ClIRISTRLIJK-ÜISTORiSCil BLAII.
X'. 632.
Dinsdag 10 Augustus.
frjfso:
BET ZEVE\DE ZIIIDER-ZE\DI\GSFEEST.
HET HUIDEN
Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag
avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen
Prijs per drie maanden franco1,50.
Enkele nommers- 0,05.
P. Gr.
Uitgever
WIJTMAN,
MIDDELBURG.
Prijs der Advertentiën: ?a,
Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1—Van
ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. gen.
Liefdegaven 10 cents per regel. eder
Waarschijnlijk," zoo stond er in het program
ma, zou Mr. Keuchenius spreken. Wie zich uit den
jongsten verkiezingsstrijd nog den ophef herin
nert, waarmee men elkander toeriep Keuchenius
komten Keuchenius is gekomen en daarom
zou meenen dat een hooggewaardeerd staatsman
ook een uitstekend spreker op een zendingsfeest
zou zijn, wie daarom zou meenen dat een groote
geest zou moeten wonen in een herkulisch lichaam,
en zich zou uiten in den forschen toon van een
generaalskommando, wie zulke verwachtingen
had heeft zich vergist.
Het waarschijnlijk" in het program was een
woord van den spreker zeiven. Nooit had bij te
voren een zendingsfeest kunnen bijwonen, en hij
zelf vreesde den daar gewenschten toon niet te
kunnen aanslaan. Hij kende die feesten slechts
uit het oordeel, door de pers daarover uitgespro
ken, en dat oordeel had eerder een afsehrikkenden
dan een aanmoedigenden invloed op hem uitge
oefend. Hij wilde in geen gev tl het woord voeren
alvorens anderen te hebben gehoord. Maar juist
het oordeel een er vijandige pers, en het gehoorde
in den voormiddag, gaf hen aanleiding om een kort
woord, in hoofdzaak het volgende, te spreken.
Er is beweerd in de pers dat er van de zendings
feesten geen opwekking, geen kracht uitgaat, dat
er slechts gemeenplaatsen en toespraken zonder
beduidenis worden gehoord, dat er slechts eene
verouderde orde van zaken wordt voorgestaan.
Het behoeft hier niet herhaald te wordeu dat
Gods Woord altoos nieuw is, en niet gezegd te
worden dat daarin voor eiken nieuwen toestand
nieuwen raad te vinden is. Menig woord van op
wekking en kracht heeft spreker dezen morgen
gehoord.
Zegt men dat van de zendingsfeesten geen op
wekking tot krachtig handelen kan uitgaan, omdat
de leer van Dordt hare volgelingen tot alle goed
buiten staat acht, dan vergeet of miskent men dat
de leer van Dordt de zuiverste uitdrukking is van
hetgeen de Heer ons leert. Zegt men dat de leer
van Dordt hare volgelingen niet tot werken in
staat stelt, dan is dit eene wreede miskenning van
de geschiedenis onzes vaderlands.
Erkent de volgeling van Dordt, dat, als hij het
goede wil doen, het kwade hem bijligt, dan spreekt
hij slechts de klacht uit van den werkzamen en bij
uitnemendheid overvloedig werkenden Paulus.
Volgens Dordt, volgens Paulus, volgens des Hee-
ren Woord is Zijne genade geuoeg. Maar deze ge
nade is niet alleen gewenscht en voldoende voor
Dordt, neen, ook voor Genève, voor Rome, voor
Petersburg, voor Augsburgvoor allen, want
allen kunnen en mogen zich vereenigen in het be
lijden van den éénigen Naam, tot zaligheid gege
ven. Het is niet te misprijzen dat aan de pers
wordt toegelaten invloed uit te oefenen op de zen
dingsfeesten, doch daarentegen moet en mag ieder
een invloed uitoefenen op de pers, de geloovigen
mogen en moeten daarop, ook door hunne feesten,
invloed uitoefenen.
De pers is in zekeren zin de tong der menschheid,
daarvan moet een waardig gebruik worden ge
maakt, daarmede moeten wij den Heer belijden,
opdat ook Israël dat op zoovele plaatsen de
pers in handen heeft opdat Israël gedrongen
worde den Heer te voet te vallen, en Hem te dan
ken voor de verlossing, teweeg gebracht door Zijn
bloed.
Ds. L. J. van Rhijn sprak het volgende
Volgaarne treedt spreker op in plaats van den
verhinderden broeder (ds. Gewin). Dit terrein
heelt voor hem eigenaardige, ja diepgaande her
innering. In het naburig Oisterwijk lag hij als
jong krijgsman acht weken. Jan. en Febr. '31
in onaangenaam kwartier. Dan waren deze groene
dreven vaak zijne toevlucht.
Maar gewichtiger herinnering levert voor allen
deze dag, deze week. Op twee Augustus 1831
begon de tiendaagsche veldtocht in België, 5
Aug. werd Beringen ingenomen, waarbij de hoop
volle Beekman niet verre van sprekers zijde
sneuvelde. Op 12 Aug. marcheerden de onzen
onder 't Wilhelmus Leuven binnen.
Nog meer: op 5 Aug. 1781 had onze laatste
roemrijke zeeslag plaats tusschen Zoutman en
Parker.
Waartoe deze herinnering over strijd en over-
winning op ons Zendingsfeest? De Christe
lijke zending is niet anders dan een strijd- en
veroveringstocht, om landen en volken, menschen-
zielen, groote en kleine, te winnen voor onzen
Heer en Koning.
Wie is het, die de wereld overwint, dan die
gelooft, dat Jezus is de Zoon van God? (1 Joh.
V 5). Maar overwinning veronderstelt strijden
deze grootste aller overwinningen den allerzwaar-
sten strijd.
Er is een diepe, zielkundige grond, waarom
het echt christelijk leven gedurig in de H. S.
wordt beschreven met beelden, aan het krijgs
mansleven ontleend. Hoort de volgende trekken
van innerlijke overeenkomst tusschen de ziels
gestalte van den echten krijgsman en den echten
christen.
De echte krijgsman wijdt zijn leven aan hooger
ideaal, (vaderland, eer, land en vorst). De
christen is priester van zijn zelfofferande, hij
moet zijn levenniets minder, offeren zijnen Heer
en Koning. In dezelfde mate alleen als hij zulks
doet, stort de Heer zijn leven in hem uit. Dehooge
blijdschap der martelaars, het gebrek aan vrede
en vreugde bij zoovele christenen, vinden daarin
hun geheime sleutels.
De echte krijgsman gehoorzaamt zonder voorbe
houd zijnen chefDiscipline is de zenuw van een goed
leger. Zoo bij de oude Romeinen, als bij de tegen
woordige Pr n, en op de vloten onder onz
Tromps,Everi hn de Ruijter.De christen vraagt;;
Heer! wat wilfGij dat ik doen zal. En hoe^'.-'/'
ter en trouwer hij dien wil volbrengt, des J
is hij christen. nr- AsJ/2
Een goed krijgsknecht is wakker. Spr. heeft1 y-/»
recht gevoeld wat krijgsmans-wakkerheid i'^(
den nacht van 15-14 Aug. stond hij opdenuiüd>«
sten voorpost op schildwacht, middernacht van
12-2 uren. Dicht achter hem de vijand. Gedurig
viel een geweerschot. Hoe tuurde hij rond staande
met opgetrokken geweerhaan Zoo de zielsge
stalte des christens. De zielevijanden houden niet
op hem te bestoken. Dus past de waakzaamheid
den christen waakt daarom steeds, waakt overal,
zelfs hier
De echte krijgsman strijdt niet op zichzelf al
leen, maar in verband en gemeenschap met anderen
Hij sterkt en steunt zijne kameraads, en wordt
door dezen gesteund en gesterkt. Weg alle indivi
dualisme! Daardoor misverstand en onheil. De
christen evenzoo. Hij gelooft en beoefentde ge
meenschap der heiligen
Nog veel zou kunnen gezegd worden over het
nut van een veldtocht, het ondergaan van ontbee
ring en vermoeienis, het leeren wat wezenlijke en
gekunstelde behoeften zijn, maar spreker ijlt tot
het slot en bespaart zijne weinige overige minu
ten voor dezen grondtrekeen goed krijgsknecht
gelooft aan de overwinning. Zoo de Franschen on
der Napoleon I, zoo de christenen onder Hem,
wien alle macht is gegeven in hemel en op aarde.
Ziet terug 12 Galileesche visschers en een enkele
Joodsche rabbijn overwinnen Rome's wereld
macht en Griekenlatid's philosophie. Ziet terug l
Willebrord en Winfried c. s. overwinnen de reu-
zenmacht van het Germaansch heidendom. Haaf-
ner schreef in 1805:'t Zou dra met de zending uit
zijn En hoe? de geleerde dr. van der Kemp gaat
naar de wilde Kaffers, de kloeke Gützlaff en Morr
ison dringen in het gesloten Chinade apostoli
sche Marsden, Williams, Pattison veranderen de
kannibalen van den grooten Zuider-Oceaan in
kinderen Gods de heldenmoedige Moffat, Li
vingstone, Stanley, ontsluiten het hart van Afrika.
Zendelingen telt men thans bij duizenden, na-
tionaalhelpers bij tienduizenden, bekeerlingen
bij honderdduizenden. Spreker staat als ge
tuige van wat God hem heeft doen zien in Depok,
in West-en Oost-Java, bovenal in de Minaliasse
van Menado.
De strijd tusschen geloof en ongeloof is hei pro
bleem der wereldhistorie." Aan weerszijden con-
centreeren zich de machten. Ter linkerhoortmen
de Christus weg uit de volksschool, weg uit het
huwelijk, weg uit alle natuurlijke levenskringen
Ter rechter de Christus Gods is onze kracht,
ons licht, onze hope, ons leven, ons alles in allen,
I overal en altoos Die neutraal denkt te blijven
wordt zeker ingepakt bij de machten ter linker,