B
Nieuwe Goesche Courant,
Christelijk-hi&torisch blad voor Zeeland.
Donderdag 24
Februari
,V. 717,
IETS OVER ONZEN TITEL.
BINNENLAND.
iJJÖt.
Verschijnt eiken Maandag, YVoknsdag en Vrijdag-
wond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen
P^ys. per drie maanden franco f 1,50.
Enkele nommers- 0,05.
UITGAVE VAN
P. G. WIJTMAN, Ie Middelburg
en
Wed. A. C, DE JONGE, te Goes.
Prijs der Advertentiën:
Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1 6
regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 6 cents per regel.
Ge moest me eens zeggen wat dat woord
tdiristelijk-historisek blad, dat hetzelfde schijnt
te zijn als anti-revolutionair blad, daar boven
aan de Courant beteekent? Misschien, lezers,
heeft de een of de ander u dit wel gevraagd.
En dan zullen velen uwer wel hebben moeten
antwoorden, ja, ik begrijp bet wel, maar het
duidelijk een ander uit te leggen, kijk dat gaat
niet zoo gemakkelijk. Daarom is het wel goed
dat die vragers dat nu eens kortelijk in ons
Zuiden zelf kunnen lezen, dachten wij en
ziet, dit is de oorzaak van wat wij bier ne-
dersckreven. Anti-revolutionair en Cbristelijk-
historisch zijn beide nameu voor een en dezelfde
richting. "De eerste naam duidt meer aan waar
tegen die richting is, de tweede naam op wel
ken grond die richting staat. Anti-revolutio
nair, beteekent tegen de revolutiebeginselen.
Revolutie d. i. *mkeering van de gebeele chris
telijke maatschappij en een van den grond
af alles nieuw gaan opbouwen. Die wijze van
alles om te keeren, en het trachten naar zulke
omkeering, werd het eerst duidelijk waarge
nomen in wat gedurende de laatste jaren der
vorige eeuw in Frankrijk gebeurde. De groote
omkeering op alle gebied daar gezien wordt
dan ook bij uitnemendheid genoemd, de Revo
lutie en de revolutie beginselen, het duidelijkst
vindt men ze in en door die Fransche omwen
teling uitgesproken. Nu, als gij hoort dat in
die omwenteling juist de heffe des volks het
hoogste woord voerde dat de koning en ko
ningin van Frankrijk, niet omdat het volk over
hen te klagen had gehad, o neen, maar alleen
omdat zij in hoogheid gezeten waren, door de
Jacobijnen, de apostelen dier nieuwe revolutie
begrippen, werden ter dood gebrachtdat alle
aanzienlijken werden vervolgd en gejaagd als
het wild, zoodat velen onder de valbijl stierven
dat de christelijke godsdienst werd afgeschaft
en de dienst der rede ingevoerd dat de chris
telijke jaartelling werd veranderd, en weken van
tien dagen enz. ingesteld. Als ge dat alles
ziet, lezers, dan moeten de beginselen die tot
zulke wonderlijke daden dreven, wel eigenaar
dige beginselen zijn geweest? En zeker die
beginselen zijn zoo, dat wij en alle geloovigen ze
ernstig verafschuwen. Daar zijn wij met
hart en ziel tegen, en daarom noemen
wij onszelven en ons blad anti-revolutionair.
Maar zult ge misschien denken die revolutie
viel in Frankrijk voor en wij zijn in Nederland.
Dat is zoo', lezers. Maar die beginselen werden
van Frankrijk uit overal heengedragen. De
Franschen zijn ze zeiven ons hier komen leeren,
toen zij in het laatst der vorige en in het be
gin dezer eeuw bier in 't land kwamen, en de
ouderen onder u zullen nog wel zich berinne
ren hoe heilzaam die nieuwe Fransche wijsheid
ons geweest is, welke groote voordeelen wij er
uit hebben gekregen o wat zeggen wij, neen
nog moeten zien komen, want tot nu toe wor
den ze te vergeefs gewacht. Maar, ziet ge, dit
laatste willen nu maar velen in on,s land niet
erkennen. Te vergeefs zon al hun werken ge
weest zijn neen dat kan niet. En die zoo spre
ken zijn de door die revolutieleer verblinden. Zij
zijn niet weinigen, die nu nog, onder onze aan
zienlijke standen daarmede bebebt zijn. En omdat
deze voorstanders dier slechte beginselen sedert jaar
en dag in ons goede land werkzaam zijn, om
ons en ons volk dat vergift op te dringen,
daarom is het ook hier .-aoodig tegen dat drij
ven in, te zeggen het zal n bestreden wor
den mannen der revolutie, door ons anti-revo
lutionairen.
Wel roepen "de voorstanders dier verkeerde
beginselen u toeMannen, waarom gaat ge
niet met ons mede Wij willen u immers de
vrijheid brengen. De 'groote omwenteling in
Frankrijk, schreef in bare banier, vrijheid, ge
lijkheid en broederschap, zoo doen ook wij.
Wij zijn waarlijk vrijgevig, liberaal. Maar le
zers, er is vrijheid, door te gehoorzamen aan
God; en er is eene andere vrijheid, door onge-
loovig God te ^ederstaan en te doen wat het
zondig hart een ieder ingeeft. Die laatste
vrijheid nu, wil de revolutieman. En die dat
willen loopen daarom zoo hoog weg met de af
schuwelijke omwenteling in 1793 in Frankrijkger
komen. Een hollandsch schrijver, dr. Jan ten
Brink, sprak zelfs nog in 1872, bij bet vermelden
van de ruwe vernietiging der minder revolutionai
ren of Girondijnen in Frankrijk in 1793, door de
ergste voorstanders der revolutieleer de Jacobij-
nen het moge te betreuren zijn, dat mannen
(als die Girondijnen) de slachtoffers werden van
de beweging, (Revolutie) die onder hunne lei
ding zoo heilzaam in hare gevolgen is geweest;
hun dood evenwel omdat zij niet genoeg revo
lutionair waren, redde de zaak der vrijheid van
den ondergang. Ziet nu, tegen zulke mannen
die vrijheid noemen wat de schandelijkste
losbandigheid is, die eene beweging durven ver
heerlijken, waarin het gezag dat van God is
werd wederstaan, waarin het geloof in Chris
tus werd verboden, en de menschelyke rede als
godin vereerd tegen de zoodanigen komen
wij op.
Wij willen nog altijd de vrijheid die uit
Christus is, en bij alles wat geschied letten op
de geschiedenis; historie niet naar eigen zin
en lust gaan opbouwen, alsof God de Heere
niet al lang voor wij er waren iets had ge-/
geven, den weg had gewezen, dien wij te vel
gen hebben. Daarom ook omschrijven wij die
leuze anti-revolutionair, met Christel ijk-histo-
risch. Dat is, wij vinden, dat christendom en
geschiedenis, ons duidelijk het verderfelijke dier
nieuwere revolutiebeginselen doen zien en dat
deze verplichten daartegen te strijden. Daarom
dan ook willen wij met alle mogelijke middelen
onder Gods genade beproeven, hunne pogingen
om volk voor die vrijheid (waarvan we u
misschien nog eens meer verhalen) die uit den
satan is, te winnen, tegen te gaan; en juist
daarom noemt ons blad even als ieder die dit
zelfde wil zich anti-revolutionair of christelijk-
historisch.
Goes. De opbrengst van de causerie door den
heer Cachet gehouden, bedroeg aan entreekaarten,
na aftrek van alle onkosten f 30.
Een gehouden collecte bracht nog op f 24.296.
Groede. Van de 132 kiezers zijn 117 opgekomen.
Er is heet gestreden.
Gekozen zijn de heeren M. Mazure, aftredend lid,
met 65 en A. Risseeuw met 59 stemmen. Herstemr
ming moet plaats hebben tusschen de heeren P. B.
Geeraert, aftredend lid met 45, A. Salomé, 45, J.
Tromp, 55, L. H. Leunis 52, J. dt Vlieger, 55, II.
G. Hamraacher 55 en P. van den Hemel 40 stemmen.
Biervliet. In de gisteren bijeen geroepen verga
dering van kiezers werd besloten tot de oprichting
van eene kiesvereeniging, die alle wettelijke middelen
zou beramen tot verkrijging van een eigen burgemeester.
Alle aanwezigen, waaronder zelfs een 85-jarige
oud-landbouwer, werden lid en teekenden het concept
reglement.
61 van de 89 kiezer^ waren present. Voorts werd
besloten tot het aanbieden van een request aan Z. M.
den Koning, waarvan een afschrift gezonden zal worden
aan Z. Ex. den Minister van Binnenlandsche zaken
en aan des commissaris des Konings in Zeeland. De
gisting der gemoederen zoowel bij Protestanten als
Katholieken, is buitengewoon. Heden is het raadsver
gadering; volgens gerucht hebben alle raadsleden plan
ontslag te nemen.
Het jaarverslag over 1880 van de spaarbank der
Maatschappij tot Nut van 't Algemeen te Middelburg
toont op iederen regel verhooging tegenover het vorige
jaar aan. In 1880 werd p. m. f 14000 meer in
gebracht, f 1000 meer interest uitbetaald, f 3000
meer aan waarde der bezittingen ingeschreven enz.
Daartegenover staat dat de kosten van lokaal en ad
ministratie met f 140 zijn verminderd.
We verheugen ons van harte over deu bloei dezer
zoo nuttige instelling.
De geneeskundige hulp, zoowel in personeel als
materieel, door het Nederlandsch comité van het Roode
Kruis aan de Kaap naar Bloemfontein en Natal ge»