INGEZONDEN STUKKEN. Rotterdam, 11 Mei. Op de veemarkt waren gisteren aangevoerd 3 paarden, 1382 runderen, 199 vette- en graskalveren, 58 nuchtere kalveren, 616 schapen oi lammeren, 325 varkens, 210 biggen, 2 bokken of geiten, De prijzen van het vee besteed ter markt van heden waren als volgt: Runderen le kwal. 96 c., 2e kwal. 80 c., 3de kwal. 60 c., kalveren 1ste kwal. 120 ct2de kwal. 90 ct, schapen 90 ct. alles per kilo. et magere vee was lager in prijs. VlissINGën, il Mei. Boter per kilogram f 1.05 a fl.23 Eieren f 3.20 per 101 stuks. Prijzen van Mee ten. Amsterdam, 10 Mei 1880. Nederl. Certific. Werkelijke schuld. 2l/'s pet. 65 dito dito dito 3 78'/2 dito dito dito 4 1003/4 Loten stad Arasterdam 3 1083/s dito dito Rotterdam 3 L02 Rusland Obligatiën 1798/1815 5 #95 Certific. Inscr. 5e serie 1854 5 5874 Dito dito 6e- serie. 1855 5 79"/8 Obligatiën dito f 1000 1864. 5 917s dito L. 100 18725 8678 dito L. 100 18735 87 V« dito 1877 dito 5 917a dito leening 1867—69 5 7674 Loten 1S645 143 Loten 1866 5 140 Aand. Spoorw. Gr. Maatsch. 5 1373/4 Oblig. dito5 91J/9 Oblig. spoorweg Poti-Tiflis. 4 853/4 dito dito Jelez Orel 5 86 dito dtto Jelez-Griasi. 5 853/4 dito Baltische spoorweg3 523/., Polen. Aand. Warschau-Bromberg 4 Weenen. dito dito 5 #78 Oo8teni. Oblig.metal.in zilv Jan./Juli 5 6I7.J dito dito Febr./Aug. 5 603/4 dito dito April/Oct. 5 611/a dito in papier Mei/Nov. 5 6D/4 Italië. Oblig. Z. Ital. spoorweg 3 493/g Spanje. Obligatiën Buitenl 1 175/g dito Binnenlandsche 1 163/16 Portugal. Obligatiën3 517s Turkije. Inschrijving Alg. schuld 1865 5,9 Obligatiën 1869 6 101J8 Egypte, dito 1876 6 #61 Brazilië Oblig. 1865 5 943/4 mentaire bepalingen omtrent de kerkelijke rechtspraak. Intusschen werd, nsar aanleiding van een voorstel van den Vice-president met elf tegen drie stemmen besloten om nog aan het oordeel van de Provinciale Kerkbesturen en Classicale Vergaderingen eene over gangsbepaling te onderwerpen, strekkende om, indien de verandering van art. 38 in werking mogt komen, deze ook ten goede te doen komen van de nieuwe Lidmaten, tuier recht op inschrijving in het lidmatenboek hunner ge meente, al dan r.iet geschied, om de bij hunne aanneming plaats gevonden afwijkingen zou kunnen betwist worden" Ziedaar wat in ééne en dezelfde zitting der synode werd besloten. Om overtreding van art. 38, Regl. op het gods dienstonderwijs, zijne orthodoxen bestraft en veroor deeld hier kan verandering in art. 38 geen terug werkende kracht hebben. Omdat art. 38 is overtreden zijn moderne lidmaten niet ingeschreven als art. 38 veranderd wordt zullen dezen er van mogen profiteeren. En dat volgt in het verslag der Synodale werkzaam heden zoo onmiddellijk op elkander. Hoe heeft men het durven voorstellen Hoe heeft men het durven publiceeren? Hoe kan men zoo, met twee maten meten Moet de kwestie altijd naar eene zijde worden opgelost Zoo vraagt een eenvoudig, eerlijk menschenkind. Wij vragen zoo niet, al komt eok ons eerlijk hart tegen zooveel onrecht op. De geschiedenis der Ned. Herv. Kerk sinds 1816 heeft ons geleerd, dat het immer zoo gegaan is. De orthodoxen zijn veroordeeld, de liberalen werden vrijgesproken. Hadden orthodoxen ergens gewetensbezwaar in, zooals b. v. in het zingen van gezangen, er werd spoedig een artikel in de re glementen ingeschoven, waarbij het zingen der gezan gen verplichtend werd gemaakt. Hadden liberalen in het een of ander bezwaar, dan is, van af het quia in quatenusalles zóó veranderd en gewijzigd, dat zij zich vrij en franc in eene kerk bewegen konden, wier be lijdenis zij bestreden en vertraden, maar wier bezit tingen zij gebruikten en wier tractamenten zij genoten. Die hiervan op de hoogte willen komen, raden wij ten zeerste de lezing aan van Dr: C. C. Schot, Voor bereiding en aanvang der in de Ned. Herv. kerk in de eerste helft der 19e eeuw voorgevallen afscheiding. Recht door Zee Greruststelling en terechtwijzing. I Uit het bovenstaande blijkt dat de Scholten (en ook de Utrecht) bij zeer langdurig verblijf te Rotterdam, en bij kort verblyf te Vlissingen minder zou hebben moeien bei alen, doch dat in alle andere gevallen overal in ons land het dokken duurder is dan te Middelburg. 3) Men verlieze bij die vergelijking niet uit het oog lo. dat in al de genoemde dokken voor het fitten, voor het in- en uitlaten, voor het schooren, voor huur van stellingen enz. enz. afzonderlijk moet worderr be taald, lerwijl voor dit alles te Middelburg in eens af van f 20 tot f 50, naar de grootte van het schip, wordt betaald 4), 2d dat in het dok te Katendrecht dc (voor de Directie van het dok nadeelige) zeer lange duur kan worden voorkomen, daar de Directie de be voegdheid zich heeft voorbehouden een grooter aantal werklieden op de schepen le doen plaatsen, indien zij dit tot bespoediging van het werk noodig oordeelt. Den klacht over buitensporige duurte van het droog dok te Middelburg bewijst derhalve niets dan on kunde of moedwil van den klager. Ik heb het noodig geacht deze regels ter plaatsing in uw blad aan te bieden lo omdat de bedekte aan tijging tegen den gemeenteraad (als zoude deze de gemeentefinantiën onnut hebben weggeworpen, en evenmin als de kamer van koophandel voor het be lang van scheepvaart en nijverheid behoorlijk waken) onschadelijk moet gemaakt worden2o. omdat het meer dan tijd wordt dat het klagen over de duurte van alles wat met handel en scheepvaart in betrekking staat eindelijk eens vervaugen worde door een billijke appreciatie van de thans in zoo vele opzichten uitste kende gelegenheid die Vlissingen en Middelburg voor handel, nijverheid en scheepvaart aanbieden. Als allen die zich thans vereenigen in klachten, eens eendrachtig samenwerkten, de zaken flink aanpakten en wat ondernemingszucht toonden, zoo zou hier spoe dig een andere toestand kunnen geboren worden. Het is m. i. de taak der pers, hiertoe op te wekken, en die taak wordt slecht vervuld door met niet-ge- moliveerde klacht en met onbillijke critiek voor te gaan. E. FOKKER: 3) Zij die het vertrek van het st. „Schiedam" naar Amsterdam in de afgeloopen maand om daar te dokken reeds in verband hebben gebracht met de groote som die voor de Scholten aan dokhuur is betaald, waren 1° kennelijk niet op de hoogte van de verschillende tarie ven 2° niet snugger genoeg om te begrijpen dat nevens de Scholten niet de „Schiedam' in het dok kan ge borgen worden, terwijl de reeders dier schepen wel wisten dat de „Scholten' nog geruimen tijd in dok moest liggen. 4) Te Vlissingen wordt voor in en uitgaan f25 in eens af berekend, doch ook daar wordt het fitten en het gebruik van schooren en stellingen afzonderlijk in rekening gebracht. Wij hebben geenerlei bezwaar tegen de opname van het- bovenstaande. Het ligt volstrekt niet in onze be doeling eenigen «moedwilte betoonen jegens het droogdok en deszelfs eigenaars. De klacht in ons nommer van 17 April is geschreven en geplaatst door een onzer medewerkers, zonder medeweten der andere, die met de plaatsing volstrekt nie-t ingenomen waren. De heer Fokker, als secretaris der kamer van koop handel beter in staat dan wij, om spoedig de gegrond heid van zulk eene klacht te onderzoeken, heeft ons en anderen door toezending van zijn schrijven een dienst bewezen, waarvoor wij hem dankbaar zijn. Hij denke echter niet dat met de klacht, geschreven onder den eersten indruk van een bericht uit Rotter dam, eene aantijging tegen het gemeentebestuur of de kamer van koophandel van Middelburg zou bedoeld zijn'.t is, zooals hij eerst schrijft, veeleer een wenk. Wij achten de uitgaaf van f 50.000 niet te vergeefs geschied, en het hoogste waarvan de schrijver dei- klacht zou te beschuldigen zijn, is eene voorbarige vrees, dat de rechtstreeksche en zijdelinge voordeelen daarvan voor de plaats onzer inwoning zouden ver loren gaan. De voorbarigheid dezer vrees zien wij ten deele reeds bevvezeu door de komst in het dok van het stoomschip P. Calaud, van dezelfde maatschappij als de W. A. Scholten. Intusschen, hadden wij vermoed dat de inrichting van een dok in het hart der stad aanleiding zou geven tot een gedruisch, zooals daar verleden Zondag tot 's avonds heel laat is gemaakt, zoo door schreeuwen als door hameren op ijzer, wij zouden met al wat in ons is tegen die uitgaaf zijn opgekomen, omdat het ons eene groote grieve is ook voor ons geld geërgerd te worden, en met ons geld te zien bestrijden, wat ons boven alles dierbaar is. Het zal ons zeer aangenaam zijn als gemeentebestuur en kamer van koophandel 1 al het mogelijke doen om dergelijke ergernissen te nemen, en niet in een vloek te veranderen, wr-7 eene weldaad voor onze stad zou kunnen zijn. 7? Redacti,,'.^ j is, 'i Prijzen Tan coupons. Amsterdam, 10 Mei. Metall. t 21,dito zilver f 21,— Dir. Eng. per f 11,75; Eng. Russen per pd. f 12,—Eng. Portugal per ff: f Frans f 47,50. Belg. f47,50; Pruis 1 58,60; Harnb. Russen f l,211/a; Russen in Z. R. f 1,25 Poolsche Der Z. R. f Spaansche piasters 1 47,50 Spaansche Binnenlandsche f2,30; Amerikaan9che dollars f 2,447a; papier f 2.447.-. Met twee maten meten. Wees zoo vriendelijk, waarde Redacteur mij voor het volgende een plaatsje in uw blad te willen afstaan. Het is letterlijk overgedrukt uit het laatste verslag in de kerkelijke courant omtrent de werkzaamheden van de Synode der Ned- Herv. Kerk. Wij onderschrappen datgeen, waarop wij gaarne de aandacht wilden ves tigen. Als iets ten goede zou komen van orthodoxen, dan kan eene verandering, die voorgesteld wordt, geen terugwerkende kracht- hebben, wel als deze ten goede zou komen van modernen. Een ieder leze zelf: «Door den heer van den Brandeler werd in de laatste zitting nog voorgesteld, met het oog op de voorloopig aangenomen verandering van art. 38 van het Reglemeut op het Godsdienstonderwijs, en over wegende dat de Synode daardoor aan de bezwaren van velen had trachten te gemoet te komen, doch dat die verandering geene terugwerkende kracht zou kun nen hebben, indien dit niet uitdrukkelijk op wettige wijze bepaald was, te besluiten als volgt: alle kerke lijke uitspraken en besluiten, waarbij de handelingen, welke na 1 Januari 1879 verricht als niet overeenkomstig de art. 3S en 39 van het Reglement op het Godsdienst onderwijs geschied, vernietigd zijn en tot veroordeeling aanleiding gaven, worden tijdelijk geschorst en buiten werking gesteld tot dat de Kerk over de voorgestelde ver andering zal beslist hebben, met bepaling dat die hande lingen door vaststelling van bedoelde wijzigingen zullen geacht worden gewettigd te zijn, voor zooverre zij niet met de nieuwe wijzigingen in strijd zijn en daarmede de daar over gedane uitspraken en besluiten met de daar aan verbonden gevolgen gehouden voor vernietigd. Het eerste gedeelte vau dit voorstel werd echter dooi den heer van den Brandeler teruggenomen op de gp- maakte bedenking dat de Synode volstrekt onbevoegd zou zijn om wettelijk gedane uitspraken te schorsen en hierdoor inbreuk zou gemaakt worden op de regle Aan de Redactie van „Set Zuiden In uw nummer van 17 April 1.1. worden eenige regels gewijd aan het Prins Hendrik-dok. en wordt naar aanleiding van een vermeende 1) klacht een wenk gegeven aan den Raad en aan de Kamer van Koophandel. Vooropstellende dat f S000 dokhuur is moeten be taald worden voor het s.s. «Scholten", wordt door U opgemerkt dat het vasthouden van een zóo hoog tarief «de beste weg is om het dok binnen weinige jaren verlaten te zien." Toen mijne aandacht op deze mededeeling was ge vestigd, achtte ik het aanstonds van belang dat door cijfers wierd bewezen dat uw bericht ten eenenmale ongegrond was; ik stelde een onderzoek in, en ben thans in staat om dit bewijs te leveien. Volgens de tarieven, die in mijn bezit zijn, en die ik bereid ben voor enkele dagen ter uwer beschikking te stellen, moet betaald worden a. voor een stoomschip van 2520 tonnen 7132 M3. (inhoudsgrootte der «Scholten") b. voor een zeeschip van 4489 M3. (inhoudsgrootte van de «Utrecht") voor dagen 2 10 50 60 in het Prins Hendrikdok af 662 1881 7152 8468 te Middelburg b - 447 1221 3663 5298 in het drijv. droogdok te a 698 1897 7032 8315 Katendr. bij Rotterd. b - 462 1530 3612 5214 in h.Koninginnedok(Am- a 1512 3175 1149L 13570 sterd. dr.dokmaatsek.) b - 786 1650 4892 7054 in h. dok d. maatsch. «de af 630 15S6 8358 10108 Schelde" te Vlissingen b - 450 S76 3736 5776 Ik heb mij bepaald tot een zeer groot type van schepen, en tot een duur van verblijf van óf zeer weinige óf zeer vele dagen, doch volledigheidshalve al de groote voltooide 21 dokken in ons land er bij op genomen, ook die welke voor schepen als de Scholten en de Utrecht geen voldoende ruimte hebben. 1) De zinsnede in het verslag der N". Amerik. Stoomv. Mij. had niet zoozeer ten doel te klagen over het hooge cijfer, als wel om aan te sporen, tot uitvoe ring der te Rotterdam reeds lang besproken plannen voor een groot dok. 2) Het dok der heeren von Lindern te Amsterdam is nog niet geheel voltooid, en hun tarief voor groote schepen is nog niet bekend.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1880 | | pagina 3