Een der mannen, die zicli met levensgevaar uit het brandende gebouw gered hebben, is aan de gevolgen overleden. De muren van de verbrande fabriek zijn met over de gracht gespannen touwen omvergehaald. Van het IJsnommer van Eigen Haard zal een af zonderlijke uitgaaf voor 50 ets. verschijnen ten voor- deele der noodlijdenden door den Watersnood in Noord-Brabant en Gelderland. Dit blad, ongeveer 24 bladzijden groot kwarto for maat, zal rijk geïllustreerd zijn met platen van Ch. Böchussen, P. A. Schipperus, G. H. Breitner e a., portretten van beroemde schaatsenrijders, afbeeldingen van sleden enz. enz., en voorts bevatten bijdragen van onderscheidene onzer meest gevierde schrijvers, o. a. van Nicolaas Beets, J. J. L. ten Kate, J. J. Cremer, Q. Honigh, W. P. Wolters, Jo. de Vries, D. van der Keilen Jr., Waling Dijkstra en anderen. Te Vreeswijk ontdekten de dijkwachters J. Val kenburg en J. Drie, iets dat bijna aan het ongeloof lijke grensde' namelijk een man, staande op een ijs schots, met een vlaggetje in de hand, gekleed met regenjas en kastorenhoed op. leunende op een stok, met uitgestrekte armen, de vingers eenigszins krom gebogenN' dat men van ten der steenovens tot tweemaal had hooren schieten, vermoedelijk om een teeken te geven, dat hulp in de nabijheid was, liet men den man verder aan zijn lot overy Eindelijk dreef hij naar de Bosschewaard, doch geen schuit in de nabijheid hebbende, moest men geduldig wachten, want of men al riep, men bekwam ook hier geen antwoord. Nu daeht men het geluk te hebben den man te kunnen redden. Hij naderde al langzaam, tot zoover, dat men de ijsschots naar zich toe kon halen, wilde hem er afhelpen en zag toeneen aan- gekleede pop, de grootte van een man, gekleed als boven is beschreven. Boven aan het vlag getje was als adres geplaatstAan den heer Pincoffs. „Met vriendelijk verzoek dat UE. hem niet zal vast houden ter bevordering van de reis." Op het vlaggetje stond met geschilderde letters„Pincoffs" Culenborg. Na hier eenigen tijd vertoefd te hebben en door vele ingezetenen te zijn bezocht, heeft men hem de reis laten vervolgen, met verzoek hem ook niet op te houden, opdat hij spoedig Botterdam moge be reiken. 't Is aardig bedacht door de Kuilenburgers, 't heeft veler lachlust opgewekt. „De Vuchterstraatte 's Bosch levert bij overstroo mingen steeds een alleraardigst schouwspel. De geheele straat, bestaande bijna uitsluitend uit winkels, licht diep onder water. De neringen staan stil, maar toch j is het op de brecde straat druk, bijna woelig. Yele groote vaartuigen varen onophoudelijk af en aan in bakken en op vlotten steken honderdeu over; terwijl de jeugd en de jongelingschap op stelten bij scharen het water ingaan. Ondertusschen maakt de post, die de brieven in een zakje op de bovenverdiepingen aan reikt, zijn rcete in een sjees en gaan zware karren stadsdienst door het water, om behoeftigen en wie wil gratis op de bestemmingsplaats te brengen. Voor het water staan den geheelen dag honderden nieuws gierigen de drukte gade te slaan. Dat er soms ge lachen wordt, als een onhandig schipper in 't water terecht komt of een steltenlooper een nat pak haalt, is te begrijpen. „Geheel anders is het in de achterbuurten, als de Oude Bogert; Beurzenshoek enz., waar armen en werk lieden wonen. „Daar is het eenzaam en somber. Dc bevolking, die anders meer op straat dan in huis leeft, is naar bovenkamertjes en zolders verdreven. Daar liggen ou den van dagen, zieken, zwakke vrouwen en kleine kinderen in enge ruimten bijeen, zonder frisch water, zonder behoorlijke luchtverversching. Daar moet men des morgens wachten, tot de liefdadigheid het voed sel voor zoo vele grage magen brengt. Nu, daaraan ontbreekt het gelukkig nietgroote karren met broo- den en ander voedsel rijden den geheelen dag naar de afgelegen buurten. Maar toch, het is daar somber, stil, ongezond, in een woord, akelig. „De werkman is thans zonder werk, maar velen maken groote verdiensten juist door het water. Wie zijn rug gebruikt om menschen te dragen, wie een handwagen of voertuigje bezit om over te zetten, maakt dagelijks bijna een weekloon. Ongelukkig gaat echter een groot deel der winst bij velen als Schie dammer door de keel. BUITENLAND Vooral uit de houding die het Engelsche be stuur tegen de koppige Hollandsche boeren, die maar niet willen gelooven in het profijt der annexatie, aan neemt kan men duidelijk opmaken dat de toestand aan de Kaap gespannen is. Tegen de leiders der beweging, Petrorius en Paul Kriiger is bevel tot inhechtenisneming gegeven. Het streven van Engeland is duidelijk. Het zal de Kaap gaan als Afghanistan. Men zal spoedig gelegenheid vinden de Transvaal te behandelen als een weerspan nig en daarna onderworpen land. Alle bladen, ook de Engelsche, deelen den tekst mede van de besluiten, die in de groote bijeenkomst der Transvalers genomen werden. Zij komen neer op het volgende verlangen Dat de vice-president onverwijld optrede als Staats president dat terstond, overeenkomstig de Grondwet, de Volksraad bijeengeroepen worde; dat het Nationale Comité zoo spoedig mogelijk de noodige stappen neme tot het terugerlangen der Transvaalsche onafhanke lijkheid en dat zoo spoedig mogelijk het Transvaal sche Gouvernement hersteld worde, overeenkomstig de Grondwet. De derde en vierde resolutie luidden „Wij verklaren dat wij ons nooit onderwerpen zullen aan het Britsche Gouvernement, en dat wij voortgaan na drukkelijk te protesteeren tegen alle Engelsche pro clamaties. Wij verlangen niets dan onze onafhankelijk heid, en verklaren plechtig bereid te zijn ons bloed en leven daarvoor te willen opofferen." Het Turksche ministerie heeft aan de buitenland- sche hoven doen verkondigen dat het gaarne in vrede wil blijven leven met de mogendheden, en daarom aan den Bijbelvertalenden priester gratie heeft ves teend. Hij had geen gratie noodig, zegt de Engelsche ge zant, de man misdeed niets. Herroep uw vonnis als onrechtvaardig, of.P ©MIE MAABDWSaKSS van de maand Januari bevatten belangrijke opstePen. We zouden gaarne, indien slechts onze ruimte het toe liet, een overzicht leveren van Boissevain's opstel in de Gids, en van Ons huisgezin bedreigdin de stem men voor Waarheid en Vrede. Daar hot laatste ons allen bijzonder interesseert laten we hier een klein deel van dat opstel volgen. Nadat de gevaren zijn aangewezen voortvloeiende uit het modern, begrip van „huisgezin" vervolgt de schrijver aldus Ik wil u wijzen op eenige gevaren, welke ook die gezinnen bedreigen, waar de bijbel in eere is. Gedurig treft het ons, dat kinderen van ernstige ouders, en een naam dragende bij al wat Jezus Chris tus belijdt, geliefd openlijk en beslist aan de zijde zich scharen van de vijanden van het Evangelie naar de Schrift. Hoe komt dat toch? Er zijn toch zoo veel beloften voor onze kinderen; wij lieten hun toe reiken het zegel des verbonds, dat God ook met hen wou oprichten: wij hebben voor hen gebeden en toqh, hoe ver dwalen zij af; hoe nadrukkelijk ver werpen zij het zachte juk van den HeilandIk weet het, de godzaligheid is geen erfgoedmaar tot den stokbewaarder werd toch gezegden gij zult zalig worden, gij en uw huis. Ziehier het gezin als een geheel. Het staat en valt met zijn hoofd. Er is één kracht, die alles leidt en bestiert. Het komt mij voor, dat wij dit al te veel missen. Ook in de meeste christelijke gezinnen is al te zeer het individualisme doorgedrongen. Het christelijk leven heeft een te wei nig vasten vorm aangenomen. Vele discipelen van den Heer hebben het evangelie gehoord, zijn tot bekee ring gekomen door de prediking van een vreemdeling; het was niet de kerk, die hun het brood des levens reikte het was niet in den moederlijken schoot eener levende gemeente, dat zij werden gevoed en gesterkt. Op zich zelf sionden zij. Dat hoe zullen wij het noemen? dat onhistorische, dat onsamenhangende in den weg, waarlangs zij wandelden, spiegelt zich ook af in hun opvatting van het geestelijk leven. Men vereenigde zich hoogstens tot een kleinen kring, waarin wel veel genoten werd maar de gemeen schap werd niets tastbaars, nam geen vasten vorm aan en vervloeide daardoor al te gemakkelijk. Vele chris tenen in ons vaderland zingen bijna uitsluitend uit- heemsche geestelijke liederenvoor de oudere is de opperzangmeester Malan, voor de jongere is het San- key. Op de kinderen heeft dat onhistorische karakter van 't geestelijk leven den indruk gemaakt, alsof het iets bijzonders was, iets dat samenhing met bloot-in- dividueele eigenaardigheden en omstandigheden. Het plantte zich niet voort. De Béveil had één geslacht verwektmaar het ging er mee als met gewassen, die in een vreemde aarde wel bloeien maar geen nieuwe generatie voortbrengen. Daar kwam nog iets bij. Het christendom van vele discipelen des Heeren heeft iets uithuizigs. De inwen dige zending, waaraan men zoo ijverig meewerkt, maakte overvloedig in het oprichten van tallooze c.o- mité's, vereenigingen, kringen, kransen. Wie is geen lid, geen bestuurder van een of ander En zoo komt het, dat vele vaders en moeders 's avonds niet thuis zijn en in het midden van hun eigen kroost, maar collecteeren voor verwaarloosde kinderen van anderen, of ijverig naaien voor de arme weezen. Menigeen zal in den oordeelsdag den Heer wef V- Heer, zijn wij geen lid van Dorcas geweest, wij geeu ijverig voorstander van meer dan één- telijke zaak? Maar de Heer zal vragen: waar lp de kinderen, die Ik u gegeven had Gelooft gij n. j dat wij hier wijzen op een bron van veel kwaad rl Wordt het familie-leven niet bedreigd, lijdt het althans geen schade door al dat bezig zijn met anderen Ge lijken wij niet vaak op den man, die voor zijn ven- - ster gezeten nauwkeurig ziet wat er gebeurt, op den wef, naar niet opmerkt, wat in zijn eigen woning plaats grijpt En ziet hier een zaak, waardoor het familie-leven ernstig schade lijdt Ik moet u op een ander gevaar wijzen. Zoo even. spraken wij van het individualisme than5 moéten wij het formalisme vermelden. Het is naar het ons voorkomt, een groote zegen, als de kinderen door den invloed, het voorbeeld, het gebed der ouders ais met zachten drang worden ingeleid in de gemeente; maar de ouders mogen niet vergeten, dat de Geest blaast waarheen Hij wil. Wat menschen behaagt, die God heeft gevoerd langs een moeielijken weg, door veel strijd en twijfel dat is niej abijd welgevallig aan anderen, die den Heer, gelijk Timotheus, van hun jonkheid aan hebben gezocht en liefgehad. Kinderen hebben gaarne eigen glas en bord welnu hun moet ook de vrijheid gegund wordeu om het water en het brood des levens zich te zien toegediend in een vorm, die het meest aan hun behoefte voldceL Vele vaders en moeders vergeten, dat zij jong zijn geweest. Een huisvrouw vertelde mij eens, dat zij 's avonds de leer redenen van Smytegeld voorlas, maar dat de kinderen er niet bij stil wilden zitten. Die kinderen waren als bijzonder woelig allen menschen bekend maar zij behoefden dat niet te wezen, om minder geboeid te worden door een voorlezing, waarvan het min verstan- iige ieder in het oog moet vallen. We moeten het evangelie overzetten niet alleen in het Soendaneesch maar ook in het Nederlandseh van deze onze negentiende eenw. En dat evangelie zal dan blijken nog iets anders te bevatten dan het raakt niet en smaakt niet. Helaas, vele kinderen uit christelijke gezinnen hunkeren naar het oogenblik, waarop zij de ouderlijke woning verlaten zullen. Dan gaan zij naar den schouwburg, naar concerten, naar danspartijen, dan breekt het jaar der vrijlating aan. Weinio-e dingen op de wereld zijn treuriger dan zulk zich afwenden van het huis, waar men een vader en een moeder achterlaat. Het is niet altijd de schuld van de ouders, dat zulke gedachten varen in het hart hunner kinderen. Er is een macht der zienlijke din- hener is een stroom, die velen meesleept, en men 1 moet wel vast staan om niet te wo:den weggerukt. Maar heerscht niet in menig gezin veel meer de wet dan het evangelie? Zijn soms de .vermaningen niet e te vele, en vergeet men niet te vaak, dat al wat lief- 0 lijk is en welluidt moet worden bedacht? Is de Zon- dag een feestdag, die met blijdschap als de eersteling der dagen elke Veek wordt begroet, of de langste der j zeven dagen, naar welks einde men telkens verlangt? Worden onze christelijke feesten met opgewektheid 'J gevierd, zoodat hun beteekenis, zoodat de feiten, welke zij in herinnering brengen, spreken tot het hart onzer kinderen Hebben wij eenigen zin voor familiefeesten Verbindt, wat wij u bidden, aan het woord feest niet j de gedachte van kostbare maaltijden en prachtige ge- j': schenken, maar een leest moet de uitdrukking zijn al is het door een kleinigheid van een bijzonder 1 sterk gevoel van liefde en dankbaarheid. God is ten allen tijde een zon en schildmaar de kinderen I. moeten het gevoelen, dat zij ook in huis, in hun ouders een zon hebben, die koestert en vervroolijkt, en een schild dat hen beveiligt. De ouders moeten niet tusschen de zon en hun kinderen in gaan staan, j en het kroost moet niet, teiwijl hei van het schild L niets ontdekt, des te meer ervaren van de roede. if Men kan het eerlijk meenen en toch zich vergissen, men kan het goede willen en toch veel goeds beder- ven. Jezus Christus moet in het huisgezin den toon aangeven, en dan heerscht er geen onnatuurlijkheid, geen^dwang, geen onreinheid. Hij heeft een hart voor allen en voor alles, wat een memchelijk hart vervul- j len mag. En al heeft hij op aarde geen eigen gezin j gevormd hij was een middelpunt van liefde, van ui vriendschap, van toewijding, zoodat overal waar hij kwam, de vreugde verhoogd, en het leven geheiligd werd. Hij wil iels brengen in onze woning, ook al is zij 1 niet ruim, dat den jongeling reinigt terwijl het hem adelt, en de jonge dochter een blik geeft op het leven, die voor ijdelbeid en voor stroefheid bewaart. Denkt u het gezin van Luther, waar zooveel gebeden en gestreden werd, en toch alles blijdschap ademde en vrede. Denkt aan hetgeen gij zoudt kunnen doen i en wezen, vaders en moeders, zonen en dochteren iil Laat uw christendom gemeend, laat het een leven zij»? Een gezin zij het uwe met den bijbel! Maar de'" V» niet zeggen met een halven bijbel, of met een- _j£ beheksten, maar met den bijbel in zijn veelzj. *.anrP in zijn onbekrompen toepassing op heel het schen- en fatnilie-leven.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1880 | | pagina 3