HET SLUISDEN, (1HRIST1L1JK-fiISTORISGH SLID. X'. o21. Dinsdag* 18 November. Joden en Jodengenooten. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1,50. Enkele nommers- 0,05. Uitgever Gr. WIJTMAN, te MXDDEIjBTTRGK Prijs der Advketentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel'. Een puar keeren gebruikten wij onlangs deze aan Hand. II 10 ontleende uitdrukking, niet om j> godvruchtige mannen van allen volke" aan te duiden, maar om daarmee in korte woorden allen te noemen, die öf tegen de viering van den Christelijken Rustdag ijveren, of zooveel doen als zij kunnen om Christus zelf buiten kerk en school en maatschappij te bannen. Overal in de wereld trachten de Joden zich ven de oppermacht meester te maken. Laatste lijk is er met nadruk op gewezen, dat zy zich vastgenesteld hebben in de bureaux der voor naamste dagbladen, en daardoor een grooten invloed uitoefenen op de al te eenvoudige lezers, die zich niet wachten voor den adder onder het gras. Duidelijk merkbaar is het dat Joden overal den handel trachten in handen te krijgen, en bijna alles te zeggen hebben op de effecten- markt. Geen vorst heeft geld noodig, of hij moet, pm eene leening te sluiten, bij de Joden zijn. Het is ook niet zonder beteekenis, dat dadelijk bij de invoering der schoolwet van 1857 in ons vaderland zoovele scholen der Jo den werden gesloten, zij konden en kunnen vrede hebben met de in die wet genoemde Christelijke" deugden, en voor deze Christe lijke" deugden pleitte een jaar geleden in onze Tweede Kamer de Israëliet Godefroi. En overal in de wereld vinden de Joden trouwe bondgenooten in gedoopte, zich nog wel met den naam van Christen sierende man nen, maar die echter in werkelijkheid het met hen in de groote hoofdzaken eens zijn. Ontkent de zoogenaamde Christen de won dervolle geboorte van Christus, hij erkent dan tevens dat Hij de zoon moet zijn van de ontuchtige Maria. Is Jezus niet de Christus, de Zoon des leven den Gods, dan heeft Hij zich schuldig gemaakt aan de ergerlijkste aanmatiging, dan is het vonnis, door Kajafas geveld, ten volle recht vaardig. In hoeverre wij zulke zoogenaamde Christenen onder de Jodengenooten mogen rekenen, leert ons op verrassende wijze de lezing, 1.1. Woens dag gehouden door dea heer Koch, tot nog toe predikant bij de N. PI. Gemeente te Mid delburg. Heeft deze heer, wanneer hij als pre dikant optreedt, zoo weinig hoorders, dat hij verzocht althans van de weekbeurt te worden ontslagen, toen hij sprak over Mozes Men delssohn, de vriend van Israëleen hervormer onder Israëleen baanbreker voor den nieuwen tijd vond hij in de Concertzaal een groot gehoor." Wie was nu Mozes Mendelssohn Een geleerde Jood, geboren in 1729, gestor ven in 1786. Moet tot zijne eer gezegd worden dat hij zich onder zeor bezwarende omstandig heden een schat vai/ kennis eigen maakte, en verscheidene hooggeroemde boeken schreef, dit rechtvaardigt niet de meening, dat hy >de grootste en edelste onder de nazaten van Abra ham" zou zijn. Zeer uiteenloopend kunnen de meeningen zijn omtrent den grootsten en edelsten uit een volk, dat vele groote mannen heeft opgeleverd (wie was de grootste: de wetgever, de koning, de dichter, de profeet, de apostel maar on der Abrahams nazaten was er Één, wjens schoenriem te ontbinden de meeste onder de genen, die van vrouwen geboren zijn, zich niet waardig achtte. Mozes Mendelssohn en Gotthold Ephraïm Lessing, de Jood en de Lutheraan, waren ge durende een mensehenleettijd elkanders vrienden en samenwerkers. De een zag in de oorkonden des Ouden Testaments de beginselen van een natuurlijken godsdienst, de ander zag in die Schriften, een schoolboek der menschheid, reeds lang voor haar te kinderachtig, en in het Nieuwe Testament een hooger leerboek, waar boven de menschheid ook weldra verheven zou zijn. Mendelssohn was het, die de zwaarheid" ont wikkelde, dat het wezen van den godsdienst bestaat in de gezindheid van 's menschen hart. Hij had een afkeer van het driegodendom" der Hervormde Kerk. Hij heeft echter nooit den persoon van Jezus van Nazareth ont daan van kerkelijke dogmatiek in zijne volle grootheid aanschouwd, zegt zijn lofredenaar. 't Is erg jammer voor Mendelssohn, dat hij den predikant Koch niet heeft gekend; deze had hem den Jezus der modernen leeren ken nen en in zijne volle grootheid" leeren ver eeren, of de geleerde Jood had den heer Koch gedwongen om ook eene lofrede op het Sanhedrin uit te spreken in eene Concertzaal, want welmeenende pogingen van Lavater om Mendelssohn tot Jezus' godsdienst" (niet het geloof in Jezus, maar de belijdenis van den godsdienst, dien Jezus zelf beleed, meent de heer Koch) over te halen, bleven vruchteioos. .Moesten wij al de dwaasheden en dwalingen bespreken, door moderne predikanten verkon digd, het eind zou er aan verloren zijn. Maar nu zoo'n modern predikant als redenaar op treedt buiten de Kerk, om den Jood te prij zen, met wien een nieuw tijdperk in de geschiedenis van het Joodsche volk in het raidden der vorige eeuw aanving, nu meenen wij voor een enkele maal daarvan te moeten gewagen. Werd in Mendelssohn en zijne volgelingen en geestverwanten eene nieuwe toekomst voor Israël voorbereid op godsdienstig, maatschappe lijk en staatkundig gebied, wij zien in onze dagen welke daarvan de vruchten zijn'' godsdienst, maatschappij en staat. Wij g/Ao dat de hedendaagsche Joden alle red/n hel om Mendelssohn te verheerlijken ale den.»H breker van den nieuwen tijd". Iedèr andei zich als lofredenaar van dien man opv? kunnen wy niet anders noemen d#n een dengenoot. Spreekt de heer Koch van der Jodén m deering van den Christelijken godsdienst, zi men dien onder het licht" der nieuwe ting leert kennen, dan hebben wij sh te wijzen op de waardeering der Christel: deugden in de schoolwet door het kamt den oud-minister, den Jood Godefröi. Met blijkbaar welgevallen geeft de Nii Rotterd. Courant eene schets van des In Koch's voorlezing. Zij haalt daarbij een w aan van den heer Réville. Deze beer, tba Frankrijk, was voor eenige j*>ren predikau de Fransche Gemeente te R.oïterdam. H|| het, die bij den eersten dominés zeide: nous mantiendrons (wij z blijven). De heer Réville droomt van het één (dus geen Drieëenhaid) vereerend, zedelijk, telijk Jodendom, dat niet ver meer af zal i van het moderne Christendom. Van een vooralsnog onwaarschijnlijkevolledige-sa smelting van Joden en moderne >Christe verwacht hij eene krachtige ontwikkelin gezegende werking voor het godsdienstig 1 Zulk eene stoute verwachting, als die Réville, heeft de heer Kocb niet uitgespn Hij sprak in de eerste winter-bijeenkoms vereeniging Evangelische Vooruitgang. Wie hoever deze vereeniging nog vooruitgaal 't voorjaar is. Middelburg, 17 November 18 Het regeerings-anticoord op het afdeelings-v der Tweede Kamer, ter voorbereiding van het over de staatsbegrootirg is verschenen. Voor de algemeene politiek der regeering betreft stipp daaruit het volgende aan „De Regeeriug beschouwt alleen eene vol openhartigheid als den grondslag van samenwi tusschen haar en de Staten-Generaal. En zuil openhartigheid heeft zij sedert hare optreding ge Van haar kan niet gevergd worden een o over het staalkundig b°leid van het r-/fge Kabinet. Het is waar dat de afgetreden ter van binnenlandsche zaken zich na de klaring iu de Eerste Kamer op 19 Juni bereit klaard heeft, onder bepaalde voorwaarden au bewind te blijven; maar het is niet minder jui er omtrent het wenschelijke dier voorwaarden i boezem van het vorige Ministerie verschil nesto de aanneming daarvan geen waarborg zou gegeve ben voor het behoud van dat Ministerie. In de gedacliteiiwisseling tusschen de leden der omtrent haar optreden heeft de Regeering zich ovi niet te mengen en zij had niet kunnen verwachten, e

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1