C H RIS T1L IJ R-8 IS T 011S G H BLAD.
v. r»i3.
Donderdag* 30 October.
ZONDAGSRUST.
Verschijnt eiken Maamdag, vVobnsdvg en Vri.jdag-
ivonm) ten S ure, beh.rive op Christelijke feestdagen
Prijs per drib maanubn franco f 1,50.
Enkele nommers - 0,05.
uitgever
(i. WIJTMAN,
t.e
MIDDELBURG.
ljrijs der Advertentiën:
Per regel 15 ets.; Familie-berichten van
regels ƒ1,iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 10 cents per regel.
Over Zondagsrust lazen we onlangs in de
Middelb. CU. een uitvoerig artikel, afkomstig
uit de New-York Herald, ingeleid door den
Hollandsch-Amerikaanschen correspondent van
't Nieuws van den D ig, en wederom voorzien
van eene inleiding door de redactie van het
eerstgenoemde blad, welke dat alles bij elkander
haalt, om een zijdelings antwoord te geven op
onze opmerkingen omtrent de muziekuitvoering,
's Zondags op het Molenwater gegeven.
De lezer der Middelb. >Ct. moet in den waan
verkeeren dat van onze zijde is geklaagd over
stoornis, toen door de muziek in de godsdienst
oefeningen veroorzaakt. Daarover spraken wij
niet.
Wij hebben er over geklaagd,
dat de Sabbath der Israëlieten wordt ontzien,
en onze Rustdag daarom en daartegenover
wordt ontheiligd
dat die muziekuitvoerii daarenboven op 't
zeilde uur van eene sinds eeuwen bestaande
godsdienstoefening, juist tegenover die gods
dienstoefening, is gesteld
dat een muziekkorps, allen burgers even na,
namelijk der stedelijke schutterij, met goedkeu
ring van den burgemeester ook onzen bur
gemeester heeft gespeeld tot onze ergernis.
De heer Snijders heeft onze bezwaren heel
goed begrepen, terwijl andere heeren in den
gemeenteraad er Oost-Indisch doof voor waren.
Van hetgeen wij zijn en zeggen wordt al te
vaak door onze tegenstanders eene karikatuur,
een spotbeeld gemaakt. Wij worden behandeld
of wij kinderen zijn, en de kerk onze bewaar
school isdaar moeten we maar den heelen
Zondag zoet zijn, en over al 't andere zouden
wij niet mogen meepraten
Na negen uren mag geen mat of karpet
meer worden uitgeslagen, opdat geen enkel
kantoorheer een stofje op zijn jas zou krijgen,
en in onze ooren zou men op Zondag allerlei
deuntjes mogen blazen
Met de Zondagswet dweepen wij niet, omdat
zij nog veel te veel afkeuringswaardigs toelaat,
maar wat zij verbiedt is verboden.
De Middelb. Ct. ziet geen kans om beter
over Zondagsrust te schrijven dan 't gedaan is
door genoemden correspondent uit Amerika, en
deze kent van den Rustdag geen eerwaardiger
herkomst dan overoudheid en noodzakelijkheid.
Toen dan volgens moderne opvatting onze
voorouders nog apen of niet ^eel beter waren,
hebben zij den Rustdag uitgevonden, en de
noodzakelijkheid er van erkend. Dat's eigenlijk
geen compliment voor de hedendaagsche naja
gers van onrust op den Rustdag.
Het is de groote vraag wat rust is."
Als iemand zes dagen gewerkt, ge
slaafd, geploeterd beeft, komt het mij voor"
neen dan zegt God: dan zult gij
geen werk doennoch uwe huisgenooten
noch uw vee, noch de vreemdeling zelfs in
uwe poort. Dan zult gij uw dagelijksch werk
laten staan handwerksman, koopman, winkelier
landbouwer, klerk, soldaat, machinist, conduc
teur, brievenbesteller, courantenjongen, muzie-
kant, kellner! Dan worde slechts in den kui
selijken kring het onvermijdelijke verricht, en
staan de zaken stil
Juist van kerkelijk-raoderne, van politiek-
liberale" zijde wordt met overdreven ijver
aangedrongen op beschaving, ontwikkeling, ken
nis, en als dan ieder'werker, ieder ploeteraar
in het zweet zijns aanschijns, verlangend uit
ziet naar het wederkomen van dien dag" der
ruste, waarom hem dan gelokt naar den ei-
vollen" waggon, naar de propvolle koffiebuis-
zaal, naar den killen bierkelder Waarom hem
dan getrokken tusschen reien van tafeltjes en
stoelen, vm pronzende en snaterende en giche-
lende stemmen, van rinkinkende borrel- en pint
glazen Waarom hem dan afgetrokken van het
geen hij behoeft voor verstand en hart Heeft
die werker", die ploeteraar" op de hoogge
roemde scholen een sleutel der kennis ontvangen,
die werkelijk op verscheidene sloten past;
waarom moet hij dan slechts de klink oplichten
van de deur van 't bierhuis, of zich door den
stroom laten medeslepen op den breeden weg
van ijdelkeid, geklap en zingenot
Of is die ploeteraar," die werker" voor
één van de zeven dagen zijn papieren en cijfers,
zijn uitzicht op een binnenplaatsje ontvlucht,
waartoe dan een net gespannen, dat hem bin
nen de stad houdt Het afwisselend groen van
veld en bosch, het blauw verschiet, en het
kleurenspel der avoudwolken zijn hem beter
dan floralia bij gaslicht, gevolgd door een bal.
Er zijn wel veel heeien, die trouwe muckers
(dompers)" in hunne werkplaatsen, magazijnen,
en op hunne kantoren waardeeren, maar er zijn
ook veel heeren, die belang hebben bij den
wijn-, bier- en drankverkoop, en er zijn nog
veel meer heeren, die 't niet verdragen kunnen
dat eene stille, gepaste vi3ring van den Rust
dag de wijze, waarop zij dien dag doorbrengen,
stilzwijgend veroordeelt.
Daar zit 'm de knoop.
En nog al veel meer mannen van naam en
geen naam, van invloed en geen invloed, kun
nen 't niet zetten, dat genoegelijke zondagsvie
ring liefelijk afsteekt bij de verveling van hun
ledig gemoed.
Wendt ook buiten het uur der godsdienstoefe
ning de landbouwer het oog af van den akker,
die zijne gedachten heenvoert naar dorschvloer
en graanmarkt, van de weide, die hem
spreekt van de eerste of van de tweede
snede, de stedeling keert dan den re;
aan al wat werkplaats, winkel of kantoor
en verlustigt zich als hij ruimer kan ademh
en geen enkele muur zijn blik beperkt.
Een gezellig uurtje in den familiekring,
gezellige wandeling, ver genoeg van an<
tot ongestoord gesprek, daartegen vloekt
volle schouwburgzaal, eene pantoffelparade
eene muziektent.
En al het goede, dat wij in den Rui
vinden en anderen toewenschen, is nog sl
't gevolg van hetdan zult gij geen werk
uit de kindschheid des menschdom^ "Té*—
De Christelijke Rustdag is eene der gro
weldaden Gods. Iu de oude bedeeling Wf
Sabbath de Rustdag na zes dag ploeteren
werkens, nu is de Rustdag de eerste da£
week, en heiligt hij de zes dagen die
volgen. Het »glas lagerbier", of wat dan
in den huiselijken kring gebruikt, kost na
lijks zooveel voor al de huisgenooten sa
als voor den huisvader alleen in den publi
tuin", maar de »man van. oversp^F^^flü
arbeid en ontzenuwd lichaam" put niet uit
of wijnglas de kracht, welke hij noodig
tot het hervatten van de wekelijksche
Juist daar, waar 't bierglas op Zondag zoo
tig wordt aangespreken, is in den regel
luie Maandag noodig, om de verspilde k;
en 't berooide hoofd eenigzins op ordeƒ51
gen. Den geheel-onthouder behoeft mei
Amerika niet met een glaa wijn een *daa
je" toe te wenschendat »daar ga je
men den schoenlappers-maandag-houder s
tend na.
Een Christelijke Rustdag, gedeeltelijk in 1
huis, gedeeltelijk in den familiekring, gede
lijk in de schoone natuur doorgebracht, vei
't gewoel en gewauwel der wereld, ver vi
van de plaatsen, waar 't brutaal komnu
annemen! het oor kwetst, zulk een E
dag, gewijd door gebed, lofzang en overdem
van Gods Woord, sterkt tot het voortze
van den arbeid, dien God ons te doen g
en leert ons, het zij wij eten, of drinke:
iets anders doen, dat alles te doen ter eere
Middelburg, 29 Octovne;-;e,|
De voorgenomen samensmelting. r8tenA
persing der drie tot hiertoe zeVL\teit£ull8ch
Sluis, St. Anna ter Midden enJr/een^cJ
en volhardend bestrijder in „w^.cr vin Oijen.
Hij doet uitkomen dat ur Sluis en St.
in velerlei opzichten eene vereeniging wenschel
Het kleine St. Anna levert nauwelijks de nc
personen op voor het bezetten der gemeente-p
en financiëel zal geen van die beide gemeenten
de samenvoeging worden geschaad. Het klei:
Anna ('t lijkt dat de kolossale toren een speel
doos is, waarin al de huisjes kunnen geborg
den) heeft wel behoefte aan Jen steun vani
I grootere Sluis.