t. IIHI ST HIJ k!l IS TIMU S C !1 ILAD.
Zaterdag 22 November;
M". 823:
HET ZUIDEN,
Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag
avond ten 8 nre, bell i!ve op Christelijke feestdagen
Prijs per drib maanden francof 1,50.
Bnkelè nommérs- 0,05.
Uitgever:
I». G. W IJ T M A. IN
IB
mDDELBTJRG.
Prus dek Adykmenmen:
Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1—fl
regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 10 cents per regel.
MiddellJufg, 21 November 1879.
Joden en Jodengenooten.
In Daitschland.
/7Overal ia de wereld trachten de Joden zich van
de oppermacht meester te maken." En overal in de
wereld vindèn de Joden tróuwe bondgeoóoten in de
gedoopte, zich nog wel met den naam van Christen
sierende manneD, maar die echter in de werkelijkheid
het met hen in de groote hoofdzaken eens zijn.
Zoo luidde onze mededeeling in ons notnraer van
Dinsdag. Ten bewijze voor de waarheid dezer stelling
gaan we den invloed der Joden en van hunne helpers
ih Duitschland even bezien* Dat kan ons tot leering
eü waarschuwing tevens zijn.
In Duitschland heerschen de Joden evenmin door
hun aantal als in andere landen. Berlijn telt wel het
cijfer van 45000 Joden onzer zijne inwoners, maar
wat zijn deze onder de 2 raillioen zieleo die de
wereldstad telt. Het Jodendom in Duitschlaud heeracht
door de macht Vaii het kapitaal en der pers. Het
loopend kapitaal is, vooral in de Pruisische hoofd
stad, in hunne handen, en verreweg de meeste bladen
worden door hen geredigeerd.
Iq de dagbladpers maken de Joden schier dagelijks
zich vroolijk over de instellingen en de leer der
christelijke kerk. Een leeraar of predikant wordt door
hen bijna nooit dan als een huichelaar ten toon ge
steld. Het gewone verschijnsel, ook bij ons niet on
bekend, ontdekt men óók daar, nl. dat rnenigeen die
van de leer en de instellingen der christelijke kerk
niet het minste begrip heeft, spot en verachting te
baat neemt om daarmede zijn hooger standpunt van
verlichting en beschaving te kennen te geven.
Met behulp der oeconoiöische wetten wisten zij de
macht van het kapitaal, naast die der pérs te ver
werven, en overtuigd dat het geld een macht is, zijn
ïe allen. Spreekt in aanzienlijke kringeu het woord
„jood" niet uit, want een storm van verontwaardiging
verkrijit ge tegen u. Voor twee jaren schreef een
financieel blad het woord „jood" in zijne kolommen.
De redacteur werd tof straf van de beurs geworpen.
Eért wezenlijk schrikbewind oefenen de Joden te Ber
lijn uit.
Is het wonder dnt zoodanige overmoed eindelijk
niet meerte dulden is? Strijden niet de philosophische
godsdienstige en cosraopolistische beginselen der Joden
tegen de beginseleu van die Christenen, die aan nog
iets meer dan aan den eenvoudige» naam hechten.
Vele DuitscherS waren de Judtnherrschaflmoede.
Voor twee jaren stichtte de bekende, bekwame en
geloovige hofprediker Stöcker een christelijke ar-
beidersvereeninging, als tegenwicht van de Sociaal-
democraie en de dagbladpers. Velen sloten zich bij
deze vereeniging aan. De Joodsche pers begon weder
als van ouds, den hofprediker en zijne gezellen met
spot en schimp te overladen. Stöcker bleef niet in
gebreke de hem toegeworpen handschoen op te ne
men. Het vraagstuk der joden en hunne pers werd
op de vergaderingen der christelijke arbeiders-vereeni-
ging aan de orde gesteld, Eg op zóódanige wijze aan
de orde gesteld, dat het politieke leven te Berlijn thans
door deze jodenkwestie wordt beheerscht.
Stöcker wees van een christelijk standpunt op cfèr
joden heerschappij. Zal het christelijk Duitschland toe
laten dat de joden den toon aangeven Zult gij u nog
langer onder hunnè voogdij sébikken, zoo lniddeu
zijne op talrijke vergaderingen gestélde vtagen.
Eu het antwoord van een groot deel van het Duit-
sche volk, de conservatieven, was een artikel aan 't
hoofd vau hnn verkiezingsprogramma, wéa'rdoor werd
bekend gemaakt dat zij geen jood voor de wetge
vende vergadering zouden kiezen.
De hofprediker Stöcker werd, gelijk men weet, wel
gekozen.
Ten gevolge van een en ander heeft zich eene Anti-
Seinit-L1ga Anti-Joodsche Vereeniginggevormd. Die
Vereeniging verklaart dat zij niet bezield is met de
begeerte van vervolging, maar slechts een vreedzaam
verbood tot verdediging uitmaakt. De hoofdbepalingen
daarvan zijn de volgende:
lo. De vereeniging, bestaande uit leden buiten de
joden, hééft teh' do'èl alle aü'dére D'aitschers van élke
godsdienstige richting, partij of maatschappelijken
toestand, gemeenschappelijk aau te sporen om het
duitsche vaderland te redden van geheel in handen
der joden te vallen en alzoo de gerraaansche bevol
king een dragelijk bestaan in het land te verzekeren
2o. De Vereeniging zal met alle wettige middelen
beletten, dat de Germanen door de joden verdrongen
worden. Het Semitische ras zal eene stelling moeten
innemen, die overeenkomstig is met haar numeriek
aantal en de Germanen moeten bevrijd worden van
de verdrukking, die het jodendom over hen uitoefent,
terwijl aan hunne kindeféó het volle recht verzekerd
wordt op allé ambten en waardigheden ia het duit-
sclie Rijk.
3o. Tot bereiking van dat doel zal de Vereeniging hare
medeleden en andere vereenigiUgen, die gelijkelijk
denken, steunen met geld, voordraéhten, biblio
theken, dagbladen enz. Vooral zal zij op het
gebied van de politiek en van staathuishoudkunde
niét-joódsché concurrenten begunstigen, als die tegen
over joden gesteld worden. Zoowel op openbaar als
privaat gebied zal men zorgen het land te bevrijden
van der joden overwicht in het bestuur van gemeen
ten en van den Staat, in de vtretsrevèride vergaderin
gen en der maatschappij. Door beurzen en onderwijs
zullen begaafde niet joodsche jongelieden ondersteund
worden en de ongelukkigen trachten te helpen, die
onder het dienstjuk der joden gebukt gaan. De jood
sche drukpers zal bestreden worden door de oprichting
en ondersteuning van niet-joodsche bladen. Eindelijk
zal de Vereeniging er zorg voor dragen, dat er clubs
worden opgericht, die in de statuten den toegang van
joden uitsluiten.
4o. Het symbool der Vereeniging dat het Geloof
met het Vaderland ineen sluit, is het kruis op een
eikenblad en hieruit volgt dat zij niet aanvallend te
werk gaat. Zij onthoudt zich van alle vervolging en
daden van geweld. Politieke vraagstukken worden niet
besproken.
Het verbond tegen de joden heeft in Berlijn, Dres
den en Breslau reeds aanleidinar tot kleine straat be
wegingen tegen de joden gegeven. Een aantal vlug
schriften worden tegen de joden migegeven. Het
eerste daarvan was van Wilhelm MarrKies geene
joden", waarin alles voorkomt wat maar met moge
lijkheid tegen de joden kan aangevoerd worden. Marr
2elf is een bekeerde jood en eén jocïenhate]
Eerstdaags zal hij het eerste Dommer van een Duitse
tijdschrift uitgeven, Die deutsche Wachtdat alleen d
joden zal bestrijden. In de laatste weke.» zjjti nie
minder d&n 30 tijdschriften voor en tegen'de jode'
uitgegeten.
Gelijk te verwachten is, zijn de joden niét lijdèlq
tegenover deze beweging gebleven, maar voornemen
een tegenbond te vormen. Het Montagsblatt deel
mede, dat vele joden in Berlijn zich vereenigd e
verbonden hebben om zich geheel te onttrekken aa
alle ondernemingen van handel en industrie van bèf
die deelnemen aan de anti-joodsché beweging of leqe
zijn van de nieuwe Anti-Setmt-Liga". Men zegt dn
de joodsche gemeente een zijner vertegenwoordigei
tot dén keizer zóu gezonden hébben m over dè vei
volging tegen hen te klagen. Lina Morgenstern,-een
bekende dame, die aan het hoofd van vele vereeni
gingen ten nutte van haar volk staat, heeft zich i
persoon bij de keizerin over den joden ver vólger Stöcke
beklaagd, wiens chfistelijk-sodiale vereeniging op grof
daarvan de volgende resolutie genomen' heeft„c
christeUjk-sociale vergadering van werklieden betui;
dén heer hofprediker hare hoogacj: en hare ve
achting jegens de joden, die hem dW*ks beleaiige
met scheldwoorden en lasteringen,
Lina Morgenstern, die zich over den heer Stöckefw
kommerd maakt en hem leugenachtig beschuldigt va
jodenvervolging, den raad om zich voortaan met hai
eigene zaten té bemoeien."
Het hoofdorgaan der joden, de Berliner Börsencouru
en' pastor Sïocker hebben wederzijds een proces wegei
laetering tegen elkander aangevangen. Met gespannt
belangstelling wordt de verdere gang der joden-kwest
gadegeslagen. Alles toont aan dat wij eefSt aato1 h
begin der beweging staan, die van ver strekkehc
gevolgen dreigt te worden.
Daar is wel geen Nederlander die zijn land
volk kent en liefheeft, van wat stand of rich tin
ook, of hij zal met diep leedwezen het overlijdt
hebben vernomen van den 27-jarigen luitenant ter Z:
R. L. Koolemans Beijnen..
Slechts eenmaal hadden we het voorrecht deze
jeugdigen officiei* zijn levenstaak te hooren bepleitei
Zijne woorden maakten op ons, als op zoovelen d
hem hoorden, een blijvenden indruk. Redenaar in
weinige gaven als hij was, bewees en toonde hij dat h
geloof hem kracht verleende. Het geloof dat de krac
was, waardoor eenmaal o- ze zeehelden zoo menig g
vaar te boven kwamen, op zoo roemrijke wijze in l
kille Noorden zoowel als iu de tropische zeei
lauweren plukten.
Koolemans Beijnen was een man van de daad,
daad die niet alleen voor eenige oogenbltkken 1
geestdrift prikkelt, maar die doet deelen in d
gloed eener vaste overtuiging, die niet wankelt,
teruggaat bij tegenspoed, maar een hooueren lof?*®
dan iu het omzetten der resultaten in guldens.'**'
Beijnen was een degelijk man. \k,
In 1875 en 1876 nam de luitenant Beijr 2
aan den tocht naar de Noordpool met het Eiigélsi
schip de Pandora. In het vaderland van Bare
teruggekeerd, wist Beijnen de Nederlandsphe. ïi£
wakker te schudden vo^r de pooltochten, die gro
leerschool van zeelieden als Barents en Nelsou.
Barents werd uitgerust en Koolemans Beijnen maa
als officier den eersten tocht onder Nederlands
vlag mede.
Aan boord van. de Macassar, op de kust van