t. IIHI ST HIJ k!l IS TIMU S C !1 ILAD. Zaterdag 22 November; M". 823: HET ZUIDEN, Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 nre, bell i!ve op Christelijke feestdagen Prijs per drib maanden francof 1,50. Bnkelè nommérs- 0,05. Uitgever: I». G. W IJ T M A. IN IB mDDELBTJRG. Prus dek Adykmenmen: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1—fl regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. MiddellJufg, 21 November 1879. Joden en Jodengenooten. In Daitschland. /7Overal ia de wereld trachten de Joden zich van de oppermacht meester te maken." En overal in de wereld vindèn de Joden tróuwe bondgeoóoten in de gedoopte, zich nog wel met den naam van Christen sierende manneD, maar die echter in de werkelijkheid het met hen in de groote hoofdzaken eens zijn. Zoo luidde onze mededeeling in ons notnraer van Dinsdag. Ten bewijze voor de waarheid dezer stelling gaan we den invloed der Joden en van hunne helpers ih Duitschland even bezien* Dat kan ons tot leering eü waarschuwing tevens zijn. In Duitschland heerschen de Joden evenmin door hun aantal als in andere landen. Berlijn telt wel het cijfer van 45000 Joden onzer zijne inwoners, maar wat zijn deze onder de 2 raillioen zieleo die de wereldstad telt. Het Jodendom in Duitschlaud heeracht door de macht Vaii het kapitaal en der pers. Het loopend kapitaal is, vooral in de Pruisische hoofd stad, in hunne handen, en verreweg de meeste bladen worden door hen geredigeerd. Iq de dagbladpers maken de Joden schier dagelijks zich vroolijk over de instellingen en de leer der christelijke kerk. Een leeraar of predikant wordt door hen bijna nooit dan als een huichelaar ten toon ge steld. Het gewone verschijnsel, ook bij ons niet on bekend, ontdekt men óók daar, nl. dat rnenigeen die van de leer en de instellingen der christelijke kerk niet het minste begrip heeft, spot en verachting te baat neemt om daarmede zijn hooger standpunt van verlichting en beschaving te kennen te geven. Met behulp der oeconoiöische wetten wisten zij de macht van het kapitaal, naast die der pérs te ver werven, en overtuigd dat het geld een macht is, zijn ïe allen. Spreekt in aanzienlijke kringeu het woord „jood" niet uit, want een storm van verontwaardiging verkrijit ge tegen u. Voor twee jaren schreef een financieel blad het woord „jood" in zijne kolommen. De redacteur werd tof straf van de beurs geworpen. Eért wezenlijk schrikbewind oefenen de Joden te Ber lijn uit. Is het wonder dnt zoodanige overmoed eindelijk niet meerte dulden is? Strijden niet de philosophische godsdienstige en cosraopolistische beginselen der Joden tegen de beginseleu van die Christenen, die aan nog iets meer dan aan den eenvoudige» naam hechten. Vele DuitscherS waren de Judtnherrschaflmoede. Voor twee jaren stichtte de bekende, bekwame en geloovige hofprediker Stöcker een christelijke ar- beidersvereeninging, als tegenwicht van de Sociaal- democraie en de dagbladpers. Velen sloten zich bij deze vereeniging aan. De Joodsche pers begon weder als van ouds, den hofprediker en zijne gezellen met spot en schimp te overladen. Stöcker bleef niet in gebreke de hem toegeworpen handschoen op te ne men. Het vraagstuk der joden en hunne pers werd op de vergaderingen der christelijke arbeiders-vereeni- ging aan de orde gesteld, Eg op zóódanige wijze aan de orde gesteld, dat het politieke leven te Berlijn thans door deze jodenkwestie wordt beheerscht. Stöcker wees van een christelijk standpunt op cfèr joden heerschappij. Zal het christelijk Duitschland toe laten dat de joden den toon aangeven Zult gij u nog langer onder hunnè voogdij sébikken, zoo lniddeu zijne op talrijke vergaderingen gestélde vtagen. Eu het antwoord van een groot deel van het Duit- sche volk, de conservatieven, was een artikel aan 't hoofd vau hnn verkiezingsprogramma, wéa'rdoor werd bekend gemaakt dat zij geen jood voor de wetge vende vergadering zouden kiezen. De hofprediker Stöcker werd, gelijk men weet, wel gekozen. Ten gevolge van een en ander heeft zich eene Anti- Seinit-L1ga Anti-Joodsche Vereeniginggevormd. Die Vereeniging verklaart dat zij niet bezield is met de begeerte van vervolging, maar slechts een vreedzaam verbood tot verdediging uitmaakt. De hoofdbepalingen daarvan zijn de volgende: lo. De vereeniging, bestaande uit leden buiten de joden, hééft teh' do'èl alle aü'dére D'aitschers van élke godsdienstige richting, partij of maatschappelijken toestand, gemeenschappelijk aau te sporen om het duitsche vaderland te redden van geheel in handen der joden te vallen en alzoo de gerraaansche bevol king een dragelijk bestaan in het land te verzekeren 2o. De Vereeniging zal met alle wettige middelen beletten, dat de Germanen door de joden verdrongen worden. Het Semitische ras zal eene stelling moeten innemen, die overeenkomstig is met haar numeriek aantal en de Germanen moeten bevrijd worden van de verdrukking, die het jodendom over hen uitoefent, terwijl aan hunne kindeféó het volle recht verzekerd wordt op allé ambten en waardigheden ia het duit- sclie Rijk. 3o. Tot bereiking van dat doel zal de Vereeniging hare medeleden en andere vereenigiUgen, die gelijkelijk denken, steunen met geld, voordraéhten, biblio theken, dagbladen enz. Vooral zal zij op het gebied van de politiek en van staathuishoudkunde niét-joódsché concurrenten begunstigen, als die tegen over joden gesteld worden. Zoowel op openbaar als privaat gebied zal men zorgen het land te bevrijden van der joden overwicht in het bestuur van gemeen ten en van den Staat, in de vtretsrevèride vergaderin gen en der maatschappij. Door beurzen en onderwijs zullen begaafde niet joodsche jongelieden ondersteund worden en de ongelukkigen trachten te helpen, die onder het dienstjuk der joden gebukt gaan. De jood sche drukpers zal bestreden worden door de oprichting en ondersteuning van niet-joodsche bladen. Eindelijk zal de Vereeniging er zorg voor dragen, dat er clubs worden opgericht, die in de statuten den toegang van joden uitsluiten. 4o. Het symbool der Vereeniging dat het Geloof met het Vaderland ineen sluit, is het kruis op een eikenblad en hieruit volgt dat zij niet aanvallend te werk gaat. Zij onthoudt zich van alle vervolging en daden van geweld. Politieke vraagstukken worden niet besproken. Het verbond tegen de joden heeft in Berlijn, Dres den en Breslau reeds aanleidinar tot kleine straat be wegingen tegen de joden gegeven. Een aantal vlug schriften worden tegen de joden migegeven. Het eerste daarvan was van Wilhelm MarrKies geene joden", waarin alles voorkomt wat maar met moge lijkheid tegen de joden kan aangevoerd worden. Marr 2elf is een bekeerde jood en eén jocïenhate] Eerstdaags zal hij het eerste Dommer van een Duitse tijdschrift uitgeven, Die deutsche Wachtdat alleen d joden zal bestrijden. In de laatste weke.» zjjti nie minder d&n 30 tijdschriften voor en tegen'de jode' uitgegeten. Gelijk te verwachten is, zijn de joden niét lijdèlq tegenover deze beweging gebleven, maar voornemen een tegenbond te vormen. Het Montagsblatt deel mede, dat vele joden in Berlijn zich vereenigd e verbonden hebben om zich geheel te onttrekken aa alle ondernemingen van handel en industrie van bèf die deelnemen aan de anti-joodsché beweging of leqe zijn van de nieuwe Anti-Setmt-Liga". Men zegt dn de joodsche gemeente een zijner vertegenwoordigei tot dén keizer zóu gezonden hébben m over dè vei volging tegen hen te klagen. Lina Morgenstern,-een bekende dame, die aan het hoofd van vele vereeni gingen ten nutte van haar volk staat, heeft zich i persoon bij de keizerin over den joden ver vólger Stöcke beklaagd, wiens chfistelijk-sodiale vereeniging op grof daarvan de volgende resolutie genomen' heeft„c christeUjk-sociale vergadering van werklieden betui; dén heer hofprediker hare hoogacj: en hare ve achting jegens de joden, die hem dW*ks beleaiige met scheldwoorden en lasteringen, Lina Morgenstern, die zich over den heer Stöckefw kommerd maakt en hem leugenachtig beschuldigt va jodenvervolging, den raad om zich voortaan met hai eigene zaten té bemoeien." Het hoofdorgaan der joden, de Berliner Börsencouru en' pastor Sïocker hebben wederzijds een proces wegei laetering tegen elkander aangevangen. Met gespannt belangstelling wordt de verdere gang der joden-kwest gadegeslagen. Alles toont aan dat wij eefSt aato1 h begin der beweging staan, die van ver strekkehc gevolgen dreigt te worden. Daar is wel geen Nederlander die zijn land volk kent en liefheeft, van wat stand of rich tin ook, of hij zal met diep leedwezen het overlijdt hebben vernomen van den 27-jarigen luitenant ter Z: R. L. Koolemans Beijnen.. Slechts eenmaal hadden we het voorrecht deze jeugdigen officiei* zijn levenstaak te hooren bepleitei Zijne woorden maakten op ons, als op zoovelen d hem hoorden, een blijvenden indruk. Redenaar in weinige gaven als hij was, bewees en toonde hij dat h geloof hem kracht verleende. Het geloof dat de krac was, waardoor eenmaal o- ze zeehelden zoo menig g vaar te boven kwamen, op zoo roemrijke wijze in l kille Noorden zoowel als iu de tropische zeei lauweren plukten. Koolemans Beijnen was een man van de daad, daad die niet alleen voor eenige oogenbltkken 1 geestdrift prikkelt, maar die doet deelen in d gloed eener vaste overtuiging, die niet wankelt, teruggaat bij tegenspoed, maar een hooueren lof?*® dan iu het omzetten der resultaten in guldens.'**' Beijnen was een degelijk man. \k, In 1875 en 1876 nam de luitenant Beijr 2 aan den tocht naar de Noordpool met het Eiigélsi schip de Pandora. In het vaderland van Bare teruggekeerd, wist Beijnen de Nederlandsphe. ïi£ wakker te schudden vo^r de pooltochten, die gro leerschool van zeelieden als Barents en Nelsou. Barents werd uitgerust en Koolemans Beijnen maa als officier den eersten tocht onder Nederlands vlag mede. Aan boord van. de Macassar, op de kust van

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1