ClIRISTRLIJK-ÜISTORiSCil BLAII. X'. 632. Dinsdag 10 Augustus. frjfso: BET ZEVE\DE ZIIIDER-ZE\DI\GSFEEST. HET HUIDEN Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden franco1,50. Enkele nommers- 0,05. P. Gr. Uitgever WIJTMAN, MIDDELBURG. Prijs der Advertentiën: ?a, Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1—Van ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. gen. Liefdegaven 10 cents per regel. eder Waarschijnlijk," zoo stond er in het program ma, zou Mr. Keuchenius spreken. Wie zich uit den jongsten verkiezingsstrijd nog den ophef herin nert, waarmee men elkander toeriep Keuchenius komten Keuchenius is gekomen en daarom zou meenen dat een hooggewaardeerd staatsman ook een uitstekend spreker op een zendingsfeest zou zijn, wie daarom zou meenen dat een groote geest zou moeten wonen in een herkulisch lichaam, en zich zou uiten in den forschen toon van een generaalskommando, wie zulke verwachtingen had heeft zich vergist. Het waarschijnlijk" in het program was een woord van den spreker zeiven. Nooit had bij te voren een zendingsfeest kunnen bijwonen, en hij zelf vreesde den daar gewenschten toon niet te kunnen aanslaan. Hij kende die feesten slechts uit het oordeel, door de pers daarover uitgespro ken, en dat oordeel had eerder een afsehrikkenden dan een aanmoedigenden invloed op hem uitge oefend. Hij wilde in geen gev tl het woord voeren alvorens anderen te hebben gehoord. Maar juist het oordeel een er vijandige pers, en het gehoorde in den voormiddag, gaf hen aanleiding om een kort woord, in hoofdzaak het volgende, te spreken. Er is beweerd in de pers dat er van de zendings feesten geen opwekking, geen kracht uitgaat, dat er slechts gemeenplaatsen en toespraken zonder beduidenis worden gehoord, dat er slechts eene verouderde orde van zaken wordt voorgestaan. Het behoeft hier niet herhaald te wordeu dat Gods Woord altoos nieuw is, en niet gezegd te worden dat daarin voor eiken nieuwen toestand nieuwen raad te vinden is. Menig woord van op wekking en kracht heeft spreker dezen morgen gehoord. Zegt men dat van de zendingsfeesten geen op wekking tot krachtig handelen kan uitgaan, omdat de leer van Dordt hare volgelingen tot alle goed buiten staat acht, dan vergeet of miskent men dat de leer van Dordt de zuiverste uitdrukking is van hetgeen de Heer ons leert. Zegt men dat de leer van Dordt hare volgelingen niet tot werken in staat stelt, dan is dit eene wreede miskenning van de geschiedenis onzes vaderlands. Erkent de volgeling van Dordt, dat, als hij het goede wil doen, het kwade hem bijligt, dan spreekt hij slechts de klacht uit van den werkzamen en bij uitnemendheid overvloedig werkenden Paulus. Volgens Dordt, volgens Paulus, volgens des Hee- ren Woord is Zijne genade geuoeg. Maar deze ge nade is niet alleen gewenscht en voldoende voor Dordt, neen, ook voor Genève, voor Rome, voor Petersburg, voor Augsburgvoor allen, want allen kunnen en mogen zich vereenigen in het be lijden van den éénigen Naam, tot zaligheid gege ven. Het is niet te misprijzen dat aan de pers wordt toegelaten invloed uit te oefenen op de zen dingsfeesten, doch daarentegen moet en mag ieder een invloed uitoefenen op de pers, de geloovigen mogen en moeten daarop, ook door hunne feesten, invloed uitoefenen. De pers is in zekeren zin de tong der menschheid, daarvan moet een waardig gebruik worden ge maakt, daarmede moeten wij den Heer belijden, opdat ook Israël dat op zoovele plaatsen de pers in handen heeft opdat Israël gedrongen worde den Heer te voet te vallen, en Hem te dan ken voor de verlossing, teweeg gebracht door Zijn bloed. Ds. L. J. van Rhijn sprak het volgende Volgaarne treedt spreker op in plaats van den verhinderden broeder (ds. Gewin). Dit terrein heelt voor hem eigenaardige, ja diepgaande her innering. In het naburig Oisterwijk lag hij als jong krijgsman acht weken. Jan. en Febr. '31 in onaangenaam kwartier. Dan waren deze groene dreven vaak zijne toevlucht. Maar gewichtiger herinnering levert voor allen deze dag, deze week. Op twee Augustus 1831 begon de tiendaagsche veldtocht in België, 5 Aug. werd Beringen ingenomen, waarbij de hoop volle Beekman niet verre van sprekers zijde sneuvelde. Op 12 Aug. marcheerden de onzen onder 't Wilhelmus Leuven binnen. Nog meer: op 5 Aug. 1781 had onze laatste roemrijke zeeslag plaats tusschen Zoutman en Parker. Waartoe deze herinnering over strijd en over- winning op ons Zendingsfeest? De Christe lijke zending is niet anders dan een strijd- en veroveringstocht, om landen en volken, menschen- zielen, groote en kleine, te winnen voor onzen Heer en Koning. Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God? (1 Joh. V 5). Maar overwinning veronderstelt strijden deze grootste aller overwinningen den allerzwaar- sten strijd. Er is een diepe, zielkundige grond, waarom het echt christelijk leven gedurig in de H. S. wordt beschreven met beelden, aan het krijgs mansleven ontleend. Hoort de volgende trekken van innerlijke overeenkomst tusschen de ziels gestalte van den echten krijgsman en den echten christen. De echte krijgsman wijdt zijn leven aan hooger ideaal, (vaderland, eer, land en vorst). De christen is priester van zijn zelfofferande, hij moet zijn levenniets minder, offeren zijnen Heer en Koning. In dezelfde mate alleen als hij zulks doet, stort de Heer zijn leven in hem uit. Dehooge blijdschap der martelaars, het gebrek aan vrede en vreugde bij zoovele christenen, vinden daarin hun geheime sleutels. De echte krijgsman gehoorzaamt zonder voorbe houd zijnen chefDiscipline is de zenuw van een goed leger. Zoo bij de oude Romeinen, als bij de tegen woordige Pr n, en op de vloten onder onz Tromps,Everi hn de Ruijter.De christen vraagt;; Heer! wat wilfGij dat ik doen zal. En hoe^'.-'/' ter en trouwer hij dien wil volbrengt, des J is hij christen. nr- AsJ/2 Een goed krijgsknecht is wakker. Spr. heeft1 y-/» recht gevoeld wat krijgsmans-wakkerheid i'^( den nacht van 15-14 Aug. stond hij opdenuiüd>« sten voorpost op schildwacht, middernacht van 12-2 uren. Dicht achter hem de vijand. Gedurig viel een geweerschot. Hoe tuurde hij rond staande met opgetrokken geweerhaan Zoo de zielsge stalte des christens. De zielevijanden houden niet op hem te bestoken. Dus past de waakzaamheid den christen waakt daarom steeds, waakt overal, zelfs hier De echte krijgsman strijdt niet op zichzelf al leen, maar in verband en gemeenschap met anderen Hij sterkt en steunt zijne kameraads, en wordt door dezen gesteund en gesterkt. Weg alle indivi dualisme! Daardoor misverstand en onheil. De christen evenzoo. Hij gelooft en beoefentde ge meenschap der heiligen Nog veel zou kunnen gezegd worden over het nut van een veldtocht, het ondergaan van ontbee ring en vermoeienis, het leeren wat wezenlijke en gekunstelde behoeften zijn, maar spreker ijlt tot het slot en bespaart zijne weinige overige minu ten voor dezen grondtrekeen goed krijgsknecht gelooft aan de overwinning. Zoo de Franschen on der Napoleon I, zoo de christenen onder Hem, wien alle macht is gegeven in hemel en op aarde. Ziet terug 12 Galileesche visschers en een enkele Joodsche rabbijn overwinnen Rome's wereld macht en Griekenlatid's philosophie. Ziet terug l Willebrord en Winfried c. s. overwinnen de reu- zenmacht van het Germaansch heidendom. Haaf- ner schreef in 1805:'t Zou dra met de zending uit zijn En hoe? de geleerde dr. van der Kemp gaat naar de wilde Kaffers, de kloeke Gützlaff en Morr ison dringen in het gesloten Chinade apostoli sche Marsden, Williams, Pattison veranderen de kannibalen van den grooten Zuider-Oceaan in kinderen Gods de heldenmoedige Moffat, Li vingstone, Stanley, ontsluiten het hart van Afrika. Zendelingen telt men thans bij duizenden, na- tionaalhelpers bij tienduizenden, bekeerlingen bij honderdduizenden. Spreker staat als ge tuige van wat God hem heeft doen zien in Depok, in West-en Oost-Java, bovenal in de Minaliasse van Menado. De strijd tusschen geloof en ongeloof is hei pro bleem der wereldhistorie." Aan weerszijden con- centreeren zich de machten. Ter linkerhoortmen de Christus weg uit de volksschool, weg uit het huwelijk, weg uit alle natuurlijke levenskringen Ter rechter de Christus Gods is onze kracht, ons licht, onze hope, ons leven, ons alles in allen, I overal en altoos Die neutraal denkt te blijven wordt zeker ingepakt bij de machten ter linker,

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1880 | | pagina 1