INGEZONDEN STUKKEN. LOF E2}" BEDE. Polen. Aand. VVarschau-Bromberg 4 51V* Weenen. dito dito 5 H 8D/3 öostëm Oblig.metal.in zilv Jan./Juli 5 6D/« dito dito Febr./Aug. 5 dito dito April/Oct. 5 dito in papier Mei/Nov. 5 0 6D/4 Italië. Oblig. Z. Ital. spoorweg 3 507» Spanje. Obligatiën Buitenl 1 0 217a dito Binnenlandsche 1 0 203/s Poitugai Obligatiën 3 51'/ ]g Turkije. Inschrijving Alg. schuld 1865 5 n 1178 Obligatiën t 1869 6 137a Egypte. dito 1876 6 673/4 dito 1876 5 93 Amcrik. Obl. Vereenigde Staten 187 i 5 dito dito dito 1876. 4Vs Brazilië. Oblig 1865 5 dito 1875 5 Prijzen van coupons. Amsterdam, 7 Dec. Metali. i 21,40dito zilvei f 21,40; Div. Eng. per t£ f 11,75; Eng. Russen per pd. f 12,—Eng. Portugal per f Frans f 47,40 Belg. f 47,40Pruis 1 58,90; Hamb. Russen f 1,197s» Russen in Z. R. f Poolsche oer Z. R. f Spaansche piasters i 47,40 Spaansclie Binnenlandsche, f 2,33 Araerikaanache dollars f 2,47Vapapier Waarde Redacteur. Als voorstander van volks- en gemeentebelang gunt gij mij nog wel een enkel woord. Ik behoor niet tot het gilde der strijdlustigen, maar het is wenschelijk, dat broeders elkander ten volle verstaan. Het was in hél jaar 1844, dat de dood van den eenigen zoon eener weduwe, den kostwinner voor zijne moeder, dien anderen op eene houtverkooping, nadat hij eenigszins opgewonden geraakt was, met den kosteloos, tot op wekking van ouversUndigen kooplust verstrekten jene ver, hadden doodgevoerd, mij als christen eu voor- gauger der gemeente de oogen deden opengaan voor de vruchten onzer de christen-maatschappij onteerende drinkgewoonten. Zes en dertig jaren heb ik daarop nu gestaard, tot 1861 als afschaffer alleen van sterken drank, en in de laatste 20 jaren als geheel-onthouder van alle bedwelmende dranken. Met elk jaar word ik door eigeu ervaring en door het nagaan wat hier te lande en elders geschiedt, meer overtuigd, dat het een kwade boom is, die ter wille van het belang der schatkist en van den drankhandel op allerlei wijze wordt gekweekt. En waar dit- kweeken den voorstan ders zoo wel gelukt, is het daar wel een levensteeken, dat van de zijde der gemeente nauwelijks iets wordt beproefd tot keering van den al hooger stijgenden vloed en zelfs het iets zoo ontzetiend bezwaarlijks schijnt te vinden, om haar deel aan de verkwiste millioenen Christus tot eer aan den opbouw van kerk en chris telijke school te wijden. Waar wij liet woord „bedwelmende dranken# ge bruiken, is het aan elks ervaring en aan de welen- schap overgelatenn de kring van deze te bepalen, b. v. of daartoe ook behoort ons „zoogenaamd Hollandsch of gerste-bier. Het is aan de wetenschap overgelaten of dit enkel koolzuur of wel eene zoo minime hoe veelheid alkohol bevat, dat het dwaasheid zou mogen heeten dit bier onder de bedwelmende dranken te betrekken. De eenige schaduwzijde is hier, dat de aan drank verslaafde nooit erkent in de kroeg „jenever# te hebben gedronken, hij riekt altijd slechts naar „een glaasje HoUandsch bier.# Het is deze practijk, welke de theorie bemoeilijkt. Het nut, dat bepaalde personen zich de moeite en het verdriet getroosten van jaar in jaar uit zich bezig te houden met de vuilnishoopén, zooals de prostitutie, kreegen enz. enz. op maatschappelijk gebied wel hee ten mogen, laat zich kwalijk loochenen. Op ©ene zaak uit vele zij het mij vergund te wijzen. In de laatste vijf en twintig jaren heeft men in Engeland op aller lei wijze nagegaan het verband tusschen het gebruik vau alkohol en den menschelijken levensduur. Er zijn daartoe opgericht leven sverzekerings-maat- schappijen met twee afdeelingen, ééne voor ma tige gebruikers en ééne voor onthouders ziekenfond sen voor onthouders alleen een groot hospitaal waarin alle alkohol, hetzij als drank, hetzij als medi cijn is buiten gesloten, enz. enz. Met steeds klem mender bpwijs staven deze proeven het voor gezond heid en levensduur schadelijke ook van het matig volgen der drinkgewoonten. In de verzekeringsmaat schappijen worden beide categorien vooruit berekend naar het gemiddeld sterftebedrag, maar met de uit komst, dat dit aan de zijde der gebruikprs steeds bijna wordt bereikt, terwijl liet aan die der onthouders zoover daar beneden blijft, dat hun elke vijf jaren eene aanmerkelijke uitkeering ten goede komt. I)eze uitkomst is te opmerkelijker, daar de krachtiger ge stellen al dikwijls met de voorzichtigheid der ont houding spotten. De statistieken der ziekenclubs en ziekenvereenigingen getuigen even beslissend. Die voor de staatskerk door den predikant Stenton Eardley geleverd, leveren even sterke getuigenissen als die, welke de dissenters nu in navolging opmaakten. Een voorbeeld uit vele, helderen de zaak op. De Wesley- anen zijn eveneens als de Kwakers voor ingetogen van leefwijze bekend. Welnu, geene uitersten staan dus tegen elkander over; waar in het district Colne met elkaar vergeleken worden de algemeene Wesleyaansche ziekenverzorging en die van de vereeniging der Re- chabieten (een kring van een het Bybelsche voorbeeld volgenden onthoudersbond.) Beide vereenigingen zijn iu tal en stand der leden gelijk, en de verge lijking loopt over tien jaren. In de vereeniging der Wesleyanen had men per hoofd 10 dagen en 19 uur ziekte, bij de Rechabieten 5 dagen en 18 uren, terwijl de sterfte bij de eersten was 13, 9, en de laatsten 9, 9. Te Bradford was het verschil tusschen eene bloot maatschappelijke vereeniging, die der Odd Fellows en de Rechabieten over hetzelfde tijdsverloop veel grooter. De ziekte per hoofd was bij de Old Fellows 13 dagen en 10 uren, bij de Rechabieten 4 dagen en 2 uren per hoofd, terwijl de sterfte bij de eersten 1 op 40 en bij de andere 1 op 141 was. Zoover de waarnemingen nu over 40 jaren tot eenig wetenschappelijk besluit kunnen dienen, vestigt zich meer en meer de overtuiging, dat kinderen, aan geheel-onthouders geboren, van stuipen vrij blijven. Zijn niet uitkomsten als deze, en er zijn er vele en velerlei, eener geestelijke staathuishoudkunde, de belangstelling der ganscbe gemeente evenzeer als van eiken geloovige waard In zoover de godzaligheid de belofte heeft des tegeuwoordigen levens, waartoe on getwijfeld ook wel „gezonde dagen# en „verlenging des levens# te rekenen zijn, moet er toch wel verband zijn tusschen die belofte en een wandel, niet in zelf zuchtige vrees, maar uit hooger beginsel geregeld, tot bevordering der belangen van het Godsrijk. Nog ver oordeelt en bestrijdt, naar mijn oordeel, de gemeente te veel onsamenhangend maatschappelijke verkeerd heden, in plaats van te streven naar een ideaal, het Gode leven, het openbaren van den zin van Christus in den geheelen maatschappelijken wandel. Daartoe naar eigen ontvangen inzicht, zij het ook maar door het getrouw wijzen op één onderdeeltje, mede te werken, is mijn eenig doel. C. S. ADAMA VAN SCHELTEMA. Mijnheer de Redacteur In het nommer van het Zuiden dd. 4 Decem ber wordt in de gemengde berichten vermeld hoe de Kerkvoogden der Ned. Herv. gemeente te Wormerveer er naar streven om het karakter van den rustdag te niet te doen, door in een hunner lokalen op Zondag land te verhuren, doch wat zegt gij en uwe lezers wel van het feit dat hier te Lobitli in de Kerk der Ned. Herv. gemeente door den predikant wordt bekend ge maakt dat de noodige verkiezing van ouderlingen en diakenen zal plaats hebben op een Zondag avond ten huize vau een der diakenen, wanneer ik daaraan de mededeeling toevoeg dat deze diaken tevens herbergier of koffiehuishouder is Op Zondag avond dus eene kerkelijke verkiezing in een herberg Mij dunkt elk commentaar is hierbij overbodig. Het feit alleen spreekt genoeg voor zich zelf om te doen zien, hoe ver men in onze Ned. Herv. kerk durft gaan om den door God geheiligden rustdag te doen ontwijden. Want de kiezers zijn, indien zij van hun kiesrecht gebruik willen maken, op die wijze willens of on willens verplicht op Zondag de herberg te bezoeken. Er zijn er dan ook geweest, naar men zegt, die er om deze reden, bezwaar tegen hadden om te gaan stemmen. Indertijd is, meen ik, in zekere gemeente het besluit genomen dat geen herbergiers, drankverkoopers of der gelijke menschen meer tot eene kerkelijke betrekking benoembaar zouden zijn. Hier is men zooals u bemerkt zoover nog niet ge vorderd op het gebied der bestrijding van de drank gewoonten, want ofschoon men wel teekende op het bekende nuts-adres in zake de wet ter beteugeling van 't misbruik van sterken drank, daarom ziet men er toch nog geen bezwaar in om des Zondags de kroeg of het koffiehuis te bezoeken. Het verder aan anderen overlatend, over zulke feiten in onze Ned. Herv. Kerk hunne gedachten te uiten, wil ik slechts dit in het publiek uitspreken, dat zij mij bedroeven, en mij de vraag doen stellen waar gaat het toch heen met onzen rustdag, als de kerke lijke overheden er in voorgaan om dien dag te doen ontheiligen Uw dienstw. dienaar. J. W. DE KOSTER. LIEFDADIGHEID. De DIRECTIE der Zuid-Bkvelandsche Dorcas, had heden weder het genoegen om aan ruim 100 behoeftige huisgezinnen eenige noo dige KLE E DINGSTCKKE N te kunnen ver schaffen. Dank zeggen wij de Contribuerende leden, die ons daartoe in staat stelden. Steeds hopen wij met den meesten ijver, de goede zaak te behartigen en blijven daardoor onze liefdadige inrichting ten zeerste aanbevelen. Goes, 9 December1880. A.U V Jtfli^T.tüNTXMN. Middelburg, 10 December 1880. Met hartelijke dankzegging ook namens hunne armen voor de bij 'vernieuwing van vele ge meenteleden zoo ruimschoots ontvaugene en gewaardeerde gaven, berichten DIAKENEN der Nederduitsche Hervormde Gemeente alhier, dat de jaarlijksche of wintercollecte den 6 dezer door hen gehouden, met inbegrip van de later nog ontvangene giften f 2874,97£ heeft opge bracht. Onder dit bedrag zijn begrepen de navolgende giften, bezorgd of ter hand gesteld aan den eerstondergeteekende den 3 dezer1 inschrij vingsbiljet groot f" 10,postmerk 's Graven- hage, den 7 dezer f5,van N. N. en f 10, den 8 dezer 1 inschrijvingsbiljet groot f 40, en f 1,aan den tweeden ondergeteekende den 7 dezer 1 Coupon nat. sch. no. 5328 groot f 3.96 en den 8 dezer f 2,aan br, W. P. van PAGE den 9 dezer f 5,alsmede bij Ds. NONHEBEL den 7 dezer f I. Voorts zijn in de collecte ontvangen: 6 bankbiljetten ad f 100, A. H. 8024, A. M. 9364, M. 8104. A. F. 2813, T. I. 6863, V. 8651. 2 bankbiljetten ad f 60, A. E. 1633, Y. 6110. 3 bankbiljetten ad f 40, A. L. 593, A. K. 7141, E. 4427. 6 bankbiljetten ad f25, C. T. 9454. D. C. 1973, C. P. 8113, A. 3145, A. K. 4028, B. T. 7887. 13 muntbiljetten ad f 10, N. 00469, C 09295, E. 01863. N. 00899, N. 00900. D. 01275, N. 00485, E. 07651, N. 00496, nos, 358 G. F., 0197 I. M., 589 N. H. 0801 N. W. 1 Cou pon werk. sch. ad f 14.85 no. 2630. 1 Cou pon werk. sch. ad f 1,23^ no. 4183, 1 Coupon ten laste gemeente Middelburg ad f25 no. 79. 4 Coupons ten laste gemeente Middelburg ad f 2.50 nos. 341d, 82a, 83a, 84a, 1 Coupon ten laste gemeente Vlissingen ad f 6,66 no. 12. 1 Oostenrijker Coupon ad f 2,10 no. 265, 864. 2 Coupons bouw- en verkuurmaatsckappij ad f 4,nos. 52 en 53. 4 Coupons ten laste kerkelijke fondsen ad f 1.25 nos. 210, 212, 213, 214. 2 Coupons leening stad Rotterdam ad f3,.-r~ nos. 68, 082 en 53,694, benevens de navolgende inschrijvmgsbiljetten groot f 300, f 100, f 100 f 15, f 10, f 10, f 5, f 4,— 2.50, f 2,50, f 2,—. Diakenen voornoemd. K. J. H. WASCH, Voorzitter. C. VERHAGE, Secretaris. J. P. DE WAGEMAKER, Kassier. Bij den Boekhandelaar H. J. KOEBRÜGGE te Dordrechtis verschenen: EEN LIEDERBUNDELTJE voor Zondagscholen en Kindei'samenkomsten, door H. J. STA VERMAN. Prijs 20 cents. 50 Ex. f8,75. 100 Ex. f15. Dit boekje, dat 36 liederen, op de meest bekende wijzen, bevat, waaronder een aantal Kerstliederen, wordt aan HH. Zondagschool- onderwijzers dringend aanbevolen als een blij vend Kerstgeschenk, ter vervanging van de gewone Kerstverhalen waaraan de kinderen ge wend raken. Bij alle Boekhandelaren is dit boekje ter inzage voorhanden.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1880 | | pagina 3