C~< uivwii «v,4 uuwibc sóryuoud üie^doorNieuw-Testamentisch Israël moet oeven tejl wereld veroveren voor zijn Heer en Ko- i, iruling. Wij zullen het nooit kunnen riepen de zoumeesten ginds. Wij zullen het gewis riepen Jo- zua en Kaleb. Zoo nog. Aan welke zijde staat gijV te i Die gelooft strijdtdie zoo strijdt, overwint; die >ezi overwint zal alles t^eërven 'j1 Nog van één spreker kon uw verslaggever ge- deeltelijk de rede hooren. ejr Ds. C. B. Oorthuijs van Woudrichem was aan ing *t vertellen van een eiland in Oost-lndië. Daar was 'in langen tijd geen prediker geweest. Er kwam er >en een, en met belangstelling werd hij gehoord. Na de vo godsdienstoefening verdrong zich de schare rond het doopvont, en elk trachtte eene teug van het. 'hijud°°Pwater te drinken, daarin moest toch meer e S;a.zijn dan in het gewone water,dat moest toch gelij- ergissreu op het levende water, waarover in de predika- ie kvje gesproken was. Men veegde het stof van de i treden der spreekplaats, want men wilde het be- en waren als eene gedachtenis aan het bezoek van den leeraarwie weet hoe lang het duren zou eer h*È If weder een kwam! Deze misschien kinderach- ir?skcrk*maar toch kinderlijke uitingen der belang- ïir, jra. 9-ig van bekeerde heidenen toonden, dat bij dien M de gewoonte van kerkgaan hare doodende rieden g^ n0g niet had doen gevoelen. Een akker, waarop telkens en telkens weder is l0. gezaaid en geoogst, verliest eindelijk zijne voort- at brengende kracht, hij wordt uitgeput en moet 1 hraakliggen. Dit is een beeld van Gods weg met de gemeente, indien zij zich niet bekeert. Ziet de gemeenten van Klein-Aziëwier kandelaar op 's Heeren bedreiging is weggenomen, zij liggen braak en worden door Mohammet vertreden. God heeft het modernisme toegelaten, en uit vele ge meenten de niet meer gewaardeerde zegeningen weggenomen. al{ Een van Job's vrienden zeideGewen u aan den )r Heer en heb vrede. J Hij zeide nietgewen u aan de leer. q' Ook niet aan de zuivere leer. Gewen u aan den Heer. Al wat niet in gemeen- o. schap met Hem staat verliest geur en kracht. Groot is de doodende kracht der gewoontemaar v> niet doodend is het zich aan Zijnen dienst, aan 'e Zijne gemeenschap te gewennen, j Moest echter dat gewennen van ons uitgaan, 'u dan kwam het er niet. Het komt van Hemhet is e Zijne genade. Hij beraamde het plan der verlos- sing in Jezus Christus. li Wij kunnen niet zeggen hier in eene doodge- j preekte streek te zijn, en mogen niet onderstellen i dood gepreekte hoorders hier vergaderd te zien 3 laat dan tot allen de roepstem des evangelies ko- i men, die roepstem bij allen ingang vinden; bij allen hier binnen, bij allen ook daar buiten de omheining luisterend. Er is zooveel dat door de gewoonte by ons zijne kracht verliest, zooveel dat wij uit gewoonte niet meer tellen, niet meer achten. Aller roeping is het zich aan God te gewennen, zonder ooit aan Hem gewoon te wordeu. Als in 't voorbijgaan was het mij nog mogelijk enkele volzinnen op te vangen, door Ds. Knotten belt van Sluis gesproken over de christelijke school. Voor de vaste lezers van ons blad is het uiet noo- 1 dig te herhalen, wat spreker daarover tot een zeer gemengd gehoor zeide. Op een zendingsfeest blijft dit onderwerp steeds aan de orde. Wil de tegen partij de kwestie van zich afschudden, het is er nog niet meê uit, en met den besten wil is het noo- dige daarvan niet in de toegestane 25 minuten te zeggen.Verblijdend is het dat terwijl op eene andere èpreekplaats de immer gaarne gehoorde slotrede reeds was aangevangen, Ds. Knottenbelt nog eene oplettende schare rond zich mocht zien. Wij, mid den in den schoolstrijd levende, zouden soms ge neigd zijn om eenigzins de ocren te laten hangen naar de beweering dat de schoolkwestie »afge- I zaagd" zou zijn.Wij hebben ertegen tewaken,dat in den arbeid voor de school de gewoonte op ons geen doodende kracht uitoefene, en er voor te zorgen dat steeds meerderen onze bedoelingen begrijpen en voorstaan; door de doodende kracht der ge woonte zenden vele ouders hunne kinderen naar dezelfde school, waar zij eenmaal gingen, zonder te bedenken hoe het onderwijs sedert is veranderd. In de pauze werd ter bestemder plaats eene samenkomst van leden van Christelijke Jongelings Vereeuigingen gehouden. Als sprekers traden daar op de heeren M. van Dis, agent van het Nederl. Jong. Verbond en^ftaring, colporteur te Breda. Het was daar eene gunstige gelegenheid om voor de schare nieuwsgierigen het doel der Jong. Vereeni- ging toe te lichten. Het praktisch nut der Jong. Vereeniging heeft zich op dit zendingsfeest ook nog op bijzondere wyze doen kennen. De hoornmuziek der Jong. Vereeniging »Obadja" te Rotterdam begeleidde den zang bij spreekplaats no. 1. Door verscheidene kenners werd de zuiverheid van toon zeer geroemd, en alle feestgenooten zullen zich over de doelmatige begeleiding zoowel als over de uitvoering van en kele stukjes in de pauze hebben verblijd. Ook by instrumentale muziek moet het hart medespreken; dat is nu weder gebleken, nu een betrekkelijk jong christelijk muziekkorps beter voldaan heeft dan de militaire muziek bij de eerste zendingsfeesten in Zuid-Beveland. Veel te vroeg was voor velen het scheidens uur daar. Het kostte velen moeiten om heen te gaan bij het omzien en nog eeus omzien naar het gastvrije bosch, dat hun in één dag dier baar was geworden, waar zij zich 't huis hadden gevoeld, dat wegens aangename herinneringen, wegens ontvangen zegen voor hen eene geheiligde plek zal blijven. De Heer was aan deze plaats, geweten hebben wij het wei, maar er toch nooit zoo aan gedacht. Middelburg, 9 Augustus 1880. In de Middelburg9che Courant van Zaterdag staat de volgende advertentie //Tengevolge van de geheel ongemotiveerde weige ring van den Burgemeester van Koudekerke, den „heer W. A. Graaf var. Lijnden, om vergunning te „geven tot het openhouden na tien uren van de uit— „spanning //Pax Intra ntibus," op het Zand op Zater- „dag avond 7 Augustus, kan de muziekuitvoering met „baï, welke een reeks achtereenvolgende jaren druk be- „zocht werden, dit jaar geen voortgang hebben. „Deze aankondiging geschiedt ter voorkoming van „teleurstelling mijner begunstigers bij het doen eener „vergeefsche reis naar buiten. „Koudekerke, T „6 Augustus 1880. Gernler'" Wij gevoelen ons gedrongen Graaf van Lijnden met dit vereerend getuigenis geluk te wenschen. Zeer goed kunnen wij begrijpen dat hij niet wil medewerken om naar de grenzen zijner gemeente het schu m der Mid- delburgsche kermis te lokken, en de bewouers van 't Zand te kwellen door naehtelijk rumoer. Heel anders ga«t het in de gemeente Middelburg toe. Blijkens adverteutiën in hetzelfde nummer van bovengenoemde courant is de buitentuin, de zooge naamde „theetuin" op het Noordbolwerk, des Zondag morgens van af vier uren geopend geweest, en is zooals vroeger altoos op Zaterdag uu op Zondag in 't Schuttershof concert, vuurwerk en bal gegeven De Zondag is dus openlijk aan de kermisweek getrok ken. Natuurlijk niet zonder toestemming van den burgemeester; van een burgemeester, die eenmaal mi nister van justitie was, en tot voor korteu tijd eene hooge betrekking bij het schooltoezicht bekleedde. Zoo wordt te Middelburg van hooger baud gewaakt voor openbare zedelijkheid en christelijke deugden. 't Is om op Koudekerke jaloersch te worden Wij noodigen de „liberale" pers uit, om over deze zaak haar gevoelen uit te spreken. te ricHten gedenkteeken van Eiisabetn v*oin, 0 Bekker te Vlissingeu, eene levensbeschrijving van deze welbekende Zeeuwsche schrijfster uitgegeven. Naar het Vaderland verneemt, is het besluit tot invoering van de schoolwet met 1 November reeds door Z. M. den koning geteekend. Dr. J. van Vloten heeft ten voordeele van een op 17 Augustus nadert. Een vierde blaadje der Unie kwam reeds tot ons, Het is van den volgenden inhoud Wat baat het een mensch, zoo hij de geheele wereld gewint en lijdt schade v zijner ziele? Matth. 15 26. De Bijbel op school! Dat is de leus, maar daarin ligt mcér dan menigeen bedenkt. Waarom Dat heeft onze Heiland en Meester gezegd, als Hij sprak „Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en zijne gerechtigheid en al deze dingen zullen u wordeD toe geworpen." Wat dat woord beteekent, kan men het bestleeren, als men ziet hoe de liberalen het omverwerpen. Eenige jaren geleden is er een boek uitgekomen, door een Engelschraan geschreven, die Spencer heet en een grooten naam heeft als geleerde. Dat boek is vertaald door iemand, die er veel meê op had, en die er van zichzelven nog eea stuk bij heeft geschreven, waarin hij dat boek aanprees en hoopte dat alle ondrewijzers het lezen zouden en toe passen op hun scholen. Nu het was ook een boek over de opvoeding en het was heel aangenaam om te lezen, al was het nog al lang. In korten tijd werd het driemaal gedrukt en alle liberale onderwijzers vonden het prachtig 1 Wat vertelt die Spencer Hij bemoeit zich met Gods Woord in het geheel niet. Daar is hij ver boven verheven. Maar hij rede neert zoowat uit zijn eigen menschelijke wijsheid. Het eerste hoofdstuk heetWelke kennis heeft de meeste waarde Een belangrijke vraag. Er is veel kennis, die hooge waarde heeft. Men kan kennis hebben van Fransch, Engelsch, Duitsch, Latijn, Grieksch, Hebreeuwsch, muziek, zang, teekenen, rekenen, ja wat niet al. Welke kennis heeft nu de meeste waarde „Wel zegt Spencer dat is dood eenvoudig Wat is meer waard dan gezondheid 't is de hoogste schat. Dus het meeste waard iste weten, hoe ik mijn lichaam gezond houd want wat kan een mensch uitrichten met een ziek lichaam Lat klinkt heel fraai. En nu gaat hij met die maat alles meten, en aU men zijn redeneering goed begrijpt, komt zij zoowat hierop neerthans kunnen wij een lijst maken van al de soorten van kennis. Op die lijst moet dan staan No. 1Gezondheid is de hoogste schat. Wat zal nu No. 2, 3, 4 enz. moeten staan Laat ons zien. Wat is meer waard voor de ge zondheid Fransch leeren of natuurkunde Dat spreekt van zelfnatuurkunde. Dus natuurkunde staat No. 2. Wat is meer waard voor de gezondheid godsdienst of zingen Dat spreekt van zelfzingenwant met zingen ver ruim ik mijn borst en dit is zeer nuttig. Dus zingen b. v. No. 3. Zoo kan men in het oneindige voortgaan en het gevolg is, dat de godsdienst heel laag op het lijstje komt staan. Dc godsdienst komt er wel op, want de godsdienst is ook heel nuttig voor de gezondheid, omdat de godsdienst den mensch bewaart voor uitspattingen, en bovendien het hart opheft, wat ook al niet kwaad is voor het lichaam. Zoo ongeveer redeneert Spencer en de liberale onderwijzers zingen in een koor: heerlijk! heerlijk! Doch Spencer heeft ons een goeden dienst bewezen. Hij doet ons gevoelen, wat de Heere Jezus bedoelt heeft met Zijn woord „Zoekt eerst het Koninkrijk Gods." Met dat woord in de handen vragen wij ook: wat moet No. 1 op de lijst Antwoord No. 1. Het Koninkrijk Gods. En wat nu verder Moet nu No. 2 heeten ge zondheid is de hoogste schat Wel neen, zeker niet. Want voor menigeen is een ziek lichaam de middellijke weg geweest om God te leeren kennen. Het is dus lang niet zeker, of dit voor ons ook de weg niet zijn kan. Wie weet of ik niet blind moet worden om Gods waarheid tc leeren zien of doof om te leeren hooren naar Gods stem of lam om ie leeren wandelen op het pad van Gods geboden Het kan dus best wezen, dat de gezondheid eerst No. 10 of No. 20 komt te staan. Wat dan No. 2 Wat de school aangaat, zou ik zeggen No. 2 leeren lezen, omdat God ons Zijn woord heeft gegeven en daarbij bevolen„onderzoek de Schriften, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben en die zijn het, die van Mij getuigen.// En wat No. 3, 4, 5 enz? Laat ons een voorbeeld nemen Fransch leeren of Yaderlandsche geschiedenis, wat is meer waard?

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1880 | | pagina 2