GEMENGDE BERICHTEN. j ïiij nu iu Februari doet, vele leden der chris- 6telijk-historische partij, die met »ons program" instemmen. Hij komt in zeer ongewenscht ge zelschap als hij blijft meêrollen aan den grooteu sneeuwbal, en hij weet niet waar die, voort rollende, eenmaal komen zal, wat nog door den sneeuwval op diens baan zal kunnen verwoest wor den. Huivert hij niet als hij aan het doortrekken van die baan denkt? Wij zijn nog niet vergeten wat een Kappeijue met volle bewustheid in's lands vergaderzaal van dooddrukken en onderdrukken sprak, maar een gevierd prediker en schrij ver, als Dr. Bronsveld is, mag geen per on geluk losgelaten dwaasheid van een ongenoemde in omloop helpen brengen, als tegenhanger der uitdaging van een ook door hem bestreden tegenstander. Jeder eonsequenz Al doordravende Middelburg, 6 Februari 1880. Middelburg, 6 Febr. Naar wij vernemen hoopt de Christelijke Zangvereeniging Looft den lieer alhier, op Dinsdag den 24 dezer haar tweejarig bestaan te gedenken, door eene openbare zanguitvoering te geven op de zaal boven de Chr. Burg. school in de Bogard- straat, voor welke uitvoering eerstdaags programma's ah bewijs van toegang voor een geringen prijs ver krijgbaar zullen worden gesteld, ter bestrijding der kosten. Gaarne bevelen wij die uitvoering aan, daar ook een aanzienlijk deel der zuivere opbrengst tot eeu christelijk doeleinde zal worden bestemd, en hopen dus dat de zaal welgevuld zal zijn met belangstellen den, daar ook deze vereeniging tracht mede te ar beiden tot uitbreiding van het Koninkrijk Gods. Bij de Woensdag te Aardenburg plaats gehad heb bende verkiezing- van een lid voor den gemeenteraad werden 89 geldige stemmen uitgebracht. De heeren J. B. Dierikx en W. L. Blindenbach verkregen respec tievelijk 37 en 35 stemmen, zoodat tusschen hen eene herstemming moet plaats hebben. Herplaatsing wegens misstelling, f Tot burgemeester van Kloetinge is benoemd de heer C. Caboord. J)e Staatscourant maakte deze week een koninklijk besluit openbaar dat onze bijzondere attentie waard is. Er Is* door Z. M. besloten zoo luidde het be richt dat de werken door Gedeputeerde Staten van Utrecht bevolen tot verhooging van den Noorder Lekdijk geen uitstel kunnen lijden. Reeds langen tijd is niet zonder zorg de toestand van den Noorder-Lekdijk aangezien. Drie der rijkste gewesten van ons land kunnen in een nacht worden vernield. In Maart 1876 stond het water slechts 5 palm beneden de kruin van den dijk. De dijk op zich zelf is sterk genoeg, sterker dan menige zeedijk, maar als bij hoog water, sterken w;nd of eenig ongemak het water over den dijk loopen kan, heeft men aan die sterkte niets. Wat de gevolgen zouden zijn van een overloopen van dien dijk laat zich eenigszins begrijpen, als men Weet dat het volkrijkste deel van Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht onder water zouden geraken. 200 000 hectaren van 't beste land zouden onmiddel lijk blank staan. Een ramp, grooter dan de over strooming van Szegedin voor Hongerije, en dan die van Mucia voor Spanje was, zou daardoor ons land treffen, werd onlangs in de Tweede Kamer gezegd^ Gedeputeerde Staten van Utrecht hebben na jaren lange onderhandeling eindelijk de verhooging van den dijk bevolen. liet collegie van den dijk was echter gelijk te voorzien was niet genegin zich daarbij neer te leggen, en beroept zieh op den rechter. Daardoor zou de zaak opnieuw op de lange baan geschoven zijn, indien thans niet het besluit gevallen was d.at we bespreken. De uitvoering zal nu geschieden door het rijk, be houdens verhaal van de kosten. De minister van waterstaat zal nu alle krachten inspannen om de be dreigde punten te versterken en te bezetten, nu de dooi de rivieren opzet. Deskundigen zijn liet daarover eens dat er reeds veel te lang gedraald is, en dat dit besluit in waar heid in. het welbegrepen belang des lands niet langer kon uitblijven. De verkiezing te Maastricht is afgeloopen als we raced hadden vorig nommer.) De geestelijkheid heeft het ditmaal met haar candidaat Roberti afgelegd. Hij kon blijkbaar geen genade bij de kiezers vinden. Ook de gekozene, de heer Victor Nijst, is katho liek, maar zal naar men verwacht, uit onbekwaamheid niet behoeven te behooren tot de zwijgende leden der Kamer. De heer V. Nijst verkreeg 1053, de heer Roberti 917 stemmen. Wil men een staaltje van ondernemingsgeest, op het papier ten minste. Ziehier. De heer P. Huet stelt in het tijdschrift voor inge nieurs voor, een nieuwe rivier aan te leggen, uit den Rijn langs Arasterdam, uitstroomende in de Noordzee. De kosten worden begroot op slechts100 millioeu guldens. Waarom stelt men niet liever voor een paar pro vinciën ten behoeve van de Amsterdamsche Rijnvaart ten onderst boven te keeren De Arnhemsche courant maakt de naïeve opmerking dat de papieren op de deur bij mazelen epidemie toch ook al niet helpen. De ziekte breidt zich ongelooflijk snel uit. Sinds „gelooven op gezaguit de kerk is gebannen is het thans op ander gebied overgebracht. We hebben nu te gelooven in het heil van het geneeskundig staats toezicht, iu de leer der hygiène enz. Zoo komt het geloof dan toch weder tot zijn recht. De N. R. C. deelt mede dat door de Rechtbank te Rotterdam verlof gegeven is tot huiszoeking en in beslagneming van papieren ten kantore der Rotter- damsclie llgndelsvereeniging en bij eenige personen, tot de administratie in betrekking staande. De verlangde papieren zijn evenwel vrijwillig aan den rechter-com- missaris ter hand gesteld. De instructie tegen den gewezen directeur Then Bergh schijnt wel valschheden in geschrifte te hebben aan het licht gebracht, maar het is twijfelachtig of de kwade trouw volgens de wet, uit die instructie zal kunnen worden afgeleid. Aanvankelijk was er ook sprake van vervolging tegen andere personen, waaraan evenwel de Rechtbank na onderzoek, geen gevolg schijnt te willen geven. Deze geheel e vervolging is uitgegaan van den Minis ter van justitie. Zondagsrust als gezondheidsmaatregel. Doctoren hebben in ons maatschappelijk leven heel wat te zeggen. Op de z. g. resultaten der medische wetenschap worden kerken en torens gebouwd. Wie zal het ons kwalijk nemen als we ook eens voor een enkele maal een docter oproepen, om zijne beschou wing te leveren over het noodzakelijke van zondagsrus; uit een oogpunt van gezondheid? In het jongste nommer der Stemmen komt eene ge deeltelijke vertaling voor van een voordracht over dit onderwerp door den Bazelschen docter Hagler. „De viering van den rustdag, zegt hij, is thans een ken- teeken der beschaving maar werd tevens in dc grijze oudheid reeds gevonden. Niet alleen het Oude Tes tament, ock het heilige boek der Chineezen Y-King, ook Hesiodus en Homerus, duiden den zevenden dag als een heiligen dag aan. Indiërs, Perzen, Chaldeën. Egyptenaren en Peruanen hebben den zevenden dag voor Rustdag gehouden. Het joodscbe volk heeft zijne nationaliteit mede bewaard door zijne gestrenge viering van den Sabbat. De poging van de eerste Fransche republiek, in plaats van den 7en dag, den tienden als rustdag te nemen, is mislukt. De socialist Proudhon zegt„Maakt men de week een dag korter, dan is de behoefte naar rust nog niet dringendmaakt men haar een dag langer dan is oververmoeidheid het gevolggeeft men alle drie dagen een halven dag vrij, zoo verliest men nog meer tijd door de menigvuldige stoornis, en doet wispelturigheid en ongelijkmatigheid ontstaan geeft men daarentegen na twaa'fdaagschen arbeid twee rustdagen, zoo ruïneert men den arbeider door ledigheid, nadat men eerst te veel van hem heeft gevergd." En ook hij die, des zondags tot arbeiden gedwongen, nu den „blauwen maandag" viert, bewijst eenvoudig de noodzakelijkheid om den zevenden dag tot rustdag te maken. Wie geen goeden zondag heeft komt lichamelijk, geestelijk en zedelijk te kort. Het is ('t is nog altijd Dr. Hag ler die het beweert) bet is daarom de plicht van den wetgever om op zondag rust te verschaffen, om daar door de zondagsviering mogelijk te maken. Het in achtnemen van den zondag maakt niet alleen de weerstandskracht en de werkkracht gedurig grooter, maar verlengt zelfs den levensduur. Volgeus Dr. Muffey wordt het menschelijk leven door het zorgvuldig houden van den rustdag meer dan een zevende deel langer. Dr. Hagler bewijst dat uitvoerig. De tegenwerping dat men geen tijd heeft om den zondag te houden is niets meer dan een uit vlucht. Gezondheid en langer bewaren der arbeids kracht zijn kapitalen, veel grooter dan wat door zon- dagsarbeid gewonnen wordt. De volken die de zon dagsrust het zorgvuldigst in acht nemen, zijn het rijkst. Frankrijk, dat na de vruchtelooze poging om dekaden in te voeren, zijne zondagsrust nog altijd niet herwonnen heeft, wordt door zijne eigene rusteloosheid verteert. Hei aantal der geboorten neemt af; dat der sterfgevallen neemt toe, en het familieleven wordt er waarlijk niet beier op. Ook voor de gezondheid des geestes is zondagsrust onontbeerlijk. De geest wordt, door te groote inspan ning der lichaamskrachten, van zijne elasticiteit beroofd. De vermoeide mensch wordt moedeloos, prikkelbaar, ongeduldig, en (om eens een uitdiukkrag van Busken Huet te gelruiken) #raakt met de bezieling gebrouil leerd." Ook hij die alleen met het hoofd arbeid heeft de zondagsrust noodigdringend noodig. Wie voortdurend met den geest moet arbeiden, en geen zondagsrust hebben kan, loopt gevaar voor ziekelijke aandoening der hersenen. Maar nog 't meest worden de krachten van den geest afgestompt door eentonigen, machineachtigen arbeid. Wanneer daar niet de zondag dien rosmolen voor een oogenblik tot stilstand brengt, zoo komt daar toch vroeger of later, eene reaktie tegen deze invloeden, die den mensch tot eene machine maken dan komt daar eene ontevredenheid, die ten slotte de klassen-haat voedt.Daarom heeft de zondag zoo hooge beteekeni9 in de arbeiderskwestie, de „sociale" kwestie/ Zonder herstelling van den Zondag is deze kwestie niet op te lossen. (Het is een Doctor med. die 't zegt De zondag is niet alleen een rustdag, die vermoeienis en lusteloosheid moet overwinnen hij is ook een dag des menschenwaarop de tot machine geworden mensch wederom menschelijk mensch wordt. De zondag geeft aan den mensch het bewustzijn van zijne zedelijke waarde; verleent aan bet leven van den geringsteu arbeider nieuwe bekoorlijkheid, frissche levenskracht. Hij voelt zich vrij, hij voelt zich mensch hij voelt zich lid van het huisgezin. Maar vóór alles ('t is waarlijk nog altijd de Dr. med. die het zegtis toch de zondag de dag des Heerenwaarop ook armen en arbeiders zich weder verheffen tot Hem, die rijken en armen beiden gemaakt heeft, en rijken en armen ge lijkelijk bemint. Door de pinnen van onzen levenstent vast. te slaan in den eeuwigen grond des levens wordt de diepste behoefte onzer natuur bevredigd, keert de tevredenheid in de harten terug, en wordt de arbeid niet een pijnlijke last, maar een zegen en een bron van vreugde. Heeren die hunne werklieden ook des zondags laten werkenwerken met alle kracht het soci alisme in de hand. Nog veel zegt deze medicus waarop wij van gan- scher harte Amen zeggen. Hoe toont toch iedere grondige beschouwing der dingen de wijsheid der goddelijke weten hoe geldt ook hier voor ons volk gelijk voor alle volken „Tot de wet en tot de getuigenishet zal geschieden, zoo zij niet spreken naar dit woord, dat zij geen dageraad hebben zullen." ïurlt, School eir lending, Ds. Lion Cachet, thans in Zuid-Afrika, wordt in April in het vaderland teruggewacht. De heer G. van Dorssen, predikant bij de N. H. G. te Berkel en Roderijs heeft voor een beroep naar Westkapel le bedankt. Het wrak van de stoomboot Stad Vlissingen is in het openbaar verkocht, aan den heer Bolier, te Scherpenisse, voor f 3000. Te Zierikzee is een ijsvereeniging opgericht, die zich tot het in orde brengen van ijsbanen en van ijsfeesten ten doel stelt. Twee schuurtjes, staande op het gehucht Turkije, bij IJzendijke zijn in den asch gelegd. De vlammen richtten gelukkig in het dichtbebouwde gehucht geen grooter verwoestingen aan. Men meldt nit Sleeuwijk Ter zake van den alhier gepleegden moord worden nog aanhoudend door de rechtbank te 's-Bosch ver schillende getuigen geboord. Terwijl eerst geloof gehecht werd aan het verhaal van A. vau Beest, dat hij Pruyssen geheel bebloed ontmoet bad, onmiddellijk nadat deze de misdaad zou gepleegd hebben, is nu de algemeeue opvatting, dat niemand anders als A. van Beest zelf de misdadiger is, en dat hij zijn verhaal heeft verzonnen om de schuld van zich af te werpen. Door den uitgever van Eigen Haard is als eerste storting uit de opbrengst van bet „IJsnommer" eene som van f 2000 aan de'Algemeene watersnoodcom missie toegezonden. Tijdens de zitting van het kantongerecht te Helder, werd gisteren de rijksveldwachter Kater, van Huis duinen, preventief gevangen gezet, als verdacht van het afleggen van valsche grtuigenis in een strafzaak, ten voordeele van den beklaagde.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1880 | | pagina 2