HANDELSBERICHTEN.
INGEZONDEN STUKKEN.
Eene gewichtige handeling in Zwaben is het snijden
van de wigchelroedenog gewichtiger het smeden
van de sleutels, waarmede de poorten yan de hel ge
opend en de duivel gebannen kan worden. Drie mees
ters doen het uit ijzer van een zwaard of bijl, waar
mede eene doodstraf voltrokken is, of uit spijkers van
eene verweerde doodkist. Spreken zij onder het werken
dan sterven zij.
De heksen komen op dezen dag veel in de kerken,
want zij moeten de kruisiging bijwonen. Om ze te
kennen, bindt men in Zuid-Duitschland een tak van
een wilg of een els, die in het „martelaarsuur,'' dat
is des morgens 3 uur, gesneden is, om het bloote lijf,
gaat zoo ter kerke en dan ziet men alle heksen ten
achtersten voren zitten. De vrouwen hebben haartres-
sen. de mannen degens van stroo. Die ze ontdekt
heeft, moet maken dat hij uit de kerk komt, voordat
het amen gezegd is, anders krabben zij hem, met be
hulp van katten, soms zelfs brengen zij hem, zooals
het treurig lot van een man te Belsen was.
De voornaamste plechtige handeling van leeken op
den Paaschzondag bestaat door geheel Duitschland in
het scheppen van water uit eene beek, tegen den stroom
op. voor dat de zon is opgegaan, onder het opzeggen
van rijmpjes bijv.
Dit water schep ik,
Christus bloed aanbid ik.
Dit water en Christus bloed,
Zijn voor zeven en zeventig koortsen goed.
In den naam enz.
De Germanen vereerden, evenals boomen en kruiden,
het water, bouwden hunne altaren en tempels bij bron
nen, waar men thans nog vele kerken ziet. Er zijn
geleerden, die aannemen, dat zij een soort van doop
gehad hebben. Op Paaschdag wordt in de roomsche
kerken het doopwater gezegend.
Sprekende over hetgeen om en op Paschen geschiedt,
denkt men onwillekeurig aan de Paascheieren. Wan
neer in het voorjaar voor het eerst geploegd zal wor
den, legt men in de Boven-Pfaltz een schotel met
een brood en een ei in tussehen de paarden en den
ploeg. Deze wordt er over heen getrokken. Blijft de
schotel heel, die dan aan de armen gegeven wordt,
dan is er een goede oogst te wachten. Elders worden
brood en ei in het bezaaide land begraven en later
gegeven aan den eersten bedelaar die op het erf komt.
In de eerste schoof koren, die gemaaid is, steekt men
dikwijls een ei.
In deze gebruiken, met andere te vermeerderen,
ligt in het ei het symbool van de ontkiemende natuur
en van de vruchtbaarheid. Wanneer wij Paascheieren
eten, doen wij wat de thuringscke boer doet, wanneer
hij ze met zijn gezin nuttigt op het pas gezaaide land.
Eieren op Witten Donderdag gelegd, hebben bij
zondere krachten. In Hessen beveiligen zij tegen brand;
in Zwaben den mensch tegen breuken die ze bij zich
draagt kan verborgen dingen ontdekken. In het Sie-
gensche komen er kippen uit, die alle jaar van kleur
veranderen, op andere plaatsen slechts hanenziet
men in de kerk door zoodanig ei of staat men ermee
op een kruisweg, dan ontdekt men of iemand ook een
heks is. Op dezen dag verstopt men in Zwaben in de
woning of in den tuin een ei en laat het door de
kinderen zoeken, zeggende dat het door een haas, een
dier der godin Ostara, is gelegd. Eet men voor zons
ondergang een [dien zelfden dag gestooten gan
zenei of van een zwarten hen, dan krijgt men het spit
niet in den rug, noch wordt van een vergiftige worm
gestoken.
Boert men in den nacht van Goede Vrijdag een ei
in een glas water, dan kan men des morgens uit de
figuren, die zich gevormd hebben, opmaken welk ko
ren het beste zal gelukken. Een ei op dezen dag ge
legd, bluscht brand, wanneer het er in wordt ge
worpen. In de Neumark slaan de meiden op paasch
dag elkaar met berkengarden en eten daarna zamen
eieren.
Die in Westfalen het eerst den koekoek hoort roe-
'/pen en daarvan aan den eigenaar van het erf waarop
de bode van de lente het eerst verschenen is, kennis
.geeft, krijgt een ei.
B u r e r I ij k e S t a n <1.
^||delbnpg. (Van 2128 Maart.) Ondertrouwd:
lennock, jm. 40 j. met C. J. M. Timans, jd.
'22 j. A. J. Ie Cointre, jm. 26 j. met C. C. de Nooijer,
jd. 26 j.
Bevallen C. A. M. Fokker, geb. Hennequin, z. C.
Ton, geb. Verhage, ,d. G. C. de Waard, geb. Bautz,
d. C. C. Arends, geb. de Baare, d. P. A. van der
Pluim, geb. Schuijs, z. M. P. C. Soute, geb. van der
Hell, d, M. E. Geijp, geb. Meijer, d. S. van Straten,
geb. Wijzenbeek, d. G. H. A. van Dischoorn, geb.
Ladenberg, d. J. J. Landman, geb. Contant, z. M. J.
JE. van Veldhuizen, geb. Fransella, zf "- van Straten,
geb. Wijzenbeek, d. (levenl.)
Overleden: M. J. M. Slaakweg, d. 21 j. C. J.
Marsïe, z. 3 w. A. J. Haaze, vrouw van W. M. Kos
ter, 67 j. E. den Boeft, vrouw van P. Minderhout,
67 j. C. Maljers, z. 12 d. C. J. A. Wagenaar, d. 4 j.
A. Maljers, z. 12 d. C. Keijnierse, z. 8 m. S. Wij
zenbeek, vrouw van S. van Straten, 42 j. W. Bemme,
vrouw van G. van de Voorde, 63 j. I. L. Pinto, man
van S. Sluis, 49 j.
Vlissiagen. (Van 2027 Maart.) BevallenJ.
Beijé, geb. Monjé, d. L. M. Boskes, geb. Zechner, d.
P. S. Smit, geb. van Os, z. M. C. Corvelein, geb.
Leenhouts, z. E. A. Landman, geb. Besemer, z. A. B.
Demoor, geb. Thienpont, d. M. D. Cool, geb. De
Mijter, d. J. van de Voorde, geb. Geldholf, d. C. M.
Smitts, geb. de Vroom, d. H. C. Leras, geb. de Vlie
ger, d. S. D. Polij, geb. Meier, d. M. Klaassen, geb.
van Beem, d. M. Hendrikse, geb. Paap, d. A. J.
Begas, geb. van der Pluim, z. C. Dingemanse, geb.
Vogel. z. N. Ladenberg, geb. Verhage, d. J. J. van
den Ent, geb. Bellerasons, d. S. Bolting, geb. Bos
telaar, d.
Goes. (Van 2028 Maart) Bevallen W. G. Op-
dorp, geb. Vermeulen, d. K. Verheide, geb. Ossel, d.
J. Govers, geb. Knuist, d. A. Schrijver, geb. Be mijn,
z. C. C. Sdhipper, geb. van Luijk, d. E. Magielse,
geb. Bobijn, z,
Overleden; M. Dekker, d. 18 m. W. Jobse, d. 17
d. N. de Nooijer, z. 3 m. G. M- H. M. Stieger, d.
6 m. M. van de Weert, z. 17 m. E. Koens, z. 6 j.
W. E. Kloosterman, d. 5 w.
Graanmarkten enz.
Middelburg, 1 April 1880. Bij geringe aanbieding en
weinig vraag bleven de graanprijzen als vorige week.
Tarwe van f 9,tot f 10,50 naar kwaliteit. Bogge
i '7,75. Wintergerst f 6.75. Zomergcrst f 5,50 a f 5,75.
Witte boonen f 12,a i 15,Bruine boonen f 15,
a 17,Paardeboonen f 9.Groene kookerwten
f 12,a f 13,Canariezaad f 11,50,
Ter veemarkt van heden waren aangevoerd: 3 paar
den, vette koeien, vette ossen, 5 vette vaarzen,
5 kalfkoeien, kalfvaarzen, 3 varekoeien, 1 driejarige
os, 12 stuks jong vee, stieren, 3 schapen, 64 magere
varkens. De gemiddtlde prijzen waren paarden t'100
a f 300; vette vaarzen 74 a 80 cent per kilo kalfkoeien
f 120 a f 180 per stuk kalfvaarzen f -,a f -,
varekoeien f 70 a f 120 per stuk; driejarige os f 120
a f 130; jong vee f 30 a f 90 per stuk; stieren f a
f schapen f 10 a f 25 per stukmagere varkens
f 9 a f 30 per stuk.
Boter per kilogram f 1,50 a f 1,54; eieren per 100
stuks t 2,90.
Vlissingen. 2 April. Boter f 1.60 a f 1.65 per kilo
gram. Eieren f 0.85 a f 0.90 per 26 stuks.
Prijzen van Effecten.
Amsterdam, 1 April 1880.
Nederl.
Certific. Werkelijke schuld.
27a pet.
65V,
dito dito dito
3
V
78 V,
dito dito dito
4
y
103
Loten stad Amsterdam
3
y
1083/,
dito dito Rotterdam
3
y
101
Rusland
Obligatiën 1798/1815
5
y
95 'Is
Certific. Inscr. 5e serie 1854
5
u
57'/»
Dito dito 6e serie. 1855
5
y
79'/,
Obligatiën dito f 1000 1864.
5
n
92'/»
dito L. 100 1872
5
85'/,
dito L. 100 1873
5
y
85'/,
dito 1877 dito
5
y
90'/,
dito leening 1867—69
5
y
75'/,
Loten 1864
5
y
112'/,
Loten 1866
5
H
1105/»
Aand. Spoorw. Gr. Maatsch.
5
y
133'/,
Oblig. dito
5
H
91
Aand. Kiew-Best
5
H
dito dito Jelez Orel
5
87'/,
Oblig. spoorweg Poti-Tiflis.
4
y
86'/,
dito dtto Jelez-Griasi.
5
B
85
dito dito Charkow Azow
5
y
86
dito Baltische spoorweg
3
y
523/,
Polen.
Aand. Warschau-Bromberg
4
y
51'/,
Weenen. dito dito
5
y
77'/,
Oosteni
Oblig.metal.in zilv Jan./Juli
5
y
613/4
dito dito Febr./Aug.
5
O!3/,
dito dito April/Oct.
5
c
62'/,
dito in papier Mei/Nov.
5
y
60'/,,
Italië.
Oblig. Z. Ital. spoorweg
3
y
50'/,
Spanje.
Obligatiën Buitenl
1
y
16'/»
dito Binnenlandsche
1
y-
Portugal. Obligatiën
3
y
52
Turkije.
Inschrijving Alg. schuld 1865
5
y
93/,
Obligatiën 1869
6
n
11
Egypte.
dito 1876
6
y
563/,
dito 1876
5
y
Amerik.
Obl. Vereenigde Staten 1871
5
y
101'/,
dito dito dito 1876.
47»
107
Brazilië
dito 1875
5
5
96
Prijzen van coupons.
Amsterdam, 1 April. Metaii. 1 21,121/s; dito
t 21,12l/aDiv. Eng. per tl' f ll,771/s; Eng. Russen
f 12,02l/aEng. Portugal per f Frans f 47,50;
Belg. f47,50; Pruis 1 58,70; Hamb. Russen f 1,2173»
Russen in Z. R. f 1,25; Poolsche per Z. R. f 1,84;
Spaansche piasters f 47,50 Spaansche Binnenlandscfce
f2,30; Amerikaansche dollars f 2,457a; papier f 2.457:.
Mijnheer de Redacteur
In No. 577 van uw blad komt een stukje vooruit
Oostburg d. d. 30 Maart, 't welk eenige rectifiicatie
vereischt en in 't belang der zaak ten volle verdient.
Op den 2e, Paaschdag des avonds ten 47s ure,
werd de eerste openbare samenkomst gehouden der
Yereeniging „Immannel" in het lokaal der Chr.
Bewaarschool.
Yele leden en contribuanten en verdere belangstel
den waren opgekomen, niet alléén uit deze gemeente,
maar ook uit Yzendijke en Schoondijke, uit Zuidzande
en Sluis, uit welke laatste plaats Ds. J. Knottenbelt
ook was overgekomen.
Nadat de Voorzitter der Vereeniging Ds. K. W.
Hulstijn, de vergadering met gebed had geopend en
door de saamgekomenen van Ps. 121 de eerste twee
verzen waren gezongen, heette ZEW. de vrienden har
telijk welkom en beantwoordde de vraag„hoe hebt
„ge den moed eene vereeniging op te richten, welke
„ten doel heeft eene Chr. school te stichten, en dat
„wel in eenen finantieel gedrukten tijd, met geen geld
„in de kas, onder tegenstand en strijd, terwijl de
„onderwijs-wet van 1878 staat ingevoerd te worden,
„met welke wet alle in naam liberalen, uit eigenbe
lang dweepen door te wijzen op het woord des
dichters, zeggende, dat de vereeniging „Immanuel"
op den Heere alléén het oog heeft gevestigd en van
Hem alléén hulp en bijstand wacht, vast verzekerd,
dat Hij haar beschermen en ten zegen stellen zal.
Hierop trad de Heer G. van Pielden van Brugge
op en sprak op eene boeiende wijze over het Chr.
onderwijs, in tegenover stelling van het openbare of
zoogenaamd neutrale onderwijs.
Een huis, een school, een Kerk zonder Bijbel, zeide
spreker gaan gewis ten onder een land, een natie waar
de Bijbel aan de kinderen op de school wordt ont
nomen en onthouden verzinkt in allerlei ellende en
gaat eindelijk te nieten met voorbeelden uit de
historie en ervaring bewees spreker zijne stellingen.
Daarom juichte hij het besluit van eenige vrienden
van het Chr. onderwijs ten zeerste toe, waarbij in
Oostburg eene vereeniging was op gericht, om ook
alhier „eene school met den Bijbel" te verkrijgen, en
leidde hij uit den naam „Immanuel" aan die veree
niging gegeven, de heerlijke gevolgtrekking af, dat
dit doel zou worden bereikt, wanneer men biddend
bleef voortgaan, want zeide hij, „Zoo God met ons
is, wie zal tegen ons zijn."
Met den innigen wensch en met de bede, dat de
vereeniging, de waarheid van dit woord, tot 's Heeren
eere, steeds mag ervaren, eindigde hij zijne toespraak,
die van het begin tot het einde, met onverdeelde
aandacht en ingenomenheid was aangehoord.
De Voorzitter zeide den geachten Broeder, ook na
mens de vergadering hartelijk dank voor het schoon
en opwekkend woord, met zooveel overtuiging gespro
ken, en wenschte hem ook in zijnen werkkring te
Brugge voortdurend des Heeren zegen en ver
zocht nu zijnen hooggeachten ambtgenoot uit Sluis
Ds. J. Knottenbelt, in deze samenkomst ook nog een
woord te spreken en haar daarna te sluiten.
Met de meeste bereidwilligheid werd door ZEW.
aan dit verzoek voldaan. In bezielde taal sprak hij
over het Chr. onderwijs, en den steun, dien dit ver
dient, niet alléén door giften en gaven, want, zeide
hij, het minst wat men geven kan is zilver en goud,
maar boven alles door 't gebed.
Is de vereeniging „Immanuel" ook een kind des
Gebeds, zij kan dan zeker zijn, meer en meer te zullen
worden, een Zegen voor de gemeente en een sieraad
en eere voor Christus, haar hoofd.
Hierna eindigde Ds. Knottenbelt met dankzegging
en gebed en ging de vergadering, na het zingen van
Ps. 81 12 en het ontvangen van den Apostolischen
Zegen, dankbaar voor hetgeen de Heere haar had doen
genieten uiteen.
EEN BELANGSTELLENDE.