CI1RISTIÜLIJK'9ISTORISGH BLAD. A0. 640. Zaterdag 26 Augustus. Ben paar opmerkingen. /$Ö0. HET ZUIDEN, Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1,50. Enkele - 0,05. Uitgever: P. G. WIJTMAN, te MIDDELBïïRO. Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1—6 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. li. Hoe het liberalisme, voortwoekerend in ons land, baas geworden is in de kerk, hebben wij niet in bijzonderheden te onderzoeken. Waar meer en meer de afval van God toenam, of juister uitgedrukt, waar men meer en meer weigerde het gezag van God te erkennen, daar moest in eene kerk, die de massa omvat, het kwaad binnensluipen zoo zachtkens aan in den beginne, zoo op alle punten tegelijk, dat de waakzaamheid van velen is verschalkt. Althans voor zoover er van waakzaamheid sprake kan zijn bij met den vijand heulende voorgangers, bij gemeenten, die indommelden in goed ver trouwen, bij de begeerte van onkundigen uit de voornamere standen, om van den vijand het diploma van wetenschap te ontvangen in ruil voor een slecht en slechts van buitengeleerd geloof. Het liberalisme is de onderdrukking. Ook in de kerk, waar het den later in gebruik geko men naam van modernisme draagt. De liberalen" in den staat en de liberalen" in de kerk zijn kinderen -van denzelfden revo lutiegeest. Onze natie, godsdienstig van aard, er aan gewend eene leer te hebben, heeft in de kerk kennis gemaakt met het liberalisme, en de grootste wegbereiders en predikers van het liberalisme spreken nog van hunne moderne theologie (godgeleerdheid) veeleer dan van hunne moderne wej'^dbeschouwing. 't Gaat hun mis schien ook te veel aan 't hart, dat hunne dis cipelen op Zondagvoormiddag zoo gaarne in de wereld rondkijken. Maar wat wij hebben op te merken is dit Waar het den staat geldt, zijn de liberalen" steeds op uitsluiting, op beperking bedacht, en in de kerk geven zij rechten aan ieder die zich aanmeldt. Nu zij de kiezers slechts door districts-ver- deeling kunnen verdeelen en beheerschen, nu zij onder het geheele kiezerspersoneel geen meer derheid meer kunnen vinden, willen zij er uit berekening toe overgaan om aan meerderen, aan capacity's namelijk, stemrecht te verleenen. Sedert 1848 of '50 is de vrijgevigheid der liberalen" niet verder gegaan dan tot het verlangen naar aan werving van een nieuw regiment voor hunne partij. In de kerk daarentegen hebbeu de libe ralen" zonder eenige beperking of uitsluiting Jan Rap en zijn maat toegelaten, binnenge haald. Maar neen, laat ons hen de eere geven, die hun toekomt. Zij hebben van Jan Rap en zijn maats capacités gemaakt. Zij deden dat met bewonderenswaardige vlugheid. In de weinige uren, in welke hunne discipelen niet door afspraken voor koffiehuis, sociëteit, dans les enz. verhinderd waren, hebben zij er we tenschappelijk ontwikkelde gemeenteleden van gemaakt. Ieder die maar zegt het oude geloof van zichzelven, van zijn vader of zijn groot vader overboord te hebben geworpen, en zoo maar zonder lading of ballast komt aanslinge ren, is van zelf een kerkelijk capacité. Geen voorwaarde stellen de modernen meer bij toelating tot kerkgemeenschap en stemreeht beideniets dat de weerga van een census zou kunnen genoemd worden. In hun reglement spreken zij wei van eene maat van kennis, doch die maat wordt door den predikant zei ven aangelegd, en hij mag er voor ieder een afzonderlijke maat op nahouden. Spreekt de ouderling van eene maat, gevorderd door de Christelijke Kerk in het algemeen, door het kerkgenootschap in het bijzonder, dan wordt hij niet gehoord. Om kiezer te zijn in den staat moet men eerstens Nederlandsch onderdaan zijn, en ten tweede aan den census voldoen. Om in de kerk door de modernen te worden erkend, kan men alle kenmerken van een christen missen, en part noch deel hebben aan de kenmerkende eigenschappen van het kerkgenootschap. Welk eene grenzelooze vrijgevigheid in de kerk! Maar zonder deze vrijgevigheid zou het libe ralisme geen baas kunnen zijn en blijven in eene kerk, waaruit het onverwijld eers- en fat soenshalve zou moeten uittreden. Zijn zij echter tot de waardigheid van kerk bestuurders opgeklommen, dan is het uit met der liberalen" vrijgevigheid. Dan handelen zij als generaals in een veroverd land. Dan zetten zij 's lands wet op zijde, en heerschen over de burgers naar de krijgswet, die zij volgens hun nen luim veranderen of uitleggen, tegen welke de burger zich stooten moet, of hij wil of niet. Veertig jaar zoo zegt De Heraut kort en krachtig heeft het kerkbestuur elk kerkelijk .persoon met een doolhof van reglementen en instellingen omtooverd, waarin hij zich wel verwarren moet, om dan van achteren, indien hij vastloopt, hem met een goedigen glimlach van min heilig leedvermaak na te roepen n> Dat hebt ge nu aan uw eigen moedwil te danken." Alleen dat woordje goedig moest er nog uit, 't is een grijnslach. Niettegenstaande alom geloovige predikanten worden begeerd, niettegenstaande de meerder heid in de classen (districten) der Ned. Herv. Kerk tegen de modernen is, zitten er nogtans 12 heele en 4 halve modernen in het zooge naamd vertegenwoordigend hoogste kerkbestuur (de Synode) tegenover 3 orthodoxen. Welk een hoogen toon dit liberale" kerkbestuur aanslaat blijkt uit de Kerkelijke Courant. Door recht matig klagenden uit Dordrecht was een adres ingezonden, en het blad zegt daarvan: dat de vergadering ten opzichte van het adres uit Dordrecht overging tot de orde van den dag (het niet der behandeling waardig keurde) liet zich, bij eenig besef van hare waardigheid, niet anders verwachten. Hare waardigheid! Ja, zulk een verachten des rechts is dier Synode waardig. Ook het volgende verdient opmerking. Sedert 1852 had de Synode, ten gevolge der politieke gebeurtenissen van 1848, het recht der gemeente erkend, om hare ouderlingen en diakenen te kiezen en hare predikanten te beroepen, doch eerst in 1867 heeft zij het gebruik van dat recht toegestaan, toen zij 'tniet meer durfde achterhouden, en zeker van hare zaak meende te zijn. Zoo is het dan met de vrijzinnigheid van 't liberalisme in de kerk juist als daarmede in den staat. De vrijzinnigheid is verre te zoeken. De vrijgevigheid strekt zich in de kerk alleen uit over hetgeen niemand te geven staat, het geven van rechten aan hen, die krachtens hunne overtuiging buiten de kerk staan. De vrijgevigheid in den staat komt alleen ten bate van de scholen voor de liberale" partij, deze partij geeft aaii zichzelve wat zij uit den zak neemt van hen, die volgens de wet, volgens hun burgerschap, geljjke rechten hebben moesten. Het liberalisme is de onderdrukking. Middelburg, 27 Augustus 1880. Aan de Stembus te Rotterdam, wordt, gelijk^/, reeds opmerkten, een belangrijken strijd gestreden. De groote vraag is zal de staat voor den handel met onze koloniën beschermende rechten in 't leven roepen, of althans deD handel vrij laten. Zij die tegen eerstgenoemd beginsel waren en teven? liberaal, stemden (805 kieners) op den heer O. van Rees. De liberalen die voor beschermende rechten waren, versterkt door de Ultramontanen stemden ten getale van 747 op den heer M. L. van Deventer. Tusschen deze beide heeren moet alzoo herstemming plaats hebben. Op den candidaat der antirevolutionairen, de heer J. Voorhoeve waren 315 stemmen uitgebracht. Deze verkiezing heeft zich, in de pers vooral, door groote kalmte onderscheiden. De welbekende Rotter- damsche koopman Hendrik Muller was met den heer Plate, oud-voorzitter der Kamer van Koophandel, de eenige die krachtig en helder de positie van den handel uiteenzette. Hij schreef o. a Sedert 24? jaren/' hfjb ik onafgebroken deel genomen aan den hand-el op Afrika's westkust, zonder dat die ooit eenige bescherming heeft genoten. Neen, veeleer heb ik er te strijden gehad tegen de bepaalde tegenwerking van mijn eigen gouvernement, in verschillenden vorm, behalve tegen Engeland en Frankrijk en Duit'öchland en de Vereenigde Staten,

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1880 | | pagina 1