|terh, ïkhool eit lending GEIIENGDE BERICHTEN. "^^ifcernement, betreffende bet ka- Gent zou V 1 stand gekcraen zijn. r het de Ant wer psclieT/e curseur die 5t zegt. de Kamer vau Koophandel eii fabrieken' te -óp-Zoomt is een schrijven gericht aan den van financiën, waarin zij klaagt over de tig vau den vviuterdienst bij de s'aaisspoorwjgen, fcooveel betreft de aansluiting te Rosendaal met yf iaar aankomende Belgische, treinen. ,i1 gens haar worden de brieven, die van Antwer- ;t;l; Rosendaal "des voormiddags te 8'uur worden .bracht, eerst met den trein die ten 10,46 van Lied vertrekt, naar Bergen-op-Zoom gezonden eu al- nteerst ten 12 nre besteld. .•aa'zoekt mitsdien, dat het pakket voor Pergen- fl ta bestemd, in den postwagen van Antwerpen p Ï3hv «"'gereed gemaakt en met den goederentrein die j. j'eer 10 minuien na aankomst van den Antwerp- v - erx$ trein vertrekt, worde doorgezonden. ey >!;i. aanneming van het wetsontwerp bei rellende de op de koopvaardijschepen kwam gisteren de In- die begrooting bij de Tweede Kamer aan de orde. loj| i terugkeer van den heer Keuchenius in de Ka- k en zijn krachtig woord reeds nu voor onze be- 1 ren gesproken, mag als het belangrijkste feit der fjjel dagen worden geconstateerd. heer Keuchenius riep, ua eene afwezigheid vau {ijaren,. de welwillendheid zijiier medeleden in, waar ]dfj)u en in 't vervolg trachten zal het anti-revolutio- 0"„ M beginsel te verdedigen, hetwelk in zijn publieken Tjid niets anders is, dan dat Jezus Christus de ko to is aller koningen, zonder machtsvmleeling met ïf ïfalaatsbeklceding door anderen, en voor wien eer,- t* alle koningen eu natiën, en ook alle kamerleden, 2 .snmbtenaren, hooge en andere, de knie zullen bui- 8 e' en welke beginselen levens medebrengen dat de 1 0-,ace Nederlandsche Staat do hulp van den Goi p cli%r va$N*5SEi é/i de eendracht van zijne zonen noc- om zijne hoogere roeping te vervullen en wijders die - waarheid te brengen tot de in het N-Ueridom verzonken natiën der oude eu nieuwe we- •d?, tot bun behoudenis en tot waarborg van voor reed, orde en vrijheid, foen ik, zegt spreker, in 1865 door anti-revolutio- [jjj'Mre kiezers werd afgevaardigd, was, ua eene korte ^erpellatie over het onderwijs, het eerste werk de be- Mrdelingder Indische begrooiing. In verband daarmede ■gieft de heer van Goltstein een vlugschrift over de Oost- Tj^Mdisehe comptabiliteit uitgegeven. Ook spreker heeft <^1 de_n zijne bedenkingen in 't midden gebracht, hierop 'i ;rk rijn end e dat vaststelling der Indische begrooting L e tót: rècts anders kon leiden dan tot v.er- t;^a'arring en verbittering tusschen Nederland en Indië. Md' De tien jaren zijn voorbij, en de man, die op mees- t^.rlijke wijze zich verzet heeft tegen zoodauige vast- »:ejèËing," heeft tot drie malen toe de gelegenheid ge- li .',:ajtd zijne, denkbeelden in toepassing te brengen doch I S-*6 plaats daarvan hebben wij niets ander ontvangen L?'ynan eeü ontwerp, hierop neerkomende om aan de be- pi-f. 'varen der wet van 1864 tegemoet te komen, claar- ^-fi'Soor, dat aan 't hoogste onafhankelijk administratief iJë'j ollege iu Indië een gouveruemtnls-commissaris wordt VJ^'Soegevoegd, die de handelingen der leden zal moeten \opwaken, 'M Er heerscht, zegt spreker, groote ontevredenheid iu r rc?r>clïö, die zich reeds uitstrekt lot de Europeesehe 'ibbevolking. En wat de Inlandsche bevolking be- i\\kipeft, de oorlog met Atjeh heeft behalve de p'^jchatlen en meuschenlevens, die hij verslonden heeft, a$i oogst nadeelig gewerkt op dc inlandsche be- i volking; om tegemoet te komen aan de zware kosten T^laardoor veroorzaakt, heeft men langs a'le wijzen middelen, die uit belastingen voortvloeien en die Vooral op de inlandsche bevolking drukken, zooveel p^nogelijk getracht te vermeerderen. M\ Men heeft ook de toevlucht genomen tot twee be- ,elastingeu op de Europeanen, de personele en de pa stent belasting. ttd Als tolk Lij uitnemendheid van Indië, van waar de beer Keuchenius pas terugkeerde heeft zijn be- •'■e schouwing van de toestanden ginds dubbele waarde. :ot' Hij staat Lij dit punt meer bijzonder stil. Het 'r adres uitgegaan van Indie tegen de belasting 3ei&eeft hij niet mede onderteekend, omdat het lje!niet in een stijl was vervat die goed te keuren was, ,7e'maar vooral wijst hij op het feit, dat, terwijl in Ne- 'r "derlaud ook niet bestrijding door de heeren van Öe Lijiiden, van C'atwijck, Heemskerk, Kappeyne en an- enderen, de inkomstenbelasting heeft schipbreuk- gele iden, men tot zoodanige belasting in Indië overging. Zo,Hij geeft onderscheidene citaten uit de rede van den menheer van Lijnden en anderen. En tcch is die be- i7)e4astingingevoerd en wordt zij door deze regeering :e'ègehandbaafd. W aaraan heeft Indië dat verdiend? 30'vi>aarna staat hij stil bij de afkeuringswaardige en n ^Oordeelkundige wijze van toepassing en aanslag, °- a- ""ijzende op die van den heer Dc.rrepaaJ, an <»ëAtca betooge hoe deze belasting de ontevreden- 'rle> Indië heeft opgewekt. Aanvankelijk was het de bedoeling om ook de Chineezen en vreemde Oosterlingen te treffen, maar later heelt men, uit vrees voor die te Batavia, eene uitzondering gemaakt, zoodat deze in verhouding veel minder belast zijn dan die te Samarang en op JViid- dei.-Java. Maar hoe dit zij, men spreekt van plannen tot verandering in dat opzicht. Men heeft, wat de Europeesehe bevolking betreft, te eenenmale vergelen, dat er een groot verschil in toestand is tusschen de ingezetenen van Indié en die van Nederland, en ook vergeten dat Europeanen in Indië ouder lasten gebukt gaan die men in Nederland niet heeft, wijzende daarbij slechts op de schrikbarende duurte om aan zoons iu Indië opvoeding en onderwijs te geven door de hooge kosten daarvan. Dezer dagen heeft de aanbieding plaats gehad van het huwelijksgeschenk, door de ingezetenen van Ne- Landsch-Indië aan den Koning en de Koningin. Het geschenk bestaat uit een snoer van zeven en veertig paarlen, ongeveer vau gelijke grootte, te zamen verbonden door een juweelen slot. Het is be sloten in een koffertje van lichtblauw satijn, met witte voering van gelijke stof, waarop gestempeld aan Koningin EmmaOp het koffertje staat een kroonde E met goud bewerkt. Men schiijft over den toestand in Atjeh: „De legerkommaudant is nu sedert ééne maand hier en heeft geheel Atjeh, d. i. onze vestigingen, in de puntjes opgenomen, zoodat hij uitstekend over alles oordeelen kan als hij weder te Batavia is, en dat is noodig, anders worden allerlei onbekookte verai deriugen in den tegenwoordigen toestand ge bracht, nu <1g oorlog als geëindigd kan beschouwd worden en heel spoedig enkele bataljons vertrekken zullen, en alles weer op voet van vrede eu vast garnizoen zal worden geregeld.De lui, die het eerst hier voor vast geplaatst worden, zullen het niet treffen, want alles moet nog kolossaal veranderen, eer men hier met zijn gezin kan heentrekken eu wonen van de bestaande woningen is ntets te ma ken er moeten geheel nieuwe gebouwd wordeu en dat zal nog een poos dureu, van wege de aanstaande bezuinigingen. Van de magazijnen deugt niets, wat ook door den legerkommandanl werd beaamd, toen hij Woensdag deze inrichtingen inspecteerde; er zal dus nog heel wat geld moeten uitgegeven worden om alles hier goed te krijgen. Generaal v. d. Heijden heeft alle eer van het beëin digen van dien roekeloos begonnen oorlog, al heeft men de lui dan ook wel eens door branden moeten dwingen zich te onderwerpen, wat zoo afgekeurd wordt, maar met zachtheid waren de Atjehers. zeker niet te overwinnen en men vergeet dikwijls, dat dit soort van volk zich niet overwonnen noemt, indien ze het tetken er Van, (d. i. verwoesting), niet zien en de kracht der wapenen niet gevoeld hebben." In de instructie voor de agenten van policie 1e Amsterdam komen wijze lessen voor. Lessen die niet verloren mogen gaan voor allen die eenig gezag over anderen hebben, ook buiten Amsterdam. „Wil men ontzag inboezemen, men beproeve dit nimmer door vloeken en ongepaste uitdrukkingen, zelfs niet tegen lieden die gewoon zijn dit dagelijks te doen deze stellen zich dan juist met den vloe- kenden en tierenden dienaar op eene lijn en kunnen hem allicht in het vloeken dc baas zijn. Die dienaar verliest dan niet alleen zijn ontzag, maar wordt de mindere tegenover den beleediger, die, omdat hij ruw behandeld of vloekend aangesproken werd, meent be- leedigd te zijn en nu op zijne beurt zich in zijn recht gelooft den dienaar te beleedigen. Het is zeker, dat men met een duidelijk kenbaar gemaakt verzoek of bevel veel meer van het publiek gedaan krijgt dan met harde woorden, vloeken of verwenscbingen". De Willem Barende is gisteren in het vaderland teruggekeerd. Plaatsgebrek was oorzaak dat we tot nu toe niet konden opnemen het woord van prof. Doedes, naar aanleiding van de jongste moordgeschiedenis geschreven. Het is ffit „Dat men allerminst door zelfmoord het Nirvana ingaat, kan ieder berekenen, die slechts eenigermaie met de leer van het Boeddhisme bekend is. Volgens het Boedhhismc moet ieder streven naar den ingang in het Nirvana, dat is, naar de meest volkomen ver nietiging van zijn bestaan. Onverschillig of het woord Nirvana al dan niet uitblussching beteekent; hij, die het Nirvana ingaa', houdt op te bestaan. Wat moet men doen, om het Nirvana in te gaan? De weg, die tot het Nirvana leidt, is zeer lang, veel te lang, om hier te beschrijven zeer moeieüjk, zooals men spoedig zal begrijpen. Men moet namelijk door de meest volkomen zelfbeheersching komen tot. de meest volkomen zelfverloocheningdoor de meest volkomen zelfverloochening tot de meest volkomen zelfontkenning; door de meest volkomen zelfontken ning tot de meest volkomen zelfvernietiging. Het Ik, het Zelf moét ophouden voor zich zeiven le zijn. Met weinige woorden geven wij hier de quin tessence der zeer uitvoerige Nirvaualeer. Maar moet nu het Ik, het Zelf, ophouden te zijn, dan moet het Ik allerminst zich zeiven zoeken, allerminst zich zeK ven voeden, allerminst zich zeiven koesteren. Ieder begrijpt, dat Eg< ïsme doodelijk is voor de zelfvernie-? tiging, waarop het hier aankomt. Zelfverloocheningen Egoïsme ziju antipoden. Maar dan begrijpt ieder ook, dat al wat men uit Egoïsme doet juist van het Nirvana afvoert. Geeft men toe aan hartstochten, weigert men te dragen wat gedragen moet worden, te lijden wat ge leden moet worden, men verwijdert zich van het Nirvana. Slaat men de handen aan zich zei ven, omdat men genoeg beeft van dit leven, men verloochent zich dus niet, maar geelt aan Egoïsme toe. De zaak is^te duidelijk, dan dat wij er langer over zouden behoeven te spreken. Die meent, door zelf moord het Nirvana te kunnen ingaan, is gelijk aan iemand, die zijnen tegenstander alleen door het taaiste geduld zal kunnen overwinnen, en hein, om hem j spoedig ten onder te brengen, met een ijzeren vuist de hersenpan tracht in te slaan. Volgens het Boedhisme moet hij, die zicïï zeiven om het leven brengt, er op rekenen, dat hij in een lageren bestaansvorm zijn bestaan moet voorizetten, om langzamerhand weder te komen tot het punt, waar hij was, toen hij de hand aan zich zei ven sloeg. Dan moet het op nieuw den weg der zelfbeheersching en zelfverloochening op nu beter dan vroeger Want het Boedhisme leert ook de zielsverhuizing. Nu raeenen wij, dat het niet geoorloofd is, uit een of ander stelsel een gedeelte over te nemen en een ander gedeelte dat er bij behoort, te verloochenen. Wees Boedhist en geloof ook aan het Nirvana, of geloof aan het Nirvana en wees dan ook Boedhist. Wat ons deze regelen in de pen geeft, behoeft niet door ons gezegd te worden. Als de zelfmisleiding en zelfverblinding zoo ontzettend ver gaat, dat men zelf-, moord voor den weg naar het Nirvana houdt, is het meer dan tijd om den levenden toe te roepen Gij kunt even goed het doodelijkst vergif innemen met het doel, om hier een lang gelukkig leven te leiden. Onder den titel Zelfmoord schrijft, de Standaard van 22 October een zeer leze nswaardig hoofdartikel, Het aantal zelfmoorden vermenigvuldigt overal en niet het minst in onze eigen omgeving. Nu wijs de Standaard er terecht op dat Zelfmoord niet alleen door de Gereformeerde Kerken, maar ook door de lloomsche Kerk, als overtredi. g van Gods heilig, hoog gebod wordt gepredikt. Zij toch leeren, dat wie zichzelf vermoordt, een moordenaar, een over treder van Iods heilig gebod is cti schuldig voor de gerechtigheid. Dat dus op dien grond, de zelfmoor denaar, niet als een tragische martelaar, maar als een schuldige moet beschouwd worden, en dat zelfs eeu poging tot zelfmoord, als „een poging tot moord", strafbaar moet worden gesteld. En, al behoeft dit gecne geoorloofde mate van deernis uit le sluiten met deze schuldigen, die helaas maar al te veel als ongeluklcigen worden beklaagd, het is zeker dat deze beschouwing en overtuiging meer dan iets anders van zelfmoord zal afschrikken. Dr. A. W. Bronsveld te Haarlem, heeft het beroep naar Utrecht aai genomen. De te Middelburg bestaande Vereeniging tot be vordering van Christelijk ondericijs telt blijkens haar jaarverslag, ruim 200 leden Door geringe bijdragen werd dit jaar f341 bijeengebracht. Deze som werd besteed tot het geheel of-gedeeltelijk betalen van school geld voor 61 kinderen van on- en minvermogenden. Naar men verneemt worden de onderhandeling gen van de-firma Krupp steeds voortgezet, ten einde evenals vroeger hare zeeschepen weder le Vlissingen te doen binnenvallen. Het greote' belang voor zoovelen aldaar, daarbij be trokken, zal zeker door alle bewoners van Vlissingen worden erkend, en naar wij hopen op prijs worden gesteld. De verlichting begint langzamerhand ook onze Zeeuwsche dorpen binnen te dringen. Te 's Heeren- hoek is jl. Vrijdag onder een geweldigen toebop van volk de derdestraatlantaarn opgericht en aangestoken. Ze zijn er wat mede in hun schik en trotsch er op tegenover de Heinkenszantenaren, die nog iu den donker zitteD. Zondag-avond ten ongeveer 10V/s ure is te Dordrecht een afgrijselijke moord gepleegd. Toen de nachtwacht hare ronde deed, vond zij aan den Parallel weg een man, J. Sgenaamd, uitgeput door bloedverlies op den grond liggen. Bij onderzoek bleek;

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 2