|terh, ïkhool eit lending
GEIIENGDE BERICHTEN.
"^^ifcernement, betreffende bet ka-
Gent zou V 1 stand gekcraen zijn.
r het de Ant wer psclieT/e curseur die 5t zegt.
de Kamer vau Koophandel eii fabrieken' te
-óp-Zoomt is een schrijven gericht aan den
van financiën, waarin zij klaagt over de
tig vau den vviuterdienst bij de s'aaisspoorwjgen,
fcooveel betreft de aansluiting te Rosendaal met
yf iaar aankomende Belgische, treinen.
,i1 gens haar worden de brieven, die van Antwer-
;t;l; Rosendaal "des voormiddags te 8'uur worden
.bracht, eerst met den trein die ten 10,46 van
Lied vertrekt, naar Bergen-op-Zoom gezonden eu al-
nteerst ten 12 nre besteld.
.•aa'zoekt mitsdien, dat het pakket voor Pergen-
fl ta bestemd, in den postwagen van Antwerpen
p Ï3hv «"'gereed gemaakt en met den goederentrein die
j. j'eer 10 minuien na aankomst van den Antwerp-
v - erx$ trein vertrekt, worde doorgezonden.
ey
>!;i. aanneming
van het wetsontwerp bei rellende de
op de koopvaardijschepen kwam gisteren de In-
die begrooting bij de Tweede Kamer aan de orde.
loj| i terugkeer van den heer Keuchenius in de Ka-
k en zijn krachtig woord reeds nu voor onze be-
1 ren gesproken, mag als het belangrijkste feit der
fjjel dagen worden geconstateerd.
heer Keuchenius riep, ua eene afwezigheid vau
{ijaren,. de welwillendheid zijiier medeleden in, waar
]dfj)u en in 't vervolg trachten zal het anti-revolutio-
0"„ M beginsel te verdedigen, hetwelk in zijn publieken
Tjid niets anders is, dan dat Jezus Christus de ko
to is aller koningen, zonder machtsvmleeling met
ïf ïfalaatsbeklceding door anderen, en voor wien eer,-
t* alle koningen eu natiën, en ook alle kamerleden,
2 .snmbtenaren, hooge en andere, de knie zullen bui-
8 e' en welke beginselen levens medebrengen dat de
1 0-,ace
Nederlandsche Staat do hulp van den Goi
p cli%r va$N*5SEi é/i de eendracht van zijne zonen noc-
om zijne hoogere roeping te vervullen en
wijders die - waarheid te brengen tot de in het
N-Ueridom verzonken natiën der oude eu nieuwe we-
•d?, tot bun behoudenis en tot waarborg van voor
reed, orde en vrijheid,
foen ik, zegt spreker, in 1865 door anti-revolutio-
[jjj'Mre kiezers werd afgevaardigd, was, ua eene korte
^erpellatie over het onderwijs, het eerste werk de be-
Mrdelingder Indische begrooiing. In verband daarmede
■gieft de heer van Goltstein een vlugschrift over de Oost-
Tj^Mdisehe comptabiliteit uitgegeven. Ook spreker heeft
<^1 de_n zijne bedenkingen in 't midden gebracht, hierop
'i ;rk rijn end e dat vaststelling der Indische begrooting
L e tót: rècts anders kon leiden dan tot v.er-
t;^a'arring en verbittering tusschen Nederland en Indië.
Md' De tien jaren zijn voorbij, en de man, die op mees-
t^.rlijke wijze zich verzet heeft tegen zoodauige vast-
»:ejèËing," heeft tot drie malen toe de gelegenheid ge-
li .',:ajtd zijne, denkbeelden in toepassing te brengen doch
I S-*6 plaats daarvan hebben wij niets ander ontvangen
L?'ynan eeü ontwerp, hierop neerkomende om aan de be-
pi-f. 'varen der wet van 1864 tegemoet te komen, claar-
^-fi'Soor, dat aan 't hoogste onafhankelijk administratief
iJë'j ollege iu Indië een gouveruemtnls-commissaris wordt
VJ^'Soegevoegd, die de handelingen der leden zal moeten
\opwaken,
'M Er heerscht, zegt spreker, groote ontevredenheid iu
r rc?r>clïö, die zich reeds uitstrekt lot de Europeesehe
'ibbevolking. En wat de Inlandsche bevolking be-
i\\kipeft, de oorlog met Atjeh heeft behalve de
p'^jchatlen en meuschenlevens, die hij verslonden heeft,
a$i oogst nadeelig gewerkt op dc inlandsche be-
i volking; om tegemoet te komen aan de zware kosten
T^laardoor veroorzaakt, heeft men langs a'le wijzen
middelen, die uit belastingen voortvloeien en die
Vooral op de inlandsche bevolking drukken, zooveel
p^nogelijk getracht te vermeerderen.
M\ Men heeft ook de toevlucht genomen tot twee be-
,elastingeu op de Europeanen, de personele en de pa
stent belasting.
ttd Als tolk Lij uitnemendheid van Indië, van waar
de beer Keuchenius pas terugkeerde heeft zijn be-
•'■e schouwing van de toestanden ginds dubbele waarde.
:ot' Hij staat Lij dit punt meer bijzonder stil. Het
'r adres uitgegaan van Indie tegen de belasting
3ei&eeft hij niet mede onderteekend, omdat het
lje!niet in een stijl was vervat die goed te keuren was,
,7e'maar vooral wijst hij op het feit, dat, terwijl in Ne-
'r "derlaud ook niet bestrijding door de heeren van
Öe Lijiiden, van C'atwijck, Heemskerk, Kappeyne en an-
enderen, de inkomstenbelasting heeft schipbreuk- gele
iden, men tot zoodanige belasting in Indië overging.
Zo,Hij geeft onderscheidene citaten uit de rede van den
menheer van Lijnden en anderen. En tcch is die be-
i7)e4astingingevoerd en wordt zij door deze regeering
:e'ègehandbaafd. W aaraan heeft Indië dat verdiend?
30'vi>aarna staat hij stil bij de afkeuringswaardige en
n ^Oordeelkundige wijze van toepassing en aanslag,
°- a- ""ijzende op die van den heer Dc.rrepaaJ,
an <ȑAtca betooge hoe deze belasting de ontevreden-
'rle> Indië heeft opgewekt.
Aanvankelijk was het de bedoeling om ook de
Chineezen en vreemde Oosterlingen te treffen, maar
later heelt men, uit vrees voor die te Batavia, eene
uitzondering gemaakt, zoodat deze in verhouding veel
minder belast zijn dan die te Samarang en op JViid-
dei.-Java. Maar hoe dit zij, men spreekt van plannen
tot verandering in dat opzicht. Men heeft, wat de
Europeesehe bevolking betreft, te eenenmale vergelen,
dat er een groot verschil in toestand is tusschen de
ingezetenen van Indié en die van Nederland, en ook
vergeten dat Europeanen in Indië ouder lasten gebukt
gaan die men in Nederland niet heeft, wijzende
daarbij slechts op de schrikbarende duurte om aan
zoons iu Indië opvoeding en onderwijs te geven door
de hooge kosten daarvan.
Dezer dagen heeft de aanbieding plaats gehad van
het huwelijksgeschenk, door de ingezetenen van Ne-
Landsch-Indië aan den Koning en de Koningin.
Het geschenk bestaat uit een snoer van zeven en
veertig paarlen, ongeveer vau gelijke grootte, te
zamen verbonden door een juweelen slot. Het is be
sloten in een koffertje van lichtblauw satijn, met witte
voering van gelijke stof, waarop gestempeld
aan Koningin EmmaOp het koffertje staat een
kroonde E met goud bewerkt.
Men schiijft over den toestand in Atjeh:
„De legerkommaudant is nu sedert ééne maand
hier en heeft geheel Atjeh, d. i. onze vestigingen,
in de puntjes opgenomen, zoodat hij uitstekend over
alles oordeelen kan als hij weder te Batavia is, en
dat is noodig, anders worden allerlei onbekookte
verai deriugen in den tegenwoordigen toestand ge
bracht, nu <1g oorlog als geëindigd kan beschouwd
worden en heel spoedig enkele bataljons vertrekken
zullen, en alles weer op voet van vrede eu vast
garnizoen zal worden geregeld.De lui, die het
eerst hier voor vast geplaatst worden, zullen het niet
treffen, want alles moet nog kolossaal veranderen,
eer men hier met zijn gezin kan heentrekken eu
wonen van de bestaande woningen is ntets te ma
ken er moeten geheel nieuwe gebouwd wordeu en
dat zal nog een poos dureu, van wege de aanstaande
bezuinigingen. Van de magazijnen deugt niets,
wat ook door den legerkommandanl werd beaamd, toen
hij Woensdag deze inrichtingen inspecteerde; er zal
dus nog heel wat geld moeten uitgegeven worden
om alles hier goed te krijgen.
Generaal v. d. Heijden heeft alle eer van het beëin
digen van dien roekeloos begonnen oorlog, al heeft
men de lui dan ook wel eens door branden moeten
dwingen zich te onderwerpen, wat zoo afgekeurd
wordt, maar met zachtheid waren de Atjehers. zeker
niet te overwinnen en men vergeet dikwijls, dat dit
soort van volk zich niet overwonnen noemt, indien
ze het tetken er Van, (d. i. verwoesting), niet zien
en de kracht der wapenen niet gevoeld hebben."
In de instructie voor de agenten van policie 1e
Amsterdam komen wijze lessen voor. Lessen die niet
verloren mogen gaan voor allen die eenig gezag over
anderen hebben, ook buiten Amsterdam.
„Wil men ontzag inboezemen, men beproeve dit
nimmer door vloeken en ongepaste uitdrukkingen,
zelfs niet tegen lieden die gewoon zijn dit dagelijks
te doen deze stellen zich dan juist met den vloe-
kenden en tierenden dienaar op eene lijn en kunnen
hem allicht in het vloeken dc baas zijn. Die dienaar
verliest dan niet alleen zijn ontzag, maar wordt de
mindere tegenover den beleediger, die, omdat hij ruw
behandeld of vloekend aangesproken werd, meent be-
leedigd te zijn en nu op zijne beurt zich in zijn
recht gelooft den dienaar te beleedigen. Het is zeker,
dat men met een duidelijk kenbaar gemaakt verzoek
of bevel veel meer van het publiek gedaan krijgt dan
met harde woorden, vloeken of verwenscbingen".
De Willem Barende is gisteren in het vaderland
teruggekeerd.
Plaatsgebrek was oorzaak dat we tot nu toe niet
konden opnemen het woord van prof. Doedes, naar
aanleiding van de jongste moordgeschiedenis geschreven.
Het is ffit
„Dat men allerminst door zelfmoord het Nirvana
ingaat, kan ieder berekenen, die slechts eenigermaie
met de leer van het Boeddhisme bekend is. Volgens
het Boedhhismc moet ieder streven naar den ingang
in het Nirvana, dat is, naar de meest volkomen ver
nietiging van zijn bestaan. Onverschillig of het woord
Nirvana al dan niet uitblussching beteekent; hij, die
het Nirvana ingaa', houdt op te bestaan.
Wat moet men doen, om het Nirvana in te gaan?
De weg, die tot het Nirvana leidt, is zeer lang, veel
te lang, om hier te beschrijven zeer moeieüjk, zooals
men spoedig zal begrijpen. Men moet namelijk door
de meest volkomen zelfbeheersching komen tot. de
meest volkomen zelfverloocheningdoor de meest
volkomen zelfverloochening tot de meest volkomen
zelfontkenning; door de meest volkomen zelfontken
ning tot de meest volkomen zelfvernietiging.
Het Ik, het Zelf moét ophouden voor zich zeiven
le zijn. Met weinige woorden geven wij hier de quin
tessence der zeer uitvoerige Nirvaualeer. Maar moet
nu het Ik, het Zelf, ophouden te zijn, dan moet het
Ik allerminst zich zeiven zoeken, allerminst zich zeK
ven voeden, allerminst zich zeiven koesteren. Ieder
begrijpt, dat Eg< ïsme doodelijk is voor de zelfvernie-?
tiging, waarop het hier aankomt. Zelfverloocheningen
Egoïsme ziju antipoden. Maar dan begrijpt ieder
ook, dat al wat men uit Egoïsme doet juist van het
Nirvana afvoert.
Geeft men toe aan hartstochten, weigert men te
dragen wat gedragen moet worden, te lijden wat ge
leden moet worden, men verwijdert zich van het
Nirvana. Slaat men de handen aan zich zei ven, omdat
men genoeg beeft van dit leven, men verloochent zich
dus niet, maar geelt aan Egoïsme toe.
De zaak is^te duidelijk, dan dat wij er langer over
zouden behoeven te spreken. Die meent, door zelf
moord het Nirvana te kunnen ingaan, is gelijk aan
iemand, die zijnen tegenstander alleen door het taaiste
geduld zal kunnen overwinnen, en hein, om hem
j spoedig ten onder te brengen, met een ijzeren vuist
de hersenpan tracht in te slaan.
Volgens het Boedhisme moet hij, die zicïï zeiven
om het leven brengt, er op rekenen, dat hij in een
lageren bestaansvorm zijn bestaan moet voorizetten,
om langzamerhand weder te komen tot het punt, waar
hij was, toen hij de hand aan zich zei ven sloeg. Dan
moet het op nieuw den weg der zelfbeheersching en
zelfverloochening op nu beter dan vroeger
Want het Boedhisme leert ook de zielsverhuizing. Nu
raeenen wij, dat het niet geoorloofd is, uit een of
ander stelsel een gedeelte over te nemen en een ander
gedeelte dat er bij behoort, te verloochenen. Wees
Boedhist en geloof ook aan het Nirvana, of geloof
aan het Nirvana en wees dan ook Boedhist.
Wat ons deze regelen in de pen geeft, behoeft niet
door ons gezegd te worden. Als de zelfmisleiding en
zelfverblinding zoo ontzettend ver gaat, dat men zelf-,
moord voor den weg naar het Nirvana houdt, is het
meer dan tijd om den levenden toe te roepen Gij
kunt even goed het doodelijkst vergif innemen met
het doel, om hier een lang gelukkig leven te leiden.
Onder den titel Zelfmoord schrijft, de Standaard
van 22 October een zeer leze nswaardig hoofdartikel,
Het aantal zelfmoorden vermenigvuldigt overal en
niet het minst in onze eigen omgeving.
Nu wijs de Standaard er terecht op dat Zelfmoord
niet alleen door de Gereformeerde Kerken, maar ook
door de lloomsche Kerk, als overtredi. g van Gods
heilig, hoog gebod wordt gepredikt. Zij toch leeren,
dat wie zichzelf vermoordt, een moordenaar, een over
treder van Iods heilig gebod is cti schuldig voor de
gerechtigheid. Dat dus op dien grond, de zelfmoor
denaar, niet als een tragische martelaar, maar als
een schuldige moet beschouwd worden, en dat zelfs
eeu poging tot zelfmoord, als „een poging tot moord",
strafbaar moet worden gesteld.
En, al behoeft dit gecne geoorloofde mate van
deernis uit le sluiten met deze schuldigen, die helaas
maar al te veel als ongeluklcigen worden beklaagd, het
is zeker dat deze beschouwing en overtuiging meer
dan iets anders van zelfmoord zal afschrikken.
Dr. A. W. Bronsveld te Haarlem, heeft het beroep
naar Utrecht aai genomen.
De te Middelburg bestaande Vereeniging tot be
vordering van Christelijk ondericijs telt blijkens haar
jaarverslag, ruim 200 leden Door geringe bijdragen
werd dit jaar f341 bijeengebracht. Deze som werd
besteed tot het geheel of-gedeeltelijk betalen van school
geld voor 61 kinderen van on- en minvermogenden.
Naar men verneemt worden de onderhandeling
gen van de-firma Krupp steeds voortgezet, ten einde
evenals vroeger hare zeeschepen weder le Vlissingen
te doen binnenvallen.
Het greote' belang voor zoovelen aldaar, daarbij be
trokken, zal zeker door alle bewoners van Vlissingen
worden erkend, en naar wij hopen op prijs worden
gesteld.
De verlichting begint langzamerhand ook onze
Zeeuwsche dorpen binnen te dringen. Te 's Heeren-
hoek is jl. Vrijdag onder een geweldigen toebop van
volk de derdestraatlantaarn opgericht en
aangestoken. Ze zijn er wat mede in hun schik en
trotsch er op tegenover de Heinkenszantenaren, die
nog iu den donker zitteD.
Zondag-avond ten ongeveer 10V/s ure is te
Dordrecht een afgrijselijke moord gepleegd. Toen de
nachtwacht hare ronde deed, vond zij aan den Parallel
weg een man, J. Sgenaamd, uitgeput door
bloedverlies op den grond liggen. Bij onderzoek bleek;