3f
bi
|tcrlt, Scuool ut foendinq
GEMENGDE BERICHTEN.
T A v ~t r r
n jiat
11
riten houden, en dan vragen wij voedt een
^^a^lgeus zijn kindereu juist op zooals een liberalist
•Jj|fcj^een.
elen zeggen ja. Neem de leerstukken weg en er
!Pm^miners geen ouderscheid tusschen Jood en Chris-
lJ* onbodox eu modern, kerkelijk of ongeloovig.
VOOrce menschen zijn het er over eeus, dat men braaf
onde^et zijn, eerlijk, vriendelijk, ijverig, trouw eu op-
den ebt. Hek komt er dus niet op aan, wie aan bet
der school staat, Alle kinderen moeten toch
daarover is geen verschil,
dachten wij vaak ook, maar wij zijn van die
genezen.
In het vierde Unie-blaadje hebben wij u verteld
Van den Engelschman Spencer, die een boek gemaakt
üeeft over opvoedingOok deelden wij mede, dat dit
boek vertaald is, dat het al driemaal gedrukt werd en
door onze liberale onderwijzers hoog wordt geroemd.
Die Spencer nu heeft wat nieuws ontdekt.
Hij viudt onze manier van opvoeden al heel
dwaas de ouders straften hun kinderen veel te veel
en vaak zijn zij hoogst onrechtvaardig. Welnu, hij
weet een manier van
lairtoofd
out^eren
ran la?
-j ^Dwaling
I
I.
y:
d
straffen, die een zeer groot
voordeel heeft. Als men zijn manier van straffen
ar volgt, is men nooit meer onrechtvaardigJa, nog
za meermei die strafmanier leert men de kinderen de
bf ware deugd beoefenen en zullen zij zeiven inzien, dat
dit voor hen het voordeeligst is.
Wat dunkt u, lezer, zijt gij niet nieuwsgierig naar
de oplossing van zulk een raadsel P
Laat ons hooren wat Spencer er van zegt
Hij noemt zijn leer de natuurlijke strafmanieren
hij verklaart ze aldus. De natuurlijke strafmanier is
om een kind te laten lijden, wat het zichzelven op
den hals heeft gehaald. Bij voorbeeld tiw kind komt
gedurig aan de kachel. Gij verbiedt hem, maar hij
doet het toch. Welnu, laat hij zich maar eens bran
den, dan zal hij in het vervolg wel beter oppassen.
De kachel zelf straft hem en gij behoeft het niet te
doeu.
Zie zoo, zegt Spencer. Nu weet ge het. Het is
ti dood-eenvoudigdie niet hooren wil, moet voelen.
Zoo moet men altijd maar doen, dan behoeft gij nooit
te straffen, de kinden straffen zichzelven. Zij kunnen
ook niet boos worden, want het ia immers hun eigen
schuld.
Klinkt dat niet fraai P
S' Heel fraai, maar het is louter onzin.
Het is waar, in kleine dingen kan men dat wel
eens doen, maar laat ons eens een ernstig geval nemen.
Een vader heeft twee jongens één van tien eu één
van zes jaren. Hij verbiedt hen en zegt „gij moogt
niet in de booiuen klimmen.Zij doen het toch, de
oudste verleidt den jongste. Op een9 knakt een tak
de jongste valt er uit en breekt zijn been de oudste
houdt zich goed vast en komt gelukkig beneden.
Nu komt Spencer met al zijn liberale aanhangers
en zij zeggen„welk een billijke straf! de jongen
lijdt eenvoudig wat hij zichzelven heeft aangedaan."
En de oudste dan
e Ieder scboolgeus zal antwoorden de oudste heeft
wel meer straf verdiend, want 1 hij is ouder en moest
wijzer zijn 2 hij heeft zijn kleinen broeder verleid
en heeft dus diens ongeluk op zijn geweten hij is
veel ongehoorzamer, want hij begreep veel beter dan
zijn broeder, wat de vader wilde.
Zoo oordeelt ieder, die Gods woord in eere houdt
en weet dat er geschreven staat: „eert uwen vader
en uwen moeder" en wederom: hoor de tucht uws
vaders en verwerp de leer uwer moeder niet."
Maar hoe is het mogelijk, dat knappe geleerde man
nen zoo dom kunnen zijn P
De reden is duidelijk. Zij hebben God9 Woord
vaarwel gezegd en daarom vallen zij in fouten die een
geloovige ziel niet maken kan.
God heeft den vader eu de moeder en alle opvoe
ders aangesteld om Zijn recht te handhaven. Zij staan
in Gods plaals eu zij mogen dien last niet van hun
nf schouders werpen. Het kind is gehoorzaamheid schul
dig om des lleeren wil. De ouders en opvoeders zijn
voor God verantwoording schuldig van hun straffe»
en hun belooningen, van hun gebod en hun verbod.
Maar ook hel kind zal rekenschap af moeten leggen
van zijn gedrag. Opvoeders eu kinderen behooren
£o 2ich zeiven dus nauw te onderzoeken, hoe zij, elk
^y, voor zich, daaronder staan.
Be. Doch deze leer vindt Spencer ouderwetsch en nu
W< moet hij wat anders bedenken.
Rü Hij wil de kinderen losmaken van de ouders en
opvoeders. De kinderen moeten leeren op hun eigen
yjt verstand te vertrouwen. De kinderen moeten vragen:
Bit wat is het voordeeligst voor mij.
Go' Zoo maakt men ben tot huichelaars en tot slimme
'8 berekenaars.
Men keert de orde om. God zegt die het goede
yjp doet zal gelukkig zijn zij zeggen maakt dat gij
t geiukkig zijt, dan zijt gij goed. God zegtwees ge
hoorzaam, dan zijt gij wijs zij zeggen wees wijs,
dan behoeft gij niet te gehoorzamen. God zegt gij
moet uw wil buigen zij zeggen gij moet uw
ferstand gebruiken. God zegt uit het hart komt öf
het kwade öf het goede voortzij zeggen uit het
hoofd komt het voort.
Als men het wel beschouwt, komt die leer hierop
neder: „pas goed ophoudt u buiten schot; stel u
lief aan zorg dat gij geen kwaad beloopt door on
verstandig te zijn; Mij ft goede vrienden met iedereen;
reken goed uit wat voordeelig voor u is; eu gij
zijt ^en braaf mtnsch."
Het doet ons denken aan de heidensche Spartanen.
In het oude Sparta leerde men aan de jeugd gij
moogt wel stelen, als gij maar maakt dat niemand het
merkt. Dit is in den aard der zaak Spencer's leer ook,
Want iedereen weet, dat de goddelouzen het soms
hun leven vol kunnen houden eu Asaf heeft er in
Psalm 73 al over geklaagd, dat hun kiacht groen
en frisch blijft tot aan hun dood toe.
Als Spencers's leer doorgvit, dan krijgen we op hei
laatst een volk van slimme deuguieien, die zeer fat
soenlijk kwaad doen, die zich eerst rijk stelen en dan
een goed heenkomen zoeken om van hunne renten te
leven.
Dat wordt de vrucht van die natuurlijke strafmanier
Voorwaar, als Spencer aan het hoofd eei er school
stond, ik zou mijn kinderen liever dom laten dan ze
zulke goddelooze, onzedelijke letr door hem te laten
inprenten.
Bedenk nu, dat de mau, die zijn boek vertaald
heeft, er hoog mee wegloopt. Hij zegt, dat Speucer's
leer op onze lagere scholen nog niet ingevoerd is, maar
hij hoopt dat dit meer en meer gebeuren mag.
Het wordt er dus op toegelegd de openbare schooi in
dien geest in te richten. Dat dit gelukken zal is zeer
waarschijnlijk. Gelijk wij zagen, werd dat boek van
Spencer door de liberale onderwijzers hoog geroemd.
Laat ons dus voorzichtig zijn.
Het is een onwaarheid, dat het er niets toedoet wat
men gelooft, als men maar de deugd leert beoefenen.
De deugd van Spencer is juist wat de Parizeeën
wilden en waarvan de Heere Jezus heeft, gezegd: „dit
volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt
zich verre van Mij. Doch te vergeefs eeren zij Mij,
leerende leerlingen die geboden zijn der menschen.
God wil, dat wij onze ouders eeren
Hij deelt met hen Zijn hoog gezag,
Opdat zij in Zijn naam regeeren,
En 't kroost getrouw hen volgen mag.
God wil, dat wij in hen erkennen
De Majesteit van Zijn gebod,
En 't jong gemoed reeds vroeg gewennen
Alzoo te buigen voor zijn God.
God wil niet, dat de kind'ren jagen
Naar eigen wijsheid of belang
Maar 'tjuk der oud'ren willig dragen,
Opdat zijn naam alle eer ontvang.
God wil, dat we eerst gehoorzaam bukken.
Wat de uitkomst dan ook wezen moog
Niet vragen, of 'tons zal gelukken,
Maar of het goed is in Zijn oog.
Want, wie op eigen baat of voordeel
Den grondslag van zijn leveu sticht,
Dien komt God tegen met zijn oordeel,
Vernielt wat hij had opgericht.
Bedankt voor liet beroep tot predikant bij de N.
II. G. te Serooskerke (Walcheren) door ds. H. J.
Wen ink te Dinteloord.
ff
L a n (11> o ii w.
Door de afdeeling Walcheren der Maatschappij tot
bevordering van Landbouw en Veeteelt zijn voor de
deelnemers aan de tentoonstelling van Paarden, Rund
vee, Schapen en Varkens, te houden op 16 September
op eene weide aan den Vlissingschen weg, de vol
gende prijzen uitgeloofd
No. 1. Dekhengsten, geboren voor of in 1873, van
inlandsch ras, eerste prijs: f 20; tweede prijs f 10.
No. 2. Dekhengsten, geboren voor of in 1878, van
gekruist of vreerad ras, eerste prijs f 20; tweede prijs f 10.
No. 3. Merriepaaiden, geboren voor of in 1876,
eerste prijs: f 20; tweede prijs f 10; uitgeloofd door
den heer J. Riemens, Burgemeester der gemeente
Serooskerke.
No. 4. Merriepaarden, geboren in 1878, eerste prijs
f 10; tweede prijs t 5.
No. 5. Spannen werkpaarden, behoorlijk getuigd,
geboren tusschen 1 Januari 1872 en 1 September
1876, eerste prijs f 20; uiigeloofd door den heer W.
H. de Bruijn van Melis- en Mariekerketweede prijs f 10.
No. 6. Ruinpaarden, geboren tusschen 1872 en
1876, eerste prijs f 10; tweede prijs f 5.
Rundvee.
No. 7- Springstieren, van buitenlandsch ras, min
stens twee jaren oud f 20; uitgeloofd door den heer
A. M. Tak.
No. 8. Springstieren, van Hollandsch ras, minstens
twee jaren oud f 20; uitgeloofd door de heeren J.
Peper, Burgemeester der gemeente Aagtekerke en W.
Reijnierse Cz.
No. 9. Springstieren, van Zeeuwsch ras, minstens
twee jaren oud f 20.
NB. Geene stieren worden toegelaten zonder ring
in den neus.
No. 10. Vier melkkoeien, van één eigenaar, onver
schillig van welk ras een gouden medaille, uitgeloofd
door den heer C C. W. Vis.
No. 11. Melkkoeien, onverschillig van welk ras,
met opgave van het getal afgelegde drachten, eerste
prijs f 20; tweede prijs f 10, derde prijs f 5; uitge
loofd door den heer W. Maas, Penningmeester der
Afdeeling Walcheren.
No. 12- Tweetands-Vaarzen eu daarboven, onver
schillig van welk ras, eerste prijs f 10; uitgeloofd door
den heer II. J. E. Gerlach, ie Koudekerketweede
prijs f 5.
No. 13. Melktands-vaarzen, onverschillig van welk
ras, eersie prijs f 10; tweede p.rijs f 5.
No. 14. Het. grootst getal rundvee, door éénen
eigenaar ingezonden f 10.
Schapen.
No. 15. Springrammen, onverschillig van welk
ras f 5.
No. 16. Ooijen, onverschillig van welk ras (minstens
3 stuks) f 3.
No. 17. Melkschapen, onverschillig van welk ras f 5,
Varkens.
No. 18. Beeren, onverschillig van welk ras, eerste
prijs: f 5; tweede prijs f 2,50.
No. 19. Zeugen, onverschillig van welk ras, eerste
prijs f 5, tweede prijs f 2,50.
Behalve de prijzen bij het programma uitgeloofd,
kunnen nog, na aanbeveling van de Cummissien van
beoordeeling, prijzen worden toegekend aan hen, die
door het inzenden van niet In het programma opge--
nomen, doch voor den Zeeuwsehen landbouw belang
rijke voorwerpen, hunne belangstelling in deze Ten
toonstelling aan den dag leggen alsmede aan hen die
door uitmuntendheid van hunne inzending zich eenen
buitengewonen prijs hebben waardig gemaakt.
Door de vereeniging tot ontwikkeling van den
landbouw in Holland's Noorderkwariier wordt op
het zoogenaamde „Tochthuis" te Berkhout bij Hoorn
een belangrijke proef genomen. Men wil weten,
wat in verband met de eigenaardigheid van zuivelpro-
dusten en grond voor de Noordhollandsche boeren het
meest voordeeligst is, of al hun klacht en energie te
besteden aan de boterfabricatie, waardoor natuurlijk
de Edammer kaasmakerij als zoodanig zou vervallen,
en men nog alleen maar magere kaas zou kunnen
maken, of de oude bestaande kaasmakerij in eere te
houden en zooveel mogelijk ie verbeteren en uit te
breiden.
De bedoelde proef is nog in volle werking. Zoowel
de Delfsche als de Schwarische methode wordt daarbij
aangewend, en alles met de meeste zorg behandeld
en nagegaan.
Biggekcrke, 7 Sept. Heden nacht ontlastte zich
boven deze gemeente een hevig onweder. De zware
donderslagen deden de bewoners met schrik ontwaken,
doch weldra werd de omstellen is nog grooter toen
men te midden van den donder, het geroep brand
brand vernam.
De bliksem was in den timmermanswinkel van P.
Geldof ingeslagen en spoedig stond het gebouw in
liehte laai.
De woning hoewel beschadigd heeft men kunnen
behouden de werkplaats is tot den grond afgebrand.
Zelandia vertelt het volgende
Dezer dagen trad te Vlissingen een Walchersche boer
met zijn 6jarig zoontje een koffiehuis binnen en vroeg
voor zich en voor zijn kind een borrel. De koffiehuis-
houder vroeg of hij niet wijs was, en weigerde het
gevraagde te geven. „Schenk er dan voor mij een",
zeide de boer dit geschiedde en de nobele vader gaf
den jenever aan zijn kind te drinken dit werd nog
tweemaal herhaald, in dien tijd rookte de knaap ook
drie sigaren. Teen eenige toeschouwers hunne verba
zing te kennen gaven zei de boer: „O daar weet de
jongen niks van.En dat was waarhet kind ging
zoo welvarend heen als had het slechts water gedronkem
Naar wij vernemen, staat dit feit niet alleen. Meer
gebeurt hei dat de boeren uit Walcheren hunne zeer
jeugdige kindere „mee naar stad" nemen en hen dap
per doen drinken. Ook is het gebruik in deze streken,
dat de kindereu op 5 jarigen leeftijd reeds een sigaren
koker gevuld niet met chocolade maar met echte
rookbare sigaren op zak hebben. Enfin, da» is zoo heel
erg nog niet, gerookt vleesch kan lang duren, maar
dat zulke zuigelingen ook de flesch gebruiken, dat is
schreeuwend.
Jl. Zaterdag namiddag werd te Ter Neuzen in