HANDELSBERICHTEN.
Gladstone wilde ecliter niet toelaten dat verder over
den ambassadeur eener vreemde regeering Werd ge
sproken, maar eischte dat O'Donnell, indien hij iets
daaromtrent aan te merken bad de regeering zou
interpelleeren, wat de Ier dan ook doen zal.
Tn Noorwegen is een ernstig geschil ontstaan tus-
schen de volksvertegénwoordiging en de regeering.
De Kamer heeft reeds in drie achtereenvolgende
zittingen de bepalingen vastgesteld, dat de ministers
verplicht waren deel te nemen aan de handelingen der
volksvertegenwoordiging en telkenmale werd door het
koninklijk veto deze bepaling niet vernietigd (want
dat verbiedt de Grondwet) doch geschorst. Na het
derde besluit van de vertegenwoordiging is een
koninklijk veto echter niet wettig meer en dus heeft
de Kamer bepaald, dat zijn besluit kracht van
wet heeft verkregen. De regeering betw:'sl dit echter
"en beweert, dat het bedoelde voorstel ingrijpt in de
grondwet en dus alleen wettig zijn zou als het door
eeïi uitsluitend tot dit doel gekozen vertegenwoordi
ging was aangenomen. Hoe de zaak zal afloopen is
nog moeielijk te zeggen.
Het werk mag, ondanks vele en vaak onvoorziene
moeilijkheden, uit een werktuigkundig oogpunt volkomen
geslaagd heeten. Laat ons hopen dat de Vesuvius in
zijnen toorn het sparen zal
IJS
IMMÖiUK.
Kaar den Krater van den Vesuvius.
Tot dasver bestond er een rijweg van de stad Napels tot
bet observatorium. Verder kwamen de meeste touristen
cinatie luuut i-.y. *jaoels bezocht, ging wel den Ve-
niet. Iedereen/üid'T. f blijkbaar die uw de vijftig had
suvius zien maar nauwelijks een°VXL aan de beWèT- j""
in'óed óbi den kegel te beklauteren, in wieiw
openingen van den krater gelegen zijn.
Dit was dan ook geen bagatel. Onder eene bran
dende zon, over asch en vulkanisch gruis, moest gij
utegen eene steile, glibberige helling een kleine
duizend voet omhoog werken. Twee gidsen heschen
u bij de armen een derde zette u van achteren zijne
handen in de ribben. Het was eene afmattende, en
tevens eene dure onderneming j want met minder dan
100 fr. lieten uwe helpers zich niet afschepen. Be
woners vah de Britsche eilanden mochten die be
zwaren. licht tellen maar voor de meeste beenen
en beurzen was the great attraction van Napels fei
telijk ontoegankelijk.
Dit is nu auders geworden. Voor de som van 15
fr., en zonder een droppel zweet er bij te laten, kan
thans een iegelijk zich de weelde veroorloven van
het onbeschrijfelijk verhevene schouwspel, dat daar
boven te genieten valt. Een nieuwe rijweg voert van
het observatorium naar het station. Daar neemt gij
plaats in een geriefelijk ingericht rijtuig en na acht
minuten stapt gij uit op de kruiü van den vulkaan,
waar gij afwisselend uw blik kunt laten weiden over
de bloeiende aarde en over de zonnig blauwe zee, of 1
hém dompelen diep in de vurige kolk aan uwe voeten.
De spoorweg op den kegel is eene kabel-lijn vol
gens het stelsel van den Italiaan Agudio. Dit stel
sel is niet duidelijker te vergelijken, dan bij de
twee emmers waarvan men zich bedient om water op
te halen uit een put. Twee rijtuigen, die elk slechts
tien personen mogen bevatten, bevestigd aan twee
evenwijdig gespannen, uit staaldraad gevlochten kabels.
Deze kabels loopen aan de beide uiteinden van de
baan over twee raderen, welke door krachtige stoom
werktuigen in beweging worden gebracht. Zoodra nu
het eene rijtuig omhoog gaat, daalt het andere, zoodat
zij beide elkander tot tegenwicht dienen.
Heeft op het oog en voor de gedachte dit middel
van vervoer iets ijzingwekkends, toch is het wezenlijk
even veilig als eenvoudig. Elke kabel is berekend om
weerstand te bieden aan eene spankracht van 25 ton
en daar er, met 10 personen in elk rijtuig, slechts
een gewicht van 5 ton te dragen valt, zoo zou een
kabel al volkomen toereikend zijn geweest. Om echter
een waarborg te hebben tegen een mogelijk afknappen
van het stalen vlechtsel, heeft de Regeering bij de
concessie het aanbrengen van den tweeden kabel voor
geschreven. Bovendien kan er onmiddellijk een krach
tige remtoestel in werking worden gebracht, bestaande
uit ijzeren tanden, die met groote kracht in het hout
werk slaan, waarover de staven gelegd zijn. Gesteld
dat beide kabels braken, dan nog zouden dus, zelfs
op de sterkste helling, de rijtuigen terstond tot stil
staan kunnen worden gedwongen.
De bouwmeester van dit nieuwe wereldwonder is
de ingenieur Olivieri. De ontwerper en ondernemer
er van is de heer Oblieght, een Duitsch bankier,
sedert lang te Napels metterwoon gevestigd.
Voor eenigen tijd is te Parijs de algeraeene verga
dering gehouden der protestantsche centrale vereeniging
voor evangelisatie. Aan het einde van het jaarverslag
werd in herinnering gebracht, hoe deze vereeniging in
1855 te Bordeaux gesticht werd onder den naam van
Eransche Christelijk-protestantsche vereeniging. Destijds
had zij drie evangelisten in dienst en verleende zij
toelagen aan vijf of zes scholen. In 1850 bedroeg de
begrooting der verschillende afdeelingen te zamen
35,876 fr.; in 1860 reeds 115,205, in 1870 181,040
en in 1880 218,000 fr. Er zijn thans 139 evangelisten
of agenten, 328 posten en 53 scholen. Te Batignolles
heeft de voorbereidende opleidingscliool van predikanten
leeds 120 leeraars aan de kerk geschonken en in het
zuidwesten, te Turnon, wordt eene nieuwe dergelijke
inrichting geopend. Het gebouw daartoe is reeds ge
huurd, de directeur is benoemd en verscheidene kwee-
kelingen zijn aangenomen. Drie en veertig gemeenten,
door de Vereeniging gesticht of onderstennd, zijn dooi
den Staat erkend. Een groot aantal bijzonderheden
omtrent de prediking des Evangelies en het veld win
nen van het protestantisme in de verschillende depar-
overeenk(ffiRc.-worc^cn verslag medegedeeld. Voor
Jeest men daarin o. a., vond mén
jm. 26 j, met S. M. C. de Wijs, jd. 20 j* L. Hol
leman, wedr. van C. de Zeeuw, 56 j. met M. Hooge-
steger, wede. van M. Moerman, 53 j.
Geboren A. Mieras, geb. Verburg, d. J. J. Kake-
beeke, geb. Roelants, z. E. W. de Jonge, geb. Ver-
tregt, z. J. Buitendijk geb. de Jonge, d.
Graanmarkten enz.
Rotterdam, 14 Juni. TARWE. Witte Inlandsche met
- ""Vele protestantsche
jenever aan te
neringen zal hebben'
eenige jaren nog, zOS1 ziet
tusschen Versailles en Brë^i'geeficTX*. ongeoorloofd zijn,
gemeente. Achtereenvolgens heeft de Ver een'an het
sedert gesticht te Ohartres, Mans en Rennes. Aanvan
kelijk zeer klein, zijn deze posten allengs toegenomen
en thans zijn zij alle drie door den Staat erkend. In
de afdeelingen Normandie zijn in alle richtingen toe
spraken en voorlezingen gehouden, welke met den
geregelden evangelisatie-arbeid aanmerkelijke uitkomsten
hebben opgeleverd. In het departement der Beneden-
Seine en der Eure arbeidt een ijverig evangelist-kol-
porteur, onder medewerking van het Schotsche bijbel
genootschap. In het Noorder-departement zijn de
i,conférenciersniet minder werkzaam geweest dan in
Normandie. Dikwerf ontstaan gemeenten uit zeer kleine
beginselen. Te Maubeuge b. v. komen zich enkele
protestanten vestigen, hun aantal wordt grooter, de
Vereeniging zendt een predikant en verscheidene room-
schen treden toe. In eene naburige plaats neemt de
beweging haar oorsprong uit eene proiestansche be
grafenisplechtigheid. Te Troissy zette zich een dienst
bode neder, die te Parijs bij eene protestantsche familie
gediend had, en nu vindt men er een predikant, eene
kerk en eene school. In den omtrek weet deze leeraar
verstrooide protestanten te vereenigen en op die wijze
wordt ook te Epernay eene kerk gesticht.
Burgerlijke Sta 11 <1.
middelburg;. (Van 6 tot 13 Juni.) Bevallen
R. van Leeuwen, geb. Whitlakcr, d. L. J. Clarijs,
geb. Hillebrand, z. L. M. Meerman, geb. Cense, d.
II. B. Villée, geb. van der Klip, d. L. Jolmers, geb.
van de Woestijne, d. J. M. Olree, geb. Allaard, d.
C. Jongepier, geb. Flipse, d. J. van Dixhoorn, geb.
Kareis, d. C. S. van der Klip, geb. Bos, d. W. J.
llmer, geb. Busquet, z. S. Janse, geb. Theunisse, z.
Overleden J. Pol vliet, man van D. Hendrikse, 76
j. G. Vinke, vrouw van J, Mersie 31 j. A. Leijnse,
z. 1 m. P. W. Ouderland, man van W. Verstraate.
63 j. P. N. van Ben them Jutting, z. 33 j. A. P. van
Driele, vrouw van J. N. Meskeer'us, 61 j.
Ylissiagcu. (Van 5 tot 12 Juni.) Bevallen F.
M. Gillebert, geb. Raats, d. A. M. Botting, geb.
Hubrechtse, z. R. M. F. Lagave, geb. Baels, d. L.
S. Maes, geb. Lefebure, d. W. van de Putte, geb.
van de Putte, d- M. van Brussel, geb. Goosens, d.
A. J. van Raalte, geb. Van Raaltje, z. M. de Pag-
ter, geb. de Pagter, d. (tweel.)
Overleden P. J. S. Corveleijn, z. 4 m. J. Twigt,
z. 4 j. J. C. de Ruijter, z. 6 m. E. Dingemanse, d.
14 ra. J. van der Eijk, z. 6 m. C. Lodder, z. 9 m.
A. Helleweg, man van E. P. Buquaet, 70 j.
GehuwdG. van Boven, jm. 30 j. met M. C.
Loois, jd. 22 j.
Goes. (Van 5 tot 12 Juni.) Gehuwd J. de Vos,
voldoenden toevoer, was in den beginne voornamelijk
in de beste soorten, tot vorige prijzen te plaatsen
later echter verflauwde de kooplust en werden, vooral
de middelkwaliteiten, 25 cent lager afgegeven. Vlaam-
sche, Zeeuwsche, Flakkcesche en Overmaassche de beste
f 10.40 a f 11.60 dito goede f 9 a 10.30dito mindere
f 7 a 8,50.
ROGGE. Van Inl. was weinig ter markt en werden
daardoor de beste partijtjes hooger verkocht, doch af
wijkende en geringe traag. Vlaamsche, Zeeuwsche en
Overm. de beste f 8 a 9 dito mindere f 6.50 a 7 90.
GERST. Zeeuwsche Winter en Zomer met minder
toevoer, ook met geringe vraag,10 cent lager. Zeeuwsche
Flakkeesche en Overm. Winter naar kwaliteit f 4.50 a
5.70, dito Zomer naar kwal. f 4, a 4.50.
HAVER was tot ruim vorige prijzen goed te ver-
koöpen, doch werd weinig aangeboden. De beste Inl.
Voer f 4.60 a 5.60, mindere eu geringe f 3.50 a 4.50.
PAARDEBOONEN weinig aan en van f 7.80 a 8.80
goed te verkoopen.
DUIVEBOONEN tc notceren van f 8.S0 a 9.82.
BRUINE BOONEN aan benoodigdan bij kleinigheden
tot onveranderde prijzen. De beste Zeeuwsche f 11.50
a 13, mindere f 4 a 11.25.
WITTE BOON EN van t 5 a 12 aangeboden, doch
'zonder koopers.
BLAUWE ERWTEN komen bijna niet meer veor;
loka1en^este voor ^cn van a 13 mindere
r> -C <0 a 11.
-j ui Ult£aven aangevoerd. 0o
d'v beid, terwijl de bevo.LIJNZAAD is niet* 8fh
van f o.o 118.847 tot 147,082 ziele-
SCHOKKERS
vo„ vnni -7 a a n 0r "e lland om o»-
Van KOOLZAAD en jjju, tnoniirna„ one-pp-evpn
ui7-vrxTi7i>'/ un n.emen die--" opgegeven.
HENNEPZAAD naar kwaliteit i a 9.
KANARIEZAAD onveranderd liet beste f 10 a 10.50
goed en minder f 6.50 a 9.75.
Rotterdam, 15 Juni. Op de veemarkt waren gisteren
aangevoerd - paarden, 1201 runderen, 283 vette- en
graskalveren, 30 nuchtere kalveren, 547 schapen of
lammeren, 258 varkens, 202 biggen, 11 bokken of geiten.
De prijzen van het vee besteed ter markt van lieden
waren als volgt: Runderen le kwal. 94 c., 2e kwal.
80 c., 3de kwal. 60 c., kalveren 1ste kwal. 105 ct, 2de'
kwal. 85 ct, schapen 90 ct. alles per kilo
De handel in het magere vee w£;s iets vlugger.
Vlissingen, 15 Juni. Boter per kilogram fl.afl05
Eieren per 104 stuks f 3.40
Prijzen vau Ettecten.
Amsterdam, 15 Juni 1880.
Certific. Werkelijite schuld,
dito dito dito
dito dito dito
Loten stad Amsterdam
dito dito Rotterdam
Obligatiën 1798/1815
Certific. Inscr. 5e serie 1854
Dito dito öe serie. 1855
Obligatiën dito /'1000 1SG4.
dito L. 100 1S72
ditoL. 100 1873
dito 1877 dito
dito leening 1867--69
Aand. Spoorw. Gr. Maatsch.
Oblig. dito
Oblig. spoorweg Poti-Tiflis.
dito dito Charkow Azow
dito dito Jelez Orel
dito dtto Jelcz-Griasi.
Aand. Baltische spoorweg
Aand. Warschau-Bromberg
Weenen. dito dito
Oblig.metal, in zilv Jan./Juli
dito dito Fcbr./Aug.
dito dito April/Öct.
dito in papier Mei/Nov.
Oblig. Z. Ital. 3j oorweg
Obligatiën Buitenl
dito Binnenlandsche
Portugal. Obligatiën
Turkije. Inschrijving Alg. schuld 1865
Obligatiën 1869
dito 1876
dito 1S76
Obl. Vereenigde Staten 1871
dito dito dito 1876.
Oblig. 1865
dito 1875 5
Prijzen van coupons.
Amsterdam, 15 Juni. Metal!.- I 21,45; dito zilver
f 21,45 Div. Eng. per tK f 11,7772; Eng. Russen per pd
f 12,027oLng. Portugal per f Frans f 47,45;
Belg. f47,45; Pruis l 58,70; Hamb. Russen 1' 1,21 Yj.
Russen in Z. R. f 1,26; Poolsche per Z. R. f
Spaansche piasters 1 47,45 Spaansche Binnenlandsche
f2,30; Amerikaansche dollars f2,45; papier f2.45.
No.derl.
Polen.
Oosteni.
Italië.
Spanje.
Egypte.
Amerik.
Brazilië
2V»
pet. 65»/,.
4
787.
3
r
4017,.
3
r
1107,
3
r
1027.
5
977,
5
59"/-
5
827,
5
n
947,
5
H
90
5
90
5
947,
5
777.
5
if
146
5
142
5
1377,
5
937,
4
887.
5
5
907,
5
H
88
3
557.
4
52
5
797.
5
627.
5
627,.
5
637,
5
63
3
607,
1
187.
1
177,
3
517.
5
9
6
6
5
597.
5
1017.
47*
1087,
5
96
947,