C H RIS T1L IJ R-8 IS T 011S G H BLAD. v. r»i3. Donderdag* 30 October. ZONDAGSRUST. Verschijnt eiken Maamdag, vVobnsdvg en Vri.jdag- ivonm) ten S ure, beh.rive op Christelijke feestdagen Prijs per drib maanubn franco f 1,50. Enkele nommers - 0,05. uitgever (i. WIJTMAN, t.e MIDDELBURG. ljrijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van regels ƒ1,iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Over Zondagsrust lazen we onlangs in de Middelb. CU. een uitvoerig artikel, afkomstig uit de New-York Herald, ingeleid door den Hollandsch-Amerikaanschen correspondent van 't Nieuws van den D ig, en wederom voorzien van eene inleiding door de redactie van het eerstgenoemde blad, welke dat alles bij elkander haalt, om een zijdelings antwoord te geven op onze opmerkingen omtrent de muziekuitvoering, 's Zondags op het Molenwater gegeven. De lezer der Middelb. >Ct. moet in den waan verkeeren dat van onze zijde is geklaagd over stoornis, toen door de muziek in de godsdienst oefeningen veroorzaakt. Daarover spraken wij niet. Wij hebben er over geklaagd, dat de Sabbath der Israëlieten wordt ontzien, en onze Rustdag daarom en daartegenover wordt ontheiligd dat die muziekuitvoerii daarenboven op 't zeilde uur van eene sinds eeuwen bestaande godsdienstoefening, juist tegenover die gods dienstoefening, is gesteld dat een muziekkorps, allen burgers even na, namelijk der stedelijke schutterij, met goedkeu ring van den burgemeester ook onzen bur gemeester heeft gespeeld tot onze ergernis. De heer Snijders heeft onze bezwaren heel goed begrepen, terwijl andere heeren in den gemeenteraad er Oost-Indisch doof voor waren. Van hetgeen wij zijn en zeggen wordt al te vaak door onze tegenstanders eene karikatuur, een spotbeeld gemaakt. Wij worden behandeld of wij kinderen zijn, en de kerk onze bewaar school isdaar moeten we maar den heelen Zondag zoet zijn, en over al 't andere zouden wij niet mogen meepraten Na negen uren mag geen mat of karpet meer worden uitgeslagen, opdat geen enkel kantoorheer een stofje op zijn jas zou krijgen, en in onze ooren zou men op Zondag allerlei deuntjes mogen blazen Met de Zondagswet dweepen wij niet, omdat zij nog veel te veel afkeuringswaardigs toelaat, maar wat zij verbiedt is verboden. De Middelb. Ct. ziet geen kans om beter over Zondagsrust te schrijven dan 't gedaan is door genoemden correspondent uit Amerika, en deze kent van den Rustdag geen eerwaardiger herkomst dan overoudheid en noodzakelijkheid. Toen dan volgens moderne opvatting onze voorouders nog apen of niet ^eel beter waren, hebben zij den Rustdag uitgevonden, en de noodzakelijkheid er van erkend. Dat's eigenlijk geen compliment voor de hedendaagsche naja gers van onrust op den Rustdag. Het is de groote vraag wat rust is." Als iemand zes dagen gewerkt, ge slaafd, geploeterd beeft, komt het mij voor" neen dan zegt God: dan zult gij geen werk doennoch uwe huisgenooten noch uw vee, noch de vreemdeling zelfs in uwe poort. Dan zult gij uw dagelijksch werk laten staan handwerksman, koopman, winkelier landbouwer, klerk, soldaat, machinist, conduc teur, brievenbesteller, courantenjongen, muzie- kant, kellner! Dan worde slechts in den kui selijken kring het onvermijdelijke verricht, en staan de zaken stil Juist van kerkelijk-raoderne, van politiek- liberale" zijde wordt met overdreven ijver aangedrongen op beschaving, ontwikkeling, ken nis, en als dan ieder'werker, ieder ploeteraar in het zweet zijns aanschijns, verlangend uit ziet naar het wederkomen van dien dag" der ruste, waarom hem dan gelokt naar den ei- vollen" waggon, naar de propvolle koffiebuis- zaal, naar den killen bierkelder Waarom hem dan getrokken tusschen reien van tafeltjes en stoelen, vm pronzende en snaterende en giche- lende stemmen, van rinkinkende borrel- en pint glazen Waarom hem dan afgetrokken van het geen hij behoeft voor verstand en hart Heeft die werker", die ploeteraar" op de hoogge roemde scholen een sleutel der kennis ontvangen, die werkelijk op verscheidene sloten past; waarom moet hij dan slechts de klink oplichten van de deur van 't bierhuis, of zich door den stroom laten medeslepen op den breeden weg van ijdelkeid, geklap en zingenot Of is die ploeteraar," die werker" voor één van de zeven dagen zijn papieren en cijfers, zijn uitzicht op een binnenplaatsje ontvlucht, waartoe dan een net gespannen, dat hem bin nen de stad houdt Het afwisselend groen van veld en bosch, het blauw verschiet, en het kleurenspel der avoudwolken zijn hem beter dan floralia bij gaslicht, gevolgd door een bal. Er zijn wel veel heeien, die trouwe muckers (dompers)" in hunne werkplaatsen, magazijnen, en op hunne kantoren waardeeren, maar er zijn ook veel heeren, die belang hebben bij den wijn-, bier- en drankverkoop, en er zijn nog veel meer heeren, die 't niet verdragen kunnen dat eene stille, gepaste vi3ring van den Rust dag de wijze, waarop zij dien dag doorbrengen, stilzwijgend veroordeelt. Daar zit 'm de knoop. En nog al veel meer mannen van naam en geen naam, van invloed en geen invloed, kun nen 't niet zetten, dat genoegelijke zondagsvie ring liefelijk afsteekt bij de verveling van hun ledig gemoed. Wendt ook buiten het uur der godsdienstoefe ning de landbouwer het oog af van den akker, die zijne gedachten heenvoert naar dorschvloer en graanmarkt, van de weide, die hem spreekt van de eerste of van de tweede snede, de stedeling keert dan den re; aan al wat werkplaats, winkel of kantoor en verlustigt zich als hij ruimer kan ademh en geen enkele muur zijn blik beperkt. Een gezellig uurtje in den familiekring, gezellige wandeling, ver genoeg van an< tot ongestoord gesprek, daartegen vloekt volle schouwburgzaal, eene pantoffelparade eene muziektent. En al het goede, dat wij in den Rui vinden en anderen toewenschen, is nog sl 't gevolg van hetdan zult gij geen werk uit de kindschheid des menschdom^ "Té*— De Christelijke Rustdag is eene der gro weldaden Gods. Iu de oude bedeeling Wf Sabbath de Rustdag na zes dag ploeteren werkens, nu is de Rustdag de eerste da£ week, en heiligt hij de zes dagen die volgen. Het »glas lagerbier", of wat dan in den huiselijken kring gebruikt, kost na lijks zooveel voor al de huisgenooten sa als voor den huisvader alleen in den publi tuin", maar de »man van. oversp^F^^flü arbeid en ontzenuwd lichaam" put niet uit of wijnglas de kracht, welke hij noodig tot het hervatten van de wekelijksche Juist daar, waar 't bierglas op Zondag zoo tig wordt aangespreken, is in den regel luie Maandag noodig, om de verspilde k; en 't berooide hoofd eenigzins op ordeƒ51 gen. Den geheel-onthouder behoeft mei Amerika niet met een glaa wijn een *daa je" toe te wenschendat »daar ga je men den schoenlappers-maandag-houder s tend na. Een Christelijke Rustdag, gedeeltelijk in 1 huis, gedeeltelijk in den familiekring, gede lijk in de schoone natuur doorgebracht, vei 't gewoel en gewauwel der wereld, ver vi van de plaatsen, waar 't brutaal komnu annemen! het oor kwetst, zulk een E dag, gewijd door gebed, lofzang en overdem van Gods Woord, sterkt tot het voortze van den arbeid, dien God ons te doen g en leert ons, het zij wij eten, of drinke: iets anders doen, dat alles te doen ter eere Middelburg, 29 Octovne;-;e,| De voorgenomen samensmelting. r8tenA persing der drie tot hiertoe zeVL\teit£ull8ch Sluis, St. Anna ter Midden enJr/een^cJ en volhardend bestrijder in „w^.cr vin Oijen. Hij doet uitkomen dat ur Sluis en St. in velerlei opzichten eene vereeniging wenschel Het kleine St. Anna levert nauwelijks de nc personen op voor het bezetten der gemeente-p en financiëel zal geen van die beide gemeenten de samenvoeging worden geschaad. Het klei: Anna ('t lijkt dat de kolossale toren een speel doos is, waarin al de huisjes kunnen geborg den) heeft wel behoefte aan Jen steun vani I grootere Sluis.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1