CHRISTiLIJK-aiSTORÏSCH BLAD. Zaterdag* 1 October. Nto vi - Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maan dun francof 1,50. Enkele no miners- 0,05. Uitgever: V. Gr. W UT M A N, te MIDDELBURG. Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1- regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. potj terts „een stooter per hoofd," De beweering van Mr. van Eek dat wij, onderteekenaars van bet Volkspetitionnement, slechts ongeveer 12| cent per hoofd voor onze volksschool zouden over hebben, getuigt van eene welwillendheid, groot genoeg om dien afgevaardigde voor goed een plaats in ons hart te verzekeren, en van eene kennis van zaken en toestanden die ons bijna weder zou bewegen de banden maar in den schoot te leggen en weder te lie eren tot het reeds verlaten geloof in de onfeilbaarheid van de »heereu in den Haag." v Maar alvorens dat te doen wensehen wij nog eens een woord in herinnering te brengen in een reeds bijna vergeten strijd gesproken, en dat op onze toestanden, naar 't, ons voorkomt no^ wel toepasselijk is. Het is van onzen on vergetelijke n Dr. Colten Stuart, in zijne brochure: Eenige woorden over Dr. A. Pierson's On verdraagzaamheid."" Het zou tot niets dienen als wij al de bijzonderheden uit dien strijd weder in-herinnering brachten. Maar wij ge- looven dat de volgende woorden nog niet hebben opgehouden waar en der behartiging waardig te zijn: „Voor Dr. A. Pierson 1) bestaat de kracht der orthodoxie iu twee geheel materieële zaken de mas- saas en het geld. Over deze, geldbezit en numerieke meerderheid heeft zij bij ons Ie beschikken, en dat maakt haar sterk. Die beschouwing is in de hoogste mate eenzijdig. Veel hangt in deze ongetwijfeld van plaatsen en omstandigheden af. In sommige streken van ons vaderland behoort de hooger stand, maar dan de aristocratie der geboorte zeker meer dan die van het geld, tot de orthodoxe richting in andere stre ken zijn juist de hoogste standen de toongevers van het liberalisme. Daarentegen, in de meeste plaatsen, zijn niet de massaas, de groote meerderheid, maar wel de kleine burgers en meer gezeten midden stand, dat deel der bevolking dat de kern uitmaakt der maatschappij, de orthodoxe beginselen toegedaan Intusschen aan Da. Pierson doen zich deze dingen anders voor. liet moet nu eenmaal zoo wezen. De orthodoxen hebben het geld. Evenwel die geldskracht wil hij hun niet- benijden. Immers „de modernen kunnen met hun godsdienst zuinig leven." Zij komen hun vrienden niet te duur te staan, en vragen geene Hollandsche op Engelsche millioenen ter bevordering van het waarachtig christendom". Wij wensehen niet stil te staan bij de zoetelijke bitterheid van dezen uitval. Maar wij nemen toch acte van die verklaring. De raoder.ne theologie had het tot dusver zoo openlijk nog niet beleden, wat ons steeds euvel geduid werd, als wij het. beweerden, dat zij voor het werk van uit- 'en inwendige zending geen hart hebben kan 1) Toen nog „modern" predikant bij de Walsche ge meente te Rotterdam. er dus ook geen geld. De moderne theologie is zuinig hoogst zuinig. Als de leeraars-tractementen voldaan worden is er zooveel meer niet noodig, althans voor bijbel- en tractaatverspreiding en zending niet, als er maar een penninsken blijft voor weezen, weduwen en armen Welnu, wil men weten wat in dit alles de zuivere waarheid is Zij sta hier als een feit, door een ieder waar te nemen, in haar naakten eenvoud tegen de aandoenlijke verzuchting over! Er is hier niet alleen, maar overal in het vaderland, waar het op geld geven aankomt, tweeërlei zeer onderscheiden, doorgaans ook zeer bepaald afgebakend publiek. Er is eerstens een zeer groot publiek, dat, waar 't zingenot en open bare vermakelijkheden geldt, voor opera's en concerten of onder de lagare klassen voor kermissen en jenever niet honderdduizendenen millioenenmaar jaarlijks tientallen van millioenen geeft, en over 't geheel voor evangelisatie en kerkgebouw niets. Dat zijn, behoudens enkele uitzonderingen, de zich noemende liberalen. Daartegenover is steeds een ander publiek, betrekke lijk zeer beperkt, en dat gansch niet, in den regel uitr; de meest aauzienlijkcn en de meestvermogenden bestaat, dat telkens wordt aangezocht om hulp voor vaderlaud en vreemdelingen, voor kerken en scholen, voor armen en heidenen, en dat het geven niet moe wordt, door wier toedoen vele christelijke inrichtingen alleen tot stand komen, zonder wier hulp geen philantro- pische inlichting wordt gevestigd, dat zijn ik be roep mij geruslelijk op de duizendmaal gebleken ervaringdat zijn degenen die door hun tegenstanders met den schimpnaam orthodoxen worden genoemd. In zooverre deze tegenstelling nog in deze dagen van kracht blijft, even gelijk voor 15 jaren, kan het zijn nut hebben dit woord nog eens in herinnering te brengen. En zeker zegt menigeen onzer lezers ook van harte Amen op bet mannelijk woord dat nog volgt: „Verre zij 't van iemand daarop eenigen roem te dragen Het kan ons geen roem zijn, want de nood is ons opgelegd. Wij weten dat het plicht is, dat er uit dankbaarheid voor de liefde van onzen Heer veel te weinig, nog als niets door ons gedaan is, maar toch waar de kracht van Gods geest en van de liefde des geloofs wordt miskend en geloochend daar durven wij met zekere fierheid verklaren „wij hebben overvloediger gearbeid dan zij allen Wie zijn 't die vroeger onze gods- en gasthuizen, onze hofjes en ,onze weeshuizen hebben opgericht en begif tigd, wie zijn 't die nog, neen niet alleen voor de heidenen maar voor onze weezen en armen, voor doofstommen en blinden, voor haveloozen en geval lenen, de duizenden bij duizenden hebben zamengebracht die naar gelang van vermogen en krachten 't meest geven en ten offer brengen de liberalen of de ortho doxen Neen, wij zeggen niet: onze godsdienst is zuinig. We weten dat wij zeiven duur zijn gekocht, en dat wie veel lief heeft, niet weinig zal geven!" Ziedaar eene taal door eene edele veront waardiging ingegeven* Laten de gebeurtenissen der 15 jaren die er verloopen zijn sinds deze woorden geproken werden, laten onze dagen bovenal toonen dat onze diep betreurde broec hier geen grootspraak heelt doen boor en worden onze liberale landgenootên eens eindel opgewekt tot een strijd, niet met woorden, nu met daden van opoffering en toewijding, ons schadelijk geacht beginsel beter zullen ov winnen dan een schermen met onjuiste, smai lijke voorstelliugeu als Mr. van Eck's stooter per lioofd." Middelburg, 10 October 1879. Ieder die een beginsel heefr. en dat lief heeft ra een veroveraar met een onbegrensde eerzi&^üiij n niet tevreden zijn, voordat hij de wereld overwoi| heeft. Vrijheid tegenover een heerschende kerk, zoo als tegenover het heerschende ongeloof is eenc-reve voorwaarde (niet het leven) voor den protestant. Vand ook dat de onderwijsstrijd die in Belgie wordt gestred bij ons niet het gevoel opwekt dat gewoonlijk deel' nootschap in lijden doet ontstaan. "Het openbaar i derwijs is door de Belgische geestelijkheid met j banvloek getroffen, menige openbare school is op zag der geestelijkheid ontvolkt. Krachtig is, het v zet, zoo krach lig .dat misschien onza^zevca^ jarige strijd minder schitterende overwip boekstaven dan deze veldslag alleen-, ETT toch,." overwinning bekoort ons niet. Wat dunkt u, is slavernij een kracht of op duur een middel tot uitputting? Immers het laai In Belgie openbaart zich op nieuw de geest van R< die door alle tijden heen, op hoog gezag een bli gehoorzaamheid wil. Rome wil heerschen over vors en volken, over school en huisgezin, over ziel en gew« zelfs. Rome doet van het Vatikaan - ook nu weder bijl verzet tegen de Belgische onderwijswet al!e ma uitgaan. Rome verklaart de wereld in een staat beleg, lij weigert de Sacramenteu aan de onderwij der openbare school zoowel als aan de ouders leerlingen die de openbare school bezoeken, en dc alzoo alle zelfstandigheid. Tegen het streven van den Staat, niet minder dend voor alle zelfstandigheid en individueele vrij! gaat ook de strijd der anlirevoluliS o. Nederh De Staat belast zich steeds meer. Eerst lager middelbaar onderwijs, na hooger onderwijs ko wellicht de bewaarscholen aan de orde. Na vj schiifteu ten behoeve van de openbare gezondheS hebben gegeven, komt de Staat er wellicht toe het baker-wezen te regelen. Le Slaat wil éèn g dienst (Christendom boven geloofsverdeeldheid), wijsbegeerte (die van het gezond verstand), mog weldra éene kerk (de openbare school). Voor wei dagen toch hield een bekend Zeeuwsch onderw eene toespraak over -. „de School de Kerk der komst." De antirevolutionair stelt tegenover dit streven geweld en geen pressie. Hij wil individualiteit, wenscht elk mensch op 't geweten te drukken-: toch een geloofeen geloof, dat gij niet hebt gei niet overgenomen, maar dat gij als vrij en zelfstc, mensch uw eigendom weet, uw eigendom gewórdc rijp beraad en strijd. Hij wenscht in woord en da

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1