CBRlSTELIJK-lIlSTORISCn BLAD. CLERIGALEN. .V. 462. Donderdag 3 Juli. Middelburg, 2 Juli 1879. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1,50 Enkele nommers- 0,05 Uitgever: P. O. W IJ T M A N, te MIDDELBUR( Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1—6 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Van onze zijde is bij de jongste verkiezing voor de Tweede Kamer met warmte gestreden tegen de ellendige kiesweten geprotesteerd tegen de onrechtvaardige schoolwetof omgekeerd want die schoolwet ligt het onderst en het bovenst, als wij het stapeltje onzer politieke wenschen nazien tegen de schoolwet was de strijd gericht, en ons protest tegen de kieswet. We zullen niet moe worden, dien strijd, dat protest te herhalen. De groote, machtige liberale" partij, voor uitstrevend als zij zich noemt, had geen punt van aanval in het oog, geeii doel dat zij wilde hereikenGeen gedachte was er bij haar aan Fortsclirittaan voörtuitgang. Zij hield zich zoo conservatiefbehoudsgezind, als de verachte conservaiieven. Zij stond nu wel nu niet om de schatkist geschaard, oih die te behouden, want die is leeg; zij stond te passen op den sleutel. Zij wist alleen waar zij staan moest; omdat wij gezegd hadden welk punt wij zou den aanvallen. Zij stond in afwachtende houding, gereed om op elk ander punt saam te loopen, zoodra ergens de kreet zou worden aangeheven daar komen de clericalen! De clericalen. De clericalen, als een troep Zoeloes uit het lange gras, als eene bende Atjehnezen uit alle hoeken tegelijk. Zoowat voor zulk een volkje ziet men ons, en degenen die met ons strijden, aan. 't Wordt nu wel niet meer gezegd dat wij in het. duister wroeten. Dat kan niet meer, nu wij ons 'program hebben. Maar dat program is nauwelijks door de leidslieden der liberalen" gelezen, en bij hunne Oost-Indisch doove party zoo goed als onbekend. Men houdt ons voor volk, dat, waarom en hoe ook aangevallen en bestreden, waarom en hoe ook strijdend voor haardsteden en altaren, toch op alle manier er onder moet; en eerst dan zal 't vrede zijn. Terwijl men zich onder be sluit elooze officieren, die gaarne naar huis zou den willen, van rang zouden willen verwisselen, of oprukken als ze wisten hoe 't aan te pak ken, terwijl men zich onder besluitelooze oversten in den wagenburg en den kraton der grond wet verschanst, en daar .zijn voorraad over machtige wapens verzamelt en bergt, doet men slechts verwoestende uitvallen, zooals de heer van Hoek er nu een beraamt tegen de chris telijke meisjesschool in de Molstraat. Maar altoos door wordt de massa des volks opgezet tegen de zwarte clericalen. In plaats van een zendingsarbeid te beginnen onder de clericalen in Klein-Spanje, zooals Duitsche, Engelsche en Amerikaansche protes tanten in Spanje en Italië dat doen, vinden de liberalen" het beter ze hier, zooals in België en Frankrijk te tergen door een druk, die zeker niet tot verbetering, wel tot verbittering leidt, tegen hen een culturkampf een beschavings- een verlichtings-oorlog-te voeren, dien zelfs Bismarck in zijn land moest opgeven. Om nu de ortho doxe protestanten, de bijbelscke christenen mede te kunnen onderdrukken, worden ook deze, zonder eenig recht, zonder eenige aanleiding, door de mannen der beschaving en verlichting onder die zwarte clericalen ingedeeld. Als 't 7olk maar eenmaal gelooft dat de orthodoxen tot de clericalen behooren, als ze maar eenmaal zwartgeseholden zijn, dan is de zaak al half gewonnen. Maar, hoe orthodox of gereformeerd onze persoonlijke godsdienstige overtuiging ook zij, als partij in den lande treden wij op als chris- telijk-historischeu, en sommige bladen geven ons nu, om 't niet al te bont te maken, den naam van kerkelijke partij, gelijk ze dien ook geven aan de eigenlijke (roomscbe) clericalen. Is nu de uitdrukking kerkelijke partijen een mooie, een zondagsche naam? Of is de haat tegen al wat kerk is, tegen al wat door de kerk wordt vertegenwoordigd, reeds genoeg geklom men om afschrikkend genoeg te zijn? In elk geval is de naam kerkelijke partij verre van juist. Kerkelijke partijen zijn bijv. ortho doxen, ethischeu, kuijperianen, evangelischen. of groningersconfessioneelenkohlbruggianen christelijk-gereformeerden, modernen, vandijki- anen, oud-katholieken, ultramontanen enz. enz., in zooverre zij tegenover elkander staan, van elkander zijn onderscheiden. Leden van deze kerkelijke partijen zijn er natuurlijk onder de politieke partijen, maar niet krachtens hun lidmaatschap eener kerkelijke partij. Mag het in hoofdzaak zijn na te gaan, bij welke der drie groote politieke partijen de afzonder lijke leden der kerkelijke partijen zich aanslui ten, alle vermoedens worden niet door de uit komst bevestigd. Op candidaten der christelijk- historische party is zelfs door mannen gestemd, die in het oog van den vurigsten liberalen" dagbladschrijver er niet als clericalen ofkerke- lijken uitzien. Tegen de liberale" partij zullen hoe langer hoe meer alle ware liberalen, alle ware vrijzin nigen zich vereenigen. Bij de anti-revolutionairen zullen zich steeds meer personen aansluiten, die een afkeer krij gen van de partij der revolutie, welke men vergete het niet eenmaal de rede aanbad als eeue godin in menschelijk vleesch, en nu nog de rede verheft boven God. Heel het geroep tegen protestantsehe cleri calen is gericht tegen de mannen, die, nu een maal predikant, kerkeraadslid of belangstellend gemeentelid, gaarne belijdenis en leven in schoons overeenstemming zien. Het geroepgodsdienst moet binnen de kerk blijven, kunnen wij beantwoorden met: houdt dan ook den die ast der rede buiten de politiek, Tegen den eisch: dominés bemoeit u niet met de uiting van het staatkundig leven'des" volks, zouden wij den eisch kunnen stellen: ambtenaren, burgemeesters, rechters, secretaris sen. schoolmeesters, dienaars van den neutralen staat, geeft niet door uwe mondelinge en schrif telijke aanbeveling van liberale" candidaten den-schijn eener officieële candidatuur De kerk is ons geen doel. Zij is een middel. Een vereenigingspunt van gelijkte zinden. De plaats, waar wij het liefst met God In gemeen schapsoefening treden. De plaats, waar wh der leiding van gewenschte voorgangers, vai] den Heiligen Geest, willen voorbereid worden voor den strijd van dit, voor de zegepraal van het volgend leven. De plaats, van waar wij naar bevel van Christus uitgaan, om de chris telijke, dat zijn de alleen ware en heilzame beginselen te verspreiden. Vreest men de heerschappij der kerk, omdat men de heerschappij der waarheid vreest, men spreke dat openlijk uit. Maar men eische niet dat mannen des geloofs en geloof is de eenige drijfveer tot kloeke daden zich aan het politiek leven zullen ont trekken. Men trekke niet op wacht tegen de kerke- 1 lijk of clericaal genoemde partijen, maar tegen hetgeen aan de eensgezindheid der burgers van een zelfde vaderland in den weg staat. Er is eene andere partijvorming noodig. De liberale" partij is bijna zoover versleten als haar eenmaal zoo schoone naam. De tijd komt, dat zij even hoog in aanzien zal staan als thans de conservatieve. Hoe zal de nieuwe partij heeten, die de liberale" aan het roer van den staat zal volgen Clericaal zeker niet. Wij blijven trouw aan de christelijk-histori- sche, aan de anti-revolutionaire partij, aan de s-partij van den levenden God." Al zou er ook een tachtigjarige oorlog moe ten gevoerd worden. op- Men verneemt algemeen dat het laatste te 's Hage aldaar in staatkundige kringen loopend gerucht is

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1