fiRRISHLIJHISTORISIM BLAD.
Donderdag 11 Maart.
- ooa
HET ZUIDEN,
Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag
avond ten 8 are, behalve op Christelijke feestdagen
Prijs per drie maanden francof 1.50.
Eakele uomiaers- 0 05.
P. Gr.
Uitgever:
WIJTMAN,
MIDDELBUBO.
Prijs der Advertentiën:
Per regel 15 ets.; Familie-beriehten van 1
regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 10 cents per regel.
Middelburg, 10 Maart 1880.
Na de Belgische Kamer heeft ook de Senaat, de
onzen lezers bekende overeenkomst met Nederland,
het kanaal Ter Neuzen—Gent betreffende, aangenomen.
In ons land ontwikkelt zich tegen deze overeenkomst
heel wat oppositie.
Ziehier om welke redenen.
In 1874 werd een overeenkomst gesloten lus-
schen de betrokken landen tot verbetering van
het kanaal van Neuzen naar Gent, opdat groote
schepen, zonder te lossen, door zouden kunnen
varen naar Gent. Daar de verbetering van het kanaal
in het belang van Gent was, zou België de kosten
betalen. Tusschen Nederland en België is den 9
November 1867 een tractaat gesloten, betreffende de
tarieven der spoorwegen van Neuzen naar Gent en
Mechelen. België had allerlei bezwaren gemaakt om de
goederen en reizigers van en voor Ter Neuzen over de
Belgische Staatsspoorwegen te vervoeren volgens zulke
goedkcope tarieven, als dat tractaat voorschreef, omdat
Antwerpen een concurrent in Ter Neuzen zag.Bij art. 11
der overeenkomst van 1874 verbond België zich, die
voordeeliger tarieven toe te staan. Uithoofde van den
grooten tegenstand in België tegen art. 11 werd in
een latere overeenkomst in 1876 bepaald, dat
art. 11 voor slechts 15 jaar zou ingevoerd worden, j
Als vergoeding voor deze concessie der Nederlandsche
regeering nam België op zich, om van de Maatschappij j.
tot exploitatie te Utrecht over te nemen de exploitatie
van verschillende spoorwegen, in Belgie gelegpn en
toebehoorende aan de Luik-Limburgsche spoorweg
maatschappij de exploitatie dezer lijnen gaf jaarlijks
ongeveer vier ton verlies.
In 1876 was het clericale ministerie Malou aan
het roerde afgevaardigden van Antwerpen waren
clericaalvan de zijde der oppositie werd een groote
beweging tegen de overeenkomst gevoerd. Toen
deze den 20 Mei 1876 in de Belgische Kamer van
Afgevaardigden behandeld werd, bestreed het hoofd
der oppositie, de heer Frère Orban, heftig de over
eenkomst, die ook verworpen werd.
En nu in de nieuwe Conventie, den 31sten October
1879 gesloten, is geen enkele bepaling omtrent de spoor
weg-tarieven voor TerNeuzen. Omdat in 1876 de be
paling van het toenmalige art. 11 tot 15 jaar beperkt
werd, ontving Nederland door de exploitatie der Luik-
Limburgsche spoorwegeu indirect een voordeel van 4
ton 's jaars. Na de afstemming van de overeenkomst was
Nederland verplicht, om aan de Maatsehappij tot
exploitatie een nieuw contract te geven, waardoor de
schatkist vijf ton 's jaars minder ontvangt van de op
brengst der Staatsspoorwegen. Thans is het geheele art.
11 weggelaten en krijgt Nederland niets. De eenige
gunstige bepaling is, dat Belgie tegen hoogstens
zes millioen het Nederlandsch gedeelte zal
leveren van den spoorweg van Antwerpen naar
Moerdijk en Breda. De Belgische Minister heeft
evenwel dezer dagen in de Kamer verklaard, dat de
aankoopsom onder de 6 millioen zal blijven. De exploi
tatie van de aangekochte spoorwegen za1 aan de
Maatschappij tot exploitatie worden gegeven en daar
door aan de schatkist slechts een ton 's jaars opbrengen.
En nu komt bij art. 11 nog art. 12 waardoor
Nederland niet vrij is om voor Ter Neuzen de haven
en kanaalgelden te wijzigen, maar in dit opzicht ge-
geel afhangt van het bon plaisir van Belgie.
Geen wonder dat de Fereeniging tot bevordering
der belangen van Zeeuwsch-Vlaanderen te Ter Neuzen
zich tot de leden van de Eerste en Tweede Kamer ge
wend heeft met het verzoek de overeenkomst betreffende
het kanaal Ter NeuzenGent, zooals die door de Belgi
sche regeering is aangenomen, niet goed te keuren,
dan na daarin opgenomen te hebben een artikel, dat
Ter Neuzen dezelfde spoorwegtarieven verleent als aan
de meest bevoorrechte Belgische havens geshonken is.
Ook door het gemeentebestuur .van Ter Neuzen is
in gelijken geest gerequesteerd.
Domburg;, 9 Maart. Ruim 14 dagen geleden
kwam hier aandrijven het wrak van een groot vaar
tuig, dat in December voor Westkappelle strandde.
Het bleef vastzitten op een der paalhoofden. Wijl
men echter verzuimde de noodige maatregelen te
nemen om het vast te leggen, raakte het met hoog
tij en door den s'orm van den 2n Maart vlot, en
dreef voort tot nabij het badpaviljoen. Nu werd geen
moeite ontzien, om het verder in zijn vernielende
vaart te stuiten en legde men het logge gevaarte voor
2 ankers, daartoe uit Vlissingen naar hier getrans
porteerd, vast. Een tiental paalhoofden hadden het
echter zwaar te verduren. Over eene lengte van
pl. m. 50 meters werdén palen als halmen wegge
maaid, wat een aardig gezicht opleverde. Oud en
jong trotseerden den hevigen wind om de vernieling
te aanschouwen.
Geen ebbe ging nu voorbij, dat niet een groep
belangstellenden of nieuwsgierigen op of bij het wrak
wai\n te vinden, en prettig was het soms de op- en
aanmerkingen te hooren over het een en ander,
waarbij men onwillekeurig dacht aan 't spreekwoord j
„de beste stuurlui staan aan wal." Heden middag
werd het schip den meestbiedende verkocht en werd j
de heer van Rooijen uit Westkappelle eigenaar, tegen
den hoogen prijs van f 1305. Algemeen is men van
oordeel, dat de visschers van Arnemuiden echter met
den grootsten buit zijn gaan strijken,, wijl deze het
nog voor Westkappelle de koperen huid hebben gelicht.
Limburg Stirum, aftredend commissaris des konings
in Gelderland.
Een onzer oudste letterkundigen en dichters, die
in spijt van zijn hooge jaren nog altijd onvermoeid
werkzaam was, dr. J. J. F. Wap, is Zondag ochtend
op vier-en-zeventigjarigen leeftijd overleden.
Aan den Nieuwe-Neuzenpolder heeft weder eene
oeverafsehuiving plaats gehad, alsnu aan den Brakman,
ter lengte van ongeveer 120 en breedte van 20 meter,
voorloopig echter zonder gevaar voor den dijk. (il/~. C.)
Jhr. W. A. Roëll, vroeger le luit. bij het re-
gement grenadiers en jagers, doch onlangs ter zake
zijner in Atjeh bekomen wonden op pensioen gesteld,
is benoemd tot rentmeester van het Kroondomeinte
Tholen, voor de vacature ontstaan door het overlijden
van jhr. de Casembroot.
Bij^koninklijk besluit hebben de pantalons en laarzen
van de adjudanten des Konings eene verandering on
dergaan.
Daar dit eene zaak is, welke die heeren met hun
kleermaker moeten vinden, zullen wij ons Yan de be
schrijving onthouden, overtuigd,'dat geen Nederlandsch
burger, die de eer heeft met een adjudant des Konings
in aanraking te komen, er op letten zal of het met
zijn pantalon en zijn laarzen wel in den haak is.
{A. C
Tegen vrijdag en volgende dagen zijn bij de Tweede
Kamer verschillende wetsontwerpen aan de orde gesteld,
waaronder dat 'betreffende de gemeentelijke indeeling
der Wester-Schelde, de overeenkomst aangaande het
Slaak, de intrekking van het decreet op het bouwen
langs of on dijken, en eindelijk het voorstel Van
Kerkwijk over de' benoeming van burgemeesters enz.
De heer van Kerkwijk waagde een poging om zijn
ontwerp maar niet bij verrassing af te doen. La mort
sans phraseschijnt daaromtrent besloten. Hij ver-,
klaarde indien' het werkelijk Vrijdag in behande
ling komt, althans tot Maandag uitstel te zullen
voorstellen.
Het zal den Zierikzeesehen afgevaardigde wel niet
helpen.
Door de staten van Gelderland is tot lid der Eerste
Kamer verkozen, in plaats van wijlen mr. C. H. ba
ron van Rhemen van Rhemenshuizen, L. G. A. graaf van
Thans zijn alle onderhandelingen over de verhoo
ging van den Noorder-Lekdijk tusschen de Provinciale
Besturen afgebroken en alle hoop is vervlogen om door
regeling van den Provincialen Wetgever de veiligheid
der bedreigde provinciën verzekerd te zien.
De ophooging, die nu aan het college van den
Lekdijk Bovendams is opgelegd, wordt door alle des
kundigen en betrokken belanghebbenden als ten eenen-
raale onvoldoende geacht en toch legt men daarbij
zich neder dan is voor jaren de kans op voldoende
bevestiging vervlogen en blijft bij eiken winter de
mogelijkheid van een verschrikkelijke ramp dreigen.
Een gerucht wil thans dat in deze hachelijke
omstandigheden het hoogheemraadschap Rijn
land nogmaals het initiatief zal nemen om, met
samenwerking van de voornaamste belanghebbenden
en voor groote geldelijke offers zijnerzijds, tot een
afdoende beslissing te geraken.
Hartelijk hopen wij, dat dit gerucht waarheid moge
bevatten en dat het zal blijken, dat de energie der
waterschappen datgene tot stand zal kunnen brengen,
waartoe de provinciale wetgever bleek onmachtig
te zijn.
Aan het Hand-elsblad is het volgende ontleend
Naar wij vernemen, zal H. M. de Koningin di_
jaar Z. M. den Koning niet vergezellen bij zijn ver j
blijf te Amsterdam. De reden, die van deze teleur
stelling voor onze stadgenooten wordt opgegeven, is
voor het overige wel geschikt om met vreugde door
het Nederlandsche volk te worden vernomen.
Z. M. de Koning heeft een brief van dank
betuiging gericht aan de Commissie, die heiast is ge
weest met de taak, om het huldeblijk van het leger
aan Hli. MM. den Koning en de Koningin bij ge
legenheid van hun huwelijk aan te biëden.
Bij gerucht wordt gemeld dat Z. K. H. de prins
van Oranje die in de laatste drie maanden zijn
paleis niet verlaten heeft zich metterwoon te Delft
zou vestigen, de stad die „de assche der Oranjes
bewaart."
De roem van andere natiën werd verworven door
hun strijd tegen vijanden huiten hunne grenzen, Ne
derland heeft ook een groot deel zijner vermaardheid
verworven door zijn strijd met den rusteloozen vijand
binnen zijne grenzen, het water. Onze waterkeeringen
zijn even beroemd- als het water machtig is en zelfs
de mét-deskundige heeft eerbied voor de ontzaggelijke
en vernuftige inrichtingen, om ons tegen zijne aanval
len te beschermen.
Maar die roem gaat gepaard met groote opofferin
gen, dat leeren ons de laatste maanden opnieuw.
Omtrent de werken tot dichting van de doorbraak
van den Maasdijk onder Oijen vernamè n we weder hei
volgendeDe onmiddellijk na de aanbesteding vai
het werk ingevallen hevige vorst, die tot ongeveer 11;
Februari den grond bevroren, hield, heeft de werk
zaamheden zoodanig vertraagd, dat niettegenstaand
het gebruik van een spoorlijn van p. m. 2000 M
lengte met locomotief en 18 wagens, ja zelfs va
dynamiet tot loswerking der grondspecie, het te voo
zien was dat ten tweedenmale de provincie Noor
1 Brabant zou worden overstroomd. Bij het vernem
I van den eerst langzamen en daarna grooten was
de rivier de Maas, heeft de commissie tot uitvoer/j
der dichtiugswerken van de doorbraak de werkzar
heden zooveel doenlijk bespoedigd en op Zaterdag