BUITENLAND. HANDELSBERICHTEN. Sich eindelijk aan generaal Lamorcière gewonnen geven en gaf zich over op voorwaarde, dat het hem vrij zou staan te Alexandrie of St. Jean d'Acre te gaan leven. De generaal beloofde, maar de Regeering van Loui9 Philippi hield zich niet aan die belofte en interneerde Abdel-Kader achtereenvolgens in ver schillende fransche vestingen. Ook de Republiek van 1848 durfde hem niet vrijlaten. Eerst Napoleon gaf hem de vrijheid weer tegen de aflegging van een eed, dat hij nimmermeer de wapenen tegen Frankrijk zou dragen. Abd-el-Kader leefde sedert rustig in verschillende steden van het Oosten, het laatst in Damascus, en hield zich met godsdienstig-wijsgeerigen arbeid bezig, waarvan de resultaten zijn neergelegd in een werk, dat uit het Arabisch vertaald en uitge geven is. V Menigmaal wordt, vooral in de staatkundige wereld niet alleen aan dadeu ot woorden maar bovenal aan personen de hoogste beteekenis gehecht. Zoo is er nu feeds langen tijd over getwist of de Russische Czaar op zijn reis naar Cannes in het Zuiden van Frankrijk waar de keizerin zich bevindt, ook Berlijn zal aan doen. Uit het al of niet bezoeken van Berlijn door den Czaar zoekt men op te sporen welke invloed het sluiten van het Dnitsch-Oostenrijksch verdrag, op de vriendschap van den Czaar met keizer Wilhem heeft gehad. De Czaar heeft de uitnoodiging niet aangenomen maar heden of morgen zal de Russische kroonprins te Berlijn aankomen, waar men hem waarschijnlijk gelijk nu te Weenen met buitengewone onderscheiding zal behandelen, en alzoo een pleister leggen op de rersch geslagen wonde. Een ander persoon, omtrent wien in den laatsten tijd nog al wat geruchten liepen, is graaf Schoewa- loff, Russisch gezant te Londen. De laatste strubbel tusschea Engeland en Turkije, in verband met het Russisch-gezinde ministerie in Konstantinopel 9chijnt aanleiding te hebben gegeven tot het ontslag Vragen van bovengenoemden diplomaat. Het ontslag is hem verleend, zonder dat men eigenlijk de oorzaak tot deze aanvrage kent. Geruchten van allerlei aard vinlen overvloedig voedsel door een onverwacht bezoek van Lord Duffe- rin, Engelsch gezant te Petersburg aan Londen. Deze gezant had een onderhoud met Lord Beaconsfield en vertrok daarna weder. Of de twee buren in Azië oneens zijn. Admiraal Hornby met zijn eskader bij Malta lig gende heeft bevel gegeven dat alles zal gereed zijn om binnen 4 dagen oostwaarts te steven. Een nieuwe bedreiging wrarschijnlijk om Turkije tot hervormin gen te bewegen. Door de val van den Belgischen Israëliet Philip— part is opnieuw de vraag ontstaan of van regeerings- wege niets te doen is tegen het grove beursspel van onze dagen. De Pruisische Minister van openbare werken no°mde de beurs „een gifboom, die over het leven der natie zijn schaduw werpt." Hem zijn wortelen te ontnemen en zijn takken te kappen, achtte hij een verdienste der Regeering. Een liberaal Frausch blad uit zich in de volgende bewoordingen wDe beurs is tegenwoordig slechts voor 't kleinste deel het natuurlijk en zegenrijk werktuig, tot regeling van geld en credietwezen. Zij is langzamerhand een afgrijselijke speelhel geworden, waar de slechte be- standdrelen de goede beheerschen. Juist de Republiek in Frankrijk, die zich zoo gaarne den vooruitgang iu den vorm van maatschapij en staat noemt, die zooveel burgelijke deugden beeft te bezitten, heeft de meeste reden den Augistal te reinigen. Doch daarvan ge schiedt niets. Staatsmannen van beteekenis bevorderen soms het streven der „Beursrepublikeinen." De terug werking van dit alles op de Republiek kan niet uitblijven." Fragmenten uit de Buitenlandsche Zending. Cldna. III. Vrees voor den dood is een in het oogvallende trek in het gansche leven van den Chinees. De ge dachte aan deD dood zoekt hij op alle mogelijke wijzen te onderdrukken nimmer zal de Chinees van sterven spreken, maar toch spreekt er ook in zijn hart eene stem //het is den meusch gezet eenmaal te sterven en daarna het oordeel." Om evenwel die moeilijke klip te ontwijken, (nl. de gedachte aan sterven) geeft hij zich aan genietingen over, die het li chaam ontzenuwen. Nadert eenmaal de koning der verschrikking, de vijand van hen, die God als hun koning nooit hebben erkend, dan hoort men de gruwelijkste verwenschingen, de hartverscheurend- ste jammerklachten aan zoekt men troost bij anderen, maar in plaats van //troost", zweeft er een honende glimlach om de lippen, ziet men trotsch neer op zula. een, die met den dood ligt te worstelen, en met verachting wijst men hem op hetgeen hij gedurende zijn leven ten uitvoer gebracht heeft. Geen wonder, dat zulk een sterfbed verschrikkelijk iuoet zijn. Veeltijds worden den stervenden een drank aange boden, die bereid is uit allerlei kruiden en waaraan eene genezende kracht wordt toeschreven. Deze drauk is echter zeer verderfelijk, en een vroegtijdige dood is daarvan het gevolg. Dit onsterfelijk vocht was bekend gemaakt door Laokioendie in Chit a eene nieuwe „secte" wilde stichten, waarvan de voorschriften op eene geheel andere leest geschoeid waren, dan die van Confucius. Deze nieuwe leer komt eigenlijk alleen hierop neer, dat de leeraars als kluize naars leefden in bergspelonken, ontoegankelijke rotsen, ondoordringbare wouden, en zich daar bezighielden met tooverij. Daardoor komt het dan ook, dat in die dichte wouden en diepe bergkloven bet geloof aan tooverij nu nog bewaard blijft, terwijl in het overige deel des lands een nieuwe godsdienst aangenomen is. Volgelingen en aanhangers van Laolcioen worden er nog altijd aangetroffen, maar meest in de afgelegene deelen de3 lands; dus daar, waar zendelingen het evan gelie nog niet gepredikt hebben. Somtijds bezoeken afgod3ndienaar3 de steden, oui kon het zijn, an deren tot hun godsdienst over te halen. Tot. heden toe zijn zij een gevreesde macht, daar toch het 3e deel der bevolking of 150 millioen inwoners die leer omhelzen. Nog hebben we geen enkel woord gerept over het Boeddhisme. De godsdienst van Boeddha, (naar ziju naam //Boeddhisme" geheeteu,) heeft ook in China een grooten opgang gemaakt. Omtrent 800 j. Chr. werd Boeddha in Indie ge boren. Het volksgeloof dat in Indië door de Brah- minen onderdrukt was, werd door hem weder op het tapijt gebracht. Vau hem kan dus n.et gezegd worden dat hij een anderen godsdienst in het leveu heeft geroe pen. Hevigen tegenstand ondervond hij vau de zijde der Brahminen, zelfs zoo, dat zij verdreven werden. Over den Himalaija gejaagd, begaven zij zich naar Tibet-, waarvan het gevolg was, dat kort Da Christus geboorte dit „nieuwe geloof" in China bekend werd, de keizers en de grooten des lands waren er in verschillende tijden aanhangers van. Door hen zijn tal van kloos ters opgericht, eene menigte monniken zuigen het land uit, en door hunne legenden eu overltveringen misleiden ze het volk. In hunne talrijke, kolossale, prachtige tempels hoort men een voortdurend gemompel der bidder den op alle boeken der straten in de steden, ziet men een troepje raonnikken voor den kost zingen, en weder op andere plaatsen beloven ze eenvoudige zielen den hemel of bedreigen ze met de hel, al naar mate ze begrijpen, cp de eene of andere wijze, hunne beurzen te kunnen vullen. Om van de talrijkheid dezer 9ecte eenig denkbeeld te geven, is het genoeg te zeggen dat er tot hun priesterstand ongeveer twee millioen personen behooreu. De geschiedenis der zending in China kan gevoe gelijk in drie tijdperken verdeeld worden. Het eerste tijdperk begint in bet midden der 16e eeuw mi t de aankomst van een vromen en ijverigeu Jezuït, Frans Kavier in China; het tweede vangt aan in het be gin der 19e eeuw, toen een Nederlandsche zendeling, Karei Güzlong, verder waagde door te dringen ia het uitgestrekte rijk, terwijl 10 jaren later de chineesche zending zich meer en meer begiut uit te breiden, en duizenden bij duizenden, door de kracht van het Woord Gods en de welsprekenheid van met talent begaafde mannen, tot bekeering worden gebracht. Met het derde decennium onzer eeuw begint het derde maar ook het gewichtigste tijdperk der christelijke Zending in China. Reeds in de 7e eeuw had de Nestoriaansche kerk uit de bergen van Kurdistan evangelieboden naar het verre China afgezonden, die met ijver bezield waren voor de zaak van den koning der koningen. Toen in 1552 Frans Kavier op de kust van China landde, was er geen spoor meer te vinden van eenigen vroegeren arbeid. Geen wonder dan ook, dat er geen bewijs van geloofsmoed meer te vinden was. Met hoeveel volharding Kavier ook begon te arbeiden en hoeveel lijden hij te doorslaan had, ook hem was het niet gegeven vruchten van zijn werk te plukken. Waardige opvol gers, uitstekende geleerden, mannen die aan een groote mate van zelfbeheersching eene veelomvattende kennis paarden volgden hem wel is waar, maar ook van hunnen arbeid is weinig overgebleven, dat de moeite waard is, te vermelden. Onder die allen waren er, die in weerwil van alle hindernissen, tot aan de hoofdstad Peking doordrongen, het keizerlijk hof binnentraden, en Jaar het levende zaad br\i gansche schaar vau zenuC_ binnen, die allen iu de school vt» vormd. Dat het krachtdadige helpe.» uiet van hen zeggen, want zij verkondigd? dienst, die met liet zuivere Woord van Gc_n was. Bij den kiezer verwierven zij een gri vloed, daar hij hen aanzag als bekwame IL™. die den staat heil en zegeu aanbrengen, en bei ving zoudeu verspreiden, waar zij werkzaam wan Reeds in 1610 waren er in eene eukele pro* 30 christenkerken opgericht. Maar juist dëze voors was het, die nadeelig werkte. De vroegere b geest, die de zendelingen bezielde en hen tot aanspoorde, week nu geheel. Duizenden vielen m eu keerden tot hun oud geloof terug. In Eu dacht men, dat er overwinning op het heidei behaald werd, de Rooiusche kerk vierde mis op maar ieder die het bekeeringswerk van nabij zieï kreeg er een afschuw van en bestempelde hst me naam van een „goochelspel". Het werd dus hoog dat er aan dit misbruik (beter was het „bedrieg te noemen) paal en perk werd gesteld; wan eerste christenkerken waren allen te niet ge hadden zich vereenzelvigd met het heiden Toen nu de keizer Kanghe stierf, de gunsteling zendelingen, verminderde hun getal even spoed# het was toegenomen. Nog op dezeu tijd/^l Roorasche priesters heimelijk het middenrij bi en worden op behoedzame wijze tot in het har lands gebracht, waar nog altijd Roomscbe geme gevonden worden, die, hoe wel meer dan ha Heidendom verzonken, vrij talrijk zijn in ledenta waartoe wel gerust 60 tot 100,000 zielen geit kunnen worden. CORRESPONDEN TIE. In het ingezonden stuk in ons vorig nummer i „van een man die zich ziju mau niet schaamt" copie stond „die zich zijn naam niet schaam De Middelburgsche Courant van heden teekeri eene dergelijke ervaring het volgende aan Dergelijke vergissingen behooren tot zwaarste zen, die een dagbladschrijver te dragen heeft, uur van iederen dag heeft hij te waken tegel eigen iuattenties of vergissingen. Elk woord di verkeerd, of ook maar onduidelijk schrijft, stelt bloot aan klachten en beschuldigingen. En beef die kwade kans genoeg overwonnen!, schrijft, Vij eene redelijke nauwkeurigheid en dan vaart vaak een booze demon in ck °vingèï den zetter en doet hem 't eene woord voor *t a zetten. Graanmarkten enz. Middelburg, 13 Nov. De aanvoer was hede! ruim, en werd een en ander tot ongeveer vorige p grootendeels verkocht. Jarige Tarwe niet getoond. Nieuwe Ter we laat in kwaliteit en gewicht i veel te wenschen over, en is daardoor weinig ge; waardoor dezelve weder 25 a 50 ets. lager te was, de beste van f10.tot f 10.25, mindere f! 19.50. Rogge weinig gevraagd en tot f7.75 aangebodi Winter Gerst was in puike soort tot f 7.— gi plaatsen. Zomer Gerst met ruimen aanvoer en levendige f6.betaald, atwijkende soorten niet begeerd, j Haver f 4.a f 4.50. Witte Boonen weinig geveild en dringend gevi voor puike kwaliteit, die echter zeldzaam voo: werd f 17.50 a f 17.75 betaald, dat 25 ets. duurc voorts f 16.a f 17.naar deugd. Bruine Boonen onveranderd, van f 17.tot gekocht, mindere f 15.a f 16. Paarde Boonen 25 ets. hooger tot f 8.25 betaa aanbieding daarvan blijft zeer klein, en de vra gemeen. - Tuinboonen f 7.50 a f 8. Groene Kookerwten zeer gezocht en in puike weder grif f 14.betaald, voor f 12.a f 13.— kwaliteit. Winter koolzaad zonder handel. Zoraerzaad a fll.— te bekomen. Canax-iezaad a f12te koop. Versche boter fl.10 a f 1.20; eieren per 100 t 6.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 3