Nieuwe Goesche Courant, Christelijk-historisch blad voor Zeeland. N\ ««4. BINNENLAND. flÜDire frofessantlc rede. .7.' ArtX'él'Uag i'X fYct'óliër. HET ZUIDEN, Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1,50. Enkele nominers- 0,05. Uitgever P. <Sr. WIJTMAN, te MIDDELBURG. Prijs der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 16 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Souvereiniteit in eigen kring. Rede ter inwijding der Frije Universiteitdoor dr. A. Kuyper. We gaan onder dezen titel de, waarlijk ver van gemakkelijke proef wagen, om de massieve rede van dr. Kuyper, Woensdag voor een talrijke sehare yan hoorderessen en hoorders uitgesproken, ook voor onzen kring zoo duidelijk mogelijk te vertalen. Het feit dat aanleiding gaf tot het uitspreken dezer rede, niet minder dan de inhoud leggen ons den plicht tot bekendmaking op. Souvereiniteit in eigen kring. Wat is souvereiniteit Het gezag dat recht bezit, plicht heeft en macht oefent, om eiken weerstand tegen zijn wil te breken en te wreken. De oorspron kelijke, volstrekte souvereiniteit berust bij geen raensch, maar bij God. Door God is de Souvereiniieit overge dragen aan den Messias. Hij trad op, met macht in den hemel, met macht over de natuur, met macht over alle volk, over de consciëntie, over het geloof zelfs. Hier is volstrekte Souvereiniteit, maar ook hier alleen. In ons veelzijdig, samengesteld menschelijk leven treden allerwege groepen, kringen op. Die deeling in kringen lag in de ordening der schepping, in het be stek van ons menschelijk leven. Er is een kring des zedelijken, maal schappelijken, huiselijken, wetenschap- pel i.ken en kerkelijken levens. Alen spreekt van eene kunstwereld, wetenschappelijke wereld. Elk dezer krin gen heett een eigen gebied, allen gehoorzamen aan een eigen levenswet. Door deze kringen omstaat het rijke, veelzijdige, veelvormige menschenleven, maar ontstaat ook het gevaar dat de eene kring den anderen bemoeilijke, beperke in zijn vrijheid. Daarom is het de taak van het Staatsgezag alle die kriugen te be schermen, hen alle, voor zoover ze naar buiten optre den, te houden binnen de palen van het recht. Souvereiniteit in eigen kring en Staatssouvereiniteit zijn van nature elkanders vijanden. Nu deze, dan gene meester, dat is het beloop van 's werelds historie. In de oudheid won het Caesarisme het pleit. Vrijheden waren verloren, volkeren bestonden niet meer, er was een wereldrijk, een allesbeheerschende staat. Jezus van Nazareth schiep weer eigen kringen en in die kringen eigen Souvereiniteit. In Zijn „Volbracht" was ook een wereld van vrijheden begrepen. Zijne vól- geliugen een eigen kring vormendekomen op nieuw met de Staatssouvereiniteit in botsing. Eeuwen van vervolging kunnen het souvereiu geloofs beginsel niet uitdelgen. Christus wint, voor het eene wereldrijk komen koninkrijken, met eigen koningen, en op het gebied dier koningen eigen kringen, en in die kringen eigen vrijheden. Rijker werden de vrij heden, talrijker de kringen, tot orden en gilden, ko ninkrijken en vrijheden, aan het einde van een tijdperk van misbruik van koninklijke macht, door de Volks- 80uvereiniteit, die de Revolutie bracht, werden ver nietigd. Vernietigd door de Jacobijnenclub, en door Napoleon, zoowel als door den alverzorgenden en alver- mogenden Staat. Ook nu weder was het de Messias die redde, gena, vrede en geloof schonk, door een andere macht dan den Staat te doen aanbidden, door te wekken tot evangliesatie, tot werken der barmhartigheid, tot ijveren onder het volk, tot smeeken voor den troon, tot pleiten in de raadzaal Souvereiniteit in eigen kring, onder Jezus' souve- reine hoogheid hield, wat ook verdeelen mocht, een broederkring bijeen, Omdat in de school de Souve reiniteit des gewetens, des huiselijken, geestelijken en paedagogischen levens werd miskend, daarom trok de christelijke partij, haars ondanks een nationale partij geworden, ten strijde op. Ook nu blijft de Staat, d. i. de kring der kringen, bedacht op sterking van eigen macht en op het keeren van machtsuitzetting van eigen kringen. De lijn een maal door Caesar, den wereldbeheerscher, getrokken, geldt nog als staatsmanswijsheid; denk slechts aan B:smarck, aan Napoleon III, aan Gambetta. Vrijheid, onze vrijheid, de vrijheid der kringen wordt bedreigd door d« Staatsmacht, maar niet minder door de zonde. De gloed van hartstocht, de spranken der zonde verzwakken de zeJelijke levenskracht, alzoo is het aan een wereld beheerscher mogelijk in te trappen wat vermolmd was. En als ook door dien druk niet telkens weer uit God nieuwe levenskracht in die ontzielde kringen indaalde, dan zou men op het graf der vrijheid kunnen schrij ven „Zij rust". Een der verweermiddelen tot handhaving der vrij heden, is de wetenschap. Ook de wetenschap vormt een eigen levenskring, die onder Staatsvoogdij of onder kerkelijke curateele slechts verbasteren kan. In I vrijheid moet het huis der wetenschappen groeien. Souvereiniteit in eigen kring, geen tak van staatsdienst dat is het ideaal waarheen de stichting der Vrije Uni versiteit een schuchtere poging waagt. Voor wetenschap en volksleven ligt in deze stichting en hare erkenning een schoone profetie. Souvereiniteit in eigen kring geldt als koninklijk beding voor alle wetenschap. Welnu, men gunne het ook aan ons Gereformeerd beginsel. Gereformeerddaarmee is niet anders of niets minder bedoeld dan het echte, zuivere christendom. De koop man spreekt van netto gewicht, de munter van fijn goud, de zilversmid van groote keurde schrift van onvervalschten nardus, en de Haarlemsche Courant noemt zich „de oprechte.'1 Alzoo willen wij naar taalgebruik en historie met den Gereformeerden naam onderscheiden het Christendom dat naar den Woorde Gods is. Gereformeerddaarom werd in deze rede op het voetspoor van Calvijn, de souvereiniteil Gods op den voorgrond gesteld, en Souvereiniteit in eigen kring naar de Schrift bepleit, en ook voor ons eigen be ginsel Souvereiniteit gevraagd in eigen wetenschap- pelijken kring. Om de souvereiniteit in eigen kring te bewaren, mogen we, niet op verdrag van neutra liteit, met de wetenschap die uit een ander beginsel leeft, meegaan. Voor ons staat als feit in Christus vast, wat voor anderen geen feit is. Het geloof aan den Woorde God.?, onfeilbaar in de Schrift ons door den Heiligen Geest geboden dat geloof trekt de scheidingslijn. In elke wetenschap, in elke faculteit en bij eiken onderzoeker keert de mensch, in zijn tegenstelling van gevallen zondaar of zich ontplooiend natuurwezen, als voorwerp dat denkt of als onderwerp dat tot denken noopt weder, Christus, die aller Souverein is eischt geheel ons menschelijk leven op. Om aan die roepstem gehoor te geven werd deze school gesticht. Dit éene we geven dit prachtige slot in de eigen woorden van den redenaar terug „Dit ééne slechts bid ik u, ook al waart ge onze felste tegenpartijder, onthoud aan de geestdrift die ons bezielt den tol van uw eerbied niet. Want immers, die belijdenis, waar wij weer het stof van wegvaagden, was eens de zielskreet van een vertrapte natie; die Schrift, voor wier gezag wij buigen, heeft als onfeilbaar Godsgetuige eens de bedroefden getroost in uw eigen geslachten; en die Christus wiens naam we in deze Stichting eeren, is hij niet de Bezieler, de Verkorene, de Aangebedene uwer eigen vaderen geweest? Stel dus al, dat, naar reeds in de studeer cel geschreven en in de hoogovens nagezongen wierd, stel dat naar uw eigen credo, het dan wezenlijk met de Schrift uit en het Christendom een overwon nen standpunt ware, ook dan vraag ikIs dan toch dat Christendom ook in uw oog, historisch, niet een te imposant, een te majestueus, een te heilig ver schijnsel geweest, om smadelijk in een te zinken en om te vallen zonder eer? Of is er dan geen No blesse oblige meer? En mocht een banier, als we van Golgotha meedroegen, dan ooit in 's vijands handen vallen, zoolang niet het uiterste was beproefd, nog ééu pijl onverschoten bleef, en er nog een lijf garde hoe klein ook van dien door Golgotha gekrooude op deze erve leeft? Op die vraag, en hiermee besluit ik, M. H.op die vraag heeft eenB ij God, dat nooit!" in onze ziel weerklonken. Uit dat„Nooit" is deze Stichting geboren. Ed op dat „Nooit," als eed van trouw aan hooger beginsel, vraag ik een echo, mocht het een Amen zijn, aan elk vaderlandsch hart Ziedaar een kort veel te kort, resumé'van de rede, die waard is gelezen, en meermalen /vriezen te worden. Teruggeven van die kloeke taal en die zwaar gebouwde volzinnen is onmogelijk. Gelijk de vorm aan de in druk verschenen rede gegeven, alzoo. is haar inhoud.., massief. De heer mr. J. Snijder, oud-burgemeester van Veere en Yrouwepolder, heeft wegens vertrek naar eldes, zijn ontslag genomen als lid der Provinciale Staten van Zeeland. Tot districts-schoolopzieners zijn, voor zoover de provincie Zeeland betreft, benoemd Middelburg jhr. mr. D. G. van Teylingen, te Mid delburg; Oostburg J. G. Gerritsen, te Breskens; Axel, H. A. barron Collot d' Escury, te Hontenissc Goes, mr. C. de Witt Hamer, te Goes, Zierikzee, mr, J. W. A. Schneiders van Greiffenswerth, te Zierikzee; Tholen mr. L. A. Bijbau, te Colijnsplaat. Op verscheidene plaatsen in Zeeuwsch-Flaanderens en vooral te Oostburg, zal dezer dagen nog al eens in herinnering gebracht worden, welke onrustige tijden voor 50 jaar aldaar beleefd werden, door inval len van gewapende Belgen, die meenden bij de be woners dezer landstreek steun te vinden in het afwerpen van het wettig Nederlandsch gezag. Toeu zij zich hierin deerlijk teleurgesteld zagen, vooral door het kloekmoedig verzet op 22 October te Oostburg, werden die strooptochten door de krijgsmacht, welke vervol gens die landstreek aan de grenzen bezette, weldra gekeerd, maar moest men toch van tijd tot tijd nog getuige zijn van hevigen strijd op verscheidene punten. Door T. te Zaamslag was eene vordering ingesteld tegen den commissaris des konings in Zeeland en den burgemeester van Zaamslag, ter zake vau een voetpad, dat loopt over de gronden van den eiseher en volgens zijn beweren ten onrechte op het tableau, der buurtwegen gebracht is. De rechtbank te Middelburg heeft, alvorens ten princi pale te beslissen, overeenkomstig de conclusie van het O.M. den gedaagden commissaris des konings toegelaten door getuigen tQ bewijzen, dat het voetpad smds menschen heugenis als zoodanig door liet publiek, zonder iemands tegenspraak, als openbaar voetpad wordt gebruikt, dat het administratief gezag sind§

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1880 | | pagina 1