GROND HANDELSBERICHTEN. zijn gezalfde en bewees ons allen opnieuw zijne groote genade. Laat ons den Heer in een innig en eenstem mig gebed voor die genade danken. De Nowoje Wremja meldt, behalve de reeds be kende bijzonderhededen, dat het keizerlijke farailiediner gewoonlijk ten 6 ure begint maar Dinsdag 11. mim een half uur later zou plaats hebben. De ont ploffing had plaats in het sousterrain, waar de cen trale verwarmings-tjesteilen van het paleis zich bevinden juist op het oogenblik waarop de Czaar, vergezeld van den prins van Hessen en zijn zoon, benevens den vorst van Bulgarije, gereed stonden door de eene deur, en de overige leden der keizerlijke familie, met uit zondering van de zieke Keizerin, door de andere deur de eetzaal binnen te gaan. De ontploffing was zoo zwaar, dat zoowel het keldergewelf als de zoldering der wachtzaal voor een deel vernield werdde vloer planken der eetzaal zijn grootendeels krom geslagen en het servies op den keizerlijken disch werd naar alle richtingen verspreid. Twee bedienden werden ge- wrrd. Hoe sterk de ontploffing was, bewijst ook het groot aantal verbrijzelde vensterruiten in het winter paleis de omringeude huizen langs de Newa-kade. Daar door den luchtdruk het gas uitgedoofd werd, heerscbte er volslagen duisternis in het paleis. De Keizer behield zijne volle tegenwoordigheid van geest. V©®!!? Sêdês. M®srg©su Naar JEmm. Rosse els. (Uitgave van Höveker en Zoon.) Daar zij lichtDit zijn de drie eerste woorden Gods, welke ons van Hem staan opgeteekend. Door alle eeuwen heen klinkt dit goddelijk bevel voort. Daar sij licht! licht op stoffelijk, licht op geestelijk gebied Dat is Gods wil, omdat het licht de bron is van leven, blijdschap en heerlijkheid, omdat het licht ver hoogt wat schoon is, en vinden doet wat nuttig is. Het licht is het element der goeden, der reinen, zooals de duisternis het element heeten mag van al wat be krompen en boos is. Wat het dichtst aan God grenst, ia het licht, Hij is omkleed met licht, ja het onstof felijke, het eeuwige licht is uit Hem. Licht is de eerste voorwaarde van alle zijn en worden, op welk gebied ook, het beginsel aller dingen en daarom klonk, bij den aanyang der schepping, Gods eerste beveldaar -zij Licht Geloof en Crediet zijn beide steunpilaren, het eerste der godsdienstige, het laatste der handelswereld. Zonder Geloof kan geen godsdienst bestaan, zonder Crediet is de handel onmogelijk. Geloof en Crediet berusten beiden, het een in Gods woord, het andere in het woord van menschen. Het Ongeloof zegt tot het Geloof„Geef mij 't bewijs van het bestaan der dingen, die gij aanneemt." Op zijn beurt zegt het Geloof tot het Ongeloof „Lever mij 't bewijs van het niet bestaan der dingen, welke gij loochent en verwerpt." Hét Geloof berust in Gods Woord, en heeft daarin gevonden wat het zoekt, het weet en bezit genoeg om te blijven leven, ja, om sterk te wezen. Het zou op houden geloof te heeten, hadde het meer afdoende bewijzen van het bestaan der dingen waarin het be rust. Het Ongeloof erkent de Openbaring Gods niet, maar het beroept zich op de Wetenschap. Deze laatste weet echter niet genoeg, tast vaak in het onzekere en zoekt nog immer voort. Vooraleer door bewijzen een beslissende uitspraak te kunnen doen, moet zij alles omgewroet, doorzocht en ontdekt hebben wat waar of onwaar is# Wat zal haar laatste woord zijn Het ongeloof weet het niet. Intussehen bezit het Geloof vrede, het Ongeloof geen rust. 1 In de herkenning der liefde Gods tot de menschen en in de wederliefde der menschen tot God, ligt het geheim van den vrede des harten en het heil der ziel. Het is een wet der liefde, dat de sterken de zwak ken beschermen, de meerderen de minderen ten dienste staan, de rijken zich het lot der armen aantrekken, de wijzen de dwazen vermanen, de verlichten de onweten den onderwijzen, de blijden de droeven troosten, en de goeden de boozen tot inkeer trachten te brengen. In dien zij, die voorrechten boven hunne medemenschcn bezitten, overal en altijd de wet der liefde naleefden, er zou veel ellende, veel lijden, veel boosheid uit de wereld verdwijnen. Onderlinge liefde is de hoeksteen van aDe maatschappelijk geluk. Sommige lieden noemen den Bijbel een duister boek het is echter de Bijbel niet, welke duister is, maar wel zij, die hem niet begrijpen. De sleutel van al wat in den Bijbel raadselachtig voorkomt is geloof. Wie dit boek zonder geloof onderzoekt, wandelt in een doolhof. Ieder mensch heeft recht op waarheid, zij is een algemeen erfgoeden zij, die wetens en willens, en ten hunnen profijte, zich van valschheid bedienen om hun min verlichte medemenschen te misleiden, zijn ten minste zoo gevaarlijk als de moordenaars en brandstichters, die uit de samenleving gebannen worden. Als mensch is de Christen een laag gevallen wezen, als Christen staat de mensch boven Gods engelen. Om staatkundige vrijheid te bekomen, wordt er on ophoudelijk strijd gevoerd in de wereld, en worden er stroomen bloeds vergoten. De zedelijke vrijheid is goedkooperhaar voorwaarden zijn zelfkennis, verza king van het kwade en overgave des harten aan Hem, uit wien alle vrijheid voortvloeit. Indien alle menschen zedelijk vrij waren, zij zouden naar geen staatkundige vrijheid te streven hebben. Staatkundige dwang of slavernij zijn slechts het gevolg onzer moreele slaafsch- heid. Wij worden meer slaaf van anderen naarmate wij slaaf van ons zelvcn zijn. Fénélon, de bisschop van Kamerijk schreef zeer juist Dieu créa la liberté, l'homme se fit esclave (God schiep de vrijheid, de mensch maakte zich tot slaaf!) Zooals wij onzen zedelijken levenswandel aanvangea, zoo zal gewoonlijk ook de voortgang en het einde daarvan zijn. Wij nemen in zedelijke kracht toe, naarmate wij zedelijke slavernij afschudden. Hoe nader de meeste menschen bij hun graf komen des te verder zouden zij er zich van willen verwijderen. Van zijn komen in, tot zijn heengaan uit de wereld leeft de mensch gedurig tusschen de stervenden en of schoon de dood een alledaagsch geyal is, toch zijn er sommige menschen, die zich niet kunnen voorstel len, dat zij ook eens dood zullen heeten. Het is onbetwistbaar dat de XlXe eeuw in me nig opzicht een eeuw van vooruitgang is. Op geen tijdvak was het onderwijs zoo algemeen, de -persoon lijke vrijheid meer gewaarborgd, het algemeen welzijn grooter, de arbeid ruimer betaald, de gemeenschap gemakkelijker, het reizen te water en te land drukker en sneller, de uitvindingen van allen aard talrijker, de menschen beter gehuisvest, gevoed en gekleed. Dit alles oefent voorzeker een heilzamen invloed uit op het stoffelijk en verstandelijk leven, maar of die invloed zich ook uitstrekt tot de moreele verbetering van het menschelijk hart, wie zou deze vraag met een ja kun nen beantwoorden P Wat van nature het menschelijk hart is, blijft hetalleen een geestelijke wedergeboorte kan daarin verbetering brengen. Wilt gij des nachts gerust slapen Haat of bedrieg niemand, maak geen schulden, leef ordelijk en matig, breng den dag niet werkeloos om, help waar gij kunt, doe wat gij moet en vertrouw op Hem, die meester is over leven en dood. Graanmarkten enz. Middelburg, 19 Febr. De aanbieding van Tarwe en Zomergerst was heden vrij ruim, en bestond daarvoor goede vraag voor verzendingvan de overige graan-» soorten was de aanbieding en de vraag minder, in de prijzen is geen verandering op te geven, en is besteed als volgt: Puike Tarwe die echter zeer weinig voorkomt f 10.25, goede f 9.50 a f 10.—, mindere f 9.a f 9.25 Rogge f 7.50 a f 7.75; Wintergerst f 6.50; Zomergerst f5.50 a f 5.75 Witte boonen 16.a f 17.Bruine boonen f 16.a I 17.50 Paarcteboonen 25 ets. hooger, harde tot f 9.50 gekocht; Groene kookerwten f 12.af 14. Canariezaad f 12.50. Versche boter per kilogram f 1.38 a f 1.42eieren per 100 stuks f 3,20. Vlissingen, 20 Febr. Boter per kilogram f 1,50 Eieren f 0,90 per 26 stuks. Prijzen van Effecten. Amsterdam, 19 Febr. 1880. Ne.derl. Certific. Werkelijke schuld. 2l/j pet. 667< dito dito dito .3 r dito dito dito 4 1023/i Loten stad Amsterdam 3 108 dito dito Rotterdam 3 Rusland- Obligatiën 1798/1815 5 #97 Certific. Inscr. 5e serie 1854 5 H 585/s Dito dito 6e serie. 1855 5 79l/j Obligatiën dito f 1000 1864. 5 dito L. 100 18725 861/# dito L. 100 18735 86s/« dito 1877 dito5 90% dito leening 1867—69 5 77l/s Loten 1864 5 1457< Loten 1866 5 144 Aand. Spoorw. Gr. Maatsch. 5 1345/» Oblig. dito5 921/* Aand. Kiew-Best5 dito dito Jelez Orel 5 87% Oblig. spoorweg Poti-Tiflis. 4 dito dtto Jelez-Griasi. 5 t dito dito Charkow Azow5 873/s dito Baltische spoorweg3 r 523/4 Polen. Aand. Warschau-Bromberg 4 Weenen. dito dito 5 771/3 Oostenr. Oblig.metal.in zilv Jan./Juli 5 601/9 dito dito Febr./Aug. 5 60% dito dito April/Oct. 5 60u/if dito in papier Mei/Nov. 5 ÖO1/* Italië. Oblig. Z. Ital. spoorweg .3 #49 Spanje. Obligatiën Buitenl 1 #17 dito Binnenlandsclie 1 15s/i$ Portugal. Obligatiën 3 52%, Turkije. Inschrijving Alg. schuld 1865 5 10s/, Obligatiën 1869 6 10l/s Egypte, dito 1876 6 56% dito 1876 5 867, Amerik. Obl. Vereenigde Staten 1871 5 j, 10U/8 dito dito dito 1876. 472 1077* Brazilië Oblig. 1865 5 96% dito 1875 5 927a Prijzen van coupons. Amsterdam, 19 Febr. Metall f 21,30 dito zilver f 21,327«; Div. Eng. per g 11,70; Eng. Portugal per g f 11,9772', Bpaansche piasters 147.40; Amerikaanscho dollars in goud f 2.45. Amsterdam, 18 Febr. Metall. 1 21,30; dito zilver f 21,30Div. Eng. per g f 11,70; Eng. Russen per S f 11,95 Eng. Portugal per f 11,977sFrans f 47,45 Belg. f 47,40; Pruis f 58,70 Hamb. Russen f—Rus- sen in Z. R. f 1,25; Poolsche per fl. Poolsche Der Z. R. f Spaansche piasters 47,45; Spaansche Binnenlandsche f 2,29; Amerikaansche dollars f2,45; papier f 2.45. -6 ïden insel ont-» can- dan van >the» den, n in uzij, odig •,ning alen. ag is der s be lering .loofs» uit te e is. mincls Hage mieene den nood» an. welke t van men, j uit er te AD V KHTENTIEN. Voor de talrijke bewijzen van belangstelling op den 18 Febr. 11. ontvangen, betuigt de^ ondergeteekende zijnen oprechten dank. y J. W. DE FiAAD. voor het weghalen, op het Terrein der in aanbouw zijnde Kweekschool,

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1880 | | pagina 3