UIRISTIUJHISf ORISfiH BLAD. .V. oS6, donderdag' G November. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrljuag- wond ten 8 ure/ behalve op Christelijke feestdagen ■Prijs per duik maan dun franco 1,50. Enkele nomtners- 0,05. IP. Uitgever W IJ T M A MIDDELBURG. Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten'van 1- regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Een ander bemoedigend teeken is de ontbin ding, waarin de staatskerken verkeeren, de Nederlandsch Hervormde wel geen staats kerk meer, maar toch staatsraaa&s0£ daaronder begrepen. Door ontbinding verstaan wij geen verrot ting, als varx een lijk. Er leeft nóg te veel aan de Engelsche, de pas bres geschoten Noordsche, en ook aau de voormalige Nederlandsche staats kerk. Wij bedoelen losmaking van. banden, die aan den staat, den wereldschen staat zijn vast gemaakt, en ook losmaking van niet meer bij elkander behoorende, en toch nog te veel ver bonden groepen en personen. Vrije kerken, zooals in Amerika en Engeland, kunnen veel meer kracht uitoefenen, al zijn ze betrekkelijk, klein, dan de oude door allerlei banden belemmerde kerken, die krachtens den -ouden sleur zoo verbazend veel mee te sleuren hebben. Toen in de eerste jaren de leden der Christelijke Kerk één hart en één ziel waren, ging het veel beter dan toen keizer Constantijn zoo nagenoeg alle harten en alle zielen met zich binnen de kerk bracht. Wie nu meent dat de politiek in deze dagen op den preekstoel wordt gebrachtheeft het mis. Het is de plicht van elk waardig prediker, om aan te dringen op openbaring van christelijk teven in alle gevallen en omstandigheden, maar in de staatskerken staat al een paar eeuwen laug in eiken predikant een staats dienaar op den preekstoel. In Amerika worden alle kerkge nootschappen tot het houden van bededagen van overheidswege ui.tgenoodigd,m de staatskerken moet deleeraar bidden voor hetgeen de overheid beveelt. Weet men niet meer hoe de Middelburgsche overheid Ds. Smytegelt in den arm nam, om de onwillige bevolking tot betaling van lasten te dwingen Scheiding van kerk en staat kan niet anders dan voor beide voordeelig zijn; hoe volkome- ner de scheiding, hoe beter. De staat kan dan billijk en rechtvaardig zijn jegens al zijne leden, 'ze zich allen te vriend maken, en daardoor sterk zijn. De kerk kan zich dan vrij ontwikkelen, - ol zich zonder bezwaar splitsen naar gelang van de geestelijke stroomingen. Al wat dan de kerken beweegt, zal den staat niet schokken. Is of kiest de staat zelf partij, dan deelt hij in af de bewegingen der geesten, en kan hij tot wijken worden genoopt. Nu hebben de liberalen" en modernen ech ter veel spijt dat de staatskerk verloopt, of al uit elkander, ai ontbonden is. Zij kunnen nu niet meer over alles baas zijn. Wat zij in de staats/cw/r verloren hebben, trachten zij te her winnen in de staafcssc/ioo/. In de kerken met erg verslapte tucht oefent de gemeente zelve de leertucht uit, door de dwaalleeraars voor stoelen en banken te laten staan. Wij hebben er echter voor op te passen, dat de school nu niet de nieuwmodische staats kerk der modernen wordt, dat liberale" cou ranten niet de plaats van den Bijbel in de huisgezinnen innemen. Heel eigenaardig zegt de Arnh. Courant: //Sedert de moderne theologie uitgevonden werd is er eene verwonderlijke keurverwantschap ontdekt tusschen haar eo het lidmaatschap der Tweede Kamer, het docentschap aan eene Hoogere Burger school en het redacteurschap eener courant. Boen van een Rus de opperhuid af 1), zeide Napoleon I, en gij zult zien dat er een beer onder zitevenzoo, als men een modern theologant afschuurt, vindt men dat hij verandert in een lid der Kamer, in een leeraar aan eene burgerschool of in een dagblad schrijver." Daarom wordt de groote strijd van den grond der kerk op het gebied der school overge bracht. Nog eenige achterblijvers der modernen staan in de kerk, hunne hoofdmacht staat in regeering en school; daar kampen zij om de heerschappij over hart en geweten. Het is daarom dat zij bijv. f 82.000 uit 's lands kas besteden tot het bouwen van eene prachtige school achter 's rijks kweekschool in de Noordstraat. Voor bet in- structie-bataillon der korporaals van't moderne leger moet er een groote exercitieplaats zijn, en de arme kindertjes mogen daarbij, als sol daten bij de lijntjes-exercitie, de touwtjes vast houden. Van zulke kweekscholen met exercitiescholen wil de gewezen moderne dominé Moens, thans schoolinspecteur, er in de twintig hebben. Hoe grover hij en zijn vrienden te werk gaan, hoe spoediger het met hun drijven klaar zal zijn. Zulk eene machtsontwikkeling van ongeloovige zijde doet ons denken aan den zevenmaal heeter gestookten oven van Nebukaduezer, wiens eigen beulen door de vonken werden gedood. Zoo is 't al gegaan met Kappeijne; zijn heengaan is een bemoedigend teekenmaar niet voor zijne navolgers. 't Is een bijzonder bemoedigend teeken dat nu juist voor de vrije universiteit de grondslagen worden gelegd. Zoodra de vrijheid op Nederlandschen grond vasten voet begon te krijgen, stichtte prins Willem I de Leidsche universiteit, vooreerst en voornamelijk tot vorming van degelijke god geleerden, maar ook voor het onderricht in alle wetenschappen. Terwijl men aan de rijksuniversiteiten den godsdienst achteruitdriugt, en de N. H. Synode er mede morst, treedt nu de vrije universiteit 1) Wij meerien het door ons vertaalde gezegde van Kapoleon juister aan te halen dan dc Arnhemsehe. allereerst, evenals voor 304 jaren, met d€*cj geleerdheid op. 't Zal heel wat voeten in d'aa hebben eer hare kweekelingen door de mat hebbers worden erkend en toegelaten in maatschappij, maar de tijd zal komen, dat r naar de daar gevormde mannen des geloofs der wetenschap zal moeten luisteren. De st tegen ongeloovige geneesheeren en advoca moet worden aanvaard, zoo goed als de st tegen ongeloovige predikanten en schoolm* ters. En daar zal nu een begin aan komeu Een ander bemoedigend teeken is de opko der christelijke dagbladpers. A^ls het getij loopt, moet men de bakens \krzetten. Ons v ook het geloovig deel daarvan, is bij la na zoo kerksoh niet meer als het volk vorige eeuw, dat bijna niets anders wist van en door den dominé. Toen was niet beste christen, maar de beste kerkganger beste burger, en troffen die trouwe* ke>dy gers een dor en rationalistisch pit£ hunne woonplaats, dan werden de schap zooaks hun herder. - Wie t'huis zijne hongerende zWl al vo( met het woord van oude schrijvers, hij mc het in 't openbaar niet beter weteu dan predikant, en van toepassing der christel beginselen op de zaken van dag kwam veel in. 't Is wel geen eer voor de kerk, dajM de liberale" bladen zich zoo tot "Kuizeü harten een weg baanden buiten die kerk dat zelfs geloovigen jaren lang in aards zaken aan den leiband der liberalen" lie] maar een bemoedigend teeken is het, dat 1 dat groote kwaad de oogen opengaan, en er, zij het nog op bescheiden wijze, in schreiende behoefte wordt voorzien. Nu bri de christelijke pers het goede zaad in gem ten, waar nog wekelijks in de kerk het ong\ aan 't woord is; en waar de gewoonte van k gaan is verslapt, daar tracht de christe pers de heele week door in de anders o vulde leemte te voorzien. Al kan de christe pers nog niet bogen op een invloed, g staande met dien der ongeloovige bladen aanvankelijke vorderingen zijn zeer bemoed?\ Niet minder bemoedigend is het toeiA van den zendingsijver. Wel doet de van 't binnenland te veel nog het oog^/§ den van de overzeesche bezittingen, rdaai hebben slechts te wijzen op de 3 a 4000 3 nen en vrouwen, die op de Zondagschole ons land arbeiden, om ons beweren te sti en op het Seminarie te Depok, dat het 1 is der vrije christelijke universiteit voor Oost. Al wat door de vrije kerken, door de c telijke pers, door de zondagscholen, doe zending in het buitenland wordt verrich

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1