HET ZUIDEN, (1IIUISTILI.JK-!IIST0RISCII 6LA9. IV'. o2o. v Donderdag 27 November. Benoeminapan Burgemeesters. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1,50. Enkele nommers- 0,05. Uitgever: P. O. WIJTMAN, tb MIDDELBURG. Prijs der Advertentiën: :-dal Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 16^ regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Het wetsvoorstel van het kamerlid van Kerk- wyk wordt onderhanden genomen. Hij wil art. 59 der gemeentewet veranderd hebben, dat luidt-ajle burgemeester wordt door Ons (den 'voor den tijd van zes jaren benoemd." daarvan wenscht hij te lezenDe ^meester wordt door Ons benoemd, nadat den Raad eene aanbeveling van drie per- bnen, door tusschenkomst van Onzen Commis saris in de provincie (vroeger gouverneur), aan Ons is ingediend. Indien die aanbeveling niet is ontvangen binnen den van Onzentwegen gestelden termijn, wordt tot de benoeming over gegaan zonder die aaitje veling." Slechts ter loops doden wij in ons no. 515 van onze instemming met dit voorstel blijken, waarom wij het nu onzen plicht achten ons nader te verklaren. In de liberale" bladen vindt het voorstel van alle zyden tegenstand. Een geacht inzender verklaarde zich er tegen in een stuk, opgenomen in ons no. 523. Het ons naverwante blad Het Westen ziet er in een liberalistisch streven, ontbinding van het (koninklijk) gezag, zelfre- geering en heerschappij van den volkswil." De Standaard zwijgt. Inderdaad, er is nog al wat tegen in te brengen. Het is des voorstellers wensch dat zooveel mogelijk iemand uit de gemeente ook de hoogste betrekking in de gemeente zal bekleeden, en daartegenover wordt de niet weg te redeneeren mogelijkheid gesteld, dat de kleine gemeenten meermalen geen geschikte personen voor die betrekking onder hare inwoners zullen kunnen aanwijzen. De mogelijkheid dat door geld of verwant schap invloedrijke personen zullen worden aan bevolen, al hebben zij weinig l^grip van den hun wachtenden werkkring. De mogelijkheid dat kerkelijke invloeden zich bij de voordracht zullen doen gelden. De mogelijkheid dat een door eene, zij het ook geringe, meerderheid aanbevolen burge meester die meerderheid zal naar de oogeu zien, en der minderheid haren tegenstand zal Inpeperen, en nog een aantal andere mogelijk heden meer. Wij kunnen in die alle niet treden. Groote bladen hebben er kolommen over volgeschreven, zonder aan het einde te komen. Ieder kan ze zich het best met het oog op zijn eigen woonplaats indenken. Maar tegenover de genoemde mogelijkheden staan er ook andere. De koning kan ook, al wordt het voorstel aangenomen, toch eene be noeming doen buiten het voorgedragen drietal, daarvoor is dan de deur niet gesloten, als wer kelijk dat drietal, waarop ook personen uit naburige gemeenten mogen voorkomen, al te weinig waarborgen aanbiedt voor eene goede behartiging der gemeente-belangen. Het spreekt van zelf dat de koning in de meeste gevallen aan de benoeming niet meer doet dan haar ouderteekenenZ. M. kan bezwaarlijk voor elke der 1200 gemeenten van zijn rijk den besten man kennen. De ministers en de com missarissen des konings oefenen op de benoe mingen een overwegenden invloed uit. Treffen zij het doel altoos zoo goed? Hoe ging het in de laatste jaren te Domburg? Heeft Breskens in twaalf jaren geen zeven gestuurde burgemeesters versleten? Zijn er geen burgemeesters, die per postkar aankomen, als brieven van onbekende hand? Zijn er geen als het ware per kruiwagen uaar hunne gemeente gegaan, geduwd door mannen, die zelf den weg te vragen hadden? Ministers en commissarissen des konings moe ten ook al, omdat ze niet alwetend zijn, door anderer oogen zien. Is het nooit gebeurd dat een heertje uit verre streek ergens burgemeester werd, omdat een geneesheer hem verandering van lucht aanbe val, en hij in zijn herstellingsoord toch iets te doen moest hebben Is het niet mogelijk en zeer waarschijn lijk dat anti-kerkelijke invloeden bij de benoeming in het spel komen? Is het zoo zeldzaam, dat een van buiten in gevoerd burgemeester al spoedig partijman ii Meestal zal hij partijman zijn in den geei des ministers van binnenlandsche zaken, en menigmaal partijganger in dienst der in de Tweede Kamer heerschende meerderheid. Zie, dat zijn ook mogelijkheden, waaraan nog meerdere toe te voegen zijn. pr^ plaats b a%^ plaA naa^ Maar wij hebben ons niet in de eerste pi; in al die mogelijkheden te verdiepen, niet ieder voor zich toe te passen op de pi; zijner inwoning. Wij hebben te vragen het beginsel, neergelegd in het bestaande ar tikel, neergelegd in het voorgestelde. Niets verbaast ons daarbij meer dan houding van Het Westen. Hoe rijmt dat blad zijne uitspraak met are. 10 van het anti-revolutio nair program Het centralisaeren, het sa^ ..trekken van alle bestuur in - in naam van die des konings, feitely^Tn die van den minister, uitverkoorne der kamermeerderheid dat is het streven der liberalisten. De beste burge meesters, ook al zijn ze uit hunne gemeente of de naaste omgeving daarvan, hebben nu toch het gebrek van afhankelijke rijksambte- j De wind waait er nu niet gunstig voor, naren te zijn, aangesteld om in de gemeeuten daarom is het wel wat ontijdig. te zijn, wat de commissarissen zijn in de pr< vincie. Het liberalisme, stout en met schoorK, nende redenen optreebpde. pakt zoo'-^mt menschen in. Dit zien wij ook aan het inge- zonden stuk van W. in ons voorlaatste num mer. De boerenman, die bijna zijn naam niet kan teekenen, door hem vermeld als den heer van Kerkwijk bedankende voor het geopend vooruitzicht op het burgemeesterschap, die boerenman is eene uitvinding van Uilenspiegel, het spotblad, dat opneemt wat de N. Rotterd,. Courant niet durft plaatsen. Nogtans kunnen de inwoners van de gemeente van den heer W, het met hun burgemeester goed getroffen heb ben, en zeker willen zij hem niet in ruil geven voor Uile' ^gel's boerenman, zoomin als yoor een burge. £$er naar Uilenspiegel's harte. De redeneering van de liberale" bladen tegen van Kerkwijk's voorstel komt hi< neder, dat de burgemeesters milder hoof<5 der gemeenten zijn dan agenten van het bestuur in die gemeenten. Er—jni. staat ons tegen, 't Is ons volstr^^y verschillig of de burgemeester, middênpersoojJ tusschen het rijksbestuur en de burgers, dat if krachtens aanbeveling dier burgers, door keuze uit een drietal van hoogerhand aannemelijk ge* achtdan of bij iemand is, van hoogerhanc gezondenom, zooals de heer van Kerkwijk/'ir de toelichting van zyn voorstel doet uitkomen, soms in de gemeente eene andere richting te ver-^ te ^.woordigen, te brengen misschien, dan die i? burgerij. n hierover zwijgt De Standaard niet. t Is pas een rond jaar geleden, dat daarin met onbetwistbare juistheid zagen getoond, dat het rijk is saamgesteld uit di trapsgewijze verzameling van gezinnen, ge meenten (liever dorpen en steden) en proviün ciën, terwyl omgekeerd het liberalistisch, bel revolutionair beweren is, dat de staat is ver deeld in provinciën, gemeenten en personen. Welk is de grondslag, de eenheid? De alles reglementeerende staat? Of het door God ingesteld en verordend gezir,e Het gezin waarvan de vader rechtens hel hoofd is, waarvoor de landsregeering waakt waarvoor de landsregeering alleen doet, wat d< kleine kring niet kan? Of de staat, die tot den onderdaan zorj buk en zwijg? Zeer verwondert het ons dat bij een mai als de heer van Kerkwijk de natuur zoozee de leer te machtig is geworden, dat hij in zij] voorstel een ook ons dierbaar beginsel track in toepassing te brengen. Maar daarom zal hel j ons niet verwonderen dat het wordt verworpen r*„,i -„i. 9

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1