INGEZONDEN STUKKEN.
Rotterdam, 11 Mei. Op de veemarkt waren gisteren
aangevoerd 3 paarden, 1382 runderen, 199 vette- en
graskalveren, 58 nuchtere kalveren, 616 schapen oi
lammeren, 325 varkens, 210 biggen, 2 bokken of geiten,
De prijzen van het vee besteed ter markt van heden
waren als volgt: Runderen le kwal. 96 c., 2e kwal.
80 c., 3de kwal. 60 c., kalveren 1ste kwal. 120 ct2de
kwal. 90 ct, schapen 90 ct. alles per kilo.
et magere vee was lager in prijs.
VlissINGën, il Mei. Boter per kilogram f 1.05 a fl.23
Eieren f 3.20 per 101 stuks.
Prijzen van Mee ten.
Amsterdam, 10 Mei 1880.
Nederl. Certific. Werkelijke schuld. 2l/'s pet. 65
dito dito dito 3 78'/2
dito dito dito 4 1003/4
Loten stad Arasterdam 3 1083/s
dito dito Rotterdam 3 L02
Rusland Obligatiën 1798/1815 5 #95
Certific. Inscr. 5e serie 1854 5 5874
Dito dito 6e- serie. 1855 5 79"/8
Obligatiën dito f 1000 1864. 5 917s
dito L. 100 18725 8678
dito L. 100 18735 87 V«
dito 1877 dito 5 917a
dito leening 1867—69 5 7674
Loten 1S645 143
Loten 1866 5 140
Aand. Spoorw. Gr. Maatsch. 5 1373/4
Oblig. dito5 91J/9
Oblig. spoorweg Poti-Tiflis. 4 853/4
dito dito Jelez Orel 5 86
dito dtto Jelez-Griasi. 5 853/4
dito Baltische spoorweg3 523/.,
Polen. Aand. Warschau-Bromberg 4
Weenen. dito dito 5 #78
Oo8teni. Oblig.metal.in zilv Jan./Juli 5 6I7.J
dito dito Febr./Aug. 5 603/4
dito dito April/Oct. 5 611/a
dito in papier Mei/Nov. 5 6D/4
Italië. Oblig. Z. Ital. spoorweg 3 493/g
Spanje. Obligatiën Buitenl 1 175/g
dito Binnenlandsche 1 163/16
Portugal. Obligatiën3 517s
Turkije. Inschrijving Alg. schuld 1865 5,9
Obligatiën 1869 6 101J8
Egypte, dito 1876 6 #61
Brazilië Oblig. 1865 5 943/4
mentaire bepalingen omtrent de kerkelijke rechtspraak.
Intusschen werd, nsar aanleiding van een voorstel
van den Vice-president met elf tegen drie stemmen
besloten om nog aan het oordeel van de Provinciale
Kerkbesturen en Classicale Vergaderingen eene over
gangsbepaling te onderwerpen, strekkende om, indien
de verandering van art. 38 in werking mogt komen, deze
ook ten goede te doen komen van de nieuwe Lidmaten,
tuier recht op inschrijving in het lidmatenboek hunner ge
meente, al dan r.iet geschied, om de bij hunne aanneming
plaats gevonden afwijkingen zou kunnen betwist worden"
Ziedaar wat in ééne en dezelfde zitting der synode
werd besloten.
Om overtreding van art. 38, Regl. op het gods
dienstonderwijs, zijne orthodoxen bestraft en veroor
deeld hier kan verandering in art. 38 geen terug
werkende kracht hebben. Omdat art. 38 is overtreden
zijn moderne lidmaten niet ingeschreven als art. 38
veranderd wordt zullen dezen er van mogen profiteeren.
En dat volgt in het verslag der Synodale werkzaam
heden zoo onmiddellijk op elkander. Hoe heeft men
het durven voorstellen Hoe heeft men het durven
publiceeren? Hoe kan men zoo, met twee maten
meten Moet de kwestie altijd naar eene zijde worden
opgelost
Zoo vraagt een eenvoudig, eerlijk menschenkind. Wij
vragen zoo niet, al komt eok ons eerlijk hart tegen
zooveel onrecht op. De geschiedenis der Ned. Herv.
Kerk sinds 1816 heeft ons geleerd, dat het immer
zoo gegaan is. De orthodoxen zijn veroordeeld, de
liberalen werden vrijgesproken. Hadden orthodoxen
ergens gewetensbezwaar in, zooals b. v. in het zingen
van gezangen, er werd spoedig een artikel in de re
glementen ingeschoven, waarbij het zingen der gezan
gen verplichtend werd gemaakt. Hadden liberalen in
het een of ander bezwaar, dan is, van af het quia in
quatenusalles zóó veranderd en gewijzigd, dat zij zich
vrij en franc in eene kerk bewegen konden, wier be
lijdenis zij bestreden en vertraden, maar wier bezit
tingen zij gebruikten en wier tractamenten zij genoten.
Die hiervan op de hoogte willen komen, raden wij
ten zeerste de lezing aan van Dr: C. C. Schot, Voor
bereiding en aanvang der in de Ned. Herv. kerk in de
eerste helft der 19e eeuw voorgevallen afscheiding.
Recht door Zee
Greruststelling en terechtwijzing.
I Uit het bovenstaande blijkt dat de Scholten (en ook
de Utrecht) bij zeer langdurig verblijf te Rotterdam,
en bij kort verblyf te Vlissingen minder zou hebben
moeien bei alen, doch dat in alle andere gevallen overal
in ons land het dokken duurder is dan te Middelburg. 3)
Men verlieze bij die vergelijking niet uit het oog
lo. dat in al de genoemde dokken voor het fitten,
voor het in- en uitlaten, voor het schooren, voor huur
van stellingen enz. enz. afzonderlijk moet worderr be
taald, lerwijl voor dit alles te Middelburg in eens af
van f 20 tot f 50, naar de grootte van het schip,
wordt betaald 4), 2d dat in het dok te Katendrecht
dc (voor de Directie van het dok nadeelige) zeer lange
duur kan worden voorkomen, daar de Directie de be
voegdheid zich heeft voorbehouden een grooter aantal
werklieden op de schepen le doen plaatsen, indien zij
dit tot bespoediging van het werk noodig oordeelt.
Den klacht over buitensporige duurte van het droog
dok te Middelburg bewijst derhalve niets dan on
kunde of moedwil van den klager.
Ik heb het noodig geacht deze regels ter plaatsing
in uw blad aan te bieden lo omdat de bedekte aan
tijging tegen den gemeenteraad (als zoude deze de
gemeentefinantiën onnut hebben weggeworpen, en
evenmin als de kamer van koophandel voor het be
lang van scheepvaart en nijverheid behoorlijk waken)
onschadelijk moet gemaakt worden2o. omdat het
meer dan tijd wordt dat het klagen over de duurte
van alles wat met handel en scheepvaart in betrekking
staat eindelijk eens vervaugen worde door een billijke
appreciatie van de thans in zoo vele opzichten uitste
kende gelegenheid die Vlissingen en Middelburg voor
handel, nijverheid en scheepvaart aanbieden.
Als allen die zich thans vereenigen in klachten, eens
eendrachtig samenwerkten, de zaken flink aanpakten
en wat ondernemingszucht toonden, zoo zou hier spoe
dig een andere toestand kunnen geboren worden.
Het is m. i. de taak der pers, hiertoe op te wekken,
en die taak wordt slecht vervuld door met niet-ge-
moliveerde klacht en met onbillijke critiek voor te gaan.
E. FOKKER:
3) Zij die het vertrek van het st. „Schiedam" naar
Amsterdam in de afgeloopen maand om daar te dokken
reeds in verband hebben gebracht met de groote som
die voor de Scholten aan dokhuur is betaald, waren
1° kennelijk niet op de hoogte van de verschillende tarie
ven 2° niet snugger genoeg om te begrijpen dat nevens
de Scholten niet de „Schiedam' in het dok kan ge
borgen worden, terwijl de reeders dier schepen wel
wisten dat de „Scholten' nog geruimen tijd in dok
moest liggen.
4) Te Vlissingen wordt voor in en uitgaan f25 in
eens af berekend, doch ook daar wordt het fitten en
het gebruik van schooren en stellingen afzonderlijk in
rekening gebracht.
Wij hebben geenerlei bezwaar tegen de opname van
het- bovenstaande. Het ligt volstrekt niet in onze be
doeling eenigen «moedwilte betoonen jegens het
droogdok en deszelfs eigenaars. De klacht in ons
nommer van 17 April is geschreven en geplaatst door
een onzer medewerkers, zonder medeweten der andere,
die met de plaatsing volstrekt nie-t ingenomen waren.
De heer Fokker, als secretaris der kamer van koop
handel beter in staat dan wij, om spoedig de gegrond
heid van zulk eene klacht te onderzoeken, heeft ons
en anderen door toezending van zijn schrijven een
dienst bewezen, waarvoor wij hem dankbaar zijn. Hij
denke echter niet dat met de klacht, geschreven
onder den eersten indruk van een bericht uit Rotter
dam, eene aantijging tegen het gemeentebestuur of de
kamer van koophandel van Middelburg zou bedoeld
zijn'.t is, zooals hij eerst schrijft, veeleer een wenk.
Wij achten de uitgaaf van f 50.000 niet te vergeefs
geschied, en het hoogste waarvan de schrijver dei-
klacht zou te beschuldigen zijn, is eene voorbarige
vrees, dat de rechtstreeksche en zijdelinge voordeelen
daarvan voor de plaats onzer inwoning zouden ver
loren gaan. De voorbarigheid dezer vrees zien wij ten
deele reeds bevvezeu door de komst in het dok van
het stoomschip P. Calaud, van dezelfde maatschappij
als de W. A. Scholten.
Intusschen, hadden wij vermoed dat de inrichting
van een dok in het hart der stad aanleiding zou geven
tot een gedruisch, zooals daar verleden Zondag tot
's avonds heel laat is gemaakt, zoo door schreeuwen
als door hameren op ijzer, wij zouden met al wat in
ons is tegen die uitgaaf zijn opgekomen, omdat het
ons eene groote grieve is ook voor ons geld geërgerd
te worden, en met ons geld te zien bestrijden, wat ons
boven alles dierbaar is. Het zal ons zeer aangenaam
zijn als gemeentebestuur en kamer van koophandel 1
al het mogelijke doen om dergelijke ergernissen
te nemen, en niet in een vloek te veranderen, wr-7
eene weldaad voor onze stad zou kunnen zijn. 7?
Redacti,,'.^
j is,
'i
Prijzen Tan coupons.
Amsterdam, 10 Mei. Metall. t 21,dito zilver
f 21,— Dir. Eng. per f 11,75; Eng. Russen per pd.
f 12,—Eng. Portugal per ff: f Frans f 47,50.
Belg. f47,50; Pruis 1 58,60; Harnb. Russen f l,211/a;
Russen in Z. R. f 1,25 Poolsche Der Z. R. f
Spaansche piasters 1 47,50 Spaansche Binnenlandsche
f2,30; Amerikaan9che dollars f 2,447a; papier f 2.447.-.
Met twee maten meten.
Wees zoo vriendelijk, waarde Redacteur mij voor het
volgende een plaatsje in uw blad te willen afstaan.
Het is letterlijk overgedrukt uit het laatste verslag in de
kerkelijke courant omtrent de werkzaamheden van de
Synode der Ned- Herv. Kerk. Wij onderschrappen
datgeen, waarop wij gaarne de aandacht wilden ves
tigen. Als iets ten goede zou komen van orthodoxen,
dan kan eene verandering, die voorgesteld wordt, geen
terugwerkende kracht- hebben, wel als deze ten goede
zou komen van modernen. Een ieder leze zelf:
«Door den heer van den Brandeler werd in de
laatste zitting nog voorgesteld, met het oog op de
voorloopig aangenomen verandering van art. 38 van
het Reglemeut op het Godsdienstonderwijs, en over
wegende dat de Synode daardoor aan de bezwaren
van velen had trachten te gemoet te komen, doch dat
die verandering geene terugwerkende kracht zou kun
nen hebben, indien dit niet uitdrukkelijk op wettige
wijze bepaald was, te besluiten als volgt: alle kerke
lijke uitspraken en besluiten, waarbij de handelingen,
welke na 1 Januari 1879 verricht als niet overeenkomstig
de art. 3S en 39 van het Reglement op het Godsdienst
onderwijs geschied, vernietigd zijn en tot veroordeeling
aanleiding gaven, worden tijdelijk geschorst en buiten
werking gesteld tot dat de Kerk over de voorgestelde ver
andering zal beslist hebben, met bepaling dat die hande
lingen door vaststelling van bedoelde wijzigingen zullen
geacht worden gewettigd te zijn, voor zooverre zij niet met
de nieuwe wijzigingen in strijd zijn en daarmede de daar
over gedane uitspraken en besluiten met de daar
aan verbonden gevolgen gehouden voor vernietigd.
Het eerste gedeelte vau dit voorstel werd echter dooi
den heer van den Brandeler teruggenomen op de gp-
maakte bedenking dat de Synode volstrekt onbevoegd
zou zijn om wettelijk gedane uitspraken te schorsen
en hierdoor inbreuk zou gemaakt worden op de regle
Aan de Redactie van „Set Zuiden
In uw nummer van 17 April 1.1. worden eenige
regels gewijd aan het Prins Hendrik-dok. en wordt
naar aanleiding van een vermeende 1) klacht een
wenk gegeven aan den Raad en aan de Kamer van
Koophandel.
Vooropstellende dat f S000 dokhuur is moeten be
taald worden voor het s.s. «Scholten", wordt door U
opgemerkt dat het vasthouden van een zóo hoog tarief
«de beste weg is om het dok binnen weinige jaren
verlaten te zien."
Toen mijne aandacht op deze mededeeling was ge
vestigd, achtte ik het aanstonds van belang dat door
cijfers wierd bewezen dat uw bericht ten eenenmale
ongegrond was; ik stelde een onderzoek in, en ben
thans in staat om dit bewijs te leveien.
Volgens de tarieven, die in mijn bezit zijn, en die
ik bereid ben voor enkele dagen ter uwer beschikking
te stellen, moet betaald worden
a. voor een stoomschip van 2520 tonnen 7132 M3.
(inhoudsgrootte der «Scholten")
b. voor een zeeschip van 4489 M3. (inhoudsgrootte
van de «Utrecht")
voor dagen
2 10 50 60
in het Prins Hendrikdok af 662 1881 7152 8468
te Middelburg b - 447 1221 3663 5298
in het drijv. droogdok te a 698 1897 7032 8315
Katendr. bij Rotterd. b - 462 1530 3612 5214
in h.Koninginnedok(Am- a 1512 3175 1149L 13570
sterd. dr.dokmaatsek.) b - 786 1650 4892 7054
in h. dok d. maatsch. «de af 630 15S6 8358 10108
Schelde" te Vlissingen b - 450 S76 3736 5776
Ik heb mij bepaald tot een zeer groot type van
schepen, en tot een duur van verblijf van óf zeer
weinige óf zeer vele dagen, doch volledigheidshalve al
de groote voltooide 21 dokken in ons land er bij op
genomen, ook die welke voor schepen als de Scholten
en de Utrecht geen voldoende ruimte hebben.
1) De zinsnede in het verslag der N". Amerik. Stoomv.
Mij. had niet zoozeer ten doel te klagen over het
hooge cijfer, als wel om aan te sporen, tot uitvoe
ring der te Rotterdam reeds lang besproken plannen
voor een groot dok.
2) Het dok der heeren von Lindern te Amsterdam
is nog niet geheel voltooid, en hun tarief voor groote
schepen is nog niet bekend.