School en hooding. L a ii (I b o ii w. 'f 4,50, en alzoo onder bereik gebracht van allen die rich niet tevreden wenschen te stellen met eenige groote woorden, of banale algemeenheden, maar die wenschen te weten, waarin onze partij zich van andere *1 onderscheidt en wat zij bedoelt. Dr. A. Kuyper zal op 20 April te Bolsward en op 22 April te Dokkum eene meeting leidén voor de Vrije Universiteit. Donderdag jl. kwamen 113 Ned. Herv. en 3 Chr. Geref. predikanten te Utrecht bijeen, om ten behoeve Van het leerplan der theologische faculteit de JEncyclopae- disc/ie kwestie te bespreken. Nog werd gesproken over de uitgave van een Bibliotheek van Gereformeerde godgeleerden. De vraag of dtze uitgave in het Latijn dan wel in het Holla ndsch zou geschieden hield de Vergadering verdeeld. Eene commissie zal omtrent deze fcaak op eene tweede conferentie, bij de opening der Universiteit te houden, rapporteeren. Onlangs gaven we eene opgave van de verhouding der schoolgaande kinderen op openbare en bijzondere scholen hier te lande. Thans teekenen we, naar aanleiding van het gewone jaarverslag iets betreffende de scholen aan De druk begint hare uitwerking te doen gevoelen Terwijl de openbare scholen ten vorigen jare met 19 Vermeerderden, werden 6 bijzondere scholen opgeheven. Het verschijnsel zelf, dat de bijzondere scholen afnemen en de openbare in aantal groeien is verre van bemoedigend. Daarvoor mogen we onze oogen niet sluiten. Dit heeft reeds plaats terwijl de fatale wet van 1878 nog niet in werking is. Onder haren drukken- den invloed zal dat erger worden, tenzij er verdub belde krachtsinspanning van onze zijde worde ge toond. Niet zonder beteekenis is het, dat de groote meerderheid der bijzondere scholen uitgaan van par ticulier initiatief. Van de 975 zijn s]echts 72 diakonie-of weesscholen Daarvan 43 katholieken, dus de kleinste helft pro- testantsche. Van de overige 903 niet gesubsidieerde gaan 522 uit van vereenigingen. Hier hebben de katholieken ook de meerderheid. Van hen gaan uit 289, terwijl de protestanten er slechts 262 hebben. Dit cijfer strekt den protestanten niet tot eer. Wat financieële kracht betreft staan ze boven de katholie ken. De kracht van het beginsel is er due niet zoo groot. De scholen voor rekeningvan den hoofdonderwijzer of de hoofdonderwijzeres bedragen dus nog een bedui dend aantal. Niet minder dan 312. Het gunstige van dat getal mindert echter geducht door de opmerking dat onder dat getal zich maar 44 voor gewoon lager onderwijs bevinden. De overige 268 zijn voor meer uitgebreid lager onderwijs. Die 44 zullen bovenal een harden strijd hebben te voeren onder de nieuwe wet. Zij moeten in de eer ste plaats er onder. Alles roept dus tot krachtsinspanning en gebed. Is het gevaar groot, hopeloos is de zaak niet. Kunnen de roomschen reeds zooveel dan behoeven de protes tanten' den moed niet op te geven. Maar wij moeten het willen in de overtuiging, dat God het wil. Voor een paar weken is het jaarverslag over 't jaar 1S79 van het krankzinnigen-gesticht te Dordrecht verschenen. Het is door verschillende bladen, opge sierd met vele terechtwijzingen aan de gewaande schuldigen den volke verkondigd. Opdat ook onze lezers daarvan niet onkundig blijven nemen we het in zijn geheel op. Het luidt als volgt #De sterke drank heeft ons dit jaar alweder zijn contingent geleverd, maar rijkelijker nog de godsdien stige dweperij, iiannen in de kracht van hun leven; vrouwen, die zoo noodig waren in hun talrijk gezin, kwamen hier, mager en verzwakt, hét hoofd gebogen Onder angst en vertwijfeling, (naar hunne meenir.g) be laden met schuld en zónde, afgesneden van gemeenschap Xtiet God of onder den invloed van dén Satan. Geen 2weem van hoop, geen zweem van vertrouwen, geen Zweem van moed, oordeelen zij zichzelven zóó slecht, zóó diep gevallen, zóó onwaardig, dat ze niet alleen alle troost en opbeuring hardnekkig afwezen, maar ook voedsel en geneesmiddeleu weigerden, als zijnde deze gaven onwaardig. ,Twee er van legden zich de boete op van onthouding en hielden dit zoo streng vast, dat ze, na maanden lang kunstmatig gevoed te zijn, onder de hevigste tegen streving, het eindelijk met den dood moesten bekoopen. ,vEn het diepe, waanzinnige schuldbesef, wien treft dit het meest? Menschen van een losbandig, onzedelijk leven? Neen, want dan zou die aandoening niet onna tuurlijk zijn en vast niet tot de zielsziekten gerekend worden. Doch de lichtmis is niet gewoon de zaken zoo ernstig op te vatte? 't ligt reeds in zijn naam opge- SÏötêh. De lijders, die wij bedoelen, zijn meestal men schen van een zacht karakter, van ernstige levensopvat ting, van een innig plichtgevoel, maar die het niet ge noeg achten hun plicht te doen, die aan goede werken geen waarde hechten, die zich verward hebben in be grippen, neen, in zoogenaamde theologische machtspreu ken, waaronder hun verstand te gronde gaat, omdat de rede er voor stil moet staan. ,Zij, die zich geroepen gevoelen hoogere eischen aan den eenvoud te doen dan dan deze kan dragen of ver vullen; die gevoelens of belijdenissen opwekken, te hoog voor den armen leek die de zonde uitbreiden lot buiten alle grenzen en de schuld onbetaalbaar maken, mogen er wel eens overdenken, of dat vrede stichten is en hei ligen, dat men den catechisant tot vertwijfeling brengt, om hem daarna aan de zorg van een krankzinnigenge sticht over tè leveren." Tot zoover het verslag. Zijn deze beschuldigingen, gelijk men schijnt te meenen, gericht tegen de orthodoxie in ons land Zoo ja, dan zal de orthodoxie, bewust als ze is, niet alleen verdoemenis en schuldbesef, maar evenzeer het Evan gelie der verzoening te prediken zich van deze dingen weinig hebben aan te trekken. Toch kunnen we de vraag niet onderdrukken Is dat een wetenschappelijk verslag, het verslag van een specialiteit in het behandelen van krankzinnigen Wij kunnen het haast niet gelooven. Meent hij dan waar lijk, dat, zoo de bedoelde mannen en vróuwen zulke voorstellingen niet vernomen hadden, ze niet krank zinnig geworden zoiiden zijn Hoe is 't mogelijk Waarom wordt dan zoo menigeen, zelfs buiten de dronkaards, krankzinnig die zich volstrekt niet bekom merde om „God of godsdienst," ja die in „evange lische" kringen leefde en „evangelische" denkbeelden koesterde Heeft de krankzinnigheid in de meeste ge vallen geen physieke oorzaak, als stoornis van het zenuwleven, en inzonderheid van het hersen-systeem in verband met ruggemerg en nervus-symphateticus En leert de ervaring niet dat aldus bezochte menschen juist daarover tobben wat hen in vorige dagen het meest vervulde Het voorwerp van hun tobben is niet de oorzaak, althans in de meeste gevallen nietde oorzaak ligt in iets anders. De Staats-commissie tot voorbereiding der herzie ning van het Burgerlijk Wetboek is zaterdag door den Minister van justitie, in 't gebouw van den Hoogen Baad, geïnstalleerd. Nijd en twist verderft niet alleen ons leven, maar maakt den menseh ten slotte ook nog belachelijk. Zoo gaat het o. a. niet het minst den kerkeraad der Chr. Geref. gemeente te Nieuw-Amsterdam in Drente. Men zal zich herinneren dat twee partijen elkander het gebruik der kerk aldaar betwisten. Op dit oogen- blik heeft de minderheid er zich van meester gemaakt en nu vraagt de kerkeraad aan den minister van Jus titie om de politie te gelasten het recht van de meer derheid te beschermen, of wel deze vrij te laten on gestraft door geweld de minderheid uit het gebouw te verdrijven In de achterbuurten moge zich het geval wel eens voordoen dat kijvende partijen haar eigen rechter willen wezenhier is het een kerkelijk collegie dat daartoe machtiging vraagt aan den minister van Justitie, alsof deze bij ministerieel besluit verlof kon verleenen om straffeloos geweld te plegen. Zelfs voor een hanengevecht zegt de Arrihemeche Cou rant scherp maar naar waarheid zou men zoodanige permissie niet kunnen bekomen, nog veel minder voor leden van eene christelijke afgescheiden gemeente, die blijkbaar bij hunne afscheiding de leer van het kleed en den mantel niet hebben medegenomen. Aangenomen het beroep naar de N. H. Gemeente te Gorinchem door ds. A. J. Westhotf, predikant te Axel. Vlissiugcn. Bedankt voor het beroep tot predik kant bij de N. H. G. alhier, ds. W. Briët te Voorts huizen. middelburg:, 17 April. Onder de vele stemmen die zich over den algemeen besproken toestand der Ned. Herv. Kerk doen hooren, neemt o. i. de Prote stantsche Noor dhr alanterklein en jeugdig als ze is, een eerste plaats in. We meenen daarom onze lezers wel kennis te mogen doen nemen van onderstaand, in enkele woorden saam - gevat, oordeel! De strijd die zich meer en meer ontwikkelt is deze zal er ééne Staatskerk zijn in Nederland, waarvan ieder, onafhankelijk van zijn geloof, krachtens zijn ge boorte lid is Ofwel, zal het bestaande Nederduitsche Hervormde Kerkgenootschap zich ontbinden in twee of meerdere vrije kerken Het eerste beginsel is in Zwitserland, het tweede in de Vereeuigde Staten ge huldigd. In Zwitserland wordt nog altijd de oude Staatskerk door den staat bezoldigd, maar daarvan is dan ook ieder lid, onverschillig wat hij belijdt. In de Vereenigde Staten betaalt elke kerk wat zij behoeft maar bepaalt dan ook zelve wie zij tot haar leden al dan niet wil toelaten. Tusscheri deze twee uitersten is te kiezen. Al wie daar tusschen staat, is op onvasten bodem. Na breedvoerige beraadslaging, meldt de Ker-> Jcelijke Courantheeft de Algemeene Synodale Com missie het rapport vastgesteld, dat zij, overeenkomstig het besluit der Synode van 21 Augustus 11. in zake kerspelvorming, ter tafel zal brengen in de aanstaande buitengewone zitting der Synode. Het Bestuur van het 32e Nederlandsch landhuis- houdkundig congres, dat in 1879 te 's-IIertogenbósch is gehóuden, heeft zich tot den Minister van finantiën gewend, naar aanleiding der op dat congres behandelde vraag „Hoe moeten de rechten, die geheven worden op den eigendoms-overgang van onroerende goederen, beschouwd worden, in verband met de belangen van den landbouw c. a. Na debat over dat punt was met algemeene stemmen besloten „te gelegener tijd, zóó aan de Regeering als aan de Volksvertegenwoor diging, een adres te zenden, waarin nader zal worden aangetoond, welke nadeelen door de over gangsrechten, geheven wordende op verkoop, ruiling, scheiding van onroerend goed, aan den landbouw en verwante takken van bedrijf worden berokkend, en waarin met nadruk de wensch zal worden uitgesproken dat, in elk geval, de rechten op ruiliiigen zoodra mo gelijk afgeschaft worden." Na op dit besluit met vermelding van eenige nadere gegevens te hebben gewezen, vestigt het Bestuur de aandacht van den Minister op de volgende punten, waarop men in de afdeelings-zittingen van het Congres vooral het licht deed vallen lo. de hinderpalen, die aan den verkoop van on roerend goed door de registratie- en andere daarmede in verband staande belastingen worden in den weg gelegd en, als niet zeldzaam gevolg daarvan de be lemmering van den overgang van bedoeld goed in handen van hem, die het tot den hoogst mogelijken graad van vruchtbaarheid, zoo in hoedanigheid als in hoeveelheid, zou kunnen opvoeren 2o. de belemmering, die de ruilingen, deze voor den landbouw c. a. in den regel zoo nuttige en vaak zoo noodige schikkingen, door gemelde heffing onder vinden de vele verbeteringen, die daardoor worden tegengehouden en de stijging der productie-kosten, die er niet zelden hét gevolg van is 3o. de, soms zeer nadeelige, versnippering van den bodem, die het overbedeelingsrecht bij boedelscheiding bij aankleve van dien dikwijls teweegbrengt, en de vernietiging van kleine grondeigendommen, waartoe zij, ten slotte, in strijd met de maatschappelijke en staatkundige belangen, eveneens leidtde- vermeerde- dering van het landbouw-proletariaat, die er uit kan voortvloeien 4o. de bevordering, door het heffen der meerbedoelde belasting, van het toch reeds te betreuren streven om het kapitaal, in plaats van in rechten op den grond die er zooveel behoefte aan heeft, in effecten of derge lijke waarden te beleggen. Naar aanleiding van een en ander wordt mitsdien aan den Minister verzocht, het daarheen te willen lei den, dat Neêrland's landbouw, c. a., die belangrijke

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1880 | | pagina 2