zijn de heeren M. Mazure, aftredend lid, met 65 en A. Risseeuw met 59 stemmen. Herstemr ming moet plaats hebben tusschen de heeren P. B. Geeraert, aftredend lid met 45, A. Salomé, 45, J. Tromp, 55, L. H. Leunis 52, J. dt Vlieger, 55, II. G. Hamraacher 55 en P. van den Hemel 40 stemmen. Biervliet. In de gisteren bijeen geroepen verga dering van kiezers werd besloten tot de oprichting van eene kiesvereeniging, die alle wettelijke middelen zou beramen tot verkrijging van een eigen burgemeester. Alle aanwezigen, waaronder zelfs een 85-jarige oud-landbouwer, werden lid en teekenden het concept reglement. 61 van de 89 kiezer^ waren present. Voorts werd besloten tot het aanbieden van een request aan Z. M. den Koning, waarvan een afschrift gezonden zal worden aan Z. Ex. den Minister van Binnenlandsche zaken en aan des commissaris des Konings in Zeeland. De gisting der gemoederen zoowel bij Protestanten als Katholieken, is buitengewoon. Heden is het raadsver gadering; volgens gerucht hebben alle raadsleden plan ontslag te nemen. Het jaarverslag over 1880 van de spaarbank der Maatschappij tot Nut van 't Algemeen te Middelburg toont op iederen regel verhooging tegenover het vorige jaar aan. In 1880 werd p. m. f 14000 meer in gebracht, f 1000 meer interest uitbetaald, f 3000 meer aan waarde der bezittingen ingeschreven enz. Daartegenover staat dat de kosten van lokaal en ad ministratie met f 140 zijn verminderd. We verheugen ons van harte over deu bloei dezer zoo nuttige instelling. De geneeskundige hulp, zoowel in personeel als materieel, door het Nederlandsch comité van het Roode Kruis aan de Kaap naar Bloemfontein en Natal ge»

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1881 | | pagina 1