GROND
HANDELSBERICHTEN.
zijn gezalfde en bewees ons allen opnieuw zijne groote
genade. Laat ons den Heer in een innig en eenstem
mig gebed voor die genade danken.
De Nowoje Wremja meldt, behalve de reeds be
kende bijzonderhededen, dat het keizerlijke farailiediner
gewoonlijk ten 6 ure begint maar Dinsdag 11.
mim een half uur later zou plaats hebben. De ont
ploffing had plaats in het sousterrain, waar de cen
trale verwarmings-tjesteilen van het paleis zich bevinden
juist op het oogenblik waarop de Czaar, vergezeld van
den prins van Hessen en zijn zoon, benevens den
vorst van Bulgarije, gereed stonden door de eene deur,
en de overige leden der keizerlijke familie, met uit
zondering van de zieke Keizerin, door de andere deur
de eetzaal binnen te gaan. De ontploffing was zoo
zwaar, dat zoowel het keldergewelf als de zoldering
der wachtzaal voor een deel vernield werdde vloer
planken der eetzaal zijn grootendeels krom geslagen
en het servies op den keizerlijken disch werd naar
alle richtingen verspreid. Twee bedienden werden ge-
wrrd. Hoe sterk de ontploffing was, bewijst ook het
groot aantal verbrijzelde vensterruiten in het winter
paleis de omringeude huizen langs de Newa-kade.
Daar door den luchtdruk het gas uitgedoofd werd,
heerscbte er volslagen duisternis in het paleis. De
Keizer behield zijne volle tegenwoordigheid van geest.
V©®!!? Sêdês. M®srg©su
Naar JEmm. Rosse els.
(Uitgave van Höveker en Zoon.)
Daar zij lichtDit zijn de drie eerste woorden
Gods, welke ons van Hem staan opgeteekend. Door
alle eeuwen heen klinkt dit goddelijk bevel voort. Daar
sij licht! licht op stoffelijk, licht op geestelijk gebied
Dat is Gods wil, omdat het licht de bron is van
leven, blijdschap en heerlijkheid, omdat het licht ver
hoogt wat schoon is, en vinden doet wat nuttig is.
Het licht is het element der goeden, der reinen, zooals
de duisternis het element heeten mag van al wat be
krompen en boos is. Wat het dichtst aan God grenst,
ia het licht, Hij is omkleed met licht, ja het onstof
felijke, het eeuwige licht is uit Hem. Licht is de eerste
voorwaarde van alle zijn en worden, op welk gebied
ook, het beginsel aller dingen en daarom klonk, bij
den aanyang der schepping, Gods eerste beveldaar
-zij Licht
Geloof en Crediet zijn beide steunpilaren, het
eerste der godsdienstige, het laatste der handelswereld.
Zonder Geloof kan geen godsdienst bestaan, zonder
Crediet is de handel onmogelijk. Geloof en Crediet
berusten beiden, het een in Gods woord, het andere
in het woord van menschen.
Het Ongeloof zegt tot het Geloof„Geef mij 't
bewijs van het bestaan der dingen, die gij aanneemt."
Op zijn beurt zegt het Geloof tot het Ongeloof
„Lever mij 't bewijs van het niet bestaan der dingen,
welke gij loochent en verwerpt."
Hét Geloof berust in Gods Woord, en heeft daarin
gevonden wat het zoekt, het weet en bezit genoeg om
te blijven leven, ja, om sterk te wezen. Het zou op
houden geloof te heeten, hadde het meer afdoende
bewijzen van het bestaan der dingen waarin het be
rust.
Het Ongeloof erkent de Openbaring Gods niet,
maar het beroept zich op de Wetenschap. Deze laatste
weet echter niet genoeg, tast vaak in het onzekere
en zoekt nog immer voort. Vooraleer door bewijzen
een beslissende uitspraak te kunnen doen, moet zij
alles omgewroet, doorzocht en ontdekt hebben wat
waar of onwaar is#
Wat zal haar laatste woord zijn Het ongeloof weet
het niet.
Intussehen bezit het Geloof vrede, het Ongeloof
geen rust.
1
In de herkenning der liefde Gods tot de menschen
en in de wederliefde der menschen tot God, ligt het
geheim van den vrede des harten en het heil der ziel.
Het is een wet der liefde, dat de sterken de zwak
ken beschermen, de meerderen de minderen ten dienste
staan, de rijken zich het lot der armen aantrekken, de
wijzen de dwazen vermanen, de verlichten de onweten
den onderwijzen, de blijden de droeven troosten, en de
goeden de boozen tot inkeer trachten te brengen. In
dien zij, die voorrechten boven hunne medemenschcn
bezitten, overal en altijd de wet der liefde naleefden,
er zou veel ellende, veel lijden, veel boosheid uit de
wereld verdwijnen. Onderlinge liefde is de hoeksteen
van aDe maatschappelijk geluk.
Sommige lieden noemen den Bijbel een duister boek
het is echter de Bijbel niet, welke duister is, maar
wel zij, die hem niet begrijpen. De sleutel van al wat
in den Bijbel raadselachtig voorkomt is geloof. Wie
dit boek zonder geloof onderzoekt, wandelt in een
doolhof.
Ieder mensch heeft recht op waarheid, zij is een
algemeen erfgoeden zij, die wetens en willens, en
ten hunnen profijte, zich van valschheid bedienen om
hun min verlichte medemenschen te misleiden, zijn
ten minste zoo gevaarlijk als de moordenaars en
brandstichters, die uit de samenleving gebannen
worden.
Als mensch is de Christen een laag gevallen wezen,
als Christen staat de mensch boven Gods engelen.
Om staatkundige vrijheid te bekomen, wordt er on
ophoudelijk strijd gevoerd in de wereld, en worden
er stroomen bloeds vergoten. De zedelijke vrijheid is
goedkooperhaar voorwaarden zijn zelfkennis, verza
king van het kwade en overgave des harten aan Hem,
uit wien alle vrijheid voortvloeit. Indien alle menschen
zedelijk vrij waren, zij zouden naar geen staatkundige
vrijheid te streven hebben. Staatkundige dwang of
slavernij zijn slechts het gevolg onzer moreele slaafsch-
heid. Wij worden meer slaaf van anderen naarmate
wij slaaf van ons zelvcn zijn. Fénélon, de bisschop van
Kamerijk schreef zeer juist Dieu créa la liberté,
l'homme se fit esclave (God schiep de vrijheid, de
mensch maakte zich tot slaaf!)
Zooals wij onzen zedelijken levenswandel aanvangea,
zoo zal gewoonlijk ook de voortgang en het einde
daarvan zijn.
Wij nemen in zedelijke kracht toe, naarmate wij
zedelijke slavernij afschudden.
Hoe nader de meeste menschen bij hun graf komen
des te verder zouden zij er zich van willen verwijderen.
Van zijn komen in, tot zijn heengaan uit de wereld
leeft de mensch gedurig tusschen de stervenden en of
schoon de dood een alledaagsch geyal is, toch zijn
er sommige menschen, die zich niet kunnen voorstel
len, dat zij ook eens dood zullen heeten.
Het is onbetwistbaar dat de XlXe eeuw in me
nig opzicht een eeuw van vooruitgang is. Op geen
tijdvak was het onderwijs zoo algemeen, de -persoon
lijke vrijheid meer gewaarborgd, het algemeen welzijn
grooter, de arbeid ruimer betaald, de gemeenschap
gemakkelijker, het reizen te water en te land drukker
en sneller, de uitvindingen van allen aard talrijker,
de menschen beter gehuisvest, gevoed en gekleed. Dit
alles oefent voorzeker een heilzamen invloed uit op
het stoffelijk en verstandelijk leven, maar of die invloed
zich ook uitstrekt tot de moreele verbetering van het
menschelijk hart, wie zou deze vraag met een ja kun
nen beantwoorden P Wat van nature het menschelijk
hart is, blijft hetalleen een geestelijke wedergeboorte
kan daarin verbetering brengen.
Wilt gij des nachts gerust slapen Haat of bedrieg
niemand, maak geen schulden, leef ordelijk en matig,
breng den dag niet werkeloos om, help waar gij kunt,
doe wat gij moet en vertrouw op Hem, die meester
is over leven en dood.
Graanmarkten enz.
Middelburg, 19 Febr. De aanbieding van Tarwe en
Zomergerst was heden vrij ruim, en bestond daarvoor
goede vraag voor verzendingvan de overige graan-»
soorten was de aanbieding en de vraag minder, in de
prijzen is geen verandering op te geven, en is besteed
als volgt:
Puike Tarwe die echter zeer weinig voorkomt f 10.25,
goede f 9.50 a f 10.—, mindere f 9.a f 9.25 Rogge
f 7.50 a f 7.75; Wintergerst f 6.50; Zomergerst f5.50 a
f 5.75 Witte boonen 16.a f 17.Bruine boonen
f 16.a I 17.50 Paarcteboonen 25 ets. hooger, harde
tot f 9.50 gekocht; Groene kookerwten f 12.af 14.
Canariezaad f 12.50.
Versche boter per kilogram f 1.38 a f 1.42eieren
per 100 stuks f 3,20.
Vlissingen, 20 Febr. Boter per kilogram f 1,50
Eieren f 0,90 per 26 stuks.
Prijzen van Effecten.
Amsterdam, 19 Febr. 1880.
Ne.derl. Certific. Werkelijke schuld. 2l/j pet. 667<
dito dito dito .3 r
dito dito dito 4 1023/i
Loten stad Amsterdam 3 108
dito dito Rotterdam 3
Rusland- Obligatiën 1798/1815 5 #97
Certific. Inscr. 5e serie 1854 5 H 585/s
Dito dito 6e serie. 1855 5 79l/j
Obligatiën dito f 1000 1864. 5
dito L. 100 18725 861/#
dito L. 100 18735 86s/«
dito 1877 dito5 90%
dito leening 1867—69 5 77l/s
Loten 1864 5 1457<
Loten 1866 5 144
Aand. Spoorw. Gr. Maatsch. 5 1345/»
Oblig. dito5 921/*
Aand. Kiew-Best5
dito dito Jelez Orel 5 87%
Oblig. spoorweg Poti-Tiflis. 4
dito dtto Jelez-Griasi. 5 t
dito dito Charkow Azow5 873/s
dito Baltische spoorweg3 r 523/4
Polen. Aand. Warschau-Bromberg 4
Weenen. dito dito 5 771/3
Oostenr. Oblig.metal.in zilv Jan./Juli 5 601/9
dito dito Febr./Aug. 5 60%
dito dito April/Oct. 5 60u/if
dito in papier Mei/Nov. 5 ÖO1/*
Italië. Oblig. Z. Ital. spoorweg .3 #49
Spanje. Obligatiën Buitenl 1 #17
dito Binnenlandsclie 1 15s/i$
Portugal. Obligatiën 3 52%,
Turkije. Inschrijving Alg. schuld 1865 5 10s/,
Obligatiën 1869 6 10l/s
Egypte, dito 1876 6 56%
dito 1876 5 867,
Amerik. Obl. Vereenigde Staten 1871 5 j, 10U/8
dito dito dito 1876. 472 1077*
Brazilië Oblig. 1865 5 96%
dito 1875 5 927a
Prijzen van coupons.
Amsterdam, 19 Febr. Metall f 21,30 dito zilver
f 21,327«; Div. Eng. per g 11,70; Eng. Portugal per g
f 11,9772', Bpaansche piasters 147.40; Amerikaanscho
dollars in goud f 2.45.
Amsterdam, 18 Febr. Metall. 1 21,30; dito zilver
f 21,30Div. Eng. per g f 11,70; Eng. Russen per S
f 11,95 Eng. Portugal per f 11,977sFrans f 47,45
Belg. f 47,40; Pruis f 58,70 Hamb. Russen f—Rus-
sen in Z. R. f 1,25; Poolsche per fl. Poolsche Der
Z. R. f Spaansche piasters 47,45; Spaansche
Binnenlandsche f 2,29; Amerikaansche dollars f2,45;
papier f 2.45.
-6
ïden
insel
ont-»
can-
dan
van
>the»
den,
n in
uzij,
odig
•,ning
alen.
ag is
der
s be
lering
.loofs»
uit te
e is.
mincls
Hage
mieene
den
nood»
an.
welke
t van
men,
j uit
er te
AD V KHTENTIEN.
Voor de talrijke bewijzen van belangstelling
op den 18 Febr. 11. ontvangen, betuigt de^
ondergeteekende zijnen oprechten dank. y
J. W. DE FiAAD.
voor het weghalen, op het Terrein
der in aanbouw zijnde Kweekschool,